Hoci čísla vždy neodrážajú skutočnosť, na konci roka sme vždy všetci zvedaví, ktoré módne kúsky mali na internete najviac vzhliadnutí, alebo boli najčastejšie vyhľadávané. A taktiež nás zaujíma, čo si ľudia naozaj kúpili a nosili. Väčšinou sú tými žiadanými modelmi práve tie, ktoré sa najčastejšie objavujú na titulných stránkach alebo v pop kultúre. To, čo sa nám páčilo v roku 2020, dokonale odráža to, čo najviac tento rok ovplyvnilo. Ak sme si totiž kúpili niečo nové, s najväčšou pravdepodobnosťou to bolo pohodlné. Vzhľadom na globálnu pandémiu a povinnosť zostať doma preto nie je prekvapením, že najpredávanejším bolo v tomto roku domáce oblečenie, alebo módny doplnok, ktorý mal zároveň určitú výpovednú hodnotu a odkaz pre svet.
Vybrali sme pre vás 17 tohtoročných najžiadanejších módnych doplnkov, topánok, teplákov a iných druhov oblečenia. Pri výbere sme sa riadili buď dátami, napríklad pri Tik Tok svetri Harryho Stylesa, alebo vlastným pozorovaním, viď nepriehliadnuteľné gumáky značky Bottega Veneta.
Nákupná taška značky Telfar
Spoločnosť Telfar Clemens začala vyrábať svoje nákupné tašky v roku 2014 a od ich prvého uvedenia na trh sa stali ťažko dostupnými. Túžba po nich dosiahla vrchol práve v tomto roku. Neočakávané júlové doplnenie zásob sa údajne vypredalo za pár minút. Posadnutosť týmito taškami sa stala rovnako zaujímavou ako tašky samotné a vzrástla aj potom, čo s ňou bola vyfotografovaná americká kongresmanka Alexandria Ocasio-Cortez: podľa nákupnej webstránky a aplikácie Lyst, týždeň po uverejnení tejto fotografie stúpol počet vyhľadávaní o 163%. Celkom výstižný je aj slogan značky Telfar: “nie pre vás—ale pre každého.”
Súvisiace: 7 luxusných módnych značiek, na čele ktorých stoja ženy
Náhrdelník značky ByChari

Už sme si zvykli na to, že bývalá americká prvá dáma, Michelle Obama, má vkus. Potvrdzuje to aj v tomto roku. Na virtuálne zhromaždenie americkej demokratickej strany si obliekla čokoládový top značky Nanushka (obľúbený medzi Generáciou Z) s elegantnou zlatou retiazkou s príveskom so slovom „vote“(slovensky „volebný hlas, alebo voliť). Náhrdelník navrhla jamajská šperkárka žijúca v Los Angeles, Chari Cuthbert, a na svojej stránke ho predáva za $295. A napriek tomu, že voľby v Amerike sa už skončili, ženy si tento náhrdelník stále objednávajú.
Domáce šaty od Hill House Home
Nell Diamond, zakladateľka značky, do svojej kolekcie posteľnej bielizne a uterákov z minulého roka pridala tieto šaty, ktoré výstižne nazvala Nap Dress (teda „šaty na zdriemnutie“). Keď nás pandémia prinútila zostať doma, šaty, v ktorých si môžete zdriemnuť, alebo sa len tak potulovať po dome, sa stali okamžite hitom medzi nakupujúcimi. Dokonca sa zaradili medzi trofejové modely na Instagrame: čiastočne vďaka ich priateľskej cene 125 dolárov a čiastočne vďaka ich propagácii medzi influencerkami. Keď Diamond v októbri doplnila zásoby týchto šiat a osviežila ich novými farbami, strihmi a potlačou, za pár hodín na nich zarobila 1 milión dolárov.
Tepláky značky Entireworld
9 mesiacov pred pandémiou si ženy ružové tepláky značky Entireworld ani nevšimli. Značka teplákov patriaca Scottovi Sternbergovi sa stala úspešnou až v apríli 2020, keď jeho webstránka zaznamenala najvyšší denný predaj, zatiaľ čo ostatné značky mali problémy predať čokoľvek. Svoje cukríkové tepláky a mikiny opísal ako „oblečenie pre život“. Ani po uvoľnení opatrení ich popularita neklesla a na ulici sme mohli stretnúť ženy v teplákoch skombinované s elegantnými doplnkami, alebo nadrozmerným sakom či mokasínami.
