Svetoví výrobcovia super-automobilov sa snažia pokoriť rýchlostné rekordy

Známy výrok hovorí o tom, že rekordy existujú preto, aby boli prekonávané.

Limity ľudských schopností a zákonov fyziky sú však dôvodom skutočnosti, že niektoré rekordy sú už skrátka neprekonateľné. Spoločnosť Nike sa napríklad v súčasnosti snaží prekonať rekordný čas dvoch hodín, ktorý je potrebný na absolvovanie maratónskeho behu. Už v priebehu minulého roka sa však v Miláne konal test vo vysoko kontrolovanom prostredí a pri optimálnych podmienkach, v rámci ktorého aj ten najrýchlejší bežec dosiahol najlepší čas o hodnote 2:00:25.

Takáto rekordná hranica existuje aj vo svete výnimočne rýchlych automobilov. John Hennessey, zakladateľ spoločnosti Hennessey Performance v meste Sealy, štáte Texas, povedal: „Cieľom každého výrobcu je dosiahnuť rýchlosť 480 kilometrov za hodinu.“ Táto spoločnosť ročne vyprodukuje iba približne desať super-automobilov. Za historicky najvyššiu rýchlosť masovo vyrábaného automobilu je zodpovedný model Koenigsegg Agera RS, ktorý v priebehu minulého roka dosiahol rýchlosť 445 kilometrov za hodinu na uzavretom okruhu v štáte Nevada. Tento super-športový automobil s motorom v strede tak prekonal aj dlhodobo držaný rekord vozidla značky Bugatti, ktorého maximálna rýchlosť predstavuje 430 kilometrov za hodinu. Tento úspech následne inšpiroval viacerých výrobcov automobilov, vrátane spoločnosti Hennessey, ktorá plánuje prekonať najnovší rekord za pomoci ohláseného modelu Venom F5.

Súvisiace: $1,6 miliónový model Hennessey Venom F5 dosahuje rýchlosť 482 km/h

David Lee, ktorý vlastní viac než 30 vozidiel so šesť či sedem-cifernou hodnotou a pýši sa 732 000 nasledovateľmi na sociálnej sieti Instagram, povedal: „480-kilometrová rýchlosť je dôležitým míľnikom pre mnoho automobilových spoločností. Ak sa niektorej z nich podarí dosiahnuť tento úspech, okamžite zlepší reputáciu svojich produktov. Potenciálni majitelia zároveň nebudú schopní odolať kúpe automobilu, ktorý zvládne jazdu takouto rýchlosťou.“

Nie je žiadnym tajomstvom, že majitelia luxusných športových vozidiel považujú maximálnu rýchlosť automobilu za akýsi symbol svojho vlastného postavenia. Stačí si prezrieť profily takýchto prominentných majiteľov na sociálnych sieťach. Nedá sa prehliadnuť, že v mnohých prípadoch si kupujú nové automobily výhradne kvôli ich vyššej rýchlosti a každý prírastok do svojej súkromnej zbierky samozrejme patrične oslávia. Kalifornský zberateľ automobilov, na Instagrame známy ako @dan_am_i, sa na sociálnej sieti iba nedávno pochválil so svojím úspechom na okruhu Spring Mountain Motorsports Ranch v štáte Nevada. Práve tu totiž údajne dosiahol so svojím vozidlom rýchlosť 338 kilometrov za hodinu. Jeho príspevok zaznamenal až 6 000 likeov.

Model Venom F5 od automobilky Hennessey sa pokúsi prekonať rýchlostný rekord už v priebehu budúceho roka.

John Hennessey uviedol: „Naše automobily sú čoraz rýchlejšie, náš tím je čoraz zručnejší a naši inžinieri odvádzajú čoraz lepšiu prácu. Prekonávanie rekordov je dôležité pre našu rodinu, našu spoločnosť a aj pre našich zákazníkov.“

Ian Fletcher, analytik automobilového priemyslu pre agentúru IHS Markit, povedal: „Maximálna rýchlosť bola jedným z kľúčových marketingových prvkov v rámci propagácie vozidla Bugatti Veyron. Jednalo sa o najrýchlejšie, najvýkonnejšie a najdrahšie auto, ktoré ste si v tom čase mohli kúpiť. Prekonávanie rýchlostných rekordov zároveň pomohlo zviditeľniť sa spoločnostiam ako Koenigsegg.“

Automobilové spoločnosti ako Bugatti, Hennessey a Koenigsegg Automotive však nie sú jedinými hráčmi na trhu, ktorí sa neustále usilujú prekonať legendárny míľnik o hodnote 480 kilometrov za hodinu. Týchto pretekov sa totiž zúčastňujú aj menej známi výrobcovia z celého sveta, vrátane dubajskej spoločnosti Devel Motors, spoločnosti TranStar Racing a jej modelu Dagger GT, ako aj spoločnosti Rimac Automobili z Chorvátska.

Všetci títo hráči majú však okrem záľuby vo vysokých rýchlostiach ešte jednu spoločnú črtu. Je totiž nepopierateľnou skutočnosťou, že každá spomenutá spoločnosť potrebuje vlastniť prvotriedne pneumatiky.

