Bohatí majú o miliónové šperky záujem aj naďalej. Čo robia aukčné domy pre to, aby vyhoveli dopytu?

Zberatelia vintage šperkov od francúzskych značiek Van Cleef & Arpels, či Cartier, ale aj mnohých ďalších popredných luxusných šperkárstiev sa zvyčajne každým rokom tešia na druhú polovicu apríla, kedy aukčné domy organizujú predaje hodnotných kúskov s označeniami ako „veľkolepé“ alebo „nesmierne významné“. No aukčné domy sú dnes jednými z hlavných prvkov luxusného priemyslu, ktoré musia náležite prehodnocovať svoje pracovné a podnikateľské stratégie z dôvodu domácich karantén, ktoré značne ovplyvnili jarný harmonogram predajov.
Predaj „veľkolepých“ šperkov aukčného domu Christie´s, pôvodne naplánovaný na 22. apríla, bol zatiaľ preložený na 11. júna. Hovorkyňa aukčného domu Erin McAndrewová však poznamenala, že aj tento termín by sa mohol opätovne zmeniť. Podľa jej slov bude všetko záležať od toho, do akej miery sa do New Yorku prinavráti organizovanie verejných udalostí. Ako ďalej konštatatovala: „Po tom, čo boli jednotlivé pobočky aukčného domu Christie´s naprieč celou krajinou v rámci preventívneho opatrenia dobrovoľne dňa 13. marca uzavreté, aukčný dom sa podujal aj na kompletnú revíziu svojho svetového aukčného kalendára. Dôvodom sa pritom stala neutíchajúca situácia týkajúca sa ochorenia COVID-19. Zatiaľ čo si však svojim klientom želáme poskytnúť čo možno najviac informácií ohľadom presných dátumov konania pripravovaných aukcií, rovnako musíme myslieť aj na to, že Christie´s je nútený aj naďalej prispôsobovať svoje aktivity súčasnej situácii. Preto prijíma všetky nevyhnutné opatrenia na ochranu jeho pracovníkov, klientov, ale aj širšej verejnosti.“
Akcia aukčného domu Sotheby´s, s názvom „Veľkolepé šperky“, ktorá sa mala uskutočniť dňa 21. apríla v New Yorku, bola taktiež presunutá na 9. júna, zatiaľ čo aukcia označená ako „Veľkolepé a vznešené šperky“, ktorá sa mala odohrať v podobnom termíne v Ženeve, bola presunutá až na 30. júna. Svetový predseda divízie šperkov aukčného domu Sotheby´s, David Bennett, pritom vo svojom vyhlásení uviedol: „Na základe vládou prijatých usmernení je v súčasnosti našim záujmom realizovanie výhradne online predajov. Ak je to teda možné, reálne predaje presúvame do virtuálneho priestoru. Ak to však možné nie je, presúvame ich aspoň na neskorší dátum vzhľadom k povahe predaja a miestu jeho plánovaného konania.“

