
Ak patríte medzi vášnivých fanúšikov motorizmu, s najväčšou pravdepodobnosťou ste si nenechali ujsť viacdňovú prehliadku luxusných klasických automobilov Concorso d’Eleganza Villa d’Este, ktorá sa každoročne koná na brehu jazera Como v Taliansku.
Toto podujatie je sponzorované predovšetkým spoločnosťou BMW Group a nemeckým výrobcom luxusných hodiniek A. Lange & Sohne, pričom v jedinečnom areáli prezentuje 50 najdrahších a najkrajších zberateľských vozidiel na svete od roku 1925 až po súčasnosť. Jedná sa o šľachtu sveta motorizmu, medzi ktorou nechýba napríklad Bentley z roku 1936, Ferrari 250 GT Berlinetta z roku 1960, Aston Martin V8 Vantage z roku 1985, ako ani Lamborghini, na ktorom jazdila Grace Kellyová, či BMW Roadster, ktorý kedysi vlastnil sám Elvis Presley.
Exkluzívna prehliadka vo Villa d’Este vznikla ako spôsob, prostredníctvom ktorého mohli výrobcovia automobilov prezentovať svoje nové diela potenciálnym kupcom a vzdať poctu víťazným pretekárskym vozidlám z Milána či Mníchova. V súčasnosti sa jedná snáď o najúžasnejší autosalón na planéte, k čomu nepochybne prispieva aj rozprávkovo krásny areál historického kaštieľa Grand Hotel Villa d’Este, v ktorom sa podujatie organizuje. Nie je samozrejme žiadnou výnimkou, že cena drvivej väčšiny vystavených automobilov sa blíži alebo presahuje úroveň jedného milióna dolárov.
Okrem klasických modelov tu zároveň nájdete aj niekoľko moderných výtvorov, ktoré si zaslúžili právo predviesť svoje krivky medzi velikánmi automobilovej histórie. Za zmienku stojí napríklad luxusné Bugatti La Voiture Noire v cene 12,5 milióna dolárov, alebo neoceniteľné BMW Garmisch, ktoré vzniklo ako pocta stratenému konceptu BMW z roku 1970. Súkromná prehliadka prítomných štvorkolesových skvostov sa konala v sobotu 25. mája a cena vstupeniek dosahovala pozoruhodných 490 eur na osobu.
Unikátne vozidlá boli vystavované v priebehu troch dní priamo na trávniku v areáli prepychových sídiel Villa d’Este a Villa Erba. Medzi jednotlivými skvostmi sa prechádzali hostia z Francúzska, Nemecka, Švajčiarska, Holandska, Anglicka, Južnej Afriky, Japonska a ďalších krajín, ktorí mali oblečené letné obleky so štýlovými slamenými klobúkmi, ľahké šaty s kvetinovými vzormi a topánkami na opätkoch. Počas prehliadky vozidiel si zhotovovali neopakovateľné fotografie, popíjali luxusné šampanské a jedli hovädziu sviečkovicu. Na trávniku popri tom hralo sláčikové kvarteto.
Popoludňajší májový dážď síce robil problémy dámam v najvyšších opätkoch, ale nezabránil fotografovi zachytiť jedinečnú atmosféru podujatia. Pozrite sa s nami, ako to cez víkend vyzeralo na brehu jazera Como.
Účastníci prehliadky Concorso d’Eleganza Villa d’Este v talianskom meste Cernobbio sa medzi návštevníkmi previezli na automobile BMW 507 Roadster. Rovnaký model vlastnil Elvis Presley počas svojho pobytu v Nemecku, hoci jeho vozidlo bolo bielej farby. Prehliadka pri jazere Como, ktoré sa nachádza hodinu cesty severne od Milána, je každoročne miestom konania jedného zo série troch podujatí tohto typu, pričom ďalšími dvoma sú Pebble Beach Concours d’Elegance a Amelia Island Concours d’Elegance. Talianske podujatie je jediným z nich na území Európy.