Potlač polmesiaca od Marine Serre
Hneď po premiére filmu speváčky Beyoncé “Black Is King” si fanúšikovia vyhľadali na internete mnoho dizajnérskych modelov, ktoré mala ona a jej tanečníci vo filme na sebe. Tesný top s potlačou polmesiaca od Marine Serre patril k tým najvyhľadávanejším. Podľa webstránky Lyst sa stal najobľúbenejším modelom roka s počtom hľadaní, ktoré vzrástlo o 426% iba 48 hodín od premiéry filmu. A podobne ako iné modely v našom zozname, nákupná taška zn. Telfar, či domáce šaty, ani nie je extrémne drahý. Béžový top s dlhými rukávmi stojí $290 a vzhľadom na to, že ho budete nosiť ako spodnú vrstvu pod šatami, svetrom, či sakom, je to dobrá kúpa, keďže ho tak ľahko nezoderiete.
Rúško Vote od Resistance by Design
Webstránka Lyst uvádza čierno biele rúško s logom značky Off-White ako najtrendovejší módny doplnok roka 2020. No v newyorských uliciach sa najviac objavovali rúška s príznačným menom Vote značky Resistance by Design, ktoré vytvorila Alex Posen, bývalá kreatívna riaditeľka konfekčnej značky jej brata Zaca a priateľky Dahna Goldstein. Rúška Vote mali na sebe vplyvné ženy ako Hillary Clinton, Jill Biden a Stacey Abrams.
Arizona sandále značky Birkenstock
Je ťažké si predstaviť časy, kedy ľudia nenosili Arizona sandále od spoločnosti Birkenstock. V roku 2010 ich do sveta módy priniesli vplyvné ženy ako Phoebe Philo, či sestry Ashley a Mary-Kate Olsen, no je to práve rok 2020, ktorý spravil z týchto škaredých moderných sandálov žiadaný produkt. Webstránka Lyst dokonca zaradila tieto robustné sandále s dvoma prackami na druhé miesto v zozname najžiadanejších produktov tohto roka. Hoci s týmto nemeckým výrobcom v tomto roku spolupracovali značky ako Proenza Schouler, Valentino a Rick Owens, na uliciach najčastejšie uvidíte tieto sandále v klasickom prevedení: čierna koža dve pracky alebo ultraľahké z EVA peny.
Náramky Bala
Tieto činky nositeľné na rukách alebo členkoch boli celé leto neustále vypredané. Hodia sa najmä na Pilates, alebo kardio cvičenia. Odhliadnuc od ich pôvodnej funkcie, niečo na týchto elegantných náramkoch a ich zaujímavých farbách spôsobilo, že ženy po nich túžia rovnako ako po nejakej dizajnérskej taške alebo legínach.
Priesvitný overal značky Mugler
Beyoncé, Dua Lipa, Miley Cyrus, Kim Kardashian West—to je len pár veľmi vplyvných žien, ktoré mali na sebe tento priesvitný overal značky Mugler. Nie je to však obyčajná tvarujúca časť oblečenia. Kreatívny riaditeľ značky, Casey Cadwallader, pracoval na jej strihu odvtedy, ako tu začal v roku 2017 pracovať. Tento model je šitý na mieru, skladajúci sa zo 64 častí a väčšina žien si ho určite neoblečie každý deň. No jeho obľúbenosť pravdepodobne ovplyvní ďalšie overaly, spodnú bielizeň, či základné kusy oblečenia tejto značky v roku 2021.
Gumáky značky Bottega Veneta
Najžiadanejšie topánky tohto roka boli gumené gumáky značky Bottega Veneta. Neustále sa objavovali v mnohých príspevkoch na Instagrame, či nohách dánskych influencerov. Navyše sú vďaka svojím nepraktickým veselým farbám neprehliadnuteľné. Ideálne do akéhokoľvek počasia a takmer nezničiteľné – to sú vlastnosti, ktoré im priniesli miesto v tomto zozname.
Doplnky a spodná bielizeň značky Christopher Kane
Jesenná kolekcia 2018 Christophera Kane ponúkla niekoľko šiat s potlačou s výjavmi z jeho knihy The Joy of Sex, plus nový slogan: “More Joy.” (v slovenčine „viac radosti“) O dva roky neskôr predstavil Kane svetu mierne prevratné obaly na iPhone, spinky, prikrývky, rúška, sexuálne doplnky a spodnú bielizeň s vytlačeným sloganom “More Joy” (ako aj “Sex” a “Special”) a dnes tieto doplnky môžete zbadať kdekoľvek. V tomto dosť neutešenom roku sa tento koncept radosti a potešenia javí byť vcelku zmysluplný, keďže každý doplnok nám má pripomenúť, aby sme si dopriali kúsok radosti. Navyše jeho rúško “More Joy”, ktoré bolo v módnom priemysle prvým rúškom vyrobeným z antivírusovej látky, je pre rok 2020 priam stvorené .
