Svet súkromného letectva je ľahkým cieľom pre ľudí, ktorí pociťujú potrebu kritizovať super-bohatých jedincov, generálnych riaditeľov globálnych podnikov, alebo predstaviteľov priemyselných odvetví, ktoré považujú za škodlivé pre životné prostredie.
Majitelia a užívatelia súkromných lietadiel sú samozrejme ľahkým cieľom, aj keď práve mnohí z kritikov často sami vyžívajú tento spôsob prepravy hlavne v situáciách, keď im pomáha dosiahnuť ich podnikateľské ciele – čo je dôvod, v dôsledku ktorého sa väčšina ľudí spolieha na súkromné lietadlá.

Nedávno sa v Ženeve konal každoročný Európsky veľtrh súkromného letectva (EBACE), na ktorý priletelo celkovo 23 súkromných lietadiel s využitím dlhodobo udržateľných alternatívnych palív, pričom kľúčoví hráči tohto priemyslu, akým je napríklad spoločnosť Gulfstream, testujú tieto inovatívne pohonné systémy už takmer celé desaťročie.
Prirodzene, úsilie o znižovanie uhlíkových emisií je iba jedným z aspektov tohto sektora, ktorý jeho kritici neberú do úvahy – alebo sa ho vedome rozhodli prehliadať, pretože sa im zdá, že by tento prvok nezapadal do ich celkovej rétoriky.

No Plane, No Gain je skupinou podporovanou organizáciami National Business Aviation Association (NBAA) a General Aviation Manufacturers Association (GAMA), ktorá poskytuje údaje o tom, akými rôznymi spôsobmi sektor súkromného letectva prispieva k rozvoju ekonomiky. Niektoré z najdôležitejších prínosov tohto odvetvia zahŕňajú:
• Súkromné letectvo v USA zabezpečuje viac ako jeden milión pracovných miest.
• Tento sektor generuje ekonomickú aktivitu v hodnote viac ako 200 miliárd dolárov ročne.
• Súkromné lietadlá majú na území Spojených štátov prístup k viac ako 5 000 letiskám v porovnaní s približne 500 zariadeniami, na ktoré lietajú letecké spoločnosti. Ide o jeden z dôvodov, prečo tento spôsob dopravy často využívajú politickí predstavitelia. Jedná sa tiež o efektívny spôsob realizácie obchodných ciest. Pomocou súkromného lietadla totiž môžete navštíviť tri alebo štyri destinácie za deň, pričom rovnaká cesta by pomocou leteckých spoločností trvala aj celý týždeň.
• 42% súkromných letov smeruje na miesta s nízkym alebo žiadnym pokrytím zo strany leteckých spoločností a 80% letov smeruje na letiská v malých mestách a obciach.
• Rovnakých 42% letov súkromnými lietadlami zahŕňa viacero destinácií naraz.

• Jediné súkromné lietadlo môže priniesť až 2,5 milióna dolárov do ekonomiky regiónu a komunity, v rámci ktorej pôsobí.
• Zatiaľ čo mnoho ľudí si na základe populárneho stereotypu predstavuje vplyvných generálnych riaditeľov lietajúcich na obrovských lietadlách s extrémne luxusnými kabínami, pravdou je, že až 50% flotily súkromných lietadiel je tvorených menšími prúdovými lietadlami. Predstavitelia vrcholového manažmentu sa v skutočnosti vyskytujú na palube súkromných lietadiel iba v rámci menej ako 50% ich celkových letov.
• Namiesto toho existuje niekoľko kľúčových dôvodov, prečo spoločnosti využívajú súkromné lietadlá. Patrí sem úspora času zamestnancov, zvýšená produktivita, ochrana duševného vlastníctva, zlepšený zákaznícky servis, expresné dodávky náhradných dielov, vrátane zdravotníckych pomôcok pre núdzové prípady – takýto spôsob prepravy produktov má potenciál až o niekoľko hodín znížiť čas na obnovenie služby vyžadujúcej si konkrétny komponent, alebo v prípade lekárov redukovať čas predtým, ako môže začať proces záchrany života.
Súvisiace: 10 lietadiel, ktoré zmenili svet súkromných lietadiel
• Skutočnosťou tiež ostáva, že viac ako 15 000 letov súkromnými lietadlami ročne sa realizuje z humanitárnych dôvodov, pričom v uplynulom roku až 38% pilotov súkromných lietadiel uviedlo, že leteli v rámci humanitárnych misií. Skupiny ako Corporate Angel Network spolupracujú s pacientmi vyžadujúcimi špecializovanú zdravotnícku starostlivosť a spájajú ich so spoločnosťami, ktoré darujú voľné miesta na svojich letoch, aby týchto pacientov dostali do cieľového zdravotníckeho zariadenia v čo najkratšom možnom čase. Medzi tieto spoločnosti patria známe mená ako American Express, BASF, Caterpillar, Dow, Flexjet, Geico, General Dynamics, Hertz, Honeywell, Home Depot, Intel, Lilly, Meredith, Nestle Purina, NetJets, P&G, Target, Valero či Verizon.
Kritici súkromného letectva síce považujú túto vymoženosť za absolútne zbytočnú, avšak prezentované fakty potvrdzujú opak. Spoločnosti, ktoré využívajú služby súkromného letectva, s ohľadom na rast príjmov prekonávajú svojich konkurentov bez súkromných lietadiel až o 23%. Treba tiež poznamenať, že 95 spoločností z rebríčka „100 najlepších zamestnávateľov“ časopisu Fortune využíva súkromné lietadlá. Zaujímavou je tiež skutočnosť, že to nie sú výhradne iba veľké spoločnosti, ktoré využívajú súkromné lietadlá na zefektívnenie svojho podnikania. 57% týchto spoločností má totiž menej ako 500 zamestnancov.
Keď budete najbližšie počuť samozvaného odborníka alebo politika rozprávať o tom, aké obrovské mrhanie prostriedkami predstavujú súkromné lietadlá, opýtajte sa ho, či vie, koľko pracovných miest je spojených so sektorom súkromného letectva a koľko toto odvetvie prispieva do národnej ekonomiky.
Môžeme si dokonca uviesť aj konkrétne príklady zo života. Letisko Teterboro na severe New Jersey zabezpečuje viac ako 14 900 pracovných miest, v rámci ktorých je ročne vyplácaná súhrnná mzda v hodnote 868 miliónov dolárov, pričom do miestnej ekonomiky v dôsledku činnosti letiska vstupuje viac ako 2,3 miliardy dolárov. Letisko Van Nuys v Los Angeles generuje ročne 295 miliónov dolárov v miestnych, štátnych a federálnych príjmoch na daniach. Inými slovami môžeme povedať, že súkromné letectvo prospieva ekonomike a nie len ľuďom, ktorí využívajú jeho služby.
Zdroj: Medium