Automobil Lamborghini Marzal z roku 1967 bol v čase svojho vzniku obzvlášť futuristickým konceptom. Za prvotný náčrt tohto modelu je zodpovedný taliansky dizajnér Marcello Gandini a vozidlo dosahuje celkovú výšku iba 109 centimetrov od vozovky. Má veľké krídlové dvere zavesené na ľahkých pružinách v zadnej časti, ktoré navrhla spoločnosť Bertone. Toto štvormiestne kupé má presklenú veľkú časť karosérie a pod kapotou skrýva šesťvalcový motor s výkonom 175 konských síl. Ešte pôsobivejšou je skutočnosť, že počas Veľkej ceny Monaka v roku 1967 sa po pretekárskom okruhu na tomto automobile previezlo monacké knieža Rainier III., ako aj Grace Kellyová. Vozidlo má v súčasnosti vo vlastníctve svetoznámy zberateľ Albert Spiess zo Švajčiarska.
Návštevníci prehliadky Concorso d’Eleganza Villa d’Este obdivujú Rolls-Royce Wraith Eagle VIII. Tento automobil je jedným z limitovanej edície 50 kusov, ktoré vyrobila anglická automobilka Goodwood. Názov tohto modelu je odkazom na prvý nepretržitý let ponad Atlantický oceán. Kapitán John Alcock a poručík Arthur Brown v roku 1919 preleteli bez akéhokoľvek medzipristátia z mesta St. John’s v kanadskej provincii Newfoundland až do írskeho mesta Clifden v upravenej verzii bombardovacieho lietadla Vickers Vimy z prvej svetovej vojny. Tento dvojplošník bol poháňaný dvomi motormi modelu Eagle VIII s objemom 20,3 litra a výkonom 350 konských síl od spoločnosti Rolls-Royce.
Účastníci prehliadky Concorso d’Eleganza Villa d’Este sa po areáli prevážajú v automobile Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport. Tento model značky Alfa Romeo bol v čase svojej najväčšej slávy známy ako špičkový pretekársky voz malým šesťvalcovým motorom a karosériou od spoločnosti Zagato. Pretekár Tazio Nuvolari v tomto vozidle zvíťazil vo vyčerpávajúcom závode Mille Miglia, pričom trať dlhú viac než 1 600 kilometrov absolvoval s priemernou rýchlosťou nad 100 kilometrov za hodinu. Jednalo sa o významný svetový rekord.
Prestížne vozidlá prezentované na prehliadke v areáli Villa d’Este. Najvzácnejším je model vľavo – ide o automobil CD Panhard LM64 z roku 1964, ktorý bol vyvinutý ako jedno z najviac aerodynamicky efektívnych pretekárskych vozidiel všetkých čias. Je síce vybavený iba dvojvalcovým motorom s výkonom obyčajných 78 konských síl pri najvyšších otáčkach, avšak jeho maximálna rýchlosť aj napriek tomu dosahovala pozoruhodných 225 kilometrov za hodinu. Karosériu automobilu navrhla spoločnosť Chappe et Gessalin. Tento poklad v súčasnosti vlastní Frederic Leroux, zberateľ z Francúzska.
Účastníci prehliadky sedia v automobile Seat Nardi 750 GT. Červené vozidlo v strede je model Gyro-X z roku 1967, ktoré predstavuje koncept vyvinutý na testovanie aerodynamických vlastností automobilu s otvorenou kabínou. Disponuje štvorvalcovým motorom, ktorý dosahuje výkon iba 75 konských síl. Vozidlo momentálne vlastní Lane Motor Museum v Spojených štátoch. Vzadu napravo sa nachádza Ferrari 512 S Modulo z roku 1970, ktoré vytvoril taliansky dizajnér Paolo Martin s karosériou od spoločnosti Pininfarina. Tento automobil je vybavený dvanásťvalcovým motorom s maximálnym výkonom 550 konských síl. V súčasnosti ho vlastní James Glickenhaus zo Spojených štátov, ktorý sa preslávil svojou zbierkou vozidiel značky Ferrari a pretekárskymi úspechmi.
