Výrobcovia súkromných lietadiel zaplavujú trh svojimi produktmi, čím podnecujú výrazné zľavy na nové modely a spôsobujú najväčší pokles cien použitých lietadiel za posledné tri roky.
Väčšina popredných výrobcov bola v posledných rokoch nútená znižovať produkciu. Dopyt po súkromných lietadlách upadal. Medzi postihnuté spoločnosti patria aj giganti ako Gulfstream a Bombardier. Druhý spomenutý výrobca má navyše ťažkosti aj v komerčnom leteckom sektore. Konzultanti, makléri a analytici v tomto $18 miliardovom priemysle však tvrdia, že ani znižovanie produkcie nedokázalo predísť alarmujúcemu poklesu cien súkromných lietadiel.
Nástup prezidenta Donalda Trumpa do funkcie vyvolal v sektore vlnu optimizmu, ktorá dnes vyhasína. Trump je známym nadšencom súkromných prúdových lietadiel. Sám vlastní Boeing 757. Výrobcovia navyše očakávali, že promptne pristúpi k znižovaniu daní, čo by znovu podnietilo nárast predajov súkromných lietadiel. Namiesto toho ich čakalo iba sklamanie. Americký minister zdravotníctva Tom Price odstúpil z funkcie z dôvodu častého využívania súkromných letov na náklady daňových poplatníkov. Spoločnosť General Electric predáva svoju letku firemných lietadiel, aby svoje výdavky znížila.
Janine Iannarelliová, ktorá sa zaoberá predajom súkromných lietadiel v meste Houston, povedala: „Nadšenie z Trumpovho nástupu na scénu skončilo.“

Presýtenie trhu je jedným z dôvodov, prečo sa ceny súkromných lietadiel z druhej ruky v mesiaci august oproti predchádzajúcemu roku znížili až o 16%. Výrobcovia sa snažia pomocou zľavnených cien a akciových ponúk predávať zákazníkom lietadlá s malým počtom nalietaných hodín, prípadne ich presvedčiť na kúpu nových strojov. Medzitým uvádzajú na trh ďalšie lietadlá a predstavujú nové modely.
Rolland Vincent, konzultant a prognostik v agentúre JetNet iQ, uvádza: „Otázkou ostáva, kto vo výrobe poľaví ako prvý. Pravdepodobne nikto. Pretože by okamžite stratil podiel na trhu.“
Súvisiace: Nové súkromné lietadlo spoločnosti Embraer s luxusným interiérom za $80 miliónov
Nie je pravdepodobné, že by sme sa v najbližšej budúcnosti dočkali zvyšovania dopytu, ktorý by pomohol stabilizovať trh so súkromnými lietadlami. Spoločnosť Honeywell International uskutočnila prieskum na vzorke viac než 1 500 letových oddelení nachádzajúcich sa v rôznych spoločnostiach a zistila, že plány na nákup lietadiel dosiahli svoje 17-ročné minimum. Spoločnosti očakávajú, že v najbližších piatich rokoch nahradia alebo dokúpia iba taký počet lietadiel, ktorý by zodpovedal 19% ich súčasnej letky. Rovnaký prieskum z minulého roku hovoril o hodnote 27%.
Zľavy na každom kroku
Barry Justice, zakladateľ a generálny riaditeľom spoločnosti Corporate Aviation Analysis & Planning, tvrdí, že prudké zľavy pri predaji nových lietadiel sa nepáčia zákazníkom, ktorí si za dané modely zaplatili plnú cenu. Výrobca Gulfstream, ktorý spadá pod spoločnosť General Dynamics Corp., znížil cenu svojho modelu G450 až o 35%. Vincent vraví, že aj tento model sa však postupne stáva zastaralým a nahradí ho nové lietadlo modelu G500. Podľa sprievodcu Business & Commercial Aviation cena modelu G450 dosahuje približne $43 miliónov.
Vincent ďalej udáva, že pri $26 miliónovej cenovke modelu Challenger 350 od spoločnosti Bombardier svieti zľava vo výške až $7 miliónov. Spoločnosť sa takto snaží uspieť v konkurenčnom boji, ktorý sa nachádza v sektore stredne veľkých lietadiel. Slabý trh v oblasti súkromných lietadiel neustále zvyšuje nátlak na túto spoločnosť, ktorá má ťažkosti aj pri predaji svojich komerčných lietadiel Radu C. V priebehu posledných pár týždňov Americká vláda uvalila dovozné clo na prúdové dopravné lietadlá spoločnosti Bombardier vo výške približne 300%. Dôvodom bola údajne sťažnosť spoločnosti Boeing.
V rámci nákupu firemných lietadiel sa trh v Spojených štátoch ešte nezotavil z poslednej ekonomickej recesie. Dopyt vtedy výrazne klesol po prasknutí bubliny, ktorá sa formovala v rokoch 2007 a 2008. V rámci tohto ošiaľu sa na trh dostalo viac ako 1 000 nových lietadiel. V rokoch 2013 a 2014 sa na horizonte začalo črtať možné oživenie trhu. Všetky nádeje sa však veľmi rýchlo znovu rozplynuli. Dôvodom bol pokles cien ropy a ďalších komodít, čím sa prepadli predaje v rámci rozvíjajúcich sa trhov v Rusku a v Brazílii.
