Letecké spoločnosti, z ktorých viaceré aj napriek súčasnej pandémii fungujú aj naďalej, sa v priebehu posledných týždňov rozhodli aspoň znížiť pravdepodobnosť akéhokoľvek prenosu ochorenia medzi svojimi pasažiermi. V dôsledku takéhoto zmýšľania sa preto rozhodli zaviesť nové protokoly, týkajúce sa hygieny. Napríklad spoločnosť Delta Air Lines dezinfikuje svoje lietadlá EPA registrovanými prvotriednymi dezinfekčnými prostriedkami, zatiaľ čo spoločnosť Copa Airlines sa rozhodla vo väčšej miere dezinfikovať aj tie najfrekventovanejšie pulty v budove, digitálne tabule, kuchynky v lietadlách a aj servisné vozíky.
Letušky spoločnosti American Airlines podávajú občerstvenie pasažierom lietadla už aj v prvej triede miesto toho, aby si ho cestujúci vzali sami, pričom spoločnosť taktiež nahradila samoobslužné zariadenia poskytujúce občerstvenie počas dlhých letov za občerstvenie, ktoré si možno iba vypýtať. Spoločnosť Alaska Airlines zasa tvrdí, že svoje lietadlá v pozemnom stredisku dôkladne čistí a dezinfikuje dlhšie ako hodinu, pričom mimoriadnu pozornosť venuje oblastiam, s ktorými pasažieri prichádzajú do kontaktu najčastejšie. Patria k nim kľučky dverí v exteriéri aj v interiéri, predné a zadné časti sedadiel, tienidlá okien a rúčky úložného priestoru umiestneného nad sedadlami pasažierov.
No taktiež existuje veľké množstvo opatrení, ktoré môžu vykonať nielen letecké spoločnosti, ale aj samotní pasažieri. Podľa správy s názvom Dirty Truth Report je táto informácia minimálne rovnako dôležitá ako tie predošlé, nakoľko napríklad len Američania sú známi znepokojivými hygienickými návykmi, ktoré sú spojené s cestovaním. Patrí k nim napríklad fakt, že až dvaja z piatich Američanov sa rozhodnú cestovať aj napriek chorobe. Práve pre takéto správanie je teda nevyhnutné, aby sme si osvojili správne hygienické a cestovateľské návyky. Výkonný riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Vital Vio, Colleen Costello, vo vypracovanej správe uviedol: „Práve v súčasnosti sa jedná o koronavírus. No budúci rok nás môže postihnúť nová choroba, či kríza. Aby sme zastavili akúkoľvek nákazu, musíme sa vedieť zomknúť a zodpovedne plniť úlohu, ktorá nám v danej situácii bola pridelená.“

Zvýšte svoju pozornosť pri letiskovej kontrole
Pri prechode bezpečnostnou kontrolou si môžete byť istí, že baktérie sú úplne všade. Práve z toho dôvodu ak dôjde k situácii, kedy pracovník bezpečnostnej kontroly potrebuje nahliadnuť do vašej batožiny, požiadajte ho, aby si ešte pred tým nasadil rukavice. Z vlastnej iniciatívy to totižto pracovníci nerobia často a vďaka tomu tak veľmi jednoducho dochádza k prenášaniu baktérií z jedného pasažiera na druhého. Rovnako tak aj prepravky predstavujú veľké bezpečnostné riziko, nakoľko sa ich denne dotýka obrovské množstvo ľudí. Práve preto sa uistite, že po tom, čo ich odovzdáte, sa nebudete dotýkať ako svojich osobných predmetov ( ako napríklad toaletných potrieb, mobilného telefónu, či zubnej kefky ), tak predovšetkým ani vašej tváre. Po bezpečnostnej kontrole si samozrejme nezabudnite dôkladne umyť ruky.
Súvisiace: Luxusné spoločnosti finančne prispievajú na boj proti korona vírusu
Dezinfekčné prostriedky majte vždy po ruke
Aj keď sa toto pravidlo zdá byť samozrejmým, jednoznačne stojí za zmienku. Je všeobecne známym faktom, že ruky je potrebné umývať si obyčajným mydlom minimálne 20 sekúnd. No čo ak sa vo vašej situácii nemáte možnosť dostať k mydlu alebo vode? V takom prípade jednoznačne použite dezinfekčný prostriedok obsahujúci minimálne 60% alkoholu.
Rovnako vzhľadom na to, že denne sa môže viac ako tucet ľudí dostať do kontaktu s rovnakým sedadlom v lietadle ako vy, použite dezinfekčné utierky alebo dezinfekčný gél na to, aby ste ním patrične vyčistili všetky oblasti priestoru sedadla, s ktorými môžete prísť do kontaktu. To zahŕňa predovšetkým vysúvacie podnosy, svetlá, vzduchové dýzy a opierky. Venujte náležitú pozornosť aj pórovitým povrchom, aké majú napríklad bezpečnostné pásy a látkové poťahy sedadiel.
Nezabúdajte na to, že detské obrúsky nie sú vhodnou náhradou za dezinfekčné obrúsky. Rovnako dôležité je mať na pamäti aj to, že akékoľvek obrúsky, gély a iné dezinfekčné prostriedky musia obsahovať minimálne 60% alkoholu.

