Bolo to intenzívnych deväť dní. Návštevníci prišli a kochali sa módnymi skvostmi, nechali si prehľadať tašky, skenovať telá, znovu a znovu manévrovali v prehustenej premávke a všetci si užili to, kvôli čomu dorazili. Parížska móda je nažive a prekvitá. Magazín Vogue by počas bežnej sezóny uverejnil rebríček desiatich najlepších kolekcií, avšak Týždeň módy v Paríži mal ďaleko od bežného. Do zoznamu najprestížnejších sa dostalo až 12 kolekcií. Svet zažíva v poslednej dobe krušné časy, ale rozšírený rebríček nie je žiadnou formou podpory obetiam prírodných a spoločenských pohrôm. Je známkou toho, že módni návrhári sa postavili ponurej svetovej atmosfére zoči voči a odpovedali výnimočnými, originálnymi a kvalitnými kolekciami, ktoré zdvihnú náladu každému nadšencovi módy.
V spojitosti so súčasnou sezónou sa hovorilo o úniku zo všedného sveta a optimizme. Ako však správne podotkol Pierpaolo Piccioli z luxusného domu Valentino, podujatie bolo predovšetkým ódou na to, čo už existuje. V jeho prípade to bola inšpirácia, ktorú v ňom podnecuje pán Valentino a jeho pôvab osemdesiatych rokov. Údajne je viditeľný zo samého mesiaca. Gruzínsky módny návrhár Demna Gvasalia sa zameral na bežné oblečenie a každodenné predmety ako sklenené horčicové poháre a sklenené manžety a pretvoril ich na niečo výnimočné. Julien Dossena vypravil modelky značky Paco Rabanne na tanečný parket a obliekol ich do modelov, ktoré jasne odrážajú ducha nepoddajnej mladosti.
Súvisiace: Birkin…príbeh kabelky
Život pokračuje aj napriek našim problémom. Majestátne predstavenie Ricka Owensa nám pripomenulo pocit ľudskej odolnosti v boji proti presile života. Phoebe Philová povedala, že je optimistkou. Ako je to možné v dnešnej dobe terorizmu, vojny a politickej agónie? Jej odpoveď znela: „Mojou zásadou pri navrhovaní odevov a pri všetkom čo robím, je prevziať osobnú zodpovednosť. Jediné, čo môžem urobiť, je byť dobrým občanom. Verím v budhistické tvrdenie, že všetko začína v našom vnútri.“ Ďalej hovorila aj o svojej radosti z práce v Paríži, kde má tú česť pôsobiť vo výnimočnom ateliéri plnom kvalifikovaných ľudí, ktorí uprednostňujú ručnú prácu. Jonathan Anderson zo značky Loewe hovoril o „pokoji“. Pri oboch návrhároch bolo očividné, nakoľko si vážia tradíciu remesiel. Zabudnite na neosobné strojovo vyrábané produkty. Práve úžasná a odborná ručná práca je rozdielom medzi všedným a fascinujúcim, medzi nevýraznými šatami a dielami, ktoré podnecujú fantáziu a túžbu.
Stačí, ak sa pozriete na to, čo si na parížsky týždeň módy pripravil Thom Browne. Počas svojho debutového podujatia sa prezentoval presne takýmito výtvormi. Vytváranie takýchto nenahraditeľných pokladov je spojené zo zamestnávaním zručných remeselníkov a podporou ich rodín. Táto myšlienka patrila medzi hlavné odkazy módnej prehliadky v Paríži. Umelci ukázali svetu, že móda môže mať pozitívny dopad aj na obyčajných ľudí. Títo módni návrhári nám ukázali, že potešenie, tvorivosť a nádej môžu kráčať ruka v ruke.