Zníženie dodávok sukromných lietadiel
Spoločnosť JPMorgan Chase odhaduje, že v tomto roku by mali zákazníci obdržať celkovo 630 nových lietadiel. V minulom roku predstavoval tento počet 657 kusov a v roku 2015 až 689 kusov. Predpokladá sa, že v budúcom roku sa počet dodávok mierne zvýši na hodnotu 640 nových lietadiel.
Miernejšie tempo produkcie však nedokázalo zmierniť presýtenie trhu. Trh s použitými lietadlami je tak trhom kupujúcich. Predajná cena päťročného lietadla v roku 2016 dosahovala len 56% z jeho pôvodnej hodnoty. To je nezanedbateľný pokles voči 64% v roku 2012. Tieto údaje zverejnila maklérska spoločnosť Jetcraft, ktorá očakáva, že v tomto roku uzavrie viac ako 80 obchodov. V roku 2008 si súkromné lietadlá udržiavali hodnotu v miere 91%.
Justice vyhlásil, že ceny použitých lietadiel sú v súčasnosti „šialené“. Niektoré spoločnosti a bohatí jednotlivci ich teraz kupujú po prvýkrát, pretože ponuky sú príliš výhodné na to, aby ich nevyužili. Ďalej dodáva: „Sme svedkami obrovskej nadprodukcie veľkokapacitných lietadiel. A na svete je iba niekoľko ľudí, ktorí za ne budú ochotní zaplatiť viac ako $60 miliónov. Väčšina zákazníkov sa zameria na použité lietadlá.“
Nové modely
Na trh dokonca smerujú ďalšie nové lietadlá. V budúcom roku začne spoločnosť Bombardier predávať model Global 7000, ktorý bude konkurovať modelu Gulfstream G650ER. Budú súťažiť o titul najväčšieho súkromného lietadla s najdlhším doletom. Výrobca Cessna, ktorý patrí pod materskú spoločnosť Textron, čoskoro uvedie na trh svoje stredne veľké lietadlo s názvom Longitude a v súčasnosti pripravuje návrh svojho doteraz najväčšieho modelu s názvom Hemisphere.
Rob Scholl, riaditeľ predaja a marketingu firmy Textron Aviation povedal, že spoločnosť Cessna pri predaji nových lietadiel svojim zákazníkom pomáha zbaviť sa ich starých strojov. Dokáže tak predávať svoje nové výrobky oveľa rýchlejšie ako predtým. Scholl dodal: „V prípade nových lietadiel sa spoločnosť Cessna sústredí na to, aby aspoň čiastočne obnovila bývalú cenu svojich produktov. Zaznamenávame zmenu na trhu. Aktivita je naozaj skutočne vysoká a myslím si, že situácia sa bude vyvíjať veľmi pozitívne.“
Spoločnosť Gulfstream začne predávať svoj model G500 začiatkom budúceho roka a model G600 neskôr v priebehu roka 2018. Oba modely predstavujú veľkokapacitné lietadlá.
Malé lietadlá
Aj trh s menšími lietadlami pociťuje výrazný nátlak. Švajčiarsky výrobca Pilatus Aircraft sa chystá začať predávať svoje prvé súkromné lietadlo s názvom PC-24. Rozhodol sa stavať na úspechu svojho modelu PC-12, ktorý predstavuje turbovrtuľové lietadlo s jedným motorom. Spoločnosť HondaJet začala doručovať zákazníkom svoje stroje na konci roka 2015. Jedná sa o prvé súkromné lietadlá japonského výrobcu automobilov.
Súvisiace: Takto vyzerá interiér najluxusnejšieho súkromného lietadla na svete
Ben Driggs, prezident spoločnosti Honeywell Aerospace pre americký trh uviedol, že tieto nové modely by mali zvýšiť predaje novo vyrobených lietadiel. Budú totiž ponúkať lepší výkon a modernejšie technológie. Je teda pravdepodobné, že prekonajú popularitu lacných použitých lietadiel, ktorých konkurencieschopnosť spočíva predovšetkým v nízkej cene. Vzápätí dodal: „Očakávame, že naše predaje v rokoch 2018 a 2019 budú konštantne narastať.“
Zaslúžené zisky
Keď sa zásoba nepredaných nových lietadiel spoločnosti Bombardier začala v roku 2015 zvyšovať, výrobca okamžite obmedzil produkciu. Hovorkyňa spoločnosti, Anna Cristofarová, nám v e-maile vysvetlila, že pomalšie tempo produkcie pomohlo kanadskej spoločnosti udržiavať vhodné hodnoty prevádzkovej marže. Nemusela tak nadmerne znižovať ceny svojich použitých lietadiel. Spoločnosť Bombardier v minulom roku zarobila predajom súkromných lietadiel až dvakrát viac ako v rámci obchodu s komerčnými strojmi.
Spoločnosť Gulfstream to odmietla komentovať.
Cristofarová napísala: „Kroky, ktoré sme podnikli v roku 2015, priniesli požadované výsledky. Použité lietadlá modelu Global sú naďalej našimi najpopulárnejšími produktmi v kategórii veľkých strojov. Dosahujú dobrý výkon v rámci uchovávania svojej hodnoty a aj z hľadiska počtu dostupných kusov.“
To je krok správnym smerom. Ale trh ako celok si bude musieť na zlepšenie situácie ešte nejakú dobu počkať.
Zdroj: WSJ, Bloomberg