5 trendov, ktoré sú hybnou silou luxusných automobilov budúcnosti

Koncept Symbioz od značky Renault. Keď ho zaparkujete v garáži, plní úlohu ďalšej miestnosti.

Vizionár Arthur Radebaugh v roku 1958 predpovedal niekoľko futuristických technológií, ktoré mali podľa jeho názoru ovládnuť svet budúcnosti. V jeho fantázii sa zrodil poštár s takzvaným „jetpackom“, cestné tunely spájajúce kontinenty, lietajúce požiarne autá, osobné automobily vznášajúce sa pomocou stlačeného vzduchu a revolučný zdroj energie v podobe „slnečného žiarenia vo fľaši“. Vo svojich komiksoch zobrazoval vozidlá zaparkované vedľa domov, ktoré boli umiestnené v sklenených kupolách. Tie zodpovedali za udržiavanie dokonalej rovnováhy vnútorného prostredia obydlí a tepelnú reguláciu záhrad. O všetky domáce práce sa v Radebaughových fantáziách starali robotickí komorníci.

E-mail a komunikácia pomocou smartfónov eliminovala potrebu zamestnávať lietajúcich poštárov a mnohé ďalšie Radebaughove „inovácie“ ostali zvečnené iba na stránkach jeho publikácií. 21. storočie vyzerá možno menej teatrálne ako v mysli umelca z 20. storočia, no v mnohých smeroch sme sa na technologickej úrovni posunuli omnoho ďalej, ako by to ktokoľvek predpokladal.

Najmodernejšie prírastky do rodiny futuristických luxusných automobilov nemajú kabínu tvorenú naleštenou sklenenou kupolou a nie sú poháňané dvojitými raketovými tryskami. Napriek tomu sa v čoraz väčšej miere približujú princípom, ktoré sú v súčasnosti považované za svätú trojicu technologickej budúcnosti – automatizácia, alternatívna energia a konektivita. Ani odborníci a vedeckí pracovníci nedokážu s presnosťou odhadnúť, v akom stave sa bude nachádzať automobilový priemysel o dva či desať rokov. Je však očividné, že stovky priekopníckych spoločností v súčasnosti investujú miliardy dolárov do vývoja autonómnych, prevažne elektrických vozidiel, ktoré sú schopné interagovať s každým elektronickým zariadením v našej aktuálnej výbave.

Úspech v tomto smere má potenciál zabezpečiť víťazom obrovské zisky. Riziko premeškania ideálnej príležitosti je katastrofické. Predstavujeme Vám trendy, ktoré už v súčasnosti zodpovedajú za to, do čoho si sadáte cestou do práce.

Futuristický automobil Rolls Royce Phantom 103x.

1. Handsfree luxus

Niektorí majitelia luxusnejších automobilov majú už v súčasnosti skúsenosti s jazdou autonómnym vozidlom – zamestnávajú totiž osobného šoféra. Ale skutočné handsfree ovládanie dopravných prostriedkov prinesie omnoho viac možností v rámci trhu luxusných sektorov. Spoločnosť Rolls-Royce v priebehu minulého roka oznámila úplne novú verziu svojej vlajkovej lode Phantom. Predchádzajúci model bol vo výrobe už 15 rokov, takže nováčik môže byť poslednou verziou s fyzickým volantom.

Spoločnosť tiež predviedla vizualizáciu modelu 103EX, ktorý predstavuje radikálny konceptuálny model, plne autonómny automobil značky Rolls-Royce. Giles Taylor, ktorý navrhol nové modely Phantom a 103EX povedal, že najväčšou výhodou autonómnej technológie je väčší priestor vo vnútri kabíny vozidla. Elektromotory totiž zaberajú menej ako pätinu objemu súčasného dvanásťvalcového motora modelu Phantom.