Počas prehliadky automobilov sa na breh jazera Como dostavil dážď a viaceré automobily bolo potrebné prekryť ochrannou fóliou. Tento model Vivant 77 z roku 1965 je vybavený osemvalcovým motorom s výkonom 405 konských síl. Vlastní ho Phillip Sarofim z Los Angeles, ktorý je aktuálne vo vzťahu s kanadskou popovou speváčkou Avril Lavigne.
Prehliadka Concorso d’Eleganza sa konala v areáli sídla Villa d’Este. To bolo postavené v roku 1568 ako letné sídlo kardinála Tolomea Galliu a v roku 1873 sa z neho stal prepychový hotel, ktorý sa preslávil ako obľúbená destinácia európskych aristokratov a medzinárodných osobností, vrátane Alfreda Hitchcocka či Josephine Bakerovej. Súčasťou areálu je 10 hektárov parkovej výsadby so storočnými stromami, sochami a pestrofarebnými kvetmi.
Návštevníčka prehliadky maľuje historické vozidlá. Podujatie Concorso d’Eleganza sa koná každý rok už od roku 1929, pričom hostia aktuálneho ročníka mali možnosť stať sa svedkami jedinečnej prehliadky s názvom „Symfónia motorov – 90 rokov Concorso d’Eleganza Villa d’Este a automobilov BMW“. Jednalo sa o pomalý sprievod automobilov po brehu jazera, ktorý mal vyzdvihnúť zvuky ich motorov. Majitelia unikátnych modelov a VIP hostia medzitým samozrejme s nadšením sledovali a tlieskali svojim favoritom. Udeľovalo sa dokonca aj ocenenie za najlepší zvuk motora, ktoré získal automobil značky Alfa Romeo napravo.
Počas podujatia si hostia mohli prezrieť aj zástup člnov vystavených pri brehu jazera Como. Okrem iných sa tu objavili aj produkty talianskeho staviteľa Riva, ktorý sa po celom svete preslávil svojimi historickými drevenými loďami a jachtami. George Clooney, ktorý vlastní dovolenkové sídlo na brehu jazera, sa podujatia nezúčastnil.
Žena s pohárom šampanského sedí na prednom sedadle automobilu Delahaye 135M. Model Delahaye 135M z roku 1938 sa preslávil ako prototyp mnohých elegantných francúzskych luxusných automobilov, ktoré sa objavili na scéne po druhej svetovej vojne. Je vybavený šesťvalcovým motorom s výkonom 115 konských síl, čo mu v tej dobe stačilo na to, aby sa mohol zúčastniť pretekov Grand Prix a dokonca aj 24-hodinového vytrvalostného závodu Le Mans. V súčasnosti ho vlastní zberateľka Emma Beanlandová z Monaka.
Automobil OSCA MT4 1450 z roku 1953 pochádza od unikátnej značky, ktorú v roku 1947 vyvinula rodina Maserati. Jej názov je skratkou pre „Officine Specializzante Costruzione Automobili“. Toto vozidlo istý čas aktívne pretekalo a dosiahlo niekoľko víťazstiev, v čom mu pomohol štvorvalcový motor s výkonom 110 konských síl.
Návštevníci podujatia si prezerajú automobil Alfa Romeo 1900 Super Sprint La Fleche z roku 1955. Štvorvalcový skvost 1900 Super Sprint je vo všeobecnosti považovaný za jeden z najviac „aristokratických“ modelov značky Alfa Romeo svojho času, pričom tento konkrétny model je ešte exkluzívnejším vďaka svojej povahe na mieru vyrobeného kúsku s označením La Fleche, čo po francúzsky znamená „Šíp“.
Skupina zberateľských automobilov na Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Vozidlo vpredu je model Ferrari 275 GTB/4 z roku 1967, ktorý je obzvlášť vzácny vďaka jedinečnej orieškovohnedej metalíze známej ako „Nocciola“. Pôvodným majiteľom tejto dvanásťvalcovej ikony bol kasínový magnát William Harrah z Nevady v USA.