Patchwork sveter značky JW Anderson
Harryho Stylesa označila webová stránka Lyst za najvplyvnejšiu celebritu roka 2020, čo je oproti minulému roku posun o 8 priečok. No aj predtým ako sa jeho titulná fotografia v magazíne Vogue stala na internete veľmi obľúbená, inšpiroval Styles mnohých fanúšikov k nákupom, či dokonca k niekoľkým vlastnoručne ušitým modelom oblečenia. Sveter značky JW Anderson v hodnote $1479, ktorý mal na sebe počas skúšky na šou Today Show, sa na obľúbenej tínedžerskej aplikácii Tik Tok pričinil o vznik zaujímavého trendu: ľudia si ušili vlastnú verziu tohto svetra a tieto videá dosiahli v niekoľkých prípadoch tisícky vzhliadnutí. Anderson neváhal a povzbudil fanúšikov v tejto aktivite tým, že na svojej webstránke uverejnil pôvodný vzor svojho svetra. Neskôr svoj krok zdôvodnil v rozhovore pre magazín Vogue. “Celkom sa mi pozdáva, že navrhujeme niečo, čo nabralo úplne nový význam. Myslím si, že to, čo je v móde v dnešných dňoch dôležité, je o inklúzii a nie o exkluzivite.”
Tenisky Air Jordans od značky Dior
Pánsky obchod Dior v newyorskej štvrti Soho je jeden z mála, ktorý ani v týchto časoch nemá núdzu o zákazníkov. Mladí muži a ženy sú ochotní hodiny čakať na tenisky Air Jordans, ktoré sú výsledkom spolupráce značky Nike s módnym domom Dior. Tenisky, ktoré nosí aj Travis Scott, sa teraz predávajú za 8 000 dolárov. Tí, ktorí si ich nemôžu dovoliť, si vystačia aj s klasickým párom tenisiek Nike Air Jordans, ktoré stoja približne 150 dolárov.
Ochranný štít na tvár značky Louis Vuitton
Náš postoj k pandemickým opatreniam sa od marca dramaticky zmenil – od odporu k noseniu rúšok, po nosenie ochranných štítov na tvár za 1000 dolárov. Ochranný štít na tvár z módneho domu Louis Vuitton je jedným z tých produktov na našom zozname, ktoré sa síce môže zdať mierne cez čiaru, ale musíte uznať, že je funkčný. A práve on môže byť tým prvkom, ktorý najviac vystihuje módu roku 2020. Rúška či štíty sa totiž stali doplnkami, bez ktorých nemôžeme odísť z domu, a je preto pochopiteľné, že si luxusné značky vytvorili svoju vlastnú verziu tohto povinného doplnku. Keďže druhá vlna je už tu, v roku 2021 môžeme len očakávať viac takýchto modelov.
Tenisky značky Converse All-Stars
Outfity Kamaly Harris sa v tomto americkom volebnom cykle až tak veľmi nerozoberali, no v jej šatníku sa našlo pár modelov, ktoré neunikli pozornosti. Jedným z nich je perlový náhrdelník od Irene Neuwirth v kombinácii s ikonickými teniskami Converse All-Star. Vzhľadom na to, že v tomto roku nebola pre väčšinu žien prioritou noblesa, vyslal tento outfit tichý odkaz okoliu: “Kandidátka na viceprezidentku je žena, ktorá je ochotná kráčať, aby podnietila pozitívnu zmenu.” Vďaka nej vyzerajú tieto tenisky príťažlivejšie ako kedykoľvek predtým.
Páperová retro bunda od North Face
Zima sa ešte len blíži, takže je ťažké vyhlásiť, ktorý kabát sa stane tým najobľúbenejším. My si však myslíme, že želiezkom v ohni je práve táto bunda s pôvodným názvom The North Face’s 1996 Retro puffer. Na sebe ju už malo niekoľko celebrít (ako napr. Emily Ratajkowski) a okrem obľúbenosti má ešte jedno veľké plus – je teplá. A túto zimu budete potrebovať dobrý teplý kabát na povolené osamelé prechádzky v prírode.
Súvisiace: Top 10 najdrahších značiek obuvi súčasnosti: Od Gucci až po Manolo Blahnik
Kašmírový sveter a podprsenka značky Khaite
Sveter a podprsenka vo farbe ovsených vločiek od Khaite sa stali veľmi obľúbenými už minulý rok, keď v nich bola na ulici paparazzmi odfotená herečka Katie Holmes. No až v roku 2020 sa tento model stal veľmi rozšíreným a jeho duplikáty a napodobneniny bolo vidieť takmer všade. Hoci na webstránke khaite.com boli zásoby opäť doplnené, stále je problém zohnať originál (aj napriek jeho luxusnej cene 2 000 dolárov). Oplatí sa však hľadať. Vzhľadom na to, že máme pred sebou ďalšie dlhé týždne práce z domu, môže byť tento model možnosťou, ako to doma prežiť vkusne a štýlovo.
Zdroj: Vogue, PopSugar