Eric Schmedding, produktový manažérom spoločnosti Michelin, vysvetlil: „Jedná sa o mimoriadne zanietené konkurenčné prostredie s vysokými stávkami, ktoré napreduje pozoruhodnou rýchlosťou.“

Súvisiace: Riaditeľ značky Bugatti prezradil, kto si kupuje superautá za $ 3 milióny

Francúzska spoločnosť Michelin sa preslávila výrobou pneumatík, ktoré pri prekonávaní rekordnej rýchlosti využili spoločnosti Koenigsegg aj Bugatti. Pneumatiky sú v tomto prípade skutočne kľúčovým faktorom, pretože pri dosahovaní rýchlosti 480 kilometrov za hodinu už nie je prekážkou výkon motora. Zostavenie pohonnej jednotky s výkonom 1 200 či 1 500 konských síl v súčasnosti už nie je žiadnym problémom. Rozhodujúcim činiteľom je však obvykle priľnavosť automobilu k vozovke a miera trenia, ktoré vzniká v mieste kontaktu pneumatík s asfaltom. Ak sa počas jazdy objaví problém s pneumatikami, výsledkom môže byť fatálna nehoda – a to sa ani nemusí jednať o rekordne vysoké rýchlosti.

Možnosti automobilu Bugatti Chiron zatiaľ nie sú dôkladne preskúmané. Oficiálne špecifikácie hovoria o tom, že elektronické obvody tohto vozidla obmedzujú jeho rýchlosť na 420 kilometrov za hodinu.

Úlohou výrobcov pneumatík je eliminovať vznikajúce teplo, tlak a opotrebovanie. Pneumatiky, ktoré majú byť použité pri prekonávaní rýchlostných rekordov, musia byť schopné opakovane odolávať mimoriadne vysokým rýchlostiam. Oficiálny záznam o rekordnej rýchlosti sa totiž vyhodnocuje ako priemerná rýchlosť zaznamenaná počas absolvovania niekoľkých okruhov na trati. Schmedding uviedol, že spoločnosť Michelin „je schopná vyrobiť pneumatiky, ktoré by vydržali aj rýchlosť 480 kilometrov za hodinu“.

To je síce skutočne pozoruhodné, ale aký to má vlastne význam? Väčšina moderných majiteľov automobilov je posadnutá luxusnými modelmi SUV a sľubnými vyhliadkami na samoriadiace technológie. Iba veľmi málo účastníkov automobilového priemyslu sa v súčasnosti zaujíma o unikátne vozidlá usilujúce sa prekonať rýchlostný míľnik, ktorý je možné pokoriť takmer výlučne v teoretickej rovine. Snaha o dosahovanie takéhoto cieľa je navyše nevyhnutne spojená s významnými investíciami. Vývoj a konštrukcia nového super-športového automobilu značky Bugatti si často vyžaduje niekoľko rokov a prinajmenšom jednu miliardu dolárov.

Brett David je majiteľom spoločnosti Prestige Imports v Miami, ktorá sa venuje predaju športových vozidiel tých najprestížnejších značiek na svete. David uviedol, že keď si jeho klienti kupujú automobily značiek ako Pagani, Bugatti a Lamborghini, okrem maximálnej rýchlosti sa často zaujímajú o celú škálu ďalších dôležitých vlastností zvolených modelov.

Predajca vysvetlil: „Nepochybujem o tom, že každý by rád vlastnil automobil, ktoré dokáže jazdiť 480-kilometrovou rýchlosťou. V reálnych podmienkach to však nie je jediným faktorom, ktorý ovplyvní Vaše rozhodnutie o kúpe nového vozidla. Keď si naši zákazníci vyberajú nový športový super-automobil, často ich zaujíma interval, v rámci ktorého daný model zrýchli z 0 na 100 kilometrov za hodinu. Mimoriadne dôležitým prvkom je aj brzdná dráha, kvalita použitých materiálov a otázka hybridného pohonu. V prvom rade sa musíte rozhodnúť, či hľadáte spoľahlivé a výkonné vozidlo, alebo esteticky dokonalý a príťažlivý automobil.“

Vozidlo modelu Koenigsegg Agera RS je aktuálnym držiteľom rýchlostného rekordu o hodnote 445 kilometrov za hodinu.

Ani spoločnosť Bugatti nepripisuje rýchlostným rekordom príliš veľkú dôležitosť. A to ani napriek tomu, že automobil modelu Veyron Super Sport od tejto značky sa stal držiteľom rekordu v roku 2010.

Stephan Winkelmann, generálny riaditeľ automobilky Bugatti, uviedol: „Rýchlosť nie je mojím hlavným cieľom. Áno, je témou, o ktorej často interne diskutujem so svojimi inžiniermi, ale myslím si, že značka Bugatti má aj iné výhody, ako rýchlosť svojich modelov.“

Lee napriek tomu povedal: „Hodnota značky Bugatti sa bude čoskoro znižovať. Maximálna rýchlosť jej automobilov bola totiž jedinou devízou, ktorou tento výrobca disponoval.“

Súvisiace: Thor a Vader sú dvoma poslednými vozidlami modelu Agera od značky Koenigsegg

Winkelmann poznamenal, že revolučný model Bugatti Chiron je síce vybavený motorom s výkonom 1 479 konských síl, ale elektronické systémy tohto vozidla obmedzujú jeho maximálnu rýchlosť na 420 kilometrov za hodinu. Generálny riaditeľ automobilky vyhlásil: „V skutočnosti teda ani nevieme, akú maximálnu rýchlosť je toto vozidlo schopné vyvinúť.“

Preteky o dosahovanie najvyššej maximálnej rýchlosti sú mimoriadne dynamické a vedúcim hráčom sa už v priebehu roka 2019 môže stať ďalší model spoločnosti Koenigsegg.

Steven Wade, hlavný komunikačný riaditeľ spoločnosti Koenigsegg, povedal: „Model Agera RS bude nahradený automobilom novej generácie. Pravdepodobne sa tak stane už počas budúcoročného autosalónu v Ženeve. Bude toto nové vozidlo schopné prekonať rýchlosť 480 kilometrov za hodinu? Budeme si na to musieť počkať.“

Zdroj: TopGear, Driving

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.