5 svetových trendov, ktoré ovplyvnia trh umenia na jeseň 2019

Je tu obdobie návratu do školy, ktoré neobišlo ani svet umenia. Predajcovia, zberatelia a špecialisti na aukčné domy sa vrátili z letného spomalenia do obdobia otvárania výstav, galerijných večerí, veľtrhov a večerných predajov. V nadchádzajúcich týždňoch otvoria galérie v centrách umeleckého sveta svoje najambicióznejšie výstavy a dražitelia odhalia majstrovské diela určené na jesenný predaj. Zároveň umelecká veľtrhová horská dráha zvýši svoju rýchlosť smerom k podujatiu s názvom Art Bazilej v Miami Beach, ktoré sa bude konať v decembri.

Pozrime sa na päť faktorov, ktoré ovplyvnia jesennú umeleckú scénu. Niektoré z nich sú globálne a geopolitické, iné vysoko špecifické pre dané odvetvie. Všetky ale ovplyvňujú to, ako sa bude na trhu s umeleckými predmetmi obchodovať v nasledujúcich mesiacoch.

Ochladenie z brexitu?

Každoročný veľký okamih na londýnskom trhu s umením je práve ten, keď sa veľtrhy Frieze a Frieze Masters zhodnú na dátume večerného predaja súčasného umenia v priestoroch spoločností Christie’s, Phillips a Sotheby’s. Tento moment sa už blíži. Tento rok sa tak však stane menej ako mesiac pred plánovaným odchodom Británie z Európskej únie, čo je 31. októbra. Bude mať hroziaci Brexit hmatateľný vplyv na transakcie s umením začiatkom októbra? Ak nič iné, zahraniční zberatelia a predajcovia budú chcieť dostať svoje umenie preč z Veľkej Británie a tak predísť colným prekážkam. Toto hrozí v prípade Brexitu bez dohody.

Minuloročný veľtrh Frieze v Londýne zaznamenal nárast tržieb v súvislosti s možným odložením Brexitu. Podiel Spojeného kráľovstva na svetovom trhu s umením v roku 2018 sa mierne zvýšil a podľa najnovšej štúdie Art Market Report od ekonómky Clare McAndrewovej sa krajina stala druhým najväčším umeleckým trhom hneď po USA. Politické napätie a blížiace sa komplikácie v oblasti logistiky môžu alebo nemusia brániť kupujúcim pri otváraní svojich peňaženiek. Tieto faktory by ale mohli zvýšiť tempo dynamickej hry, ktorá sa odohrala už minulý rok. Paríž vtedy vyzval Londýn o titul európskeho hlavného mesta umenia.

Ale pre britských milovníkov umenia môže po búrke v súvilslosti s Brexitom predsa len výjsť slnko. Zdá sa, že Boris Johnson má v úmysle vytvoriť až 10 tzv. voľných prístavov v Spojenom kráľovstve, kde by zberatelia mohli parkovať so svojimi veľkými zbierkami bez nutnosti platiť dovozné poplatky a dane.

Paríž na vzostupe

Parížsky veľtrh Foire Internationale d’Art Contemporain ( FIAC ) sa koná dva týždne po veľtrhu Frieze a v posledných rokoch sa jeho význam zvýšil. Minulý rok dokonca prezident Emmanuel Macron pre obchodníkov a umelcov usporiadal párty v prezidentskom paláci Élysée v Paríži.

Súvisiace: Čo potrebujete aktuálne vedieť o obchodovaní s umením

Objavili sa aj ďalšie znaky rozširovania sa parížskeho trhu s umením. Známy obchodník David Zwirner oznámil, že prichádza do Paríža. Nový priestor jeho galérie v časti Marais sa otvorí počas veľtrhu FIAC, výstavou autora Raymonda Pettibona. Aukčná spoločnosť Christie’s v ten istý týždeň vo francúzskom hlavnom meste usporiadala večerný predaj diel maliara Nicolasa de Staëla. V predaji sa počíta s odhadom výťažku vo výške 18 až 25 miliónov eur (19,8 až 27,5 milióna dolárov). Umelec de Staël je kalibrom osemmiestnych číslic, ktoré sa zvyčajne ponúkajú v Londýne alebo New Yorku. Jeho predaj 17. októbra bude skúškou parížskych zberateľov moderného umenia.

Tarify, nepokoje a čínsky trh s umením

Začiatkom septembra bola obchodná vojna medzi administratívou Donalda Trumpa a čínskym lídrom Xi Jinpingom citeľná aj na trhu s umením. Akékoľvek umelecké dielo alebo starožitnosť vyrobená v Číne staršia ako 100 rokov, vstupujúca do Spojených štátov, odteraz podlieha 15 % dani. To predstavuje pridané náklady a vznikajú obavy z katastrofického scénára s čínskym umením a starožitnosťami nielen v USA, ale na celom svete.

