Ako vyzerá ťažký boj kultúry s koronavírusom?

Mnohé udalosti rôzneho charakteru boli v posledných týždňoch v dôsledku zúriaceho koronavírusu preložené alebo dokonca aj zrušené. Kultúrny sektor so svojimi mnohopočetnými veľtrhmi, výstavami a festivalmi pritom nie je výnimkou a do značnej miery je novou pandémiou tiež ovplyvnený.

Ako je v súčasnosti známe, nespočetné umelecké inštitúcie, múzeá a galérie boli z hygienických dôvodov preventívne dočasne uzavreté. Práve preto aj napríklad známe múzeum Louvre v Paríži, v ktorom sa nachádza svetoznáma „Mona Lisa“, ostáva pre návštevníkov uzavreté až do odvolania. Rovnako aj talianska výstava, otvorená v Ríme pri príležitosti osláv 500. výročia úmrtia talianskeho renesančného maliara Raphaela, bola odvolaná len niekoľko dní po svojom zahájení.

Organizátori taktiež zastavili prípravy najväčšieho britského hudobného festivalu Glastonbury, ktorý mal v priebehu tohto roka osláviť svoje už 50. narodeniny. V New Yorku zasa zhasli svetlá Broadway až do polovice apríla. Rovnako tak aj jedna z najväčších udalostí módy s názvom Met Gala, bola preložená.

Turisti stojaci pred francúzskym múzeom Louvre dňa 13. marca 2020.

Je zrejmé, že v porovnaní so súčasnou krízou spôsobenou koronavírusom a jeho smrtiacimi dôsledkami, sa uzatváranie múzeí môže zdať maximálne nepodstatné. Ľudia predsa vírusu podliehajú čoraz častejšie, oprávnene sa boja a neustále hľadajú spôsoby, ako ostať v bezpečí, ako získať potrebnú starostlivosť a ako sa účinne postarať o svojich milovaných a blízkych.

No kultúra, dokonca aj počas tej najmimoriadnejšej stiuácie, by nemala byť prehliadaná a ostávať bokom. Miesto toho by mala byť využívaná ako istý spôsob úteku z drsnej reality a nástroj duchovného nasýtenia. Len vďaka nej je totižto možné aspoň na chvíľku sa stratiť v tak dokonalých ťahoch štetcom, ktoré tvoria viac než storočnú maľbu, alebo sa maximálne ponoriť do melódií upokojujúceho hudobného koncertu.

V časoch dezinformácií, polarizácie spoločnosti a všadeprítomnej nenávisti a strachu môže byť práve kultúra prvkom, ktorý nás opätovne poľudští a do značnej miery o niečo viac vzdelá. Ide o alternatívny prostriedok toho, ako do seba vstrebať stále zložitejší a úzkosťou poháňaný svet.

Finančné náklady a stratené príležitosti

Je zrejmé, že neočakávané narušenie kalendáru kultúrnych udalostí bude mať za dôsledok katastrofické finančné straty. Napríklad newyorské múzeum Metropolitan Museum of Art sa pripravuje na predpokladané straty vo výške 100 miliónov dolárov, s ktorými bude súvisieť aj viac než možné hromadné prepúšťanie jeho zamestnancov.

V prípade kultúrnej udalosti Art Basel Hong Kong ľudia pocítili dopad krízy na mnohých úrovniach. Dotklo sa totižto ako samotných organizátorov, tak aj jednotlivých galérií predávajúcich výhradne diela popredných umelcov, z ktorých mnohé značne prispievajú k rozvoju cestovnému ruchu. Vzhľadom na to, že daný veľtrh len v priebehu minulého roka prilákal do krajiny takmer 90 000 návštevníkov z viac ako 70 štátov je zrejmé, že bolo potrebné nájsť iný spôsob, akým by sa mohol uskutočniť. Práve preto sa organizátori po niekoľkých konštruktívnych diskusiách rozhodli vystavovať priestory jednotlivých galérií virtuálne, a to prostredníctvom tzv. online výstavných miestností. Riaditeľ veľtrhu Marc Spiegler pritom uviedol, že tieto miestnosti aspoň čiastočne pomôžu galériám obnoviť svoje predaje v „kompletne novom a neprebádanom prostredí“.

