Nové súkromné lietadlo spoločnosti Embraer s luxusným interiérom za $80 miliónov

Viete si predstaviť, že interiér luxusného lietadla Vám vyrozpráva svoj vlastný príbeh? Čo keby Vás dokázal preniesť do iného času? Jay Beever je viceprezidentom interiérového dizajnu v spoločnosti Embraer Executive Jets, ktorá je tretím najväčším výrobcom komerčných lietadiel na svete. S vyššie uvedenými otázkami oslovil skúseného interiérového dizajnéra Eddieho Sotta. Beever od neho žiadal, aby sa pokúsil navrhnúť interiér modelu Lineage 1000E – najväčšieho lietadla v letke spoločnosti Embrear – v štýle Art Deco. Rovnako sa snažil dokázať, ako ďaleko sú schopní zájsť inžinieri spoločnosti pri návrhu interiéru súkromného lietadla. Sottovi poskytol základnú myšlienku a ďalej ho nechal postupovať podľa vlastného uváženia. Výsledkom je koncept lietadla s názvom Manhattan Airship, ktorého predajná cena sa pohybuje okolo 80 miliónov dolárov.

Kabína lietadla Lineage je dlhá 25 metrov a vysoká takmer 2 metre. Poskytuje teda výbornú príležitosť pre experimentovanie s nadštandardnými dizajnovými prvkami. V štandardnom prevedení tohto súkromného lietadla figuruje 5 rôznych druhov priestoru pre cestujúcich. Jedným z nich je spálňa s veľkou manželskou posteľou a sprchou. Beever žiadal od Sotta, aby vytvoril priestor preplnený detailmi a odkazmi na populárnu kultúru, z ktorého by pasažieri nechceli vystúpiť ani po pristátí na letisku v cieli svojho letu. Beever povedal: „Pasažieri sa tu nebudú cítiť ako v prenajatom lietadle. Chcem, aby mali pocit, že sa nachádzajú v luxusnom kokteilovom bare so súkromnou reštauráciou.“ Manhattan Airship má oboje.

Mnoho doplnkov v štýle Art Deco odkazuje na dizajn luxusných zaoceánskych lodí Normandie a Queen Mary.

Beever ďalej vraví: „Budúcnosť luxusu vidíme v tom, že zákazníkom poskytneme zážitok, ktorý ich prekvapí. Niečo, čo vôbec neočakávajú. Nechceme vytvárať nič všedné. Chceme ľuďom dať dôvod, aby sa pred nástupom do lietadla mohli obliecť do svojich večerných šiat.“

Eddie Sotto, ktorý je zakladateľom a prezidentom dizajnérskej agentúry SottoStudios/LA, bol v minulosti viceprezidentom konceptového dizajnu v spoločnosti Walt Disney Imagineering. Ide o pobočku spoločnosti Disney, ktorá sa venuje navrhovaniu jej zábavných parkov. Na adresu dizajnu interiéru lietadla povedal: „Som zvyknutý na to, že mi zamestnávateľ nastolí istú víziu a ja ju privediem k životu.“

Súvisiace: Ritz-Carlton predstaví kolekciu luxusných lodí

Beever a Sotto v minulosti spolupracovali na koncepte s názvom Skyacht One. V tomto prípade bol interiér lietadla Lineage pretvorený do štýlu námorníctva a lodiarstva.

Aj koncept Manhattan Airship obsahuje prvky námorného dizajnu. Sotto je dlhoročným obdivovateľom francúzskej zaoceánskej lode Normandie, ktorá začala premávať v roku 1935. Bola známa svojimi okázalými luxusnými priestormi zariadenými v štýle Art Deco, ktorý bol v tom období populárnym dizajnérskym smerom. Väčšina miestností na lodi sa vyznačovala majestátnymi vchodovými dverami a obrovskými nástennými maľbami. Jedáleň bola prispôsobená pre 700 cestujúcich a celý priestor bol osvetlený stĺpmi z luxusného francúzskeho kryštálu značky Lalique. Sotto čerpal inšpiráciu aj z luxusnej výletnej lode Queen Mary, ktorá pochádza z rovnakého obdobia a je vybavená podobnými interiérovými prvkami. Vraví: „Keď som tvoril výkresy interiéru lietadla, púšťal som si dobovú hudbu, ktorá ma okamžite preniesla do danej éry.“

Spomenuté výkresy takmer celý mesiac cestovali medzi Beeverom a Sottom, až kým nevznikol návrh interiéru, s ktorým boli obaja spokojní.

Interiér lietadla spoločnosti Embraer inšpirovaný štýlom Art Deco.

