
Drahokamom sa odjakživa pripisovali špeciálne schopnosti. Kedysi ľudia verili, že podivné svetlé kamene, ktoré našli v horách a riečnych korytách, boli vytvorené tajomnými podzemnými silami a majú božskú moc. Nespočetné množstvo legiend v rôznych kultúrach zdieľa názor, že šperky majú božský alebo nadľudský pôvod. Ametyst bol údajne vytvorený zo sĺz gréckeho boha Dionýza a ónyx z nechtov bohyne Venuše, zatiaľ čo pre domorodých obyvateľov južnej Austrálie boli opály vytvorené vtedy, keď ich Boh prišiel na Zem v dúhe.
V dejinách ľudstva mali drahokamy vždy významné postavenie. Verilo sa, že mesačný kameň umožňuje komunikáciu s bohmi, jadeit bol (a stále je) používaný na privolanie šťastia, rubíny údajne pomáhali vo vojne, smaragdy slúžili na ochranu cestovateľov a diamanty mali mať moc nad láskou a zdravím, ale mohli byť tiež použité ako jed. Perly boli symbolom moci pre kráľov, kráľovné, maharadžov a čínskych cisárov.

Bielu silu šperkov využívali diplomati, obchodníci a samozrejme milenci. Rímsky autor a filozof Plinius starší napísal, že keď chcela Kleopatra zapôsobiť na Marca Anthonyho, rozpustila perlu v octe. V modernej dobe vytvoril slávny marketingový slogan spoločnosti De Beers „diamant je navždy“ predstavu, že všetky zásnubné prstene musia byť s diamantom, aby manželstvo vydržalo naveky.
Emocionálna sila drahokamov nad nami sa odráža aj v súčasnom záujme o šperky, ktoré sú jedinečné a charakteristické. Harriet Scott zo spoločnosti The Goldsmiths Company, organizácie, ktorá podporuje klenotníkov už sedem storočí, a ktorej každoročný veľtrh zlatníkov sa koná tento mesiac, vraví:“Na konci nášho odvetvia nie sú veľké trblietavé diamanty vôbec dôležité. Ľudia hľadajú niečo individuálnejšie a cenovo dostupnejšie.“

Existuje mnoho príbehov o neobvyklých zákazkách a jedným z nich je ten o prsteni vytvorenom Vicki Ambery-Smith. „Jeden z mojich prsteňov oslavuje 10. výročie svadby podľa dôležitých miest: Kostola sv. Ebbe, kde bola moja klientka vydatá, jej dom v Oxforde a dokonca aj auto.“ Nedávny absolvent Kráľovskej akadémie umenia, Gearry Suen, premieňa kúsky dedičstva na moderný dizajn pomocou 3D modelovania v kombinácii so starodávnymi technikami, ako je jadeitové rezbárstvo. Castro Smith sa špecializuje na pečatné prstene na mieru – ďalšia položka, ktorá sa teší znovuzrodeniu.
Všetko, čo sa blyští
Napriek tomu, že upcyklácia a recyklácia starých šperkov v súčasnej dobe zaznamenáva nárast popularity, nie je to nový fenomén. Tricia Topping, veľvyslankyňa veľtrhu Goldsmiths, dodáva: „Recyklácia drahých kameňov prebieha už od rímskych čias, čo je čiastočne dôvod, prečo sa mimo kráľovských a múzejných zbierok zachová tak málo šperkov.”

Vlna opätovného využitia častí šperkov začala po poprave Karola I. Oliver Cromwell vtedy nechal korunovačné klenoty buď zničiť alebo opraviť a zo zlata sa vyrobili mince s pečiatkou „Anglického spoločenstva“. Prepracovanie šperkov bolo aj jedným zo spôsobov, akými spoločnosť Cartier vybudovala svoje podnikanie na začiatku 20. storočia. A možno najznámejším a najkontroverznejším príkladom upraveného klenotu je Koh-i-Noor.
Jeden z najväčších brúsených diamantov na svete dostala kráľovná Viktória po pripojení Paňdžábu v roku 1849 k svojej ríši a bol vystavený na Veľkej výstave v roku 1851. Na naliehanie princa Alberta bol kameň prebrúsený, aby viac iskril, čím sa dramaticky zmenšila jeho veľkosť, ale zodpovedal vkusu doby.
Prevedenia šperkov sú často staromódne a majitelia ich preto nenosia. Kamene, ktoré obsahujú, sú však stále žiaduce. „Chcem koktailový prsteň, ktorý je možné nosiť s džínsami,“ povedala jedna klientka šperkárke Maye Selway, ktorá oslobodila smaragd z nemoderného šperku.

