
Autá dlhodobo patria na trhu k žiadaným produktom a luxusné autá sú na samom vrchole so 40 percentným podielom na celkovom zisku na trhu s autami. Ich podiel v celkovom predaji áut na globálnom trhu je pritom až 13 percent. No v tomto náročnom období čelí zmenám aj trh s luxusnými autami.
Globálny trh s luxusnými autami je, podľa prieskumu spoločnosti McKinsey and Co, formovaný piatimi novými trendmi. Prieskum tvrdí, že kľúčovým trendom, ktorý ovplyvňuje toto odvetvie priemyslu, sú rozdiely medzi Čínou, Európou a USA. K ostatným trendom patria rušivé pohyby spôsobené meniacimi sa preferenciami zákazníkov, konektivita a dizajn, vyvíjajúce sa značky a regulácie.
Čína sa do roku 2023 vyrovná USA
V začínajúcej sa dekáde budú trhu s luxusnými autami naďalej dominovať Čína, Európa (predovšetkým Nemecko) a USA, no podľa prieskumu spomínanej spoločnosti dôjde k významnému posunu. USA zostane lídrom v množstve doručených kusov – okolo 1,4 miliónov, no do roku 2023 dosiahne predaj luxusných áut v Číne podobné číslo. V tomto posune zohrajú dôležitú úlohu čínske startupy zamerané na elektrické vozidlá a samoriadiace technológie vo vozidlách.
Iný trh, iné preferencie
Výrobcovia luxusných automobilov vo všeobecnosti vyvíjajú automobily určené pre globálne trhy. Avšak odlišné preferencie zákazníkov z USA, Číny a Európy menia aj vzhľad luxusných áut v jednotlivých krajinách.
Napríklad, americkí zákazníci hľadia pri výbere nového luxusného auta najmä na dokonalý jazdný výkon, potom na celkovú skúsenosť z vlastníctva, interiérový dizajn, funkčnosť a pohonné ústrojenstvo. Vonkajší dizajn je pre nich najmenej dôležitý.
Na druhej strane, európski kupci prikladajú najväčšiu dôležitosť pohonnému ústrojenstvu, hneď za ním interiéru a funkčnosti, jazdnému výkonu, vonkajšiemu dizajnu a celkovému zážitku z vlastníctva auta. V Číne, najväčšiemu trhu s luxusnými autami na svete, je prioritou pohonné ústrojenstvo, potom jazdný výkon, značka, konektivita a celková skúsenosť z vlastníctva.
Okolo 73 percent kupcov luxusných áut začína svoj nákup online, zatiaľ čo pri masovom trhu to robí iba 62 percent zákazníkov. Toto núti výrobcov luxusných áut sústrediť svoj marketing viac do digitálnej sféry.
Rekordy v okruhových časoch sú pasé
Kedysi sa luxusné autá posudzovali podľa dosiahnutých časov v okruhoch, no dnes sú pre kupcov dôležité iné ukazovatele – konektivita, alebo prepojenie auta s modernými aplikáciami, a dizajn. Podľa štúdie sú to práve tieto dva faktory, ktoré hrajú pri rozhodovaní významnú úlohu. Každý tretí potenciálny kupca luxusného auta prezradil, že by si zvolil ten model auta, ktorý má lepšiu konektivitu.
Štúdia ďalej uvádza, že prepojenie auta s modernými aplikáciami sa stáva pre zákazníkov, najmä tých čínskych, také dôležité, že sú ochotní kvôli tomu prejsť aj na inú značku. V tomto desaťročí tak bude konektivita rozhodujúcim faktorom na trhu s luxusnými autami po celom svete.
A preto sa výrobcovia luxusných áut začali sústrediť viac na poskytovanie odlišných možností prepojenia s aplikáciami vo svojich vozidlách, a snažia sa tak ponúknuť jedinečný produkt, ktorý vyniká pred konkurenciou. Tento trend je badateľný aj na masovom trhu s autami.
Ďalším dôležitým elementom je technológia elektromotora. Elektrifikované alebo plne elektrické vozidlá potrebujú v priemere 4,3 sekundy k zrýchleniu z 0 na 100 km/h, v porovnaní s klasickými autami, ktorým to zaberie v priemere 6 sekúnd.
Rovnako dôležitý sa pre luxusné autá stáva aj dizajn, ktorý môže potenciálneho kupca prilákať. Lepší dizajn znamená vyššiu šanciu na úspešný predaj. Podľa štúdie až 90 percent automobilových expertov a výkonných predstaviteľov očakáva, že interiérové prvky ako obrazovka displeja, vnútorný priestor a použitie najmodernejších materiálov, budú mať v budúcnosti oveľa väčší vplyv na predajnosť luxusných áut ako tých z masovej produkcie.
Regulácie narúšajúce trh
Odlišné regulácie, ako napríklad prísne emisné normy, palivové normy, enviromentálna politika, majú na toto odvetvie priemyslu takisto veľký dopad.
Napríklad Európska únia predstavila plán zníženia emisií na 37,5 percent do roku 2030. Čínska vláda ma zas v pláne do roku 2025 dosiahnuť 25 percentný podiel predaja elektrických vozidiel v celkovom predaji vozidiel.
Vlády po celom svete zavádzajú nové zákony a regulácie pre výrobcov áut, ktoré ich nútia prichádzať s novými stratégiami.
Zdroj: EconomicTimes