Nezabúdajte na pravidelné čistenie svojich prístrojov
Správa výkonného riaditeľa a spoluzakladateľa spoločnosti Vital Vio informovala aj o tom, že väčšina cestujúcich navštevuje toalety aj so svojim mobilným telefónom. Horšou správou je však to, že iba jeden z takýchto štyroch pasažierov si svoj telefón po spomínanej návšteve aj patrične vyčistí. Znamená to tak, že v priestoroch lietadla prežívajú baktérie aj na povrchu drvivej väčšiny mobilných telefónov. Zatiaľ čo mnoho výrobcov už viackrát varovalo proti používaniu vlhčených dezinfekčných obrúskov na elektronické zariadenia, spoločnosť Apple len prednedávnom svoje odporúčania aktualizovala a zároveň doplnila o niekoľko nových upozornení. Podstatou aktualizovaného dokumentu je informácia, že displej svojho mobilného telefónu a taktiež aj povrchy, ktoré nemajú pórovitú štruktúru, je možné čistiť 70% izopropylovými utierkami obsahujúcimi alkohol. Ďalšou vhodnou možnosťou je nastriekať na jemnú, neprepúšťajúcu tkaninu z mikrovlákien tekutý dezinfekčný prostriedok na ruky a následne ním utrieť displej, ktorý sa takýmto spôsobom nepoškodí. Pri čistení sa však vyhýbajte USB portom a nekonajte tak príliš často, aby ste si prílišnou dezinfekciou nezničili dotykovú obrazovku.
Odhoďte rúška
Zatiaľ čo rúška navodzujú pocit bezpečia, v skutočnosti vás pred nakazením sa koronavírusom neochránia ( aj keď je pravdou, že vám znemožnia dotýkať sa nosa a úst ). V súčasnosti je možné pozorovať ich celosvetový nedostatok, čo môže do značnej miery negatívne ovplyvniť zdravotnícky personál a pacientov, ktorí ich skutočne potrebujú. Preto na rúška zabudnite a miesto toho radšej maximálne dodržiavajte správnu hygienu počas cestovania.
Navyše je faktom, že moderné lietadlá už disponujú zabudovanými vysokoúčinnými systémami cirkulácie vzduchu a vzdušnými HEPA filtrami, ktoré pravidelne vyčistia až 99,7% nečistôt z ovzdušia. Podľa americkej vládnej agentúry Centers for Disease Control and Prevention je tak zrejmé, že vzhľadom na spôsob filtrácie vzduchu v lietadlách má väčšina vírusov a baktérií značný problém šíriť sa ďalej v takomto prostredí.

Nastupujte ako posledný alebo si zarezervujte sedadlo pri okne
Zvyčajný chaos pri ukladaní predmetov do úložného priestoru nad sedadlami vás dostáva do obrovského rizika kontaktu s mnohými pasažiermi. Preto ak je to možné, počkajte v hale o niečo dlhšie a nastúpte ako posledný. Ak sa však na palubu lietadla musíte dostať medzi prvými, pouvažujte o rezervácií sedadla pri okne, aby ste tak boli uchránení od akýchkoľvek zmätkov v uličke. Akonáhle však už budete na palube, dávajte si pozor na to, čoho všetkého sa dotýkate. Ak napríklad podávate smeti letuške, pokúste sa zapamätať si, či sa vaša ruka dotkla iných smetí alebo vnútra vreca, ktoré sa mohlo dostať do kontaktu s kontaminovanými objektami. Letušky sú povinné nosiť ochranné rukavice, ktoré ich pred takýmto zdrojom nákazy ochránia, no ak sa tohto povrchu dotknete vy, chránení pred nákazou nie ste.
Súvisiace: Dior a Givenchy prechádzajú od výroby parfumov k dezinfekčným prostriedkom na ruky
Spoľahnite sa na letecký personál
Letušky sú trénované na to, aby sa dokázali vysporiadať s akýmikoľvek problémami na palube a zároveň disponujú aj leteckou podporou z ústredia, ktorí sa s lietadlom vedia skontaktovať prostredníctvom letového telefónu. Ak sa necítite dobre alebo ste si vedomí toho, že niekto z vášho okolia na palube sa cíti zle, porozprávajte sa o tom s personálom lietadla. Rovnako aj oni vám totižto budú vedieť zabezpečiť antibakteriálne utierky, rukavice a ďalšie nástroje prvej pomoci, ktoré môžete v naliehavých situáciách použiť.
Zdroj: NYTimes, Fortune