Taylor vyhlásil: „Viem si predstaviť, že by sa model Phantom stal symbolom najvyššej úrovne automobilovej dopravy. V istom význame by predstavoval návrat k tradičnému koču s konským záprahom. Čo sa totiž týka týchto historických dopravných prostriedkov, vodič ani kôň sa nenachádzali vnútri kabíny vozidla. Interiér bol zároveň vytvorený z najprepychovejších hodvábov a textílií, pretože aristokracia v čase konského záprahu nikdy necestovala v kožených kreslách. Koža bola považovaná za materiál služobníctva a zámožní ľudia ju vnímali ako podradnú. Luxusný koč mal okná prekryté záclonami a jeho interiér bol súkromným priestorom cestujúceho. Myslím si, že by sme sa mohli opätovne vrátiť k týmto princípom.“

Súvisiace: Automobilku Tesla postihne rovnaký osud ako Ford

Ďalší výrobcovia luxusných automobilov neúnavne plánujú, ako by mohli odlíšiť svoje produkty od ostatných konceptov aj vo svete autonómnych vozidiel. Je pravdepodobné, že mnohí z nás sa v budúcnosti zrieknu vlastných osobných automobilov v prospech robotických taxislužieb. Výrobcovia luxusných automobilov napriek tomu veria, že aj naďalej bude pretrvávať istá hierarchia dopravných prostriedkov, čo vytvorí priestor na presadzovanie prestížnych značiek. Mnohé automobilky sa za týmto účelom púšťajú do vývoja netradičných a inovatívnych prvkov. Napríklad Audi Aicon je autonómnym konceptuálnym vozidlom, ktorý je vybavený automatizovaným dronom. Keď v noci vystúpite z auta, dron vzlietne do povetria a začne osvetľovať cestu, po ktorej máte v úmysle kráčať.

Konceptuálny model autonómneho Audi Aicon.

2. Stretnime sa v automobile

Keď sa pôda pod nohami stáva komoditou, osobný automobil predstavuje neuveriteľne neefektívne využitie priestoru. Priemerný automobil sa nachádza v nečinnosti až 95% času a 30% (častokrát aj viac) všetkých súkromných vozidiel pohybujúcich sa v meste si nedokáže nájsť vhodné parkovacie miesto. Obrovské parcely v rámci každej svetovej metropoly spĺňajú funkciu parkovísk. V americkom regióne Los Angeles je to až 14 percent celkovej rozlohy. Ľudská populácia sa v čoraz väčších počtoch sťahuje do miest. Predpovede Organizácie spojených národov hovoria o tom, že v polovici tohto storočia budú asi dve tretiny obyvateľov sveta žiť v mestských oblastiach. Narastajúci nátlak na efektívne využívanie životného priestoru v mestách podnieti revolúciu zmýšľania ohľadom toho, akými rôznymi spôsobmi môžeme využívať svoje dopravné prostriedky.

Koncom roka 2017 sa na verejnosti objavil zaujímavý dizajn s názvom REDS. Jedná sa o produkt spoločnosti Redspace, ktorý je výsledkom spolupráce medzi čínskym podnikom Hi-Tech Group Corporation a Chrisom Bangleom, bývalým automobilovým dizajnérom značky BMW. Elektrické vozidlo REDS by sa malo dostať do predaja v priebehu najbližších dvoch rokov a môžeme s čistým svedomím potvrdiť, že sa nepodobá na žiadny iný produkt na súčasnom trhu.

Bangle povedal: „Vstupujeme do štvrtého veku automobilového dizajnu, ale mnohí dizajnéri váhajú v dôsledku strachu zo zmeny.“ Bangle je známy tým, že sa nikdy nebál robiť veci trochu inak. Mnohé z jeho radikálnych dizajnov BMW boli oceňované inými dizajnérmi, no stretli sa so zmiešanými ohlasmi zo strany verejnosti.

Dizajnér Chris Bangle a koncept mestského vozidla REDS.

Koncept REDS ešte nie je pripravený stať sa plne autonómnym vozidlom. Bangle o ňom vyhlásil, že sa jedná o „priestor, ktorý sa stal automobilom“. Inovatívny dopravný prostriedok strávi väčšinu svojho života zaparkovaný v čínskych mega-mestách, takže je navrhnutý tak, aby spĺňal svoju funkciu v pokoji aj za jazdy. Počas presunu poskytuje priestor pre štyroch ľudí, čo je pozoruhodné obzvlášť vzhľadom na celkovú dĺžku vozidla pod tri metre. Keď zaujme stacionárnu polohu, dokáže sa doňho usadiť päť jedincov. So sedadlom vodiča otočeným o 180 stupňov sa z vozidla stáva „multifunkčný prepojený pracovný priestor. Poskytuje tiché prostredie pre obchodné stretnutia či prezentácie a môže byť miestom skutočného relaxu pri sledovaní filmu s kamarátmi na 17-palcovom displeji.“

Parkoviská v súlade s touto víziou už nebudú iba mŕtvym priestorom, ale plnohodnotným životným priestorom. Podobným smerom sa uberá aj koncept Symbioz od spoločnosti Renault, ktorý bol predstavený koncom minulého roku. Dizajnéri tohto modelu nenavrhli iba automobil, ale spolu s ním vytvorili aj dom na mieru. Symbioz má totiž schopnosť prepojiť sa s Vašou obytnou jednotkou a nabíjať sa elektrickou energiou. Keď toto vozidlo zaparkujete u seba doma, z modelu Symbioz sa okamžite stane dodatočná relaxačná miestnosť pripojená k Vašej domácnosti.

