14 vecí, ktoré ste o značke Bugatti nevedeli

Bugatti.

Všetci poznáme základné fakty o automobilke Bugatti. Nepredáva nič s nižšou ako 6 cifernou sumou. Mierne upravená varianta 1 500 koňového Chironu práve stanovila rekord pre najvyššiu rýchlosť 490 km/h a stala sa najnovším „takmer produkčným“ autom, ktoré sa stalo členom miniklubu pokoriteľov rýchlosti 480 km/h.

Jedinečný model La Voiture Noire stanovil rekord predajom za 19 miliónov dolárov (stále neznámemu kupcovi). Bugatti typ 57 SC Atlantic Coupe je nepochybne najkrajšie vyrobeným automobilom a s iba troma existujúcimi exemplármi je preukázateľne jedným z najdrahších vozidiel s hodnotou 40 miliónov dolárov. Popísať základné informácie je však hračka. Koľko z nasledujúcich 14 pikošiek ste o Bugatti už vedeli?

Továreň Bugatti sa dvakrát tesne vyhla vyhoreniu počas testovania jej výkonných motorov.

Továreň Bugatti v Molsheim.

Firma Bugatti, založená Ettorem Bugattim v Molsheim vo Francúzsku už od roku 1909, posúva hranice fyziky a schopností motorov pri dosahovaní rýchlosti. V roku 1939 jeden z jej prvých motorov začal po explózii pri testovaní rozsiahle horieť. Pohltenie ohňom údajne ohrozovalo aj okolitý priestor. V roku 2001, počas testovania prvého motora pre Veyron s výkonom 1 200 koní, údajne generoval také množstvo tepla, že továrni hrozilo ďalšie nebezpečenstvo vyhorenia.

Veyron bol obrovský sen, ktorý sa takmer nesplnil.

Bugatti Veyron.

Keď výkonný riaditeľ spoločnosti Volkswagen, Ferdinand Piech ( vnuk slávneho Ferdinanda Porsche ), odkúpil Bugatti späť koncom 90. rokov, už vtedy sníval o superstroji s výkonom 1 000 koní. Jeho inžinieri mu už predtým povedali, že to nebude možné. Potom prišla platforma Bugatti a jeho vízia sa o niekoľko rokov neskôr naplnila, keď bol v roku 2005 oficiálne predstavený model Veyron.

Veyron potrebuje 10 chladičov, aby jeho 4-násobne preplňovaný W-16 motor mohol pracovať.

Tri chladiče sa starajú o motor, zatiaľ čo ďalšie tri o medzichladiče (vzduch-voda), samostatný chladič je pre klimatizáciu, ďalší výlučne chladí motorový olej a ďalší chladí prevodový olej. Posledný chladič je určený pre olej diferenciálu. Výroba každého chladiča trvá 15 hodín, to znamená, že dokončenie všetkých trvá 150 hodín práce.

Súvisiace: Riaditeľ značky Bugatti prezradil, kto si kupuje superautá za $ 3 milióny

Rýdza jazda plnou rýchlosťou s Veyronom by trvala iba 15 minút a stála by viac ako 42 000 dolárov.

Technicky by to bolo iba 12 minút, pretože 100-litrová palivová nádrž by bola v tomto momente prázdna. Aj keby ste mali dostatok priestoru na ceste – Veyron dokáže zvládnuť rýchlosť 407 km/h, čo znamená, že prejde 6,8 km za minútu. Pri držaní nohy na podlahe po dobu 12 minút by ste potrebovali 81,5 km cesty. Pneumatiky Veyronu by to však nevydržali. Sú dosť dobré na to, aby mohli ísť rýchlosťou 402 km/h asi 15 minút. Potom ich musí Bugatti vymeniť za novú sadu, ktorá vás údajne bude stáť neuveriteľných 42 000 dolárov.

Bugatti prišla pri výrobe Veyronu o kopu peňazí, údajne okolo 6 miliónov dolárov za každý kus.

Celkové náklady na výrobu 450 Veyronov predstavovali približne 1,62 miliardy dolárov, z ktorých väčšinu pohltil výskum a vývoj. Ani predaj niektorých špeciálnych verzií Veyronu za 3 milióny dolárov za jedno auto nemohol pomôcť vyrovnať tieto obrovské straty.

„Veyron“ mal pretekanie v krvi.

Nie je to len pekne znejúce meno, vymyslené marketérmi. Pierre Veyron bol v rokoch 1933 až 1953 šampiónom pretekových súťaží a zaznamenal veľké množstvo víťazstiev, vrátane niekoľkých pre Bugatti ( najmä 24 hodinovku Le Mans v roku 1939, keď pilotoval model 57S ). V roku 1932 sa stal Veyron testovacím jazdcom pre Bugatti.

Michelin musel pre Chiron vyrobiť špeciálne pneumatiky pre získanie rekordu v rýchlosti.

Bugattiho rekordný Chiron.

Najobmedzujúcejším a najnebezpečnejším prvkom skúšky najvyššej rýchlosti sú pneumatiky obuté na kolesách vozidla. Pre Chironov šprint rýchlosťou 490 km/h vzal Michelin svoje plášte Sport Cup 2 a do gumy vložil silnejšie kovové vlákna. Vyčerpávajúce testovanie pri rýchlostiach až 510 km/h sa uskutočnilo dlho predtým, ako boli plášte do Chironu nasadené a každá pneumatika bola následne röntgenovaná, aby sa zistili prípadné nedostatky.

