Odpovede na 10 dôležitých otázok o Týždni módy

Týždeň módy opäť tu.

Ak ste uplynulý rok neboli nonstop online, možno ste mali dojem, že týždne módy sa v čase pandémie úplne vytratili zo sveta. Pravdou však je, že sa všetky presunuli do online priestoru a skalní fanúšikovia si mohli pozrieť niekoľko digitálnych prehliadok, z ktorých boli niektoré geniálne, niektoré iba ušli. Dnes sú však týždne módy späť v plnej sile s mixom prehliadok naživo, ale aj digitálne. Stále to však nie je séria celosvetových módnych udalostí, ktorá definovala mesiac jún v predpandemických časoch.

Týždeň módy? Zase?

Potom, čo pandémia ukončila zvyčajný rozpis na minuloročnú letnú sezónu, sa pánsky týždeň módy pomaly vracia k svojmu pôvodnému kalendáru a prehliadky Jar 2021 sú naplánované od polovice júna až do začiatku júla.

Aké je poradie udalostí?

  • Prvý v poradí je Londýnsky týždeň módy, ktorý začína v sobotu 12.6 a končí v pondelok 14.6. Na programe sú dámske aj pánske kolekcie.
  • Ďalším v poradí je Pitti Uomo, veľtrh pre obchodníkov vo Florencii, ktorý sa uskutoční v utorok 15.6. a potrvá do štvrtku 17.6.
  • Potom príde Milánsky týždeň módy, trvajúci od piatka 18.6. do utorka 22.6.
  • Posledným je Týždeň módy v Paríži, začínajúci v utorok 22.6. a končiaci v sobotu 27.6.

Znamená nárast počtu očkovaných v Spojených štátoch a Európe, že sa podujatia budú diať za osobnej účasti?

Čiastočne. Pitti Uomo, taliansky veľtrh známy svojimi divoko oblečenými účastníkmi, neustále vyjadruje svoj úmysel návratu k podujatiam naživo – móda koniec koncov predstavuje obrovský podiel na talianskej ekonomike a nákup prostredníctvom digitálnej platformy v takom rozsahu, ako bol za posledný rok, bol náročný. To platí obzvlášť pre druhy tovaru typu dáždniky, či mokasíny – predvádzané na veľtrhu Pitti. Hŕstka Američanov, najmä tých, ktorí pracujú v krajčírskom priemysle, potvrdila svoju osobnú účasť.

Na druhej strane, v Londýne, Miláne a Paríži pôjde o zmes digitálnych a fyzických podujatí, pričom sa návrhári budú snažiť dosiahnuť rovnováhu medzi túžbou povzbudiť národnú módnu hrdosť a rešpektom k cestovným obmedzeniam platným pre rôzne krajiny. Napríklad v Miláne, Giorgio Armani, ktorý sa ako jeden z prvých v časoch pandémie podujal na digitálnu prezentáciu, nedávno oznámil návrat módnej prehliadky do reálneho prostredia, ktorá sa uskutoční v pondelok 21. júna. Minulý mesiac sa vo svojom rozhovore pre magazín Vogue vyjadril: „Počas týchto mesiacov som si uvedomil, že móda nemôže dlho prežiť vo výlučne virtuálnej podobe. Verím, že dôjde k návratu k fyzickým predstaveniam, ktoré sa následne zmenia na digitálne zážitky pre globálne publikum.“
Naznačil, že prehliadky sa stanú intímnejšími a dôkladnejšie premyslenými – trend, ktorý bude pravdepodobne pokračovať, keďže bude pokračovať aj očkovanie, ktoré ide v Európe pomalšie ako v USA. Osobne sa predstavia aj módne domy Dolce & Gabbana (sobota 19. júna) a Etro (nedeľa 20. júna).

Zatiaľ nie je jasné, koľko fyzických módnych prehliadok sa uskutoční v Paríži.

Koho si mám teda všímať?

Dobrá otázka! V Londýne sa budú všetky oči upierať na Ahluwaliu, držiteľku Ceny LVMH za rok 2020, ktorá je známa pre svoju technologickú upcykláciu, a tiež skvelého Nicholasa Daleyho a jeho tvídové kostýmy. V Miláne používa Armani návrat fyzických módnych prehliadok ako demonštráciu sily módy v meste. Zdá sa, že Armani strávil minulý rok hlbokým rozjímaním nad zmyslom a účelom módy v tomto frenetickom svete.

Pozrime sa, ako všetko toto myslenie ovplyvňuje jeho pokračujúcu béžovú agendu. Plus: druhá kolekcia pánskeho oblečenia od Miuccia Prada a Rafa Simonsa – ich prvá jarná kolekcia ako kreatívnych riaditeľov – bude debutovať v nedeľu 20. júna. To musíte vidieť.

Miláno je historicky hlavným mestom pánskej módy, ale Paríž je naďalej mestom, kde sa predvádzajú najtrendovejšie modely – Dior, Louis Vuitton, Loewe, Dries Van Noten a Rick Owens tu uvedú svoje nové kolekcie. Otázkou je, či nastolia nový nádejný tón, keďže návrhári si čoraz viac predstavujú „postpandemický svet“, alebo sa obrátia k niečomu drsnejšiemu, ako to v januári minulý rok urobil Owens vo svojej kolekcii. Bude osobný štýl a obliekanie naďalej kľúčovým prvkom pánskeho oblečenia, ktoré čoraz viac tlačí mužov k experimentovaniu so ženskými strihmi a siluetami, ako sú sukne?