Návštevníci obdivujúci umelecký kúsok Chiharu Shiota počas minuloročného veľtrhu Art Basel v Hongkongu. V priebehu tohto roka budú jednotlivé práce vystavované prostredníctvom online výstavných miestností.

Podľa jeho slov však aj napriek nezvyčajnej celosvetovej situácii, ešte nenastal čas na kompletnú zmenu fungovania daného sektora. Jednoznačne však dúfa, že galérie si nájdu čas na to, aby dôkladne premysleli ako zdigitalizovať trh s umením spoločne aj s aktivitami, ktoré bežne galérie vykonávajú. Ak sa im to podarí, bude možné tvrdiť, že v istom slova zmysle bude všetko pokračovať rovnako, ako tomu bolo aj doteraz.

Na základe toho, čo je v súčasnosti možné vidieť, je vhodné konštatovať, že zatiaľ čo veľkí hráči v umeleckom sektore tieto novozavedené opatrenia pravdepodobne prežijú, menšie podniky a mladé talenty budú zrejme zasiahnuté najviac. Práve v ich prípade totižto prichádzajú do hry nehmotné skutočnosti, akými sú napríklad zmeškané príležitosti.

Dvojtýždňový filmový a hudobný festival South by Southwest (SXSW) každoročne priláka do texaského mesta Austin tisícky návštevníkov. Podľa starostu Stevena Adlera priniesol do miestnej ekonomiky približne 350 miliónov dolárov a preto jeho tohtoročné zrušenie bolo veľmi ťažkým rozhodnutím.

Filmárka Nicole Riegelová, pôsobiaca v Los Angeles, aj preto uviedla, že správa o definitívnom zrušení tohto ročníka SXSW festivalu je jednoducho devastačná.

Čo je však dôležitejšie, festivaly sú pre ňu jediným miestom, kde „je možné pocítiť tú špeciálnu atmosféru premiéry vlastného filmu, kde dochádza aj k odhaleniu jednotlivých autorov, kde sa vo veľkej miere poskytujú rozhovory a taktiež rozširuje publikum. Práve preto zrušenie jedného z takýchto najväčších festivalov je doslova zničujúce.“ Autorka si však uvedomuje to, že „aktuálne je nespochybniteľným faktom, že čelíme mnohým nepoznaným veciam. Súčasná kríza nám zobrala pevnú pôdu pod nohami, ktorá mala byť našou odrazovou plochou.“

Herečka Jessica Bardenová vo filme Nicol Riegelovej s názvom „Holler“. Mladá protagonistka sa v ňom pridáva k nebezpečnej metalovej skupine v snahe získať financie na uhradenie štúdia na vysnívanej univerzite.

Práve v priebehu tohto ročníka festivalu SXSW sa mala odohrať premiéra Riegelovej filmu s názvom „Holler“. Ide o príbeh mladého dievčaťa, ktoré hľadá spôsob ako sa dostať preč zo svojho malého rodného mesta v štáte Ohio.

Daný film sa natáčal v priebehu piatich rokov a jeho produkcia stála milión dolárov. Ako jeho autorka uviedla: „Môj film sa dotýka reality mladej dievčiny, ktorá žije v jednom z klasických amerických miest a usiluje sa uniknúť zo spôsobu života, ktorý ju doslova ubíja.“

Autorka v snímke opisuje aj „paniku“ v kinematografickom priemysle a to predovšetkým medzi prvotvorcami filmov, ktorí sa usilujú nájsť iné distribučné kanály pre svoje diela, medzi ktoré je možné zaradiť napríklad online streamovacie platformy využívané miesto klasického premietania filmu na festivale. Takáto premiéra vlastného projektu však rozhodne nie je prípadom filmu Riegelovej. Podľa jej názoru sa „na filme „Holler“ nadrel skutočne každý“. Práve z toho dôvodu by jeho premiéru nikdy nezdieľala online. Bola by to podľa nej urážka celého hereckého obsadenia a technického tímu, ktorý na ňom tvrdo pracoval.