Do svojho kalendára však aukčný dom Sotheby´s pridal aj ďalšie dve unikátne udalosti. Prvou je predaj ikonického náramku značky Cartier s názvom Tutti Frutti, ktorý je vyrobený z vyrezávaných smaragdov, rubínov a zafírov, pričom pochádza až z 30. rokov minulého storočia. Táto aukcia sa odohrala v rozmedzí 24.-28. apríla, pričom odhadovaná suma peňazí, za ktorú sa náramok mal predať, sa pohybovala v hodnote približne 600 000 – 800 000 dolárov. Nakonic sa však predal za ohromojúcich 1,3 milióna dolárov. Druhý predaj zahŕňa „pôvabný taliansky“ výber šperkov značky Bulgari a Marina B. Tento predaj sa má odohrať v rozmedzí až šiestich dní, a to konkrétne od 6. do 12. mája. Ako Bennett vo svojom vyhlásení na margo zmeny harmonogramu aukčného domu uviedol: „Aj keď sa nesmierne tešíme na návrat milovníkov aukcií do našich aukčných siení a na naše výstavy, rovnako sme vzrušení aj z nových a vskutku inovatívnych formátov, ktoré budú priebežne zavádzané do praxe v priebehu nasledujúcich mesiacov.“
Aj keď sa aukcia s názvom „Významné šperky“ mala podľa informácií aukčného domu uskutočniť už 23. apríla, v dôsledku posledných udalostí sa jej dátum presunul až na 10. júna. Jednými z prvých aukcií, ktoré však v blízkom časovom horizonte aukčný dom uskutoční, sú dva predaje v máji obsahujúce položky, ktorých množstvo a typ bude prispôsobený aktuálnemu vývoju popredných aukcií. V súvislosti s tým tak podpredsedníčka a výkonná riaditeľka aukčného domu, Laura Doylová, uviedla: „Rovnako ako kupujúci, aj predávajúci sú na scéne stále prítomní. Jednou z vecí, na ktorú sme však vďaka súčasnej situácii prišli, je to, že online predaj 500 predmetov denne znamená pre zberateľa nesmierne dlhý deň, z ktorého všetok čas musí stráviť za svojim počítačom. Práve preto sme sa rozhodli zmenšiť rozmer nami pripravovaných udalostí. Rovnako sme prispôsobili pravidlá aukcií tak, aby boli predovšetkým primerané silnému dopytu, ktorý je aktuálne možné pozorovať ako zo strany kupujúcich, tak aj predávajúcich.“
Jednou z najväčších zmien pre tieto veľké predaje je však samozrejme to, že aukčné domy v súčasnosti nie sú schopné predvádzať atraktívne verejné ukážky ponúkaných predmetov alebo organizovať súkromné osobné stretnutia s poprednými klientmi. Doylová preto uviedla: „Inovatívnosť a kreativita nášho tímu, spoločne s tým, ako sa každý z našej spoločnosti prispôsobil novým podmienkam predaja, ma skutočne inšpiruje. Niektoré drahokamy skutočne potrebujú kontakt s potenciálnym zákazníkom, aby mohla byť ich kúpa vhodne uvážená, a preto sme začali pracovať s obrázkami a fotografiami v omnoho vyššom rozlíšení. Rovnako sme začali využívať aj aplikácie ako Facetime alebo Zoom, pomocou ktorých pravidelne uskutočňujeme virtuálne stretnutia s klientmi. Len vďaka nim tak môžeme jednotlivých zákazníkov dostatočne vhodne sprevádzať ponukou predmetov, ktoré ich zaujímajú. Takéto osobné spojenie je pritom v aktuálnych časoch dôležitejšie ako kedykoľvek predtým a preto nám telefonické rozhovory, či videohovory a videokonferencie v značnej miere pomáhajú.“

Akonáhle sa dňa 10. júna začne predaj aukčného domu Doyle´s s názvom „Významné šperky“, je zrejmé, že hneď niekoľko jeho kúskov zaujme širokú verejnosť. Laura Doyleová sa domnieva, že najzaujímavejším kúskom pre zberateľov bude jednoznačne pár odnímateľných visiacich náušníc obsahujúcich perly z Južného oceánu a taktiež aj pôsobivé 18,5-karátové žlté diamanty. Lemované osadenými bielymi diamantmi sú pritom vsadené do platiny a rovnako aj do zlata. Ich odhadovaná predajná cena sa pritom pohybuje vo výške od 150 000 do 250 000 dolárov. Podobne zaujímavým a vzácnym kúskom je aj náramok Davida Webba, vytvorený z ryhovaného azuromalachitu, ktorý je umiestnený na 18-karátovom žltom zlate a zároveň je dostatočne zvýraznený rubínmi a diamantami. Hodnota tohto kúsku sa pohybuje v rozmedzí od 25 000 – 35 000 dolárov. Samotnej Laure Doyleovej sa pritom nesmierne páči, nakoľko podľa jej slov disponuje nádhernou farebnou kombináciou a navyše aj vyžaruje pozitívnu energiu. Domnieva sa preto, že bude mať obrovský úspech, nakoľko podľa jej názoru a skúseností ľudia vždy vyhľadávajú predmety, ktoré sú unikátne. Zvedavá je však na ozdobné a výrazné diamantové náušnice, nakoľko trh s takýmito predmetmi bol v poslednej dobe pomerne mĺkvy. Zároveň je podľa nej faktom, že ľudské vnímanie a vkus v oblasti farebných šperkov sa líši od človeka k človeku.