Značka BMW 24. mája na prehliadke v areáli Villa d’Este predstavila svoj jedinečný model Garmisch. Tento automobil je moderným prevedením konceptu vozidla, ktorý v roku 1970 dizajnér Marcello Gandini navrhol pre spoločnosť Bertone. Treba poznamenať, že Gandini bol katapultovaný medzi legendy motorizmu vďaka svojim dizajnom modelov ako Lamborghini Muira či Lancia Stratos Zero. Samotný model Garmisch je opradený tajomnou históriou. Oficiálny príbeh od spoločnosti BMW hovorí o tom, že pôvodné vozidlo bolo po svojom debute na autosalóne v Ženeve v roku 1970 naložené do vlaku smerujúceho do sídla spoločnosti v Mníchove, avšak do svojho cieľa nikdy nedorazilo. Auto sa akýmsi spôsobom „stratilo“ počas cesty, ako keby sa jednoducho vyparilo – alebo skončilo v rukách šťastného zberateľa. Na druhej strane sa však špekuluje, že automobil sa stratil takpovediac zámerne, pretože členovia predstavenstva spoločnosti BMW nemali chuť jednať s modelom, ktorý v podstate nikdy nebol určený pre masovú výrobu. Adrian Van Hooydonk, súčasný riaditeľ dizajnu spoločnosti BMW, ktorý o modeli Garmisch dlho sníval, iba pred rokom oslovil Gandiniho s návrhom na oživenie tejto stratenej legendy. Gandini samozrejme súhlasil – ešte aj vo veku 80 rokov pracuje šesť hodín denne vo svojom domácom dizajnovom štúdiu v Turíne. Výroba automobilu im trvala takmer rok, pričom výsledný produkt zahŕňa kľučky dverí od spoločnosti Fiat, vetracie otvory od spoločnosti Alfa Romeo a kolesá od spoločnosti Commodore. Unikátny model nakoniec poputuje do múzea značky BMW, no predtým sa ešte predvedie na niekoľkých ďalších prehliadkach. Van Hooydonk so smiechom vyhlásil: „Garmisch bude cestovať viac ako ja!“ V súčasnosti neexistujú plány týkajúce sa výroby ďalších vozidiel tohto modelu, avšak Van Hooydonk špekuloval o tom, že by bolo zaujímavé umiestniť do tohto retro modelu moderný elektrický motor.
Automobil Ferrari 512 S Modulo z roku 1970 navrhol Paolo Martin a pýši sa karosériou od spoločnosti Pininfarina. Jedná sa o jedno z najpopulárnejších vozidiel v tvare „klinu“ tej éry, pričom Modulo je charakteristické geometriou pripomínajúcou dve polovice lastúry umiestnené na podvozku pretekárskeho vozidla Ferrari 512 S. Po prvýkrát sa objavilo na verejnosti počas autosalónu v Ženeve v roku 1970. Disponuje dvanásťvalcovým motorom s výkonom 550 konských síl. V súčasnosti ho má v zbierke James Glickenhaus zo Spojených štátov, ktorý je známy svojou zbierkou vozidiel značky Ferrari a pretekárskymi úspechmi.
Návštevníci prehliadky Concorso d’Eleganza Villa d´Este stoja pri vozidle Bugatti La Voiture Noire, ktoré bolo jednorazovo vyrobené ako pocta modelu Type 57 SC Atlantic značky Bugatti z 30. rokov minulého storočia. Je vybavené 16-valcovým motorom, ktorý dosahuje výkon 1 500 konských síl. Jeho karoséria je zhotovená z uhlíkových vlákien a tvar čelného skla pripomína priezor pretekárskej prilby. Vozidlo drží svetový rekord za najdrahší produkčný automobil s celkovou cenou takmer 13 miliónov dolárov. Za dizajn tohto modelu sú zodpovední Etienne Salome a Achim Anscheidt, no spoločnosť Bugatti aj naďalej odmieta zverejniť meno šťastného majiteľa tejto legendy.
Zdroj: ClassicCars, Classic Driver, Arts and Collections International