Na výročnom stretnutí luxusnej módnej značky Burberry firma uviedla, že zničila oblečenie a parfumy v hodnote desiatok miliónov dolárov.
Výročná správa britskej firmy uviedla, že za rok končiaci 31. marcom 2018 zničili tovar v hodnote 28,6 milióna libier (37,1 milióna dolárov), čo predstavuje nárast z 26,9 miliónov libier vo finančnom roku 2017.
Výročná správa spoločnosti ďalej uviedla: „Náklady na hotové tovary, ktoré boli v tomto roku fyzicky zničené, predstavovali 28,6 milióna libier,“ … “vrátane odstránenia zásob z oblasti krásy v hodnote 10,4 milióna libier.“
Burberry nie je prvou spoločnosťou, ktorá svoj tovar ničí. Skupina Compagnie Financière Richemont, do ktorej patrí aj výrobca luxusných šperkov a hodiniek – Cartier, oznámil, že v mesiaci máj zlikvidovala tovar vo výške 481 miliónov eur (557,2 miliónov dolárov), aby sa zabránilo diskontovaniu tovaru v rámci sekundárneho alebo tzv. „šedého“ trhu, čo znižuje jeho príťažlivosť.
Jeden investor spoločnosti Burberry sa v priebehu minulého týždňa na výročnom zasadnutí spýtal, či by aspoň akcionári nedostali príležitosť kúpiť nepredané položky.
Spoločnosť Burberry v britskom denníku The Times poznamenala, že problém odpadu je „mimoriadne vážny“ a rozsah zničených kozmetických výrobkov bol vyšší ako obyčajne z dôvodu franšízy, ktorá bola predaná firme Coty. Americká kozmetická spoločnosť oznámila, že v apríli 2017 kúpila dlhodobú licenciu pre značku Burberry Beauty v celkovej výške 225 miliónov dolárov. Burberry tiež poznamenala, že táto prax je v maloobchode bežnou.
Súvisiace: Prečo a ako kupovať a predávať luxusnú módu z druhej ruky?
Spoločnosť Burberry uviedla, že je „odhodlaná znižovať a recyklovať každý odpad, ktorý vytvára“, a že odrezky z kože daruje trvalo udržateľnej spoločnosti z oblasti luxusu – Elvis & Kresse v partnerstve, ktorej cieľom je pretransformovať najmenej 120 ton kože na nové produkty.
Niektorí komentátori tvrdia, že ničenie tovaru v určitých odvetviach zabezpečuje ochranu značiek, pretože spoločnosti majú väčšiu kontrolu nad tým, ako sú distribuované a predávané. Mark Ritson, profesor marketingu v Melbourne Business School, v časopise Marketing Week na tému spoločnosti Richemont napísal: „Z dlhodobého hľadiska zabezpečí exkluzívnosť značky väčší objem prilákanej základne zákazníkov a podporí maloobchodnú sieť.“
Burberry vo vyhlásení zaslanom elektronickou poštou pre CNBC uviedla: „Burberry má zabezpečené starostlivé postupy na minimalizáciu množstva nadbytočných zásob, ktoré sami produkujeme. V prípadoch, keď je potrebné odovzdať produkty, robíme to zodpovedne a pokračujeme v hľadaní spôsobov, ako náš odpad znížiť a zhodnotiť.“
Spoločnosť dodala, že pre splnenie svojich cieľov okolo zodpovednosti do roku 2022 spolupracuje s organizáciami, ako napríklad nadáciou Ellen MacArthurovej a iniciatívou Make Fashion Circular.
Zdroj: CNBC