Podľa Bennetta sú však úpravy harmonogramu aukčného domu Sotheby´s taktiež aj odrazom nedávneho nárastu online dražiteľov. Ako uviedol: „Výsledky dvoch online predajov šperkov, uskutočnených v marci, sú skutočne sľubné. Predaje totižto prilákali účastníkov z viac ako 30 krajín z celého sveta, pričom až 20% z celkového počtu zákazníkov bolo účastníkom našej aukcie po prvý krát vôbec. V rámci týchto predajov bolo pritom predaných až 95% celkového množstva ponúkaných predmetov, pričom 56% z nich bolo predaných za vyššiu cenu, než aká bola ich predpokladaná predajná suma pred začiatkom predaja.“

Významné kúsky, ktoré budú súčasťou udalosti aukčného domu Sotheby´s dňa 9. júna s názvom „Veľkolepé šperky“ zahŕňajú prsteň predstavujúci 3,67-karátový modrý diamant lemovaný bielymi diamantmi, ktorého predpokladaná kúpna cena sa pohybuje v rozmedzí 2,5 – 3,5 milióna dolárov. Pre milovníkov historických šperkov je dostupná aukcia s názvom „Paris Joaillerie“, ktorá bude zahŕňať až 280 rozmanitých, no nádherných kúskov na predaj. Pôvodný termín jej uskutočnenia bol síce stanovený na 1. apríl tohto roka, avšak v dôsledku pandémie sa presunul až na 10. júna do budovy Sotheby´s Paris. Táto aukcia bude zahŕňať návrhy legendárnej značky sídliacej na Rue de la Paix – Mellerio, ktorá bola založená ešte v roku 1613 a pravidelne vyrábala šperky na mieru dokonca aj pre Máriu Antoinettu a kráľovnú Viktóriu. Ako Bennettová uviedla: „Je skutočne ťažké vybrať si iba jeden kúsok z Mellerio kolekcie. Nakoľko som obrovskou fanúšičkou starožitných šperkov, osobne by som si pravdepodobne vybrala položku číslo 145, ktorou je diamantový a akvamarínový náhrdelník vytvorený koncom 19. storočia. Jeho dizajn je jednoducho krásne čistý a nadčasový.“ Na otázku, o ktoré kúsky bude podľa nej najväčší záujem, odpovedala: „Top kúskom z výberu kolekcie Mellerio bude jednoznačne položka číslo 169, ktorú predstavuje zlatý a smaragdový náhrdelník z roku 1977, obsahujúci 19,76-karátový vybrúsený smaragd, ktorý bol s najväčšou pravdepodobnosťou osadený ešte v 19. storočí. Ide o nápaditý kúsok s inovatívnym a vyváženým dizajnom.“

Zatiaľ čo aukčný dom Christie´s momentálne usilovne pracuje na vhodnej úprave svojej aukcie s názvom „Veľkolepé šperky“, taktiež odkazuje ľudí na virtuálne výstavné miestnosti, ktoré sú súčasťou jeho webovej stránky, nachádzajúce sa pod sekciou s názvom „Súkromné predaje“. Súčasné predaje tohto charakteru zahŕňajú aj ohromujúce tajné hodinky Serpentini a zároveň náramok značky Bulgari, ktorý je vytvorený z tyrkysu, smaragdov a diamantov osadených na 18-karátovom žltom zlate. Podľa predsedníčky oddelenia pre predaj šperkov v americkej pobočke aukčného domu Christie´s – Daphne Lingonovej, ide o nielen nápaditý ale aj nesmierne ikonický kúsok, ktorý je v rámci značky Bulgari Serpenti jednoznačným pokladom. Navyše je potrebné konštatovať, že aj táto pobočka aukčného domu rovnako upravila svoju pracovnú a podnikateľskú stratégiu a do svojho harmonogramu preto zaradila až dva online predaje šperkov. Prvý sa pritom skončil už 24. apríla, zatiaľ čo druhý sa odohral v rozmedzí dní od 28. apríla až do 8. mája. Lingonová tak v súvislosti so spomenutými akciami konštatovala: „Aj napriek súčasnej situácii nám naši zákazníci dávajú vedieť, že o predaj, kúpu a získavanie unikátnych kúskov pre svoje kolekcie majú záujem aj naďalej. Práve to tak zohralo veľkú rolu pri našom rozhodovaní sa o zavedení aj online predajov, ktoré boli zorganizované skutočne precízne.“