(Ďalšie meno, ktoré sa oplatí sledovať, je parížska značka Casablanca so svojím návrhárom Charafom Tajerom, ktorý bol nedávno nominovaný na cenu ANDAM a vyhlásený za finalistu ceny Woolmark).

Čo by sme si ešte mali všímať?

Je to už nejaký čas, odkedy návrhári dokázali vytiahnuť všetky tromfy, napríklad keď Kim Jones prinútil Drakea, aby vytvoril novú pieseň pre jeho kolekciu značky Louis Vuitton z jari 2018, alebo Virgil Abloh, ktorý postavil Migosa do svojho prvého radu, alebo Frank Ocean, ktorý behal po Paríži s veľkou nákupnou taškou značky Old Celine. Nejde ani tak o predstavenie, ale o to byť videný. Keď sa priemysel bude snažiť vrátiť k „normálu“, očakávajte, že sa značky opäť pokúsia posilniť niektoré z týchto momentov prostredníctvom celebrít alebo príšernými soundtrackmi.

A čo sa deje na veľtrhu Pitti Uomo? Máte chuť na návrhárov?

Hosťujúcim návrhárom veľtrhu bude juhoafrický návrhár Thebe Magugu, ktorý sa vydá po stopách Telfara, Givenchyho (pod Clare Waight Kellerovou) a Sterlinga Rubyho.

Počkať, a čo Gucci? A Balenciaga? A Celine?

Na začiatku pandémie sa módne domy Gucci, Bottega Veneta a Saint Laurent vyjadrili, že majú v úmysle prezentovať sa podľa vlastného harmonogramu, mimo stanovených kalendárov obchodných združení. Ich vyhlásenie bolo reakciou na kolotoč mimosezónnych kolekcií, ktoré dehonestovali toto odvetvie. „Vždy je niekde týždeň módy.“ Oni však chceli vytvárať menej a kvalitnejšie. Je potrebné poznamenať, že ich vlastní luxusný konglomerát Kering, ktorý sa zachoval ako experimentálny protivník nezastaviteľného monštra LVMH. (Napríklad Gucci v apríli „hackol“ svoju súrodeneckú značku Balenciaga.)

Takže, odpoveď na otázku: módny dom Balenciaga minulý víkend usporiadal svoju prehliadku kolekcie Jar 2022. (Módny dom takisto pripravuje na júl v Paríži couture show, prvú od čias, keď značku sám navrhoval Cristobal). Značka Gucci si zatiaľ na osobné predstavenie v Los Angeles počká do novembra. Značka Celine, ktorá je súčasťou korporácie LVMH, tiež pracuje na svojom vlastnom harmonograme. Jej posledná pánska kolekcia bola predstavená vo februári tohto roku, krátko potom, ako boli uvedené pánske kolekcie ostatných značiek. Svoju ďalšiu kolekciu pravdepodobne predstaví niekedy v auguste.

A čo Týždeň módy v New Yorku?

Musíte si počkať do septembra na pánsku prehliadku s účasťou takých mien ako Telfar, Pyer Moss, a Thom Browne.

Je nejaké prekvapivé hlavné mesto módy?

Áno, Benátky! Rick Owens tu usporiadal svojich posledných pár prehliadok a teraz sa k nemu pridáva niekoľko ďalších značiek. Prvou je Saint Laurent, ktorej kolekcia bude debutovať 14. júla v spolupráci so spoločnosťou Biennale of Architecture a bude obsahovať rozsiahlu inštaláciu umelca Douga Aitkena. Na druhý deň predvedie v meste svoju couture kolekciu aj značka Valentino- a podľa poslednej kolekcie couture návrhára Pierpaola Piccioliho, ktorá obsahovala dobre prijatú ponuku pánskeho oblečenia, sa môžeme tešiť na viac luxusného pánskeho tovaru. (To tiež pravdepodobne znamená, že každý bude toto leto nosiť malé benátske papuče).

Otázka za milión: bude aj street style?

Zdá sa, že street style je späť: pozrite si napríklad prezentáciu magazínu Vogue z austrálskeho týždňa módy, ktorý sa vďaka obdivuhodnému zvládnutiu koronavírusu v tejto krajine uskutočnil predovšetkým fyzicky. To, čo uvidíme v tejto sezóne, však nebude vyzerať rovnako: mnoho spotrebiteľov je skeptickejších voči veľkým trendom (ak nie veľkým značkám) a zamerali sa na individualitu.

Ešte raz, aký ma toto všetko zmysel?

Niečo tak očarujúce, ako je týždeň módy, má celkom užitočný účel: návrhári debutujú so svojimi kolekciami šesť až osem mesiacov pred ich objavením v obchodoch, čo dáva kupujúcim čas na zostavenie balíka produktov pre sezónu a výrobcom čas na vytvorenie oblečenia. Toto samozrejme dáva značkám rýchlej módy čas na to, aby pár modelov odkopírovali, a módnym médiám dostatok času na to, aby pretlačili nové trendy, ktoré včas dorazia do obchodov ktorejkoľvek značky.

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.