
Návšteva luxusnej reštaurácie nie je iba o jedle, ale aj o zážitku. Je pravdepodobné, že ste sa nenarodili so striebornou lyžičkou v dlani a možno si každý deň nedoprajete večeru v poprednej Michelinovej reštaurácii. Preto sa Vám môže stať, že sa v luxusnom podniku nebudete vedieť vhodne správať a nedokážete si vybrať z ponuky exotických jedál. Možno sa Vám ani nepodarí zarezervovať si stôl.
Zhromaždili sme niekoľko odporúčaní, ktoré Vám pomôžu zorientovať sa v etikete vyššej spoločnosti. Radil nám Timothy Hollingsworth, šéfkuchár a vlastník reštaurácie Otium v Los Angeles a bývalý šéfkuchár v reštaurácii Thomasa Kellera – The French Laundry. Svoje tipy poskytli aj Sur Lucero, špičkový someliérom a viceprezident portálu Wine Access, a Julia Esteve-Boydová, expertka na etiketu luxusného stravovania.
Tu je 8 chýb, ktorým by ste sa mali snažiť vyhnúť:
Nevzdávajte sa, keď neviete získať rezerváciu
Online služby, ako OpenTable, nie sú jediným spôsobom, pomocou ktorého si môžete rezervovať stôl vo vychytenej reštaurácii. Niekedy je lepšie vyskúšať tradičný nástroj – telefonát. Hollingsworth vraví: „Vo väčšine reštaurácii platí, že nie všetky miesta je možné rezervovať si cez internet. Zvyčajne sa oplatí zatelefonovať priamo do zvoleného podniku.“
Zvoľte primerané oblečenie
Esteve-Boydová odporúča, aby ste do luxusnej reštaurácie nikdy nechodili v rifliach. Vždy by ste si mali vopred overiť, aký druh oblečenia je predpísaný v konkrétnom podniku. V noblesných reštauráciách existujú isté nepísané pravidlá správania a obliekania sa.
Nezabúdajte na základné zásady stolovania
Esteve-Boydová vraví, aby ste sa nikdy nesnažili upútať pozornosť svojho čašníka slovami „garcon!“ či „čašník“. Nikdy by ste tiež nemali žiadať o kečup a horčicu, a pred objednávaním nápojov by ste sa mali uistiť, že všetci členovia Vašej skupiny už dorazili, a sú usadení. Dámy by svoju kabelku nikdy nemali vykladať priamo na stôl.
Esteve-Boydová ďalej vysvetľuje, že niektoré princípy stolovania nie sú na prvý pohľad samozrejmé. Pri používaní servítky by ste sa ňou nemali utierať, ale iba diskrétne ňou vpíjať škvrny. Z chleba by ste mali odlamovať menšie kusy, ktoré sa Vám zmestia do úst. Nikdy sa ho nesnažte rezať či hrýzť. Pri dvíhaní nápojov k ústam nevystrkujte malíček. V niektorých kultúrach je toto gesto považované za prejav neslušného správania. Keď chcete obsluhe naznačiť, že ste so svojím pokrmom skončili, využite „tiché signály“. Servítku položte naľavo od taniera a príbor na tanieri uložte rovnobežne vedľa seba.
Súvisiace: Pátranie po perfektnom steaku…
Necíťte povinnosť vždy si objednávať víno

Orientácia vo vínnej karte s mnohými rôznymi cenami môže byť pre Vás neľahkou úlohou. Lucero však tvrdí, že vo väčšine reštaurácií môžete ušetriť peniaze tak, že si z domu donesiete vlastnú fľašu vína.
Lucero vraví: „Väčšina reštaurácií si účtuje špecifický poplatok za to, že si do podniku donesiete vlastnú fľašu vína. Je to obvykle 35 dolárov. Víno Vám však schladia a dekantujú podľa potreby a naservírujú Vám ho v nádherných pohároch. Priemerná cena vína v luxusných reštauráciách dosahuje 100 dolárov. Keď si prinesiete vlastnú fľašu v hodnote 65 dolárov, zaplatíte rovnako. Za rovnakú cenu si však vychutnáte oveľa lepšie víno.“
Informujte obsluhu o Vašich alergiách na jedlo
O svojich obmedzeniach v stravovaní komunikujte s obsluhou ešte pred tým, ako si objednáte pokrm. Alebo dokonca už vtedy, keď si rezervujete stôl.
Hollingsworth vraví: „Moje reštaurácie s radosťou prispôsobia ponuku jedál Vašim požiadavkám. Najmä ak nás o nich informujete vopred. Týmto spôsobom si skutočne vychutnáte svoju objednávku a nebudete sa musieť vyhýbať výborným jedlám, ktoré by ste za iných okolností nemohli konzumovať.“
Rovnako by ste svojho čašníka mali informovať v prípade, že máte na stravovanie obmedzený čas.
Neobjednávajte si stále iba Vaše obľúbené jedlo.
Keď v ponuke vidíte známy pokrm, môžete cítiť pokušenie okamžite si ho objednať. Ale skúste mu odolať.
Hollingsworth radí: „Keď večeriate v luxusnej reštaurácii, mali by ste si objednávať pokrmy, ktoré sú mimo Vašej komfortnej zóny.
Niektoré ingrediencie Vám niekedy môžu pripadať odstrašujúco. Väčšina jedál je však pripravovaná na základe klasických chuťových kombinácií. Máte príležitosť vyskúšať niečo nové, čo si doma nemáte možnosť pripraviť. Nebojte sa nových zážitkov, pomocou ktorých možno spestríte svoje vlastné recepty.“
Inými slova, namiesto kuracieho rezňa vyskúšajte grilovanú chobotnicu. Možno ostanete príjemne prekvapení.
Neobjednávajte si iba špeciality šéfkuchára.
Možno ste si prečítali recenzie a viete, ktorými špecialitami je známa konkrétna reštaurácia. Nebojte sa však vyberať si podľa svojej chuti.
Hollingsworth vysvetľuje: „Väčšina špičkových reštaurácií pravidelne obmieňa svoj jedálniček. Keď si budete neprestajne objednávať rovnakú špecialitu, premeškáte inovatívne a sezónne jedlá, ktoré by Vás mohli naozaj osloviť.“
Súvisiace: Chyby, ktorých sa dopúšťame pri výbere vína
Nebojte sa klásť otázky a nedôverovať Vášmu someliérovi či čašníkovi
Nie ste si istí, aké jedlo alebo nápoj by ste si mali objednať? Úlohou Vášho čašníka je, aby Vám poradil.
Lucero vraví: „Stravníci by sa s obsluhou mali porozprávať o svojich preferenciách v rámci charakteru jedla a ceny pokrmov. Reštaurácia im tak bude schopná odporúčať produkty, ktoré uspokoja ich požiadavky. Keď ste v návšteve popredných podnikov začiatočníkom, mali by ste čašníkovi povedať, nakoľko dobrodružný pokrm by ste chceli ochutnať. Nemusíte sa tak obávať, že Vám naservíruje niečo, na čo nie ste pripravení. Pri správnej komunikácii si budete môcť dovoliť spokojne relaxovať a večerať až do noci.“
Zdroj: Yahoo, Fortune