Konečne máte možnosť zalietať si na jet packu

Sme vystrojení v hliníkových nohaviciach, niekoľkých ohňovzdorných vrstvách a v ťažkých topánkach. A nie, nemáme v úmysle bojovať s ohňom priamo v centre lesného požiaru. Namiesto toho sa chystáme vzlietnuť pomocou zariadenia známeho ako „jet pack“ a jeho majiteľ si dal záležať na tom, aby sme počas tohto dobrodružstva neutrpeli kritické popáleniny v dôsledku prúdu vzduchu s teplotou takmer 1 000 stupňov Celzia. Keď si nakoniec vložíme štuple do uší, nasadíme helmu a zapneme trysky, sme pripravení na odlet.

Stúpanie do výšky pomocou osobných prúdových motorov je doslova fantastickým zážitkom – zároveň to však môže byť aj veľmi bolestivou skúsenosťou, ak sa niečo pokazí. David Mayman, jeden z vynálezcov tohto futuristického zariadenia, nás učí ovládať stroj, ktorý je príčinou všetkého tohto tepla, hluku a potenciálnej katastrofy. Najnovší dizajn spoločnosti JetPack Aviation v cene 340 000 dolárov využíva šesť malých prúdových motorov – verzia, ktorú sme testovali, mala dve väčšie motory umiestnené na chrbte, pričom spoločne vážili približne 40 kilogramov.

Výšku, rýchlosť a smer letu pilot kontroluje pomocou zariadenia uchopeného v rukách, pričom prúdové motory jet packu sú konštruované tak, aby umožňovali let dopredu, dozadu alebo do strán. Pomocou jemných pohybov ovládacími prvkami sa postupne dvíhame zo zeme a ocitáme sa vo vzduchu. Vlastným telom však hýbeme v čo možno najmenšej miere, aby ste sa vyhli horúcemu vzduchu šľahajúcemu z motorov, ktoré nás odtláčajú od zeme. Vyletíme iba do výšky šiestich či deviatich metrov – istí nás systém bezpečnostných lán – no ľudia na zemi už začínajú pôsobiť omnoho menší. Akýkoľvek trénovaný pilot jet packu by však mohol bez problémov vystúpiť až do výšky takmer 3 000 metrov, no v tom bode by už pociťoval nedostatok kyslíka.

Regulačné orgány leteckého priemyslu v súčasnosti ešte stále pracujú na tom, akým spôsobom by sa mali postaviť k týmto futuristickým lietajúcim strojom. Jet pack je napríklad v Spojených štátoch považovaný za malé lietadlo, s ktorým je možné lietať pomerne nízko nad zemou a mimo mestských oblastí. Mayman Vás na tomto skvoste naučí lietať v priebehu siedmych až desiatich dní za približne 50 000 dolárov. Okrem toho tiež ponúka jednorazové celodenné dobrodružstvo na jet packu v cene 4 950 dolárov.

Letecký výcvik na jet packu.

Môže sa to zdať nepravdepodobné, no v rovnakom čase sa na scéne objavuje aj ďalší, konkurenčný osobný letový systém založený na prúdovom pohone. Britská spoločnosť Gravity Industries pod vedením Richarda Browninga iba v priebehu menej než dvoch rokov vyvinula vlastný model lietajúceho obleku, ktorého ovládanie je však o niečo zložitejšie ako pri Maymanovom jet packu. Browning však aj napriek tomu už predal niekoľko prúdových oblekov za 446 000 dolárov, vrátane výcviku. Tiež poskytuje výcvik aj záujemcom, ktorí zatiaľ nedisponujú vlastným oblekom – v cene približne 20 000 dolárov za deň.

Tento oblek je vybavený jedným prúdovým motorom pripútaným na chrbte – spolu s palivovou nádržou – a dvoma prúdovými motormi v akomsi puzdre, ktoré sa nachádza na oboch predlaktiach. Regulátor letu je umiestnený na pravej ruke. Spolu s elektronikou, ktorá celý oblek udržuje v prevádzke, je to všetko, čím sa v tomto prípade potrebujete vystrojiť. Smer letu je pri tomto obleku určovaný nasmerovaním rúk. Vyvažovanie celkového ťahu v hodnote 170 kilogramov však vôbec nie je jednoduché. No akonáhle sa zoznámite s uhlami, v ktorých počas letu potrebujete udržiavať svoje ruky a chrbát, od zeme sa odlepíte veľmi ľahko – ale hlučne.

Prúdový oblek spoločnosti Gravity Industries.

Oba letové systémy Vás udržia vo vzduchu po dobu približne 10 minút, samozrejme v závislosti od hmotnosti pilota. Mayman tvrdí, že pomocou jeho systému je možné dosiahnuť maximálnu rýchlosť až na úrovni 85 kilometrov za hodinu, no jet pack v súčasnosti bežne lieta iba rýchlosťou približne 13 kilometrov za hodinu. Akonáhle sa však vyriešia otázky regulácie, limitom bude skutočne iba obloha.

Zdroj: Military

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.