Chiron mohol ísť rýchlejšie, ak by bol testovaný vo vyššej nadmorskej výške.

Rýchlosť upraveného Chironu s rýchlosťou 490 km/h nie je limitom vozidla. V skutočnosti sa rýchlosť počas testu stále zvyšovala, avšak skúšobný pilot Andy Wallace musel ubrať plyn kvôli blížiacej sa zákrute. Test bol zámerne uskutočnený na testovacej dráhe skupiny Volkswagen Ehra-Lessien v Nemecku, pretože je relatívne blízko hladiny mora. Keby sa Chiron testoval v Nevade, kde sa Koenigsegg rozhodol stanoviť rekord 448 km/h so svojím modelom Agera RS, nižší tlak vzduchu a hustota v dôsledku vyššej nadmorskej výšky by znamenali, že Chiron by bol o 24 km/h rýchlejší – aspoň podľa zástupcov spoločnosti Bugatti.

V jednom Chirone je 3 460 251 km uhlíkových vlákien.

Bugatti tvrdí, že ak by sa všetky uhlíkové vlákna z jedného Chironu rozobrali na jednotlivé pramene a navzájom sa prepojili, dosiahli by dĺžku 3 460 251 km. Pre porovnanie, je to zhruba deväťnásobok vzdialenosti od Zeme k Mesiacu (384 472 km), alebo dosť na to, aby sa okolo Zeme obtočili 86-krát.

Celková plocha katalyzátorov Chironu sa rovná približne 25 blokom v New Yorku.

Všetky vozidlá musia mať katalyzátory, aby zachytili nebezpečné častice z výfukového systému. Vaše auto pravdepodobne má jeden, ​​takže prirodzene, Chiron ich používa šesť. Ak sčítate všetku povrchovú plochu katalyzátora v tvare včelieho plástu, mali by ste asi 230 266 metrov štvorcových alebo asi 25 blokov v New Yorku (pri použití priemernej rozlohy 9 290 metrov štvorcových na jeden blok).

Chiron používa brzdy produkované cez 3D tlačiarne.

Ako zastavíte Chiron s výkonom 1 500 koní, hmotnosťou 2041 kilogramov, prevaľujúceho rýchlosťou 420 km/h? Fenomenálnymi brzdami. Tieto 8-piestikové titánové monoblokové brzdové strmene sú prvé strmene, ktoré sa vyrábajú pomocou 3D tlačiarní. Nielenže sú ľahšie o 40 percent ako tradičné hliníkové brzdy, ale sú tiež najväčšími a najvýkonnejšími brzdovými strmeňmi montovanými do sériovo vyrábaného vozidla.

Nový model Centodieci je modernou interpretáciou ikonického EB110.

Bugatti Centodieci.

EB110 sa objavil v roku 1991 a uchvátil automobilový svet. Je to jediný model automobilky Bugatti vyrábaný v Taliansku a zaznamenal štyri svetové rekordy, medzi ktoré patrí najväčšie zrýchlenie, najrýchlejší sériovo vyrábaný športový automobil, najrýchlejší športový automobil jazdiaci na benzín a najrýchlejší automobil na ľade. Bugatti sa rozhodli vzdať hold tomuto ( krátkemu ) obdobiu, keď sa jeho továreň nachádzala v Taliansku a tak sa tento rok objavil model Centodieci. Na rozdiel od tradičných moderných vozidiel značky Bugatti, ktoré majú dizajn sĺz, s celkovými proporciami, ktoré začínajú vyššie vpredu a zužujú sa dozadu, si 1 600 koňové Centodieci – postavené na platforme Chiron – zachováva pôvodný klinový tvar modelu EB110: nízky vpredu, vyšší vzadu.

Návrh a stavba koncového svetla pre model Centodieci trvali šesť mesiacov.

Inžinieri tvrdia, že krásne podrobné a zložité koncové svetlo bolo najdlhšou časťou procesu navrhovania a vývoja, ktoré trvalo asi pol roka. Výzvou bolo vytvoriť trojrozmerný efekt, ktorý je funkčný a výrazný.

Bugatti vloží do tachometra diamanty.

Tachometer Bugatti Chiron.

Ak vaše niekoľko miliónové Bugatti nie je dosť drahé a vzácne, továreň vám s radosťou umožní vybrať si výbavu tachometra v podobe diamantov s jedným karátom. Ak vás zaujíma, prečo ste nikdy nevideli vyšperkovaný tachometer Bugatti, nás tiež. Nie je možné nájsť na webe jedinú fotografiu a Bugatti zostáva mlčanlivé, pokiaľ ide o počet zákazníkov, ktorí si túto možnosť skutočne vybrali. Všetky Chirony sú štandardne dodávané s diamantmi, aj keď sú trochu skryté. Každý zo štyroch výškových reproduktorov vo zvukovom systéme Accuton vo vozidle má diamantovú membránu s jedným karátom, ktorá ponúka verné podanie zvuku.

Zdroj: TopGear, HotCars

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.