Cena hľuzoviek sa zdvojnásobila na $3 200 za libru

Hľuzovky predstavujú jednu z najdrahších ingrediencií vo svete kulinárskeho umenia. Podobne ako pri iných komoditách, aj tieto aromatické huby zaznamenávajú úspešné a menej úspešné roky. Počas tých úspešnejších si Michael Tusk, popredný šéfkuchár z mesta San Francisco, mohol pri príprave rôznych jedál dovoliť s hľuzovkami experimentovať. Niekedy ich dokonca používal ako oblohu na pizzu.

Tusk je šéfkuchár a spolumajiteľ reštaurácie Cotogna a Quince, ktorá je ocenená troma Michelinovými hviezdami. Vraví: „Rok 2017 nie je jedným z tých rokov plných hojnosti.“

Vittorio Giordano, uznávaný dodávateľ hľuzoviek a viceprezident spoločnosti Urbani Truffles, tvrdí: „Ceny tejto prominentnej ingrediencie sa takmer zdvojnásobili.“

Počas jesennej sezóny si labužníci pravidelne priplácajú luxusné ceny za to, aby sa nastrúhané hlúbiky hľuzoviek objavili na ich rizote, cestovinách a v sushi. Hľuzovky belavé sú však pomerne problematické. Sú náročné na pestovanie, ťažko sa udržiavajú čerstvé a je potrebné zbierať ich priamo v lesoch pomocou cvičených psov či ošípaných. V čerstvom stave sú každoročne dostupné iba medzi septembrom a decembrom. V roku 2016 boli hľuzovky hojne dostupné a ich cena sa výrazne prepadla. Avšak horúce leto a suchá jeseň počas tohto roku spôsobili, že dostupnosť tejto ingrediencie v súčasnej sezóne dramaticky poklesla.

Súvisiace: V tejto reštaurácii nie je chrobák v jedle nehodou

Fortunato Nicotra, výkonný šéfkuchár newyorskej reštaurácie Felidia tvrdí, že v roku 2016 dokázal kúpiť jednu libru (približne 0,45 kg) kvalitných hľuzoviek za $1 300. Dnes však musí za rovnaké množstvo húb o veľkosti golfovej loptičky zaplatiť $2 800 až $3 200. Nicotra vraví: „V kuchyni si nevystačím s lacnejšími hlúbikmi, ktoré sú malé takmer ako cícer. Väčšie kúsky sú oveľa drahšie a čokoľvek ťažšie ako 40 gramov môže zvýšiť cenu aj o niekoľko stoviek dolárov za libru. Stretávam sa tak so závažným problémom. Nemôžem si dovoliť zdvojnásobiť ceny svojich jedál, no na druhej strane nemôžem fungovať bez hľuzoviek.“

Inhalovanie arómy čerstvých húb v obchode s hľuzovkami v Taliansku.

Nadšenci dobrého jedla, ktorí si radi dochucujú svoje pokrmy rôznymi výrobkami z hľuzoviek, sa zatiaľ nemusia obávať. Giordano totiž upokojuje svojich zákazníkov, že následky nedostatku hľuzoviek zatiaľ nepostihli trh s aromatickými olejmi a ochutenými maslami. Stravníci by sa však mali pripraviť na mierne zvýšenú cenu jedál, ktoré sú obohatené o hobliny z čerstvých hľuzoviek. Nicotra sa obáva, že bude musieť zvýšiť cenu takýchto pokrmov aspoň o $10. Keď si v reštaurácii Felidia dnes objednáte hobliny hľuzoviek naviac, zaplatíte za ne $75.

Reštaurácie však nemienia ochudobniť svojich zákazníkov o kulinársky zážitok z hľuzoviek belavých, ktoré sú v odbornej terminológii známe ako Tuber magnatum. Rozhodli sa prevziať ich zvýšenú cenu na vlastné plecia, čo ale ďalej zasiahne zisky, ktoré sú v súčasnosti relatívne nízke. Nicotra uvádza, že náklady na samotné suroviny tvoria spravidla 28% z celkovej ceny jedál. V prípade hľuzoviek sa jedná o 33%. V tomto roku dokonca omnoho viac.

Niektoré reštaurácie budú pravdepodobne ponúkať menej pokrmov, v ktorých zohrávajú hľuzovky kľúčovú rolu. Prípadne takéto jedlá úplne vyškrtnú zo svojej ponuky. Ďalšie podniky vyskúšajú podávať špeciality, ktorých ingrediencie sú lacnejšie a zároveň dovolia vyniknúť chuti aromatických húb. V takomto prípade si každé jedlo bude vyžadovať o niečo menší objem prestížnej ingrediencie.

Tusk vraví: „Zameriame sa na jednoduché pokrmy, ktoré splnia svoju úlohu. Mliečne výrobky a vajcia sú akýmsi maliarskym plátnom, na ktorom dokonale vynikne jedinečná chuť hľuzoviek. Takéto recepty zároveň znížia naše celkové náklady na prípravu jedál.“ Tusk v minulosti svojim hosťom zvykol ponúkať celé hľuzovky, spolu s kuchynskými váhami a sami sa tak mohli rozhodnúť, koľko labužníckeho potešenia si doprajú.

Talianske cestoviny agnolotti s teľacím mäsom a hoblinami z hľuzoviek belavých boli špecialitou počas víkendu, ktorý 10. – 12. novembra bol zasvätený hľuzovkám v newyorskej reštaurácii Ai Fiori.

Giordano a jeho dodávateľská spoločnosť Urbani Truffles radia, aby sa šéfkuchári snažili mierne obmedziť používanie čerstvých hľuzoviek, čím sa vyhnú nezvládnuteľným cenám dodávok. Vraví: „Miesto čerstvých húb je vhodné použiť maslo z hľuzoviek, ktoré zabezpečí požadovanú chuť a arómu pokrmu.“

Nicotra sa však neobáva iba zvyšujúcej sa ceny, ale aj znižujúcej sa dostupnosti. Dopyt po hľuzovkách zvyčajne vrcholí v októbri a začiatkom novembra. Vraví: „Veľké množstvá hľuzoviek predáme najmä v prvom mesiaci, pretože ľudia sa ich po roku čakania nevedia nasýtiť. Ak sa bude počasie správať tak ako doteraz, v novembri bude veľký problém zohnať ich.“

Súvisiace: 10 reštaurácií, v ktorých jedia najbohatší ľudia sveta

Zberatelia hľuzoviek sa vyjadrili, že produkcia v niektorých regiónoch Talianska by sa mohla znížiť až o závratných 90%.

Nicotra zvažuje, že začne odoberať hľuzovky od dodávateľov z Chorvátska: „Majú mierne odlišnú chuť. Na hľuzovkách sa odzrkadlí pôda, stromy a všetky zložky prostredia, v ktorom rastú. Musím však uznať, že sú dosť dobré.“

Zdroj: TheTelegraph, FoodandWine

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.