Pád Sovietskeho zväzu priniesol do Ruska luxusné megajachty

Po páde Sovietskeho zväzu v roku 1991 sa niektorým popredným Rusom podarilo zhromaždiť obrovské množstvá majetku. Zaradili sa tak do skupiny najbohatších ľudí sveta. Magazín Forbes tvrdí, že napriek súčasnej ekonomickej kríze krajiny sa v Rusku nachádza 77 miliardárov.

Títo oligarchovia boli v posledných dvoch desaťročiach kľúčovými hráčmi v rozvoji jachtárskeho priemyslu. Ich zásluhou sa v sektore objavili plavidlá dosahujúce taký vysoký štandard, že pojem „megajachta“ nadobudol úplne nový rozmer.

Vo svete megajácht dominovali v roku 1990 bohaté kráľovské rodiny zo Stredného Východu a grécki magnáti, medzi ktorých patril napríklad Stavros Niarchos. Ten je zodpovedný za konštrukciu úžasných lodí Atlantis a Atlantis II. V tom období bola najväčšou superjachtou na svete loď Prince Abdulaziz, ktorá kotvila v prístave saudskoarabskej kráľovskej rodiny.

Koncom deväťdesiatych rokov sa však situácia na jachtárskej scéne začala meniť. Do tohto sektora postupne vstupovali majitelia luxusných plavidiel z Ruska a z oblasti technologického priemyslu Spojených štátov. V období rokov 1992 až 2005 bolo skonštruovaných 20 superjácht, ktorých dĺžka prekračovala hranicu 80 metrov. Tým sa oficiálne prekonala štatistika z obdobia rokov 1965 až 1992, počas ktorého bolo na trh uvedených iba 19 takýchto plavidiel.

Medzi tieto megajachty patrili slávne mená ako Octopus Paula Allena, Rising Sun Davida Geffena, Berezovského Radiant a letka luxusných lodí Romana Abramoviča, ktorá zahŕňala názvy ako Sussurro, Ecstasea, Le Grand Bleu, Luna, Pelorus a neskôr aj Eclipse.

Svetová finančná kríza v roku 2008 nevyhnutne zasiahla aj jachtársky sektor. Trh s malými a stredne veľkými loďami utrpel značné straty a mnohí predpokladali, že rovnaký osud postihne aj trh s megajachtami, ktorý sa predsa nemohol vyhnúť kolapsu. Opak bol pravdou a táto časť sektora pokračovala vo svojom exponenciálnom raste. V období rokov 2008 až 2006 bolo skonštruovaných ďalších 48 luxusných megajácht, dlhších ako 80 metrov, čím sa ich počty z predchádzajúceho desaťročia až zdvojnásobili.

Nielenže takýchto majestátnych plavidiel neustále pribúdalo, ale výrazne sa zväčšovali aj ich rozmery. Pre pána Abramoviča bola v roku 2010 skonštruovaná jachta, ktorá na tú dobu dosahovala nepredstaviteľných 162,5 metra. Nárast tohto priemyslu v krušných ekonomických časoch mala znovu na svedomí rozpínajúca sa trieda ruských oligarchov.

Jachtárska spoločnosť Ficantieri skonštruovala svoju prvú jachtu na objednávku, s názvom Serene pre ruského miliardára Jurija Šeflera. V roku 2015 bola predaná kupcovi zo Stredného Východu. Výrobu slávnej motorovej jachty „A“ si objednal Andrej Melničenko a doručená mu bola v roku 2008. V tom istom roku doručila lodenica Lurssen jachtu s názvom Dilbar pánovi Usmanovovi. Bola prvou loďou tohto výrobcu, ktorá dosahovala dĺžku 110 metrov.

Mnohí predpokladali, že slabé zotavenie ekonomiky a následná recesia v Rusku konečne spôsobia kolaps tohto sektora. Dopyt však neutíchal. V roku 2014 bola Sergejovi Galickému doručená 104-metrová jachta Quantum Blue a Viktor Rašnikov po prvýkrát vstúpil na palubu 140-metrovej jachty Ocean Victory.

Ališer Usmanov si v roku 2016 kúpil novú verziu lode Dilbar, ktorá je z hľadiska hrubej tonáže údajne najväčšou jachtou na svete. Abramovičove loďstvo sa medzitým rozpadlo. Jachtu Le Grand Bleu v súčasnosti vlastní Eugene Švidler, loď Luna odkúpil Farkhad Akhmedov a Pelorus a Ecstasea prešli do vlastníctva kupcov zo Stredného Východu.

Rusko v súčasnosti na domácej ekonomickej scéne zažíva nepokoje a je preto otázne, či a ako dlho bude pokračovať doterajší nárast v oblasti megajácht. Melničenkova najnovšia 142-metrová plachetnica s názvom „A“ je však sľubným znamením toho, že jedného dňa sa dočkáme aj prvej 200-metrovej jachty.

Nižšie sú uvedené najpokrokovejšie jachty, ktoré boli skonštruované počas posledných dvoch desaťročí, na objednávku pre ruských oligarchov.

Eclipse, 164 metrov . Roman Abramovič

Táto 164-metrová jachta bola skonštruovaná v roku 2010 v nemeckej lodenici Blohm & Voss. Udržiavala si titul najväčšej súkromnej jachty na svete až do roku 2013, keď jej ukradla korunu 180-metrová loď Azzam. Avšak na verejnosť neprenikli všetky detaily o tejto jachte, je však známe, že interiér obsahuje dizajnové prvky poprednej londýnskej dizajnérskej kancelárie Terence Disdale Design. Existujú špekulácie o tom, že Eclipse je vybavená armádnym raketovým obranným systémom, pancierovaním a nepriestrelnými oknami. Okrem toho ponúka tri pristávacie plochy pre vrtuľníky, súkromnú kinosálu a fitness centrum.