Balenciaga
„Gvasalia popretkával celú kolekciu svojim britkým zmyslom pre humor. Predstavil druh módy, ktorá premieňa zlý vkus na provokatívne štýlové modely. Práve týmto prístupom si získava nadšencov značky Balenciaga. Jeho prekračovanie hraníc medzi skutočným a falošným je dokonalým odkazom na podmienky, v ktorých všetci žijeme. Nepochybne sa objavia jedinci, ktorí nájdu niečo morálne poburujúce na štýle, ktorým prezentuje túto slávnu značku. Ale povedzme si na rovinu, odkedy sa musia kreatívni ľudia držať princípov konzervatívnej módy? Gvasalia, ktorý vyniká zmyslom pre vyjadrenie sociálno-politických názorov prostredníctvom módy, sa s nimi nikdy nestotožní. A inteligentná a svetaznalá generácia to považuje za štýlové.“ – Sarah Mowerová
Céline
„Módna prehliadka značky Céline bola sprevádzaná piesňou „You’re all I need to get by“ v podaní rapera Method Mana a s textom speváčky Mary J. Bligeovej. Znie to gýčovo, ale v slovách piesne sa skrýva istá pravda. Návrhárka Phoebe Philová stavia svoje modely na prvkoch, na ktoré sa každodenne spolieha väčšina žien, ktoré boli prítomné na samotnej prehliadke, ako aj tisícky žien mimo nej. Philovej nohavice, kabáty, košele a topánky sa zhodujú s osobnosťou a s povahou svojich majiteliek.“ – Sarah Mowerová
Chanel
„Nevedno, či to bolo spôsobené endorfínmi z ohromnej scény pod holým nebom alebo luxusným oblečením. Isté však je, že módny týždeň v Paríži uviedol do sveta módu, ktorá sa vyznačovala vysokou relevantnosťou. Jas slnka sa odrážal od priehľadných plastových plášťov. Tvídové modely boli obrúbené výrazným lemom, prípadne boli zredukované na takmer priehľadné klietky. Lurexové vlákna a kryštálové šperky sa leskli v svetlách reflektorov. Krehká rovnováha medzi prírodne pôsobiacimi textúrami a pokročilými remeselníckymi zručnosťami bola úžasne dynamická.“ – Sarah Mowerová
Comme des Garçons
„Uprostred prehliadky značky Comme des Garçons sa objavil anjel. Jej biely tvídový kabát sa jagal leskom drobných kryštálov. Na jej pleciach spočíval obrovský zvrchník s výraznými vypchávkami. Keď sa otočila, videli to všetci – na chrbte mala dvojicu bielych čipkovaných krídel. Zdalo sa, že zo sály sa vytratil všetok kyslík a celé publikum zatajilo dych. Témou tejto sezóny bol tvorivý odpor. Anjela stvárnila modelka Rei Kawakubo. Na móle sa javila ako nadčasová elegantná bohyňa módy, vo svojom impozantnom bielom tvídovom obleku. Jej okúzľujúca čistota vynikla v kontraste s prvkami, ktoré vytvárali farebnú a surreálnu atmosféru animovaných filmov a počítačových hier.“ – Sarah Mowerová
Súvisiace: Módny návrhár Michael Kors a čo formovalo jeho kariéru…
Dries Van Noten
„Vo veku hektického životného štýlu plného rozptýlení je Dries Van Noten jedným z mála dizajnérov, ktorých prehliadky nie sú iba uponáhľaným prvoplánovým zážitkom. Na móle v Paríži predstavil niekoľko spôsobov, pomocou ktorých môže byť žena sama sebou: splývavé nohavicové kostýmy s vertikálnymi pruhmi striebornej a cínovej farby; čierny smoking s organzou a vrstvou roztrúsených šperkov; senzačne jednoduché čierne šaty s priehľadným lemom okolo ramien. Tieto úchvatné modely boli doplnené kryštálovými náušnicami a geniálnou aplikáciou strieborných očných tieňov a trblietavého lesku na pery. Kolekcia doslova vyzývala prítomné dámy, aby si ju okamžite kúpili. A to je veľká vec, pretože niektoré ženy na takýchto podujatiach už majú naozaj každý kus oblečenia, po ktorom túžili. No skutočným umením módneho návrhára je poskytnúť nám to, o čom sme ani netušili, že po tom bažíme.“ – Sarah Mowerová
Loewe
„Frázy ako ‚dá sa s tým stotožniť‘ či ‚môžete si to dovoliť‘ sú často používané ako synonymá snobov vo svete módy v súvislosti s lacnými produktmi. Avšak dizajnér Jonathan Anderson dáva týmto slovám nový význam. Na jednej strane na prvý pohľad viete, kde by ste mohli nosiť jeden z jeho modelov. Srdce každého romantika zajasá, keď zbadá bavlnené šaty s kvetinovým vzorom, ktoré pripomínajú odev hlavnej hrdinky z románu Thomasa Hardyho. Jedná sa o bezstarostnú módu extravagantných a vznešených rozmerov. Na druhej strane ste si okamžite vedomí toho, že toto oblečenie bude neuveriteľne drahé a že bude stáť za to. Inovatívne materiály a úroveň odbornosti, s ktorou značka Loewe narába vo svojich výrobných dielňach, dosahuje úžasné proporcie.“ – Sarah Mowerová
Louis Vuitton
