Luxusné značky investujú do start-upov, ktoré prinášajú inovácie do sveta módy

Luxusné značky sa zameriavajú na moderné technológie a kupujú inovatívne start-upy.

Start-upy sú symbolom inovácie a kreativity. Práve vďaka pokrokom v oblasti technológií a úspešným start-upovým spoločnostiam sa v súčasnosti mení povaha luxusného priemyslu. Mnoho luxusných značiek si uvedomuje prínos a inovatívny potenciál start-upov a vo viacerých prípadoch pristupujú k akvizícii začínajúcich spoločností. Od tohto kroku si sľubujú dosah na nové technológie a možnosť budúceho rozvoja.

Ideálnym príkladom je hodinársky priemysel. Výrobcovia hodiniek sa dnes delia na dve kategórie. Jedni sa naďalej zameriavajú na svedomitú výrobu komplexných mechanických hodiniek. Medzi mnohými hodinármi je však stále populárnejšia vlna technologicky vyspelých inteligentných hodiniek. Značky ako Montblanc začali uvádzať na trh inteligentné hodinky, ktorými dopĺňajú svoje portfólio mechanických modelov. V rámci tradičných výrobcov sú však moderné kúsky stále v menšine. Mladšie značky medzitým ponúkajú najnovšie modely nositeľnej technológie, ktorými sa snažia osloviť novodobých spotrebiteľov.

Súvisiace: Louis Vuitton predstavil svoje prvé inteligentné hodinky

Bionický náramok start-upovej spoločnosti Biowatch premení Vaše hodinky na zariadenie, ktoré dokáže identifikovať Vašu totožnosť na základe unikátneho vzoru rozmiestnenia Vašich ciev. Náramok je schopný potvrdiť Vašu totožnosti vždy, keď ho máte na zápästí. Matthias Vanoni, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti vraví, že vzor Vašich ciev je naskenovaný hneď, ako si náramok nasadíte po prvýkrát. Každé ďalšie overenie totožnosti trvá iba niekoľko sekúnd. Vanoni vysvetľuje: „Už nebudete musieť odomykať svoj počítač pomocou odtlačkov prstov, zadávať heslo na svojom mobilnom telefóne, či používať elektronické čipové karty v rámci internetového bankovníctva.“

Nositeľná technológia v podobe náramku Biowatch premení Vaše hodinky na zariadenie, ktoré dokáže overiť Vašu totožnosť na základe vzoru rozmiestnenia Vašich ciev.

Náramok Biowatch v súčasnosti testuje už niekoľko bánk a výrobcov automobilov. Prvú investíciu do tejto prevratnej technológie učinila švajčiarska vláda, ktorá poskytla start-upu dotáciu vo výške 800 000 švajčiarskych frankov. Spoločnosť následne zhromaždila v prvej vlne svojho financovania celkové prostriedky v hodnote 1,2 milióna švajčiarskych frankov.

Hodinársky priemysel nie je jedinou oblasťou, ktorá sa rozhodla dať šancu moderným technológiám. Vinársky priemysel sa dnes teší výraznému úspechu a dopyt po luxusnom víne narastá každým rokom. Toto odvetvie má síce históriu dlhú ako samotné ľudstvo, napriek tomu sa nebráni nevyhnutnej technologickej inovácii. Svedčí o tom spoločnosť Optiwine.

Francúzska start-upová spoločnosť Optiwine sa zamerala na výzvu, ktorej čelí každý správny milovník dobrého vína. Je to proces dekantácie. Dekantácia má potenciál zlepšiť a zvýrazniť chuť vína, ale na druhej strane môže znehodnotiť obsah kvalitnej fľaše.

Francúzska start-upová spoločnosť Optiwine vynašla revolučný spôsob dekantácie vína. Predstavila vreckové dekantačné zariadenie, ktoré využíva patentovanú nano-prevzdušňovaciu technológiu.