Ďalším spôsobom oživenia dopravných prostriedkov je zavádzanie autonómneho pohonu. Pokiaľ sa bude automobilový sektor vyvíjať podľa plánu, vzájomná konektivita medzi automobilmi a infraštruktúrou umožní omnoho efektívnejšie využitie vozoviek. V skúšobných podmienkach sa takéto vozidlá pohybujú iba s niekoľkocentimetrovými rozostupmi bez toho, aby dochádzalo ku kolíziám pri hromadnom zastavení alebo štartovaní kolóny.

Iba v štáte Kalifornia v súčasnosti existuje približne 50 spoločností, ktoré testujú autonómne vozidlá. Start-upová spoločnosť Zoox, ktorú založil Tim Kentley-Klay z austrálskeho Melbourne, plánuje vypustiť svoju flotilu samoriadiacich automobilov aspoň do jedného veľkého amerického mesta už v roku 2020. Ostatní hráči v tomto sektore nedisponujú takým vysokým sebavedomím a tvrdia, že vozidlám bez vodiča bude trvať dlhšie, kým sa dostanú na otvorené cesty. Regulačné orgány však nezaháľajú. Austrália v priebehu minulého roka vydala národné smernice pre skúšky automatizovaných vozidiel.

Inovatívne vozidlo Renault Symbioz bolo predstavené v roku 2017. Dizajnéri zahrnuli do vizualizácie dom pripojený k autu, ktorý nabíja batériu vozidla.

3. Športové vozidlá

Spaľovací motor by mal byť v súčasnej ére už minulosťou. Väčšina moderných vozidiel sa však ešte stále spolieha na tento typ pohonu. Keď výrobcovia športových automobilov zavádzajú hybridné a elektrické pohonné jednotky, ide často skôr o otázku výkonu ako o environmentálne dôvody. Krútiacemu momentu elektromotora sa totiž nevyrovná žiadna benzínová verzia. Elektrický sedan značky Tesla dosahuje pozoruhodné zrýchlenie aj napriek obrovskej batérii.

Tesla Roadster sľubuje zrýchlenie na 100 kilometrov za hodinu iba v rámci 2,1 sekundy.

Posledná generácia cestných „super-automobilov“ predstavuje benzínovo elektrické hybridy. Bugatti Chiron je síce výnimkou, ale na dosiahnutie prekvapivých výkonov potrebuje osemlitrový šestnásť valcový motor. Spoločnosti ako Porsche, Jaguar a mnohé ďalšie plánujú uviesť na trh výhradne elektrické modely.

Nadšenci inovatívnych technológií si predobjednávali „cenovo dostupný sedan“ spoločnosti Tesla už v marci roku 2016. Dodávky Modelu 3 sa však stretli so zásadnými prekážkami. Elon Musk, generálny riaditeľ automobilky Tesla, v súčasnosti prijíma depozity na nový športový model v cene 326 000 dolárov. Ten by sa mal stať najrýchlejším cestným automobilom v histórii a do predvádzacích miestností by sa mal dostať už v roku 2020. Vystupuje pod názvom Roadster a bude údajne schopný dosiahnuť rýchlosť 100 kilometrov za hodinu iba v rámci 2,1 sekundy. Kapacita jeho batérie by mala zabezpečiť maximálnu rýchlosť 400 kilometrov za hodinu a dojazd v hodnote 1 000 kilometrov.

V tomto smere však existuje mnoho pochybností. Takéto zrýchlenie si môže vyžadovať zmodernizovanie technológie výroby pneumatík a spoločnosť Tesla je známa tým, že nedokáže dodržať termíny, ktoré si stanovila. Roadster však dokazuje, že záujem o čoraz rýchlejšie vozidlá nepoľavuje. To znamená, že výrobcovia automobilov pravdepodobne budú začleňovať samoriadiace technológie aj do športových vozidiel.

