Ako nebezpečný korona vírus ovplyvňuje módny priemysel

Pohľad na luxusné nákupné centrum Sanlitun Village v Pekingu, ktoré je zvyčajne plné ľudí, no v súčasnosti je v dôsledku šírenia korona vírusu takmer úplne prázdne.

Počas bežných pracovných dní prejde bránami pekinského nákupného centra Sanlitun Village denne od 600 do 800 ľudí. 90 až 120 z nich si pritom v jednotlivých obchodoch aj niečo zakúpi. V priebehu uplynulých dní sa však počet jeho návštevníkov a zákazníkov rapídne znížil. Z niekoľko stoviek ľudí sem zavítalo iba päť.

Podľa vedúceho pracovníka jednej z najväčších luxusných značiek Európy je táto situácia prirovnateľná k celkovému súčasnému stavu luxusných maloobchodov, ktorý je ohrozovaný nebezpečným vírusom. Podľa odborníkov sú však tieto takmer prázdne obchody nielen nákupného centra, ale aj celého regiónu, symptómom omnoho urgentnejšieho problému.

Od samotnej identifikácie vírusu s označením 2019-nCoV dňa 7. januára v čínskom prístavnom meste Wuhan, bolo týmto vírusom infikovaných viac ako 20 000 ľudí. V čase písania tohto článku mu navyše už 427 z nich aj podľahlo. Miera úmrtnosti spôsobená danou chorobou je tak zatiaľ na úrovni 2%.

V tomto kontexte sú preto problémy módneho a luxusného priemyslu viac než triviálne a nepodstatné. Je však možné konštatovať, že práve vďaka tejto globálnej zdravotnej kríze získalo medzinárodné spoločenstvo lepší prehľad o tom, ako veľmi je módny priemysel závislý práve na danej východnej veľmoci.

Paradoxne ešte v roku 2000 bol čínsky trh iba malým kúskom toho globálneho, ktorý tvoril iba 2% z celkových jeho predajov. Dnes je však Čína považovaná za územie s najväčšími profitmi. Podľa štúdie spoločnosti Bain & Company, bolo totižto až 35% všetkých nákupov luxusných produktov roku 2019 uskutočnených buď priamo v Číne, alebo prostredníctvom jej obyvateľov žijúcich v zahraničí. V konečnom dôsledku tak ide len o 2% menší počet nákupov, než ktoré uskutočnilo obyvateľstvo USA a Európy spoločne.

Práve z toho dôvodu tak mnoho značiek zaujalo pasívny postoj k tvrdým zásahom Číny na prodemokratických demonštráciách odohrávajúcich sa v priebehu minulého roka v Hong Kongu. V porovnaní s týmito občianskymi nepokojmi však kríza silnejúceho korona vírusu predstavuje omnoho väčšiu hrozbu pre čínsky lukratívny segment.

Súvisiace: Nový švédsky trend s názvom „köpskam“ má potenciál ohroziť svetový módny trh

Už teraz vieme s určitosťou povedať, že pripravované týždne módy v New Yorku, Londýne, Miláne a v Paríži sa uskutočnia bez prítomnosti stálych kupujúcich čínskeho pôvodu, médií, no taktiež aj influencerov, a to z dôvodu cestovateľských obmedzení. Práve preto sa tak milánske módne združenie Camera Nazionale della Moda Italiana rozhodlo sprostredkovať živé prenosy daných udalostí prostredníctvom online platforiem aj pre tých, ktorí sa akcií nebudú môcť zúčastniť osobne.

Je možné definitívne tvrdiť, že medzinárodné luxusné značky sú v dôsledku narastajúcej intenzity krízy v značnom ohrození. Reagujúc na súčasnú situáciu tak predseda francúzskeho koncernu podnikajúceho v odevnom a potravinárskom priemysle Bernard Arnault vyhlásil, že: „Ak sa kríza do ďalších dvoch, alebo dvoch a pol mesiaca vyrieši, nebudú jej dopady až také zlé. Pokiaľ však bude trvať dva roky, máme problém.“

V snahe zachovania svojej dobrej povesti a taktiež aj v snahe podpory vlastných záujmov sa preto aj celosvetové odvetvie luxusných produktov usiluje stať súčasťou riešenia novovzniknutého problému. Spomínaný francúzsky koncern LVMH preto daroval 2,3 milióna dolárov čínskej Organizácii červeného kríža a prisľúbil stať sa zdrojom medicínskych potrieb pre celú Čínu. Podobne aj značky ako Kering, L’Oréal a niekoľko ďalších prispeli významnou čiastkou na zbierku čínskych humanitárnych organizácií, zatiaľ čo ostatné z nich sa v značnej miere usilujú o vyvinutie efektívneho očkovania proti korona vírusu v čo najskoršej možnej dobe.

Známy Metternichov výrok z 19. storočia znie: „Keď si kýchne Paríž, chytí nádchu celá Európa.“ Aj napriek tomu, že v dobovom kontexte šlo o metaforu týkajúcu sa rozširovania demokratickej revolúcie, je možné tento výrok použiť aj dnes – aj keď v odlišných podmienkach.

Zdroj: NYTimes, BusinessofFashion

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.