Spoločnosť Optiwine sa rozhodla vyriešiť tento problém. Vyvinula štýlový vreckový dekantér, ktorý využíva novú a čerstvo patentovanú technológiu takzvaného nano-prevzdušňovania. Zakladatelia start-upu Olivier Caste a Michael Paetzold tvrdia, že aromatické molekuly vína majú v prostredí s vysokým obsahom kyslíka veľmi krátku životnosť. Dekantáciu opisujú nasledovne: „Je potrebné zabezpečiť, aby bol kontakt vína s kyslíkom postupný a šetrný. Nano-prevzdušňovanie dokáže zvýrazniť tie najlepšie vlastnosti vína a uchováva všetky jeho aromatické vlastnosti.“

Olivier Caste, generálny riaditeľ spoločnosti Optiwine.

Spoločnosť Optiwine a jej podobné start-upy sa nemusia spoliehať na financovanie prostredníctvom fondov rizikového kapitálu či kapitálu súkromných investorov. Reputácia a popularita spoločnosti Optiwine sa totiž šíri ústnym podaním. Rozprávajú o nej prevádzkovatelia popredných viníc, profesionálni someliéri a predajcovia vína po celom svete.

Inovácie dnes hrajú rovnako dôležitú rolu aj na trhu s módnymi doplnkami. Snáď najznámejšou ikonou tohto sektora je luxusná kabelka Birkin od návrhárskej spoločnosti Hermes. Jej kovové časti sú často potiahnuté drahými kovmi ako zlato či veľmi ojedinelé paládium. Cyrile Deranlot, odborník na fyziku a zakladateľ start-upovej spoločnosti Daumet tvrdí, že aj v tejto oblasti poskytujú moderné technológie vhodnú alternatívu. Je ňou nový druh bieleho zlata. Deranlot vraví: „Vytvorili sme novú zliatinu bieleho zlata z volfrámu. Problémom bieleho zlata je skutočnosť, že jeho lesk a jasnosť sa časom redukuje. Naše biele zlato je žiarivé, nadčasové a dlhodobo udržiava svoje vlastnosti.“

Deranlot už v súčasnosti rokuje s poprednými výrobcami šperkov a luxusných hodiniek na území Európy. Čoskoro sa vydá do Číny, ktorá je najväčším svetovým producentom volfrámu, kde sa bude snažiť získať nových obchodných partnerov.

Start-upová spoločnosť Daumet vyrobila novú zliatinu bieleho zlata z volfrámu. Revolučný materiál je žiarivý, nadčasový a dlhodobo uchováva svoje vlastnosti.

Svet módy so zvýšenou pozornosťou sleduje, čo prinášajú na trh mladí a talentovaní jednotlivci.
V júni sa v Paríži konala konferencia s názvom Viva Tech, kde francúzsky prezident Emmanuel Macron v rámci nej vo svojom príhovore vyjadril, že jeho vláda vytvorí nové „technologické víza“, ktoré by na francúzsky trh práce mali podnietiť príliv medzinárodných talentov. Ďalej oznámil, že z vládneho rozpočtu plánuje vyčleniť 10 miliárd eur, pomocou ktorých bude financovať rozvoj sľubných technologických inovácií. Macron vyhlásil, že tieto kroky majú viesť k zakladaniu spoločností, ktoré by sa dokázali postaviť do čela rozvoja, na svetovej úrovni.

Súvisiace: Tommy Hilfiger uviedol kolekciu odevov pre ľudí so zdravotným postihnutím

Cieľom trojdňovej konferencie bola oslava inovatívneho prístupu milovníkov technológií, podnikateľov, investorov a priekopníkov na poli budúcnosti. Čestné miesto na podujatí zastávali prestížne technologické spoločnosti ako Facebook, Google, IBM Watson, a prekvapivo aj luxusný konglomerát LVMH.

Ozdobná intarzia s rôznymi druhmi zlata spoločnosti Daumet.

Skupina LMVH, ktorá je vo vedení svetového trhu s luxusnými tovarmi, v tomto roku zorganizovala prvý ročník udeľovania cien “LVMH Innovation Award”. Účelom ocenení je podpora revolučných nápadov a inovácií. Skupina spomedzi 500 kandidátov vybrala 32 sľubných start-upov, ktoré sa počas konferencie Viva Tech v Paríži stretli s odborníkmi spoločnosti LMVH, predstaviteľmi ďalších úspešných start-upov a zástupcami firiem, ktoré poskytujú investície v oblasti rizikového kapitálu.