Zdá sa, že napätie medzi vodcami najväčšieho a tretieho najväčšieho trhu s umením malo dopad ešte predtým, ako dané tarify nadobudli účinnosť. Jedna z prvých galérií zo Západu, ktorá si otvorila základňu v Číne, oznámila jej zavretie v júli tohto roku. Jednalo sa o spoločnosť Pace Gallery a svoju základňu v Pekingu otvorila v roku 2008. Dôvodom pre toto rozhodutie podľa zakladateľa spoločnosti Pace – Arne Glimchera bolo „nevhodné podnikateľské prostredie v Číne, ktoré už nejakú dobu pretrváva.“

Obchodná vojna nemusela výrazne ovplyvniť predaj v tzv. Ázijskom týždni, ktoré nedávno v New Yorku prebehlo. Dôvodom môže byť skutočnosť, že hlavný podiel ponúkaných diel bol dovezený do Spojených štátov pred zavedením ciel. Čím dlhšie však sadzby budú v platnosti, o to väčší dopad to bude mať na trh s umením. Aukčné domy môžu začať meniť charakter svojich predajov s cieľom úplne sa vyhnúť dielam z Číny. Ako uviedol hovorca spoločnosti Christie’s: „Ak dané sadzby za umenie a starožitnosti čínskeho pôvodu zostanú v platnosti aj na budúci kalendárny rok, časť zásielok spoločnosti sa môže presunúť do iných regiónov ako sú Londýn, Paríž alebo Hongkong.“

Posledné menované mesto je v súčasnosti zapletené do vlastného boja s vládou čínskeho prezidenta. Ak súčasné protestné hnutie bude pokračovať aj do začiatku októbra, mohlo by to ovplyvniť aukcie naplánované na prvú polovicu mesiaca. Obchodníci a špecialisti na aukčné domy ponúkajúci čínske umelecké diela a starožitnosti, túto jeseň budú musieť urobiť neľahké rozhodnutie. A síce, aká bude cena diel a na akých veľtrhoch a aukciách dané tovary ponúknu.

Zapojenie galérií strednej veľkosti

Pred rokom niektoré z najväčších galérií sveta vystavovali diela zosnulých umelcov. Umelecké zbierky týchto umelcov im zaistili výstavy. Možnosť pracovať so zbierkami nebohých umelcov, ktorý mali veľké inventáre, bohatú históriu výstav, hlboké bibliografie a zberateľskú základňu, so sebou priniesla nové výnosy pre mnoho veľkých galérií. Táto stratégia začala byť uplatňovaná minulý rok stredne veľkými galériami, ktoré ponúkajú vlastné výstavy menej známych umelcov.

Extrémnym príkladom tohto fenoménu je obchodník z New Yorku – Andrew Edlin, ktorý má na svojom zozname mnoho cudzích umelcov. Jeho galéria oznámila, že odprezentuje dedičstvo umelkyne Pearl Blauveltovej. Jej celá zbierka bola objavená v drevenej krabici v jej opustenom dome, po smrti v roku 1987. Edlin plánuje predstaviť Blauveltovej prácu v nadchádzajúcich ročníkoch veľtrhu Outsider Art Fair v Paríži a New Yorku.

Londýnska spoločnosť, špecializujúca sa na moderné britské umenie, Hazlitt Holland-Hibbert, sa chystá v októbri predstaviť svoju prvú ukážku diel pop-artového umelca Eduarda Paolozziho. Galéria začala jeho prácu prezentovať v auguste. Galéria Van Doren Waxter minulý mesiac oznámila výstavu diel Toma Faira. V galérii sa 10. septembra otvorila prvá prehliadka žiarivých kresieb a malieb britskej umelkyne, ktorá ztvárňuje krajinné a mestské oblastí s hustými líniami a sýtymi farbami. Už vo februári, newyorská galéria Hollis Taggart, oznámila spoluprácu s maliarom Leonom Berkowitzom, ktorého práca v štýle Color Field bude v galérii predstavená v októbri.

V marci Galéria Hales vyzdvihla portfólio indického modernistu Anwar Jalal Shemzu a budúci mesiac predstaví jeho prácu na veľtrhu Frieze.

Zoznam pokračuje a práca s portfóliami umelcov jednoznačne oslovuje malé a stredné galérie, čo im pomáha diverzifikovať ich ponuku. Kariéra mladého umelca si vyžaduje starostlivosť a rozširovanie zberateľskej základne. Umelecká zbierka prináša historický kontext, čo uľahčuje jej predaj zberateľom a zberateľským inštitúciám. Tvorba sofistikovaných umeleckých zbierok, ktorých propagácia je zintenzívnená po smrti autora, môže vytvoriť silnú trhovú pozíciu danej zbierky.