Online udalosti však pre aukčný dom Christie´s nie sú žiadnou novinkou. Práve tento dom sa totižto v roku 2011 stal v danej oblasti spolu s legendárnou platformou predaja nehnuteľností, Elizabeth Taylor, skutočnými znalcami. Ako Lingonová objasnila: „V živých predajoch boli často ponúkané tie najdôležitejšie a najznamenitejšie kúsky. Potrebovali sme však taktiež nájsť aj vhodný spôsob toho, ako prepojiť publikum aj so zvyšnými stovkami kúskov ponúkaných kolekcií. Takýto spôsob zapojenia publika do predaja sa pritom v konečnom dôsledku stal skutočne významným a dokázal, že v istej cenovej hladine má svoj význam.“

Položky aukcie „Veľkolepé šperky“, ktorá je organizovaná aukčným domom Christie´s, budú na prehliadnutie dostupné aj prostredníctvom online výstavných miestností zhruba tri týždne pred potvrdením oficiálneho dátumu začiatku predaja. Lingonová je pritom presvedčená, že zberatelia rozhodne nebudú sklamaní tým, čo aukcia prinesie a preto uviedla: „Aukčný dom ponúkne pôsobivé farebné šperky, vrátane prsteňa obsahujúceho 52,48-karátový zafír, ktorého odhadovaná kúpna suma sa nachádza v rozmedzí 500 000 – 700 000 dolárov. Rovnako bude na predaj ponúknutý aj najväčší bezfarebný diamant hruškovitého tvaru, aký bol kedy v Spojených štátoch uvedený na trh. Jedná sa o 115,83-karátový drahokam, ktorý je veľmi jednoducho zakomponovaný do prívesku s odhadovanou hodnotou 5-7 miliónov dolárov. Ďalším výrazným prvkom sú nádherné náušnice z Juhoafrickej republiky, ktoré sú súčasťou väčšej skupiny položiek.
Súvisiace: Rebríček 10 najluxusnejších značiek šperkov na svete
Pri pohľade na súčasné predaje aukčných domov je pritom zrejmé, že niektorí zberatelia sú v prípade juhoafrických výrobkov takmer až fanatikmi. Medzi kúskami vytvorenými Joelom Arthurom Rosenthalom v jeho parížskom ateliéri je aj pár náušníc, ktoré sú vyrobené z mesačného kameňa, zafíru a diamantu. Taktiež je v tejto kolekcii možné objaviť aj pár brošní vytvorených z farebných zafírov, spinelov a bielych, rovnako ako aj farebných diamantov. Predpokladá sa pritom, že každý kúsok sa predá za cenu v rozmedzí od 150 000 – 250 000 dolárov.

Zatiaľ čo ekonomické otázky aj naďalej dominujú v konverzáciách všetkých, na základe pomalého a uvedomelého uvoľňovania opatrení očakávajú aukční experti to, že trh so šperkami ostane v priebehu nasledujúcich týždňov a mesiacov nielen spoľahlivým, ale taktiež by na ňom malo byť možné pozorovať nárast záujmu ako v predajoch, tak aj v ponúkaných predmetoch. Lingonová na margo tohto vyjadrenia uviedla, že: „Takéto správanie spotrebiteľov pozorujeme už mnoho rokov v prípadoch, kedy chce klient zakúpiť šperk výhradne ako ďalšiu triedu aktív. Nie je preto prekvapením, že nás klienti aj dnes kontaktujú s otázkami o nadchádzajúcich predajoch či už verejného, alebo súkromného charakteru. Na druhej strane je naozaj povzbudzujúce disponovať takouto spätnou väzbou v tak náročných časoch, v akých práve žijeme.“
Zdroj: NationaJeweler, MSN, Sothebys