Ľudia, ktorí nekonzumujú alkohol, majú často problémy s výberom vhodného nápoja aj v tých najluxusnejších reštauráciách a ich možnosti sú obvykle značne obmedzené. Prirodzene, trend nealkoholického piva sa ešte stále drží na scéne, ale aj to časom nevyhnutne omrzí každého nadšenca. Aj barmani sa vo svojich drinkoch snažia nahrádzať alkoholické nápoje rôznymi jedinečnými ingredienciami, ale luxusné kokteily tak naberajú úplne iné rozmery. Všetko sa však zmenilo v momente, keď sa na scéne objavil Ben Branson.
Branson je 35-ročným odborníkom na rozvoj obchodných značiek a vlastníkom tristo rokov starej rodinnej farmy na severe Anglicka. Výsledkom jeho jedinečného nápadu sa stala značka Seedlip, ktorá v súčasnosti zahŕňa dva úplne unikátne nealkoholické nápoje. Tým sa okamžite podarilo preraziť v prestížnych kokteilových baroch a Michelinových reštauráciách po celom svete. Keby sme však chceli nazvať tento produkt nealkoholickým ginom, prehnane by sme ho podcenili.
Súvisiace: Saké bude drinkom tohto leta
Seedlip Garden je namiesto toho destilátom plným arómy hrachu, sena, mäty, rozmarínu a tymianu. Seedlip Spice zase zahŕňa nové korenie, kardamon, dub, citrón, grapefruit a prášok zo stromu známeho ako Cascarilla. Fľašky naplnené týmto revolučným nápojom dorazili na regály amerických obchodov už pred niekoľkými mesiacmi. 24. a 25. júla sa navyše po celom svete začnú objavovať dočasné luxusné bary v rámci konceptu Nolo, ktoré budú ponúkať nealkoholické drinky a prestížne kokteily s nízkym obsahom alkoholu.
Ben Branson sa s nami podelil o pestré pozadie svojej inovatívnej značky.
Čo Vás inšpirovalo pri budovaní značky Seedlip? Bolo to iba náhle osvietenie?
Založenie samostatnej značky som nikdy nepovažoval za svoj primárny podnikateľský plán. Tento nápad pramení z mojej výchovy. Rodina mojej matky sa venovala poľnohospodárstvu v oblasti Lincolnshire na severe Anglicka po celých 320 rokov. Vyrastal som na farme a naučil som sa oceniť krásy prírodného sveta, využiť jeho dary a pestovať úrodu. Môj otec mi naopak priblížil svet budovania obchodných značiek a práve jeho som nasledoval vo svojej kariére. Pôsobil som v popredných značkách ako Absolut či Glenmorangie. Oba z týchto smerov mi poskytli hodnotné skúsenosti a Seedlip je teda výsledkom mojej výchovy.
Veľmi rád pestujem bylinky, ovocie a zeleninu a niečo viem dokonca aj o základoch poľnohospodárstva. Detailnejšie znalosti botaniky sa u mňa zatiaľ bohužiaľ neprejavili. Postupom času som však začal pestovať čoraz unikátnejšie druhy, pričom som o nich zhromažďoval obrovské objemy informácií. Potom sa mi dostala do rúk kniha z roku 1651 s názvom „Akt destilácie“, ktorá bola prevažne kuchárskou knihou a vysvetľovala kľúčové princípy destilácie a liečivých látok. Zahŕňala pozoruhodne veľké množstvo prírodných liečiv, z ktorých niektoré boli alkoholické, ďalšie bez alkoholu. Každý z prezentovaných nápojov však zahŕňal destiláciu.
Rád experimentujem s novými vecami – okamžite som si kúpil malú medenú destilačnú aparatúru a začal som ju objavovať u seba doma. Spoznávanie nových metód pre mňa nie je novinkou. Pred desiatimi rokmi som sa ako samouk priučil umeniu preparovania zvierat. Práca z rastlinami a extrakcia tekutín s aromatickými a chuťovými vlastnosťami týchto rastlín mi pripadali fascinujúce.