V rámci Sottovho dizajnu je časť podlahy a stien kabíny pokrytá obkladom z tmavého dreva, s ktorým vkusne korešpondujú doplnky vo farbe zlata a mosadze. Vchod do kabíny je zdobený metalickým nástenným reliéfom, ktorý zobrazuje panorámu Manhattanu z roku 1930. Pripomína reliéf vo vstupnej hale Empire State Building, ktorý zobrazuje samotnú budovu. Odkazuje tiež na reliéf, ktorý sa nachádza na lodi Queen Mary a predstavuje cestu zaoceánskej lode naprieč Atlantickým oceánom. V ľavej časti tohto reliéfu sa taktiež nachádza štylizovaná panoráma Manhattanu.

Od vchodu do lietadla sa presuniete do priestoru s názvom „Cloud Club“. Jedná sa o salónik, ktorý je inšpirovaný strešným barom na vrchu budovy Chrysler Building v Manhattane. Salónik je vybavený barovým pultom so sklápacími barovými stoličkami, starožitnými svietidlami a gaučom potiahnutým baraňou kožou a vlnou z angorskej kozy – tzv. „mohér“. Svetlo do priestoru vniká cez veľké okno, ktoré pripomína strešné okná dobových domov. Beever chcel demonštrovať schopnosť svojich inžinierov zabudovať do lietadla veľké okná. Okno salónika Cloud Club je jedno z najväčších okien v leteckom priemysle. Okno je lemované jemným osvetlením a metalickými panelmi, do ktorých sú gravírované listové vzory.

Dizajn a pôdorys lietadla spoločnosti Embraer.

Hneď vedľa salónika sa nachádza kinosála, v ktorej sa nachádzajú štýlové svietidlá pripomínajúce pouličné lampy. Kinosála je vybavená audio systémom Surround Sound a obrazovkou s rozlíšením 4K. Ďalším priestorom je najväčšia miestnosť na palube, takzvaný Salon Dumont. Tejto spoločenskej miestnosti prepožičal meno letecký priekopník Albert Santos-Dumont, ktorý je v Brazílii považovaný za národného hrdinu a otca letectva.

Za salónom Dumont nasleduje Kryštálová izba, v ktorej môže 6 pasažierov obedovať pri majestátnom jedálenskom stole s dekoratívnymi vložkami. Stôl, stoličky pokryté mohérom a zdanlivo kryštálové svietidlá sú odkazom na jedáleň lode Normandie.

Okno v salóniku Cloud Club patrí medzi najväčšie v leteckom priemysle.

Sotto poznamenal, že všetky látky, materiály a dizajnové prvky na palube schválil Federálny úrad pre letectvo. Vrátane mohérových poťahov. Tento materiál využíva pomerne málo interiérových dizajnérov, ale pre koncept Manhattan Airship sa zdal byť dokonalou voľbou. Je totiž charakteristickým materiálom pre obdobie, ktorého atmosféru má tento luxusný lietajúci stroj navodzovať. Sotto vraví: „Je jednoduché preplniť priestor luxusnými a ornamentálnymi doplnkami. To však považujem za samoúčelné. A to nie je naším zámerom. Chceme, aby náš interiér rozpovedal zákazníkom svoj príbeh.“

Mnoho z interiérových prvkov lietadla skutočne ukrýva nejaký príbeh. Keď si pasažier všimne vyobrazenie Eiffelovej veže v salóne Dumont, majiteľ lietadla mu okamžite rozpovie historku o tom, ako sa Albert Santos-Dumont v roku 1901 preslávil preletom okolo Eiffelovej veže v teplovzdušnom balóne. Každé svietidlo či ozdobný motív nabáda pasažierov k tomu, aby uvažovali, ktorá budova či loď bola pre daný prvok inšpiráciou.

Súvisiace: Bugatti pre vyvolených

Dokonca aj dizajn exteriéru lietadla je inšpirovaný historickými udalosťami. Pruhy na tele lietadla majú evokovať dizajn lokomotívy typu S1 z dielne Raymonda Loewyho, ktorý sa preslávil ako priekopník umeleckej moderny. Tento štýl vznikol z hnutia Art Deco a v období rokov 1930 až 1950 bol takmer všadeprítomný. Vyskytoval sa v každej oblasti každodenného života od architektúry až po domáce spotrebiče.

Sotto a Beever si napriek tomu nemohli dovoliť oživiť všetky prvky dobového dizajnu. Do lietadla napríklad nemohli umiestniť autentické kryštálové svietidlá. Federálny úrad pre letectvo by s tým nesúhlasil a veľké množstvo sklenených doplnkov by nebezpečne zvýšilo hmotnosť lietadla. Sotto vysvetľuje: „Museli sme použiť polykarbonát. Ale pri niektorých doplnkoch je lepšie využiť alternatívne materiály.“

Zdroj: Embraer Executive Jets

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.