Nino Cerruti, kráľ luxusnej konfekčnej módy, zomrel vo veku 91 rokov

Cerruti pózuje počas prezentácie svojho butiku v Nice, 9. marca 1985.

Nino Cerruti, jedna z najcharakteristickejších postáv luxusnej pánskej konfekcie 20. storočia, inovatívny návrhár, ktorý zomrel v sobotu vo veku 91 rokov, navždy vtlačil svoj elegantný, no zároveň uvoľnený štýl do sveta módy a textílie.

Svoje vlastné výtvory, z ktorých mnohé boli uložené v dielni tkáčskej továrne, založenej v roku 1881 jeho starým otcom v Bielle v severnom Taliansku, chcel skúšať ako prvý.„Vždy som obliekal tú istú osobu – seba samého. Odev existuje len od chvíle, keď si ho niekto oblečie. Chcel by som, aby toto oblečenie žilo aj naďalej, aby bolo presiaknuté životom, pretože tak som ich zažil.“

Návrhár, prezývaný „filozofom odievania“, sa narodil 25. septembra 1930 v Bielle a po smrti svojho otca Silvia musel ako 20-ročný zanechať štúdium filozofie, prevziať rodinnú textilku a pochovať tak svoj sen stať sa novinárom. V roku 1967 otvoril svoj prvý butik v Paríži, Place de la Madeleine a stal sa tak najfrancúzskejším z talianskych módnych návrhárov. Tento butik bol zároveň východiskovým bodom jeho luxusnej značky, ktorá sa rýchlo stala svetovou

December 15, 1999: Cerruti sa víta s francúzskou herečkou Catherine Deneuve na parížskom podujatí the Academy of Fine Arts.

Revolúcia v dámskej móde

Tento dedič textilnej továrne priniesol uprostred študentského protestu v roku 1968 na prehliadkové móla vlastnú revolúciu, keď predvádzal mužov a ženy v rovnakom oblečení. Pre značky ako Coco Chanel ušil nohavice, ktoré podľa neho „dali ženám slobodu. V tom čase to bola odvážna voľba, pretože do niektorých reštaurácií ženy v nohaviciach ani nevpustili.“

V polovici 70. rokov vytvoril svoje prvé dámske kolekcie, ktoré o 20 rokov neskôr predstavovali 20 % obratu spoločnosti. Postupne rozširoval svoj sortiment a pustil sa do parfumov, hodiniek, topánok a dokonca aj šperkov. V 60. rokoch sa zoznámil s istým, o štyri roky mladším Giorgiom Armanim, a zamestnal ho ako návrhára pánskej módy. Duo, ktoré malo obrovský vplyv na svet módy, sa rozdelilo o desať rokov neskôr, po Armaniho rozhodnutí založiť si vlastný dom v roku 1975.

Neskôr, v 70-tych rokoch minulého storočia, Nino Cerruti vynašiel prvú dekonštruovanú bundu, objav, ktorý zaviedol „každodenné chic“ do špičkového pánskeho oblečenia. Stal sa majstrom ležérnej sofistikovanosti, ale na opis svojich modelov nikdy nepoužíval výraz elegancia, pretože mal podľa neho „silnú príchuť starého“ a radšej uprednostňoval pojem štýl. „Mať štýl totiž znamená spájať kultúru s umením.“

Láska k žltému svetru

Tento patriarcha talianskej módy bol charakteristický svojimi hustými vlasmi, orlím nosom, miernym úškrnom a… obľúbeným žltým svetrom, ktorý si obliekol na každú svoju módnu prehliadku. „Signor Nino“, ako ho s láskou oslovovali jeho zamestnanci, obliekal celebrity kinematografie, Richarda Gerea, Marcella Mastroianniho, Roberta Redforda či dokonca Jeana- Paula Belmonda a objavil sa aj v hollywoodskych filmoch, ako Cannes Man (1996) alebo Guru (1998).

V kontexte tvrdej konkurencie medzi veľkými luxusnými skupinami, ktorá nechávala malý priestor pre nezávislé módne domy, návrhár predal v roku 2001 svoju značku Cerruti 1881 talianskym investorom. Nebol to práve šťastný krok a sám ho neskôr oľutoval. „Nemajú stratégiu štítkov, ale priemyselnú stratégiu!“ – protestoval o dva roky neskôr, predtým, ako bol v roku 2005 svedkom bankrotu nových vlastníkov. Značka Cerruti bola následne predaná americkému investičnému fondu MatlinPatterson, no v roku 2011 skončila v čínskych rukách jej predajom skupine Trinity.

Nino Cerruti sa po predaji svojej značky vrátil do rodného domu v Bielle na úpätí Álp, kde sa venoval tkaniu, koreňom, ktoré boli odrazovým mostíkom celosvetového úspechu jeho značky.

Zdroj: EuroNews

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.