Prehodnotenie modelov a nové inovácie

S mnohými reštrikciami sa dnes aj umelci usilujú o kreatívne riešenia súčasnej situácie, ktoré zahŕňajú predovšetkým online platformy.

Berlínsky pianista, Igor Levit, preto taktiež začal experimentovať s tým, čo nazýva „domáce koncerty sociálnych médií“. Svojich fanúšikov tak prostredníctvom živého vysielania sociálnej siete Twitter alebo Instagram pravidelne zahŕňa dávkou klasických skladieb v jeho podaní.

View this post on Instagram

Ihr Lieben, heute kein Hauskonzert, dafür ein Stream aus der @bayerischestaatsoper . Unser Konzert mit Joana Mallwitz musste leider ausfallen. Als Ersatz spiele ich Ludwig van Beethovens Diabelli Variationen. Das Konzert werden neben mir auch Christian Gerhaher, Christina Landshammer, Gerold Huber und Musiker des Bayerischen Staatsorchesters gestalten. Beginn: 20:00 unter staatsoper.de/stream.html Bleibt gesund und passt auf Euch und Eure Liebsten auf. Dear all, no House Concert tonight, but a stream from the @bayerischestaatsoper . Our concert with Joana Mallwitz was unfortunately cancelled. Instead of the concerto I am playing Ludwig van Beethoven‘s Diabelli Variations. Also on the programme will be performing: Christina Landshammer, Christian Gerhaher, Gerold Huber and musicians of the Bavarian State Opera Orchestra. Tune in at 8pm CET under staatsoper.de/stream.html. Stay healthy and take care of yourself and your beloved ones! Igor

A post shared by Igor levit (@igorpianist) on

Zakladateľka londýnskej spoločnosti Artichoke a umelecká riaditeľka módneho festivalu Galway 2020, Helen Marriageová, uviedla, že všetky plány sa z dôvodu šírenia pandémie museli na poslednú chvíľu radikálne zmeniť.

Súvisiace: Ako štýlové výtvory značky Chanel zachovávajú starodávne remeslá a podporujú umelcov, ktorí ich praktizujú

Podľa jej slov až približne 20 000 ľudí s nadšením očakávalo premiéru projektu fínskeho umelca Kari Kolu s názvom „Savage Beauty“, ktorý spočíval v osvetlení jazera Loch Na Fuaiche na írskom vidieku. Pestrofarebná práca autora, ktorá mala byť prezentovaná až po dobu štyroch dní, sa však v dôsledku súčasnej krízy musela zdokumentovať a prezentovať iba vo svojej „špeciálnej digitálnej verzii“. Ako Marriageová uviedla: „Takýmto spôsobom sme ale dokázali, že naša organizácia je stále pružná a životaschopná, že je vynachádzavá a mieni aj naďalej pokračovať v podpore svojich umelcov“.

Umelecké dielo Kari Kolu s názvom „Savage Beauty“ premieňa hory kultúrneho regiónu Connemara na úchvatnú scenériu smaragdovomodrej farby.

V Taliansku, ktoré je v súčasnosti uzavreté do karantény, umelci taktiež streamujú svoje vystúpenia miesto toho, aby ich odprezentovali na festivale Milan Trienalle, ktorý prezentuje architektúru, dizajn a umelecké projekty. Hlavný festivalový kurátor dizajnu Milan Trienalle, Joseph Grima, preto na svojom instagramovom účte informoval o tom, že súčasnú karanténu spolu so svojim tímom vnímajú ako príležitosť preskúmania svojich zvykov tvorenia rôznorodých výstav a taktiež ako test nových foriem kultúrnej produkcie, ktorá je kompatibilná so súčasnými pracovnými podmienkami. Spolu s príspevkom rovnako publikoval aj fotografie umelcov v plynových maskách, pózujúcuch v obklopení kúdolov farebného dymu.

