7 vlastností úspešného vodcu

Ak je niekto v niečom úspešný, často to prisudzujeme jeho prirodzenému talentu. Výnimkou nie je ani pozícia riaditeľa či lídra.

Mnohí začínajúci podnikatelia sa často mylne domnievajú, že sa skôr či neskôr dopracujú k vytúženému úspechu výhradne preto, lebo majú vrodený talent viesť ľudí okolo seba. Práve z tohto dôvodu však následne stagnujú, pretože si zabúdajú uvedomiť, že okrem spoliehania sa na prirodzený talent je nanajvýš kľúčové patrične rozvíjať aj svoje nadobudnuté vodcovské schopnosti.

Vedecký časopis The Leadership Quarterly uverejnil štúdiu zameranú na vývoj zručností v práci s ľuďmi a osvojovanie si vodcovských schopností, ktorej výsledky ukázali, že 24% vodcovských schopností je zakódovaných v genetickom materiáli jedinca, zatiaľ čo až 76% takýchto zručností sa každý potrebuje naučiť počas svojej životnej cesty. To v podstate znamená, že status „prirodzeného vodcu“ je tak trochu mýtom. Vodcovské schopnosti sú namiesto toho súborom konkrétnych vlastností a zručností, ktoré môžete neustále a cieľavedome rozvíjať.

Predstavujeme Vám niekoľko vecí, ktoré si môžete osvojiť a stať sa pomocou nich úspešným vodcom aj bez toho, aby ste túto vlastnosť mali magicky zakódovanú v DNA už od narodenia.

1. Robte to, čo tvrdíte, že budete robiť

Žiadny tím nemá rád, keď jeho vodca povie jednu vec a vzápätí spraví druhú. Postavenie lídra so sebou prináša istú moc a autoritu, to Vám však nedáva právo zneužívať dôveru svojho tímu a správať sa nekonzistentne.

Bez ohľadu na to, aká dôležitá je daná vec, ak ju raz oznámite, akékoľvek odklonenie sa od pôvodného plánu naruší Vašu dôveryhodnosť, vzbudzuje pochybnosti a vo všeobecnosti obmedzuje rozvoj celého tímu a podniku. Prirodzene, všetci sme iba ľudia a robíme chyby. Dôležité je práve to, aby ste sa nepreslávili ako vodca, ktorý neplní svoje slová.

Keď totiž prídete o dôveru v akejkoľvek oblasti svojho života, je iba veľmi ťažké získať ju späť.

Súvisiace: Ako zbohatnúť pomocou 8 zvykov multimilionárov

2. Dbajte na hlavné poslanie vodcu

Vodcovia a lídri majú mnoho rôznych povinností, ale ani jedna z nich nie je taká dôležitá, ako pomôcť rásť ľuďom okolo seba.

Mike Schmitz počas vysielania podcastu Follow My Lead to dokonale zhrnul nasledujúcim tvrdením: „Primárnou úlohou vodcu je pozdvihnúť ľudí okolo seba na profesionálnej aj osobnej úrovni.“

3. Buďte dobrým príkladom

Keď sa dostanete do pozície vodcu, okamžite si vo svojom okolí uvedomíte prítomnosť niektorých vecí, ktoré nebudete môcť ovládať. Jednou z nich je aj skutočnosť, že ľudia sa na Vás budú pozerať ako na ukážkový príklad. Budú sledovať každý Váš krok, či sa Vám to bude páčiť, alebo nie.

Práve z tohto dôvodu je mimoriadne dôležité, aby ste svojmu tímu prezentovali niečo pozitívne, aby sa napodobňovaním Vášho správania mohli zdokonaľovať vo vhodných návykoch. Denne sa vo veľkej miere zameriavajte na nadobúdanie tých správnych návykov, aby ste ľuďom vo svojom okolí boli dobrým príkladom.

4. Budujte si vhodnú pracovnú morálku

Jedným z najlepších príkladov silnej pracovnej morálky je Ray Lewis, ktorý je legendou americkej futbalovej ligy NFL. Vo svojom nedávnom prejave povedal: „Nebol som najväčší, najrýchlejší a ani najsilnejší. Potom som však objavil niečo, čo sa označovalo ako dobrá pracovná morálka.“

Na ceste k úspechu bohužiaľ neexistujú žiadne skratky. Ak sa chcete stať lepším vodcom, musíte podniknúť všetky nevyhnutné kroky na to, aby ste sa k tomuto cieľu dostali. Silná pracovná morálka Vám pomôže neustále sa zdokonaľovať, čítať o svojom odbore a cieľavedome sa rozvíjať.

5. Vyžarujte pozitívnu energiu

Spisovateľ Mike Erwin, zakladateľ iniciatívy Positivity Project, povedal: „V súčasnosti sme obklopení obrovským objemom informácií a ľudia sú v omnoho väčšej miere spojení so všetkými problémami a negativizmom, ktoré pôsobia vo svete. Je náročné zachovať si optimizmus. Byť optimistickým vodcom, ktorý je neúnavne pozitívny v súvislosti so všetkými výzvami, je skutočnou konkurenčnou výhodou.“

To v podstate znamená, že Vaša pozitívna mentalita je konkurenčnou výhodou od momentu, keď vkročíte do kancelárie.

6. Naučte sa počúvať

Ak sa chcete naučiť lepšie počúvať, zvoľte si vo Vašom tíme jedného človeka. Vždy, keď niečo povie, naviažte s ním očný kontakt a za žiadnych okolností ho neprerušujte. Je to účinný spôsob, ako sa zamerať na používanie dvoch uší, namiesto jedných úst.

Súvisiace: 10 kľúčových manažérskych princípov Johna D. Rockefellera

7. Stretávajte sa zoči-voči

Väčšina neúspešných lídrov zlyháva v tom, že s členmi svojho tímu netrávia takmer žiadny čas „jeden na jedného“.

Ak ste však naozaj najvyťaženejšou osobou na planéte a nemôžete si vyčleniť 10 minút za mesiac na jednu konkrétnu osobu, využite tú revolučnú vec vo Vašom vrecku, ktorá má schopnosť telefonovať. Nenechajte si ujsť príležitosť rozprávať so svojím tímom medzi stretnutiami, pri čakaní na lietadlo alebo počas cesty v MHD. Skúste zatelefonovať členovi svojho tímu a položiť mu jednoduchú otázku: „Ako sa Vám darí a je niečo, s čím Vám môžem pomôcť?“

Vodcovské schopnosti nemusíte mať zapísané v DNA od narodenia, aby ste mohli zvážiť a aplikovať vyššie uvedené odporúčania. A ak s tým naozaj začnete, v nadchádzajúcom roku sa stretnete s prvými úspechmi na Vašej ceste za povesťou schopného vodcu.

Zdroj: LifeHack

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.