„Louvre bol najprv pevnosťou, potom kráľovským palácom a nakoniec sa stal prestížnym múzeom. Táto evolúcia trvala niekoľko storočí. Presne to je základným motívom kolekcie Nicolasa Ghesquièreho. Jeho modely kombinujú luxusné šaty vhodné do kráľovského paláca so športovým oblečením a teniskami, v ktorých sa turisti premávajú po expozíciách popredného múzea. Ghesquière po prehliadke povedal: „Predpokladal som, že anachronizmy budú zaujímavé. Snažil som sa prvky, ktoré dnes považujeme za kostýmy, zakomponovať do každodenného šatníka.“ Jeho trik spočíval v tom, že minulosť zaodel do šatu budúcnosti.“ – Nicole Phelpsová
Maison Margiela
„Nikto by nechcel Johna Charlesa Galliana nútiť, aby obmedzoval svoju predstavivosť tým, čo je a čo nie je komerčne prijateľné. No na druhej strane sa už mnohí jeho fanúšikovia sklamali, keď pochopili, aká veľká je priepasť medzi jeho modelmi a módou, ktorú je možné predávať v obchodoch. Galliano v rámci tejto sezóny eliminoval svoj problém. Ponúka obrovský výber každodennej módy, nádherné zlaté šaty z lurexových vlákien, šachovnicové tvídové kostýmy a členkové westernové topánky. Napriek tomu si však myslíme, že by bolo príjemné nájsť v jeho predajniach aj obyčajné praktické biele tričko.“ Sarah Mowerová
Súvisiace: Takto vyzerá aktuálny rebríček svetových módnych značiek
Paco Rabanne
„Julien Dossena je známy svojim čistým a modernistickým štýlom, ktorý zahŕňa prvky atletického životného štýlu. Takýto prejav sa už definitívne stal podpisom tohto módneho návrhára a môžeme povedať, že je jedným z najzaujímavejších v Paríži. Doteraz však do svojich odevov nezakomponoval nič, čo by vypovedalo o jeho osobných skúsenostiach a zážitkoch. Novou – takmer autobiografickou – kolekciou, ktorú uviedol v Paríži, to však jednoznačne zmenil. Dossena s úsmevom poznamenal: „Môj otec bol vlastníkom nočného klubu v Bretónsku. Nazval ho „The Tiffany Club“ a bol vybavený skutočným tradičným tanečným parketom, ktorý bol počas večera rozsvietený. Chcel som svetu predstaviť niečo, ku čomu som sa doteraz neodhodlal: ako sa obliecť na večierok v takomto klube.“ – Sarah Mowerová
Rick Owens
„Táto kolekcia bola charakteristická krásou typu sui generis („svojho druhu“). Jemné korálky z tlačeného skla, biele, pokorne pôsobiace tričká, ktoré elegantne obopínali ramená modeliek, živá zelená farba asymetrických dámskych šiat a predná časť odevu nápadne pripomínajúca anatómiu vačkovca. Mnohé z modelov značky Rick Owens sa ponášali skôr na pohyblivé sochy ako na módne oblečenie. Neboli však utečencami ani snehovými pusinkami, predstavovali semená. Dúfajme, že semená, ktoré padnú na úrodnú pôdu. Owens sa možno venoval štúdiu diel o matriarchálnom feminizme. A možno nie. Je možno „hrubým americkým brutalistom“, ale je príliš rafinovaným na to, aby svoje modely nazval pravými menami. Analýza jeho diel však môže byť zaujímavým zážitkom.“ – Nicole Phelpsová
Thom Browne
„Táto kolekcia mala v podstate prekvapivo jednoduchý motív. Vezmite si všetky známe americké trópy, medzi ktoré patria pléd, látka typu madras a charakteristické prešívanie a všetko interpretujte pomocou látky zvanej tyl. Použitie tejto jemnej tkaniny bolo v podaní značky Thom Browne nepochybne najpôsobivejšie. Ale okrem komplikovanosti a éterickej povahy oblečenia mala táto kolekcia ešte ďalší význam. Väčšina návrhárov sa snaží sústrediť na reálny svet okolo nás. Browne však vníma módnu fantáziu – sny pretvorené do hmatateľných rozmerov. Snaží sa zaviesť ľudské oko na miesta, o ktorom sme ani nevedeli, že existujú. Svet v dnešnej dobe pôsobí ako skutočne ponuré miesto a móda tejto značky nám dáva príležitosť uniknúť z neho. Práve v tom spočíva jej atraktivita. Browne ukončil svoju prehliadku prezentáciou jednorožca v životnej veľkosti. Táto mýtická bytosť je určite jeho spirituálnym zvieraťom.“ – Chioma Nnadiová
Súvisiace: 7 najlepších kolekcií z týždňa módy v New Yorku
Valentino
„Pierpaolo Piccioli je vyzbrojený vlastným pohľadom na módu a nenapodobiteľnou výšivkou, ktorá je charakteristická pre značku Valentino. V jednom zo svojich modelov dokonca spojil priehľadné plastové flitre a kvetový vzor so strihom ľahkých krátkych dámskych šiat. Bolo to skutočným zážitkom, ktorým dôstojne ukončil svoju prehliadku. Zaujímavosťou však bolo, že táto kolekcia sa zaradila ku všetkým ostatným dizajnérom, ktorí sa snažili oživiť éru disco a dosiahnuť okúzľujúci efekt. Všetci to dokonca robili tak, že chceli navodiť modernú atmosféru pomocou tradičných historických prvkov. Modelky značky Valentino sa však napriek inováciám predviedli aj v klasických romantických modeloch, ktoré predstavujú dlhé zahaľujúce šaty charakteristické pre túto značku. No Picciolimu sa aj v tomto štýle podarilo obsiahnuť celú škálu sezónnych trendov.“ – Sarah Mowerová
Zdroj: Vogue,