View this post on Instagram

Life under lockdown – A few thoughts on quarantine and its consequences (pt.1) —- Habit is a powerful driver of human behaviour, and a lot of things we do on a day-to-day basis are done the way they are not because it’s the only way, or even the best way, but simply because that’s how they’ve always been done. Under quarantine, all of that changes. Habit is instantly broken, as almost every aspect of daily life needs to be reconsidered in the light of the risk of bringing danger upon oneself or others. At the scale it is being imposed in much of Italy, where I live and work, conditions one would have recently thought unimaginable have suddenly become normal. We don’t travel. We work remotely. We cook at home. Strange inversions happen: thousands flee the wealthy north, historically a destination for migrants, in search of relative safety in the south, only to be rounded up by the authorities and placed in quarantine as they get off trains. And so on. Life, however, goes on, and we find new ways of doing what we’ve always done. With the Triennale closed, we’re forced to put all our programs on hold. But we see this as an opportunity to question our habits in terms of exhibition-making and test new forms of cultural production compatible with the conditions within which we operate. Since last week, we’ve been experimenting with the idea of a new Decameron, a performance series inspired by Boccaccio’s tale of ten young aristocrats escaping the boredom of 14th-century quarantine by telling each other stories while waiting out the Florentine plague at a villa in the Tuscan hills. Every day at 5pm a Milanese artist, designer, musician, performer, thinker or poet will transform a piece of Triennale and its exhibitions into a set for performances and storytelling. These are some images from the amazing performances of the past 3 days by artists Goldschmied e Chiari, performers Quattrox4 and the musician and composer Saturnino, and today we’ll be hosting the actress Lella Costa. All this is more than just a fallback option – it’s a way to question our assumptions about how we operate as an institution. Follow @triennalemilano to see what’s in the pipeline!

A post shared by josephgrima (@josephgrima) on

Hlavná kurátorka ázijského umenia v Guggenheim Museum, Alexandra Munroeová, zasa konštatovala, že tieto dni sú jednoznačne obdobím experimentovania. Rovnako ako ostatné inštitúcie, aj tá, v ktorej pôsobí, bola totižto donútená pracovať prostredníctvom online platforiem. Práve preto dnes Munroeová poukazuje aj na virutálne prehliadky a hashtag #museumfromhome, ktoré spolu s inštitúciou pravidelne využíva. Hlavná kurátorka sa pritom v rozhovore taktiež zamýšľala nad tým, ako sa vnútorné spytovanie seba samého stalo v posledných dňoch bežnou súčasťou každodennej rutiny v kruhoch umeleckého sveta, a to najmä v súvislosti s nevyhnutnosťou usporadúvania medzinárodných umeleckých veľtrhov a ich environmentálneho dopadu.

Kombinácia katastrofických scenárov pre planétu ( vrátane pandémie ) núti ľudí premýšľať nad tým, čo sa v priebehu posledného desaťročia stalo manickým zvykom účasti na rôznych veľtrhoch, ktoré sa môžu odohrávať aj dva krát do mesiaca. Stojí to všetko vyčerpanie a cestovanie za to? Je vytváranie tak veľkej uhlíkovej stopy nutné? Ako sama uviedla: „Vzhľadom na to, že som človekom, ktorý všetky tieto umelecké veľtrhy navštívil, môžem konštatovať, že ide o nesmierne vyčerpávajúce záležitosti, či už na nich vystupujete v pozícii kurátora alebo kupujúceho. Domnievam sa preto, že súčasná pandémia je zaujímavou pripomienkou toho, že všetci sme odvádzali dobrú prácu aj predtým, než sa jej nevyhnutnou súčasťou stalo cestovanie a kultúrne predpoklady.“

Ide o sentiment, ktorý sa ozýva aj v iných odvetviach, vrátane módy, kde sa preplnené dvojročné cykly newyorského, londýnskeho, milánskeho a parížskeho týždňa módy neustále opakujú a vytvárajú tak trvalo neudržateľný, no zároveň povinný harmonogram redaktorov, kupujúcich, dizajnérov a modeliek. V rámci tejto oblasti je taktiež možné hovoriť o exotických prehliadkach, ktoré sa uskutočňujú v priebehu leta a ktoré sa stále viac spoliehajú na cestovanie do čo najvzdialenejších a najunikátnejších miest, počínajúc módnou značkou Fendi, ktorá svoju módnu prehliadku uskutočnila na Veľkom čínskom múre, a končiac značkou Chanel, ktorá zasa uskutočnila prehliadku na umelo vytvorenom ostrove v Dubaji. Doslova pohlcujúce technológie, akými sú napríklad tzv. virtuálne showroomy, sa tak v posledných dňoch ukazujú ako potenciálne riešenia pre nasledujúce mesiace.