Súvisiace: Spoločnosť Lamborghini predstavila elektrický super-automobil

4. Offroadové modely

Prirodzene, malé autá majú väčší zmysel v preplnených mestách. No ani modely SUV nestrácajú svoju popularitu a ich predaje prekonávajú tradičné sedany v Austrálii, Európe a aj Severnej Amerike. Spoločnosť Lamborghini koncom minulého roka predstavila verziu svojho osemvalcového športového SUV modelu Urus a automobilka BMW oznámila plány na skonštruovanie luxusného terénneho vozidla modelu X7.

Medzi nevýhody vozidiel SUV napríklad patrí náročná manipulácia, ktorá je však výrazne zdokonalená modernými elektronickými asistenčnými technológiami. Negatívne environmentálne dopady týchto modelov sú zase zmierňované hybridizáciou a plnou elektrifikáciou vozidiel. Spoločnosti Audi a Jaguar uvedú svoje elektrické SUV už v priebehu tohto roka a čoskoro ich budú nasledovať aj výrobcovia ako Volvo, BMW a ďalší. SUV je v mnohých ohľadoch športovým automobilom modernej éry a naznačuje aktívny životný štýl svojho majiteľa.

Elektrické SUV modelu I-Pace od spoločnosti Jaguar bude uvedené na trh v roku 2018.

5. Automobily, ktoré nie sú automobilmi

Agentúra Brand Finance uvádza, že hodnota značky Ferrari predstavuje 6,1 miliardy dolárov. Vzhľadom na to, že každoročne uvedie na trh iba 8 000 automobilov, môže byť náročné udržať si takého ohodnotenie aj do budúcnosti. Nie je preto žiadnym prekvapením, že Ferrari a mnoho ďalších automobiliek hľadá spôsoby, ako by mohli využiť svoje dobré meno a ochrániť sa pred existenciálnou krízou rúcajúcich sa bariér medzi domovom, dopravným prostriedkom a pracoviskom.

Takmer každá značka luxusných automobilov predáva oblečenie a módne doplnky. Mnohé z nich propagujú napríklad vlastné bicykle. Bentley vyrába nábytok, spoločnosť Aston Martin predáva jachty a sľúbila verejnosti ponorku. Iné automobilky sa zamerali na trh s nehnuteľnosťami. Spoločnosť Mercedes-Benz vybudovala prémiové apartmány v Londýne a Singapure. Porsche stojí za dizajnom luxusného obytného komplexu v Miami.

Letecká spoločnosť Emirates v októbri minulého roka oznámila, že svoje lietadlá vybaví novými kabínami „inšpirovanými značkou Mercedes-Benz“. Automobilka zase uviedla, že sa chystá vyrábať luxusné vybavenie pre interiér súkromných lietadiel. Prvé výsledky tejto spolupráce sa budú v priebehu budúceho roka inštalovať do strojov Airbus A320 a Boeing 737.

Florian Krauthoff, riaditeľ predaja spoločnosti Asia Lufthansa Technik, povedal: „Snažili sme sa aplikovať filozofiu dizajnu spoločnosti Mercedes na interiér lietadla. Je to veľmi komplikovaná úloha. Projekt musíme realizovať v súlade s právnou reguláciou a stretli sme sa s viacerými prvkami, ktoré je náročné umiestniť do stroja letiaceho vo výške 10 kilometrov nad zemou.“

Tento projekt nie je iba rozšírením ponuky značky, ale symbolom toho, čo Mercedes-Benz nazýva „digitálnym luxusom“. Kabína bude predstavovať vysoko prispôsobivé prostredie a cestujúci bude môcť ovládať osvetlenie, teplotu, zábavné systémy, „elektronického komorníka“ a pracovné prezentácie pomocou svojho smartfónu. Bez problémov bude možné prenášať nastavenia a mediálne súbory z bydliska do auta a následne do kabíny lietadla. Značka automobilov by sa tak mala stať poskytovateľom komplexného ekosystému, ktorý bude zahŕňať dopravu, pracovné a voľnočasové aktivity. Efektívne tak bude držať krok so spoločnosťami ako Apple a Google. Ambiciózne automobilky by sa teda nemali zameriavať na luxusny koč s konským záprahom, ale mali by expandovať svoj repertoár do nových oblastí života svojich zákazníkov.

Vizualizácia interiéru súkromného lietadla s výbavou značky Mercedes-Benz.

Zdroj: MarketWatch, FinacialReview

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.