Vyrábali ste destiláty iba vo vzduchoprázdne, alebo ste ich už vtedy plánovali predávať? Kedy ste si skutočne uvedomili, že takéto produkty by sa mohli stretnúť s dopytom na trhu?
Počas jedného večera som bol so svojou snúbenicou v reštaurácii a ja som si samozrejme neobjednal žiadny aperitív. Opýtal som sa čašníčky, či mi vie ponúknuť dobrý nápoj, ktorý by zároveň neobsahoval žiadny alkohol. Okamžite mi síce prikývla, ale o chvíľu sa pri našom stole objavila s hroznou, ovocnou a presladenou zmesou v pohári so slamkou, ktorá by bola ideálnou voľbou pre neplnoleté dieťa. Musím poznamenať, že sa jednalo o skutočne kvalitnú reštauráciu. Atmosféra bola výborná, jedlo výnimočne chutné, Bordeaux v pohári mojej partnerky prvotriedne, obsluha bezchybná – no napriek tomu som sa začal cítiť ako hlupák, pretože som sedel pri luxusnom stole s absolútne ohavným drinkom. Vtedy som si uvedomil zásadnú vec. Dokážeme poslať ľudí na mesiac, ale nie sme schopní vyrobiť plnohodnotný nápoj pre dospelého človeka, ktorý z akéhokoľvek dôvodu neuznáva alkohol? Napadlo mi, že nemôžem byť jediným človekom na svete, ktorý zdieľa tento názor.
Kedy prišlo toto uvedomenie a ako dlho Vám trvalo, kým ste založili a naplno rozbehli značku Seedlip?
Bolo to v novembri roku 2013. Avšak už v priebehu veľmi krátkeho časového intervalu som zistil, aké náročné je vyvinúť úplne nový proces výroby nápojov a že keď sa to snažíte dosiahnuť u seba doma, bude si to vyžadovať omnoho viac úsilia. Mimoriadne komplikované bolo aj upratať neporiadok na súčasnom trhu s kokteilmi a zmeniť spôsob, ktorým podnikajú moderné bary. V priebehu nasledujúcich dvoch rokov sa mi podarilo uviesť na trh prvú tisícku svojich fliaš a úspešne sme ich umiestnili do popredných predajní značky Selfridges v Londýne.
V tom čase som počítal s tým, že prvá dodávka mojich výrobkov sa vypredá v rámci približne piatich mesiacov. O to viac ma prekvapilo, keď zmizli z regálov už v priebehu troch týždňov. A na všetko som bol prakticky sám. Cez deň som sa venoval výrobe, označovaniu fliaš, distribúcii a propagácii, kým po nociach som servíroval svoje výrobky na rôznych podujatiach. Bolo to úžasné, ale zároveň som zažíval peklo. Potom ma oslovili bary a reštaurácie, vrátane hotela Savoy. Vyrobil som tak ďalších tisíc fliaš. Tie sa predali v priebehu troch dní. Majte na pamäti, že príprava jednej dodávky trvá približne šesť mesiacov.
Tretiu tisícku fliaš sme predávali prostredníctvom webstránky predajní Selfridges a táto sa minula už za prvých 30 minút. V tom momente som si uvedomil, že k veci pristupujem z toho správneho smeru. Stále som však ešte nemal zamestnancov, investorov, kanceláriu či efektívny distribučný proces. V takomto stave som sa nachádzal pred dvomi rokmi. V súčasnosti dodávame svoje produkty do 17 krajín po celom svete, zamestnávame 65 ľudí a servírujeme naše nápoje v 25 z 50 najlepších kokteilových barov na planéte, vrátane newyorských podnikov ako The Dead Rabbit, The Standard a Ace Hotel. Okrem toho sme dodávateľom viac než 50 Michelinových reštaurácií, medzi ktoré sa radia prominentné zariadenia ako Eleven Madison Park, French Laundry či Blue Hill. Je to takmer surreálne. V priebehu posledných 12 mesiacov sme predali približne 400 000 fliaš.
Ako je možné, že Seedlip je destilátom a zároveň nealkoholickým nápojom? Mnohým ľuďom to pripadá nemožné.