Príbeh brošni Lifeline z dielne Shimell a Madden vytvorený pre Annette Austin, opäť ukazuje emocionálnu silu kameňov. Annette Austin priznáva: „Každý z drahokamov v brošni rozpráva príbeh o mojom živote a cestách. Snažila som sa zjednodušiť svoj život – predaj, rozdávanie alebo vyhadzovanie, a to zahŕňalo prechádzanie mojej šperkovnice. Keď som rozdala všetky nechcené kúsky, zostalo mi niekoľko drahokamov v staromódnom usporiadaní, z ktorých každý rozprával príbeh o mojom živote a cestách. Shimell a Madden použili kamene v jednej brošni, ktorú teraz pravidelne nosím. Patrí medzi ne granát – môj kameň – z prsteňa, ktorý som dostala k 16. narodeninám a ametyst, ktorý našiel prastrýko počas hľadania drahokamov vo vnútrozemí a dal mi ho, keď som mala 21 rokov. “
Ellis Mhairi Cameron prerobila dva snubné prstene pre pár, obaja ovdovení, ktorí sa rozhodli nosiť so sebou spomienky na svojich predchádzajúcich partnerov. „Vzala som pôvodné diamanty z oboch prsteňov a pridala niekoľko ďalších diamantov, aby zodpovedali dizajnu, ktorý sa pani páčil.“

Londýnska klenotníčka Esther Eyre, medzi ktorej klientky patria Gwyneth Paltrow a Tilda Swinton, hovorí, že postoje k prepracovaniu šperkov sa zmenili. „Keď som bola prvýkrát požiadaná, aby som znova namontovala nejaké šperky … bola som zdesená. Mala som hlboké anglické presvedčenie, že drahokami by mali byť uchovávané v pôvodnom šperku. V očiach žien z Blízkeho východu to tak nie je – mali veľa šperkov a pravidelne nechávali svoje kúsky prepracovať do niečoho módnejšieho. Veľká časť mojej práce odvtedy pomáha klientom znovu si prerobiť svoje šperky na kúsky, ktoré naozaj chcú nosiť. “

Recyklácia drahých kameňov tiež pomáha riešiť rastúce obavy o etiku obchodu so šperkami. Scott hovorí: „Etické a fairtrade šperky sú rastúcou oblasťou, ale nie vždy aj dôveryhodnou. “
Zvlášť diamanty majú zmiešanú povesť, čiastočne kvôli filmovému trháku Krvavé diamanty od Leonarda DiCapria z roku 2006 a jeho kritickému komentáru na temnú stránku obchodu. V tom istom roku, ako sa natáčal tento film (2005), bola založená Rada zodpovedných šperkov s cieľom presadzovať etické postupy, ľudské práva a environmentálne postupy v dodávateľskom reťazci. Scott chváli: „Film odviedol skvelú prácu.“
Keď bola na jar 2019 znova otvorená galéria šperkov Múzea Victoria & Albert, múzeum využilo príležitosť a získalo svoj prvý kus fairtrade, zlatú brošňu s názvom Curling Crest of a Wave od Ute Decker, šperkárky, ktorá je taktiež v v popredí snahy o udržateľnosť. Fairtrade zlato zaisťuje primeranú cenu a stanovuje štandardy pre pracovné podmienky, zdravie a bezpečnosť, detskú prácu a životné prostredie.

Eyre dodáva: „Vo svete, kde je udržateľnosť módnym slovom, sú šperky v recyklácii to najlepšie. Predstava, že čiastočky zlata v moderných šperkoch mohli nosiť starovekí Egypťania, je veľmi príťažlivá.“
Zdroj: BBC