Toto Porsche sa môže stať najdrahším v histórii

Type 64 je charakteristický základnými konštrukčnými prvkami neskorších modelov značky Porsche 356 a 911.

Ikonický predchodca automobilu Porsche 911 sa v priebehu nadchádzajúceho leta ocitne v aukcii a môže sa stať vôbec najdrahším predaným vozidlom tejto značky v histórii.

Porsche Typ 64 vyzerá tak trochu ako keby sa dieťa snažilo vymodelovať moderné Porsche z hliny. Jedná sa o prvý pokus Ferdinanda Porscheho o zhotovenie športového automobilu s motorom v zadnej časti. Tento dizajn zároveň predstavuje základnú myšlienku, na ktorej automobilka Porsche neskôr postavila svoj prvý model 356 a neskôr tiež populárny model 911.

Leslie Kendall, kurátor v múzeu Petersen Automotive Museum v Los Angeles, vysvetlil: „Keby ste kohokoľvek aspoň so základnými znalosťami o automobiloch postavili pred tento model a opýtali ste sa ho, čo je to za auto, s najväčšou pravdepodobnosťou by odpovedal, že Porsche. Je to skrátka natoľko očividné.“

Automobil bude dražený v polovici augusta aukčným domom RM Sotheby’s v meste Monterey v Kalifornii.

Spoločnosť Hagerty, ktorá sa venuje poisťovaniu vzácnych zberateľských automobilov, uviedla, že Typ 64 je najstarším športovým automobilom značky Porsche a originálnym kúskom v sérii priamo napojenej na súčasné modely 911. Vozidlo by sa v dôsledku tohto prominentného charakteru mohlo predať v aukcii za 20 až 25 miliónov dolárov. To by z neho spravilo najcennejší model značky Porsche, aký bol kedy vydražený. Spoločnosť Hagerty tiež poznamenala, že z minulosti neexistujú žiadne záznamy o predaji Typu 64 v aukcii a vzhľadom na jedinečnosť tohto vozidla je odhad jeho hodnoty pomerne náročný.

Doteraz najdrahším vydraženým vozidlom tejto značky bol športový automobil Porsche 917 z roku 1970, na ktorom Steve McQueen jazdil vo filme Le Mans. Predal sa v roku 2017 za pozoruhodných 14 miliónov dolárov.

Typ 64 bol založený na jednom z predchádzajúcich návrhov Ferdinanda Porscheho, ktorým bol model KdF-Wagen. Model Kraft-durch-Freude-Wagen (čo v preklade znamená „sila skrz radosť“) mal predstavovať lacný automobil pre nemecké rodiny a teda niečo, čo by mohla nacistická vláda oslavovať ako úspech dosiahnutý pre svojich ľudí. Počas nacistickej éry sa tento model síce nikdy nedostal do masovej výroby, no po vojne sa stal známym pod označením Volkswagen Beetle.

Ferdinand Porsche si uvedomil, že vzadu uložený motor modelu KdF-Wagen je ideálnym konceptom pre vývoj pretekárskych automobilov. Takto umiestnený motor totiž prenášal váhu na kolesá, ktoré poháňali vozidlo, čo zvyšovalo trakciu na klzkej vozovke a pri zrýchľovaní automobilu. Vozidlo so zadným umiestnením motora v rukách schopného vodiča navyše dokázalo prechádzať ostrými zákrutami aj bez toho, aby hmotnosť motora uloženého vpredu ťahala nos vozidla smerom von zo zákruty. Prirodzene, váha motora mala v tomto prípade naopak tendenciu ťahať smerom von práve zadnú časť vozidla, čo mohlo vyústiť až do rotácie automobilu okolo vlastnej osi – ide o jedno z prirodzených rizík tohto typu automobilového dizajnu.

Typ 64 bol v podstate modifikovanou verziou automobilu, ktorý sa neskôr stal známym ako Volkswagen Beetle.

Prvý Typ 64 bol postavený za účelom účasti na cestných pretekoch z Berlína do Ríma, ktoré boli naplánované na september roku 1939. Jeho podvozok a motor boli síce prepožičané z modelu KdF-Wagen, no motor bol mierne zmenený, čím sa jeho výkon zvýšil na 32 konských síl. Pre automobil tejto veľkosti to bolo v tom čase nezanedbateľným úspechom. Pri výrobe mimoriadne ľahkej zliatinovej karosérie boli použité technológie aplikované v konštrukcii lietadiel.

Súvisiace: Ferrari GTO za $48 miliónov je najdrahším autom predaným v aukcii

Nemecké ozbrojené sily však 1. septembra roku 1939 vtrhli do Poľska, čo predstavovalo začiatok druhej svetovej vojny. Preteky z Berlína do Ríma sa tým pádom nekonali. Továrne, ktoré mali vyrábať vozidlá KdF-Wagen pre nemecké rodiny, boli namiesto toho poverené produkciou vojenských vozidiel navrhnutých spoločnosťou Porsche. V tej dobe bol postavený iba jeden Typ 64, pričom ďalšie nasledovali o niečo neskôr.

Typ 64 bol vyrobený pre cestné preteky z Berlína do Ríma, ktoré sa nakoniec nikdy neuskutočnili.

Vozidlo, ktoré sa bude dražiť v auguste, je technicky tretím vyrobeným kusom, avšak bolo postavené na ráme prvého po tom, ako na originálnom kuse havaroval výkonný riaditeľ spoločnosti Volkswagen počas nacistickej éry. Druhý vyrobený Typ 64 bol skonfiškovaný spojeneckými silami po ukončení vojny a čoskoro taktiež skončil v havárii. Neskôr bol zrekonštruovaný, na istý čas vystavený v Petersen Automotive Museum a momentálne sa nachádza v múzeu v nemeckom Hamburgu.

Typ 64 putujúci do aukcie mala na istý čas vo vlastníctve rodina Porsche, pričom na ňom jazdil sám Ferdinand, aj jeho syn Ferry, ktorý neskôr vytvoril model 356. Ferry na prednú časť vozidla umiestnil priezvisko rodiny. Tento automobil v roku 1947 zrekonštruovala výrobná a dizajnérska spoločnosť z Turína v Taliansku, ktorá je v súčasnosti známa ako Pininfarina.

Zdroj: Autoblog, TechTimes

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.