Všeobecne uznávaná domnienka hovorí o tom, že nevyhnutným výsledkom destilácie je alkohol. To však nie je pravda – alkohol vzniká v rámci fermentácie, teda kvasenia. Destilácia je výhradne oddeľovacou metódou, pomocou ktorej máte možnosť extrahovať príchuť a arómu. Tiež je pravdou, že na začiatku nášho výrobného procesu skutočne využívame alkohol, pretože je výborným rozpúšťadlom. Rôzny rastlinný materiál najprv lúhujeme v špecifickom pomere alkoholu a vody, následne však vzniknutú zmes destilujeme pomocou medenej aparatúry a alkohol úplne odstraňujeme z rovnice. Keďže alkohol má nižšiu teplotu varu ako voda, izoluje sa ako prvý. V priebehu ďalších destilácii následne získavame zmesi s požadovanými príchuťami. Takýto postup opakujeme pri všetkých našich ingredienciách, čo spôsobuje dlhé trvanie celkového výrobného procesu. V konečnom dôsledku využívame rovnaké vybavenie a metodiky ako pri výrobe alkoholu. Jediným rozdielom je fakt, že alkohol sa už v našich výsledných produktoch vôbec nevyskytuje.
Odkiaľ pochádzajú Vaše ingrediencie?
Nápoje Seedlip Spice a Seedlip Garden obsahujú po šesť jedinečných ingrediencií. Hrach a seno pochádzajú priamo z mojej farmy v Anglicku a nové korenie nám dodáva pán farmár menom Sherlock z Jamajky, ktorý je skutočne úžasným človekom. Často zbiera úrodu po celom ostrove, nosí ju do svojho domova v horách, suší ju počas celých štyroch dní, triedi jednotlivé bobule, balí ich a posiela ich do našej továrne. Je úžasné, že môžeme spolupracovať s farmármi na takejto intímnej úrovni. Tradiční pestovatelia po celej planéte majú často problém konkurovať moderným technológiám a teší ma, že im môžeme poskytovať takéto príležitosti.
Súvisiace: Kto sa odváži zmeniť receptúru klasického šampanského?
Ako vznikol nápad spolupracovať s podnikmi po celom svete v rámci projektu Nolo?
Oslovili sme najlepšie kokteilové bary v mestách ako Sydney, Hongkong, Toronto, New York, San Francisco, Amsterdam a Auckland. Počas dvoch nocí v nich budeme ponúkať zákazníkom svoje produkty a primiešavať ich do všeobecne známych drinkov. Bez ohľadu na obsah alkoholu v konkrétnom nápoji sa budeme snažiť o to, aby sa každý bavil a aby si mohli všetci zúčastnení ľudia vyskúšať doteraz nepoznané nápoje. V konečnom dôsledku musíme zodpovedať otázku ohľadom toho, koľko alkoholu musí byť v drinku, aby bol skutočne chutným? Veríme, že sa nám podarí otvoriť diskusiu nie iba o alkohole, ale tiež o znižovaní konzumácie cukru a mäsových výrobkov či produkcie plastov. Naším cieľom nie je zaviesť režim, v ktorom sa nikto nebude baviť. Chceme iba nastoliť vhodnú rovnováhu. Jedného dňa samozrejme plánujem otvoriť aj vlastný bar pod značkou Seedlip.
Ako ste sa dostali k tomuto názvu?
Keď som po prvýkrát uvažoval o mene nápoja a spoločnosti, mal som na výber až z deviatich možností. Niektoré z nich vychádzali z latinčiny, ale ani jeden pre mňa nemal unikátny význam. Potom som navštívil svoju starú mamu a poprosil som ju, aby mi porozprávala o povahe farmárčenia v časoch môjho detstva. Vysvetlila mi, že farmy boli v tom období malé a všetko sa robilo ručne. Povedala mi o košíku známom ako „seedlip“, ktorý sa tradične využíval pri siatí plodín. Vtedy som si uvedomil, že som našiel dokonalý názov pre prírodný rodinný produkt založený na dlhotrvajúcej tradícii. Starú mamu síce veľmi nezaujímalo moje podnikanie, ale neuveriteľne mi pomohla.
Zdroj: CampaignLive, BizBash