Niektoré skateboardy, gitary a whisky v súlade s Warholom?

50-ročná kolekcia Lilique Edition Six Pillars od spoločnosti Macallan.

Budúci mesiac usporiada spoločnosť Sotheby’s v Londýne jedinečný predaj zbierky jedného druhu, ktorý bol zhromaždený anonymným zberateľom v priebehu dvoch desaťročí. Očakáva sa, že predaj vynesie približne 4 milióny libier ( 4,8 milióna dolárov ). Zberateľ priblížil pôvod svojej zbierky.

Uviedol: ”Keď som začal tvoriť túto zbierku, uvedomil som si, že keby som sa jej skutočne venoval a detailne vyberal jej prvky, mohol by som vytvoriť niečo významné a jedinečné,”… „O dve desaťročia neskôr považujem túto zbierku za skutočne jedinečnú.“

Jeho zbierka pozostáva výlučne z fliaš whisky. Spoločnosť Sotheby’s tvrdí: „Najcennejšia zbierka whisky, ktorá bola kedy ponúkaná na dražbe“. Podmanivá whisky je marketingový trhák, ktorý má rastúcu tendenciu. A tento fakt vedie k tomu, že sa dva špičkové domy v oblasti umenia presúvajú k novým zberateľským trhom. Od vína a likérov až po historické artefakty a dizajnérske kabelky.

Spoločnosti Christie’s a Sotheby’s túto stratégiu nasledujú už niekoľko rokov. V roku 2014 spoločnosť Christie’s agresívne vyplnila svoje oddelenie kabeliek a doplnkov, čo viedlo k žalobe od konkurenta. Nasledujúci rok spoločnosť Sotheby’s vytvorila partnerstvo s automobilovým dražiteľom RM Auctions.

Súvisiace: Skrytý svet súkromných múzeí

V minulom roku sa však dynamika ešte zrýchlila. V januári spoločnosť Sotheby’s spôsobila rozruch tým, že ponúkla limitovanú sériu skateboardových dosiek značky Supreme. Celkovo ich bolo 248 kusov, vrátane dosiek s dielami Damiena Hirsta, Marilyn Minterovej a George Condoa, a cena jedného kusu v predpredaji bola odhadovaná na 800 000 až 1,2 milióna dolárov. Za najnižšiu odhadovanú cenu bol nákup uskutočnený zberateľom Carsonom Guom z Vancouveru. Spoločnosť Sotheby’s v máji pokračovala s ďalšou ponukou s pruduktami značky Supreme. V online predaji bolo ponúknutých viac ako 1300 objektov s tematikou histórie značky. Potom v júli aukčný dom zaujal podobný prístup k teniskám a ponúkol zbierku 100 párov obuvi. Niektoré boli historicky významné, iné boli z limitových edícií a veľmi hodnotné. Kanadský zberateľ automobilov Miles Nadal si vybral celú kolekiu, vrátane dvojice bežeckých topánok Nike z roku 1972. Dané bežecké topánky vytvorili v aukcii nový svetový rekord a predali sa online za 437 500 dolárov. Čo bolo viac ako dvojnásobok ich pôvodnej odhadovanej ceny, ktorá predstavovala 160 000 dolárov.

Spoločnosti Christie’s a Sotheby’s tiež ponúkajú rastúcu škálu artefaktov historického významu. Oba aukčné domy zorganizovali predaj v súvislosti 50. výročia pristátia na Mesiaci. Predaj od Christie’s s názvom „Jeden obrovský skok“, dosiahol výťažok v hodnote celkom 907 000 dolárov, zatiaľ čo najlepšie zachovalý videozáznam pristátia na Mesiaci od spoločnosti Sotheby’s bol ocenený na 1,8 miliónov dolárov. V júni spoločnosť Christie’s vytvorila nový svetový dražobný rekord za gitaru, keď predala zbierku člena skupiny Pink Floyd – Davida Gilmoura v hodnote 21,5 milióna dolárov. Budúci mesiac je naplánovaný predaj trúbky špeciálne navrhnutej pre Milesa Davisa.

Spločnosť Christie’s si najala konzultanktu Nancy Valentinovú, ktorá je vplyvnou osobnosťou v zábavnom priemysle, ktorá pracovala v aukčnom dome od roku 1991 do roku 2003 a založila svoju divíziu „Popular Arts“. Takto spoločnosť demonštrovala svoju angažovanosť v ďalších predajoch. Očakáva sa, že v tohtoročnom aukčnom kalendári bude predstavená eklektická ponuka fľašiek whisky s hudobnými medzihrami pri výpredaji moderného a súčasného umenia.

Zdroj: NYTimes, WSJ

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.