Historicky prvé ocenenie “LVMH Innovation Award” putovalo start-upovej spoločnosti Heuritech. Prezentácia tejto spoločnosti sa konala počas konferencie Viva Tech v Paríži.

Prvý ročník udeľovania ocenení skupiny LMVH vyhrala start-upová spoločnosť Heuritech. Uviedla na trh virtuálneho asistenta založeného na umelej inteligencii, ktorý dokáže identifikovať najnovšie módne trendy vo svete. Prvým zákazníkom a partnerom spoločnosti Heuritech sa stal francúzsky módny dom Louis Vuitton.

Zameranie skupiny LMVH na inovácie a technológiu môže byť pre mnohých prekvapením. Jednoznačne sa však nejedná o nečakaný krok. Práve luxusný priemysel je ideálnym príkladom konfrontácie umenia a podnikania. A tento sektor sa neustále vyvíja.

Spoločnosť Heuritech ponúka virtuálneho asistenta založeného na umelej inteligencii, ktorý je schopný odhaliť vznikajúce trendy vo svete módy.

Na investičné rozhodnutia a s nimi spojené riziká vo veľkej miere vplýva volatilita trendov, výkyvy v hodnotách svetových mien a zložitosť trhov v rôznych oblastiach podnikania. Módne spoločnosti a skupiny v rámci luxusného priemyslu vykazujú zvýšený záujem o akvizíciu start-upov, od ktorých si sľubujú dosiahnutie zvýšeného nárastu.

Výborným príkladom úspešného start-upu v oblasti módy je spoločnosť Farfetch, ktorá bola založená v roku 2007. Patrí do zoznamu takzvaných „jednorožcov“ – teda podnikov, ktorých trhová hodnota prekračuje úroveň $1 miliardy. Bola jednou z prvých spoločností, ktorá sa začala zaoberať predajom módnych tovarov na internete. Očakáva sa, že čoskoro pristúpi k zverejneniu svojej počiatočnej verejnej ponuky akcií na trhu, čo by mohlo zvýšiť jej ohodnotenie až na $5 miliárd.

Súvisiace: Takto vyzerá aktuálny rebríček svetových módnych značiek

Pre porovnanie, prestížny britský módny dom Burberry bol založený v roku 1856. Konzultačná spoločnosť Interbrand ho v roku 2016 ocenila na $5,3 miliardy.

Start-upová spoločnosť Optiwine sa rozrastá vďaka ústnemu podaniu. Rozprávajú o nej prevádzkovatelia popredných viníc, profesionálni someliéri a predajcovia vína po celom svete.

Zdá sa, že skupina LMVH rozumie tomu, čomu bude čeliť v prípade, že sa rozhodne udržať si vedúcu pozíciu v oblasti technologických inovácii v rámci luxusného priemyslu. Do funkcie generálneho digitálneho riaditeľa nedávno umiestnila Iana Rogersa. Nedá sa o ňom povedať, že je typickým úradníkom v uhladenom obleku, s ktorým by ste sa stretli v luxusnom priemysle. Tento 45-ročný americký podnikateľ je bývalým generálnym riaditeľom hudobnej spoločnosti Beats Music a bývalým riaditeľom spoločnosti Apple Music. Je si plne vedomý obrovského významu moderných technológií a vie, že úspešná spoločnosť je založená na kvalitnom softvéri.

Bernard Arnault, ktorý je predsedom a generálnym riaditeľom spoločnosti LVMH, počas záverečného príhovoru na konferencii Viva Tech priblížil svoju podnikateľskú filozofiu: „LVMH je veľkou skupinou. Verte či nie, dnes sme jednotkou na francúzskom trhu. Avšak v roli medzinárodného start-upu sme stále relatívne malou spoločnosťou. Som zvyknutý opakovať svojmu tímu: ‚Stále sme veľmi malou spoločnosťou, stále sme takmer iba start-upom‘.“

Zdroj: TechAsia, WSJ

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.