Rýchlo sa meniace módne trendy sú v súčasnosti ešte rýchlejšie.
„Rýchly“ módny priekopník – Zara, ktorá vedela priniesť nové štýly do svojich regálov, bola zrazenou zo svojho trónu značkami, ktoré sú schopné navrhnúť výrobok a sú vždy pripravené k predaju za menej ako týždeň. S touto informáciou prišla nová výskumná správa od Fung Global Retail & Technology.
Internetové obchody ASOS, Boohoo a Missguided, ktoré sa špecializujú na módne a cenovo dostupné oblečenie pre mladých dospelých, sa pomocou sociálnych médií snažia udržať na vrchole trendov. Majú zjednodušené dodávateľské reťazce a presťahovali výrobu bližšie ku kľúčovým trhom, ktoré im umožnia urýchliť proces návrhu a výroby.
Spoločnosti Asos trvá dva až osem týždňov, aby sa ich výrobok dostal od konceptu až po predaj. Značke Boohoo to trvá dva týždne, avšak aj tak porážajú skupinu Zara, ktorej tento proces trvá päť týždňov a naozaj vo veľkej miere prekonali H&M, ktorej to môže trvať až šesť mesiacov.
V správe sa ďalej uvádza: “Rýchla móda sa stáva ešte rýchlejšou,” … To je veľká výzva pre reťazce ako Zara a H&M, ktorej úspech bol postavený okolo tohto unikátneho obchodného modelu.
Tieto nové internetové obchody taktiež neustále prichádzajú s osviežovaním svojich výrobkov, čo navyšuje frekvenciu zákazníkov.A zdá sa, že tým dosahujú úspech.
Boohoo bola spustená vo Veľkej Británii v roku 2006. Dosiahla nárast ročného obratu, ktorý vo februári 2017 vzrástol o 51%. Firma ASOS, ktorá bola spustená v roku 2000, dosiahla rast tržieb za rok 2016 o 26%. Missguided, ktorá bola založená v roku 2009, vo fiškálnom roku končiacom 31. marca 2017 jej vzrástli tržby o 75%.
V správe sa nakoniec uvádza: Majú taktiež “svižné dodávateľské reťazce.” Prvotné návrhy sú vyrábané v malých sériách a ak sú populárne, vyrába sa ich viac. Táto stratégia im umožňuje, aby zdroje zodpovedali meniacemu sa dopytu.
Pružnosť v rámci dodávateľského reťazca je kľúčová. Vo svojich posledných štvrťročných výsledkoch, spoločnosť H&M oznámila pokles čistého zisku o 3% a generálny riaditeľ (CEO) Karl-Johan Persson povedal, že chce významne investovať do dodávateľského reťazca, aby sa stal rýchlejším a prispôsobivejším, čím sa mu podarí udržať krok s tempom meniacich sa požiadaviek.
Títo online predajcovia len využívajú taktiku značky Zara – udržať výrobu v blízkosti dopytu a na kľúčových trhoch jej zákazníkov. Podľa správy spoločnosti Inditex, ktorá je materskou spoločnosťou Zara, 60% svojich produktov predáva v Európe. Boohoo podobne, vo Veľkej Británií dosahuje predaj svojich výrobkov na úrovni viac ako 50%.
Zdroj: TheGuardian, BBC