 

Dilbar, 156 metrov – Ališer Usmanov

156-metrová jachta Dilbar bola doručená Ališerovi Usmanovovi v máji v roku 2016. Z hľadiska hmotnosti sa jedná o najväčšiu jachtu na svete. Jej výrobcom je spoločnosť Lurssen, ktorá v roku 2015 oslávila 104. výročie od svojho založenia. Je známa tým, že si nadovšetko cení utajovanie dôverných informácií svojich klientov. Na verejnosť však prenikli informácie o tom, že exteriér tohto plavidla má na svedomí lodný architekt Espen Oeino a interiéry zariadila kancelária Andrew Winch. Dilbar disponuje oloveným trupom a hliníkovou nadstavbou. Ruský oligarcha vlastní ešte jednu jachtu od spoločnosti Lurssen. Je ňou 110-metrová Ona, ktorá taktiež niesla pôvodné meno Dilbar.

 

Ocean Victory, 140 metrov – Viktor Rašnikov

Jachtu Ocean Victory v roku 2014 skonštruovala spoločnosť Fincantieri. Za dizajnom exteriéru stojí Espen Oeino, a o návrh vnútorných priestorov sa postarali Alberto Pinto a Sessa Romboli. Plavidlo Viktora Rašnikova poskytuje priestor pre 36 hostí. Podobne ako ostatné jachty z tejto kategórie, aj Ocean Victory je vybavená zvodnými prvkami. Na siedmych palubách jachty sa nachádza celkom 6 bazénov, v trupe lode je umiestnená vnútorná garáž pre 14-metrový čln, k dispozícii sú dve pristávacie plochy pre vrtuľníky a obrovské kúpeľné priestory.

 

A, 142 metrov – Andrej Melničenko

Luxusná jachta „Sailing Yacht A“ má hodnotu $480 miliónov (£360 miliónov). Na vodu bola spustená v roku 2015. Nachádza sa na nej 8 poschodí, pristávacia plocha pre vrtuľníky a nad jej palubou sa týčia tri sťažne vysoké takmer 92 metrov. Plavidlo s hodnotou 360 miliónov libier patrí ruskému oligarchovi. Disponuje taktiež bazénom, niekoľkými vyhliadkovými terasami a vonkajším jedálenským stolom s miestami pre viac ako 16 ľudí. Luxusné plavidlo využíva hybridný dieselovo-elektrický pohon a lodnú skrutku s nastaviteľnou hĺbkou ponoru. Priestory tohto plávajúceho paláca sú prispôsobené pre 20 hostí a 54 člennú posádku.

 

Madame Gu, 99 metrov – Andrej Skoč

Ruská pobočka magazínu Forbes tvrdí, že táto 99-metrová superjachta patrí ruskému miliardárovi Andrejovi Skočovi. Madame Gu postavila v roku 2013 spoločnosť Feadship a na vodu ju spustila po štyroch rokoch konštrukcie. Exteriér navrhla kancelária Andrew Winch a o lodnú architektúru sa postaralo štúdio De Voogt. Pri ideálnych proporciách tohto plavidla je ťažké uveriť, že jeho hrubá tonáž prekračuje hodnotu 2 900 GT. Interiér, ktorý tiež navrhla dizajnérska agentúra Andrew Winch, disponuje priestorom pre 12 hostí v rámci 6 kajút. 36 členov posádky je ubytovaných v 18 dvojmiestnych kabínach. Jachtu poháňajú dve lodné skrutky a štyri motory s výkonom 3 600 kW od spoločnosti MTU. Dosahuje maximálnu rýchlosť 24 uzlov a cestovnú rýchlosť na úrovni 22 uzlov.

 

Palladium, 95,15 metrov – Michail Prochorov

Pôvodný názov tejto jachty znel Project Orca. Ojedinelý dizajn pochádza z výkresov agentúry Michael Leach a majiteľom jachty Palladium je údajne Michail Prochorov. Jedná sa o luxusnú motorovú jachtu, ktorej dĺžka predstavuje 95,15 metrov. V roku 2010 ju skonštruovala lodenica Blohm & Voss. Šírka paluby dosahuje 16 metrov a ponor lode je 4,4 metra. Trup lode je vyrobený z ocele a nadstavba z hliníku.

 

Nirvana, 88,5 metra – Vladimir Potanin

Nirvana je dielom spoločnosti Oceanco. Postavená bola v roku 2012 a v nasledujúcom roku sa stala hviezdou na luxusnom podujatí Monaco Yacht Show. Nadšencov oslovila predovšetkým vstavaným akváriom a súborom revolučných prvkov. Jej majiteľom je Vladimir Potanin a témou interiérového dizajnu lode je džungľa. Na palube sa tiež nachádzajú dva bazény a rozľahlé priestory určené na relaxáciu. Za celkový dizajn je zodpovedná kancelária Sam Sorgiovanni. Plavidlo má dostatočný akčný rádius na prekonanie Tichého oceánu a dosahuje maximálnu rýchlosť o hodnote 19,5 uzla. Nirvana bola dostupná na predaj v cene 199 miliónov eur, ale následne bola stiahnutá z trhu bez uzatvorenia akéhokoľvek obchodu.

Zdroj: DailyMail, Telegraph, TheSun

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.