„Ľudia sa neopúšťajú. Práve naopak. Každý robí niečo iné a experimentuje. Ide o obrovskú príležitosť vzdelávania samého seba.“ – Zakladateľ tzv. BOH Projects, Bohan Qiu

V Číne, kde koronavírus prevracal životy hore nohami už od januára tohto roku, sa tvorcovia a viaceré kreatívne duše už dokázali maximálne adaptovať na nové pracovné podmienky. Z dôvodu cestovateľských obmedzení sa mnoho dizajnérov nezúčastnilo amerických a európskych módnych týždňov, no v súčasnosti usilovne pracuje na šanghajskom týždni módy, ktorý bol síce pôvodne preložený, no v posledných dňoch sa rozhodlo o jeho digitálnom spístupnení pre verejnosť.
Bohan Qui, ktorý vedie komunikačné poradenstvo BOH Projects, spolupracuje s rôznymi značkami na tom, aby dokázali vhodne nainscenovať a odprezentovať jednotlivé prehliadky. Niektoré z nich budú pritom skutočne prepracované, nakoľko budú zahŕňať aj počítačom vytvorené modelky prechádzajúce surrealistickými pozadiami.

View this post on Instagram

We are excited to release “A Space in Between”, a conceptual short film created in collaboration with NY-based artist @evadavidovany that explores inner self and personal strengths through introspection (full video in link in bio starting 11:30am EST 4/17). . Initially conceived as a film to launch the Pre-Fall ’20 collection Silver Woman: Solo, the original shoot unfortunately had to be cancelled due to the COVID outbreak in New York. However, in an unprecedented time like this where we are all facing tremendous uncertainties and challenges in an isolated environment, we felt it’d be more important than ever to be resilient and optimistic, both in the way we live and create. . Thank you to everyone on the original full crew who persisted and supported us along the way – @martinkeenan @itsevaevans @errolkaradag @akikoowada . Director of Photography: @wish.ly Visual Effect: @evadavidovany Music: @khamsinmusic #andreajiapeili

A post shared by Andrea Jiapei Li (@andreajiapeili) on

Mladší návrhári a tí, ktorí sú zbehlí v oblasti digitálneho marketingu, tak budú mať v blízkej budúcnosti pravdepodobne obrovskú výhodu. Ako Qui konštatoval: „Práve v týchto časoch začínajú trpieť aj tie väčšie značky. Nikdy sa totižto nepripravovali na to, že by sa museli zmieriť s digitálnou formou prezentácie. Avšak na druhej strane menšie značky, ktoré sú zvyknuté pracovať s menšími rozpočtami a poctivo pracujú na budovaní svojej silnejšej prítomnosti v módnom priemysle, sú zbehlé v tom, ako prostredníctvom internetu odvysielať živý prenos a posunúť svojim divákom odkaz na základe online platforiem, akými sú napríklad Little Red Book, WeChat a Tik Tok.“

Experimentálny kolektív japonských umelcov teamLab, ktorý je zložený z tzv. „ultra-technológov“, vyvíja pohlcujúce digitálne zážitky, ktoré zahŕňajú aj napríklad výhradne digitálne múzeum s výmerou 10 000 metrov štvorcových. No dokonca aj tí, ktorí sú zvyknutí pracovať s digitálnymi technológiami tvrdia, že vstrebávanie kultúrneho zažitku naživo je jednoducho nenahraditeľné.

Digitálne múzeum teamLab-u v Tokiu:

Zdroj: NYTimes, TheTelegraph

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.