Ako si Virgil Abloh podmanil štýl ulice a vrhol sa do pánskej módy

Abloh odfotený vo svojej kancelárii v sídle spoločnosti Louis Vuitton v prvej štvrti Paríža.

Princ popového dizajnu nastúpil na trón hlavnej francúzskej módnej značky Louis Vuitton ako riaditeľ oddelenia pánskeho odevu. Dokáže si udržať svoj štýl?

Virgil Abloh je nedočkavý. Sedíme na poschodí v kanceláriách Louis Vuitton s bielymi stenami, v štúdiu plnom pracovných stolov zasypaných náčrtmi a zatiaľ čo sa rozprávame, dizajnér sa posúva na kancelárskej stoličke naprieč celým priestorom. Včera sa konalo prepychové a radostné uvedenie Ablohovej kolekcie Jar/Leto 2019, ktoré bolo jeho prvou prehliadkou odvtedy, čo bol v marci vymenovaný za nového módneho riaditeľa pánskeho oblečenia značky Louis Vuitton. Je teda ráno potom, čo sa Abloh zapísal do histórie – tak mu odpustite miernu nervozitu, ktorá je viditeľná v jeho odpovediach.

Abloh je prvým čiernym mužom v 164-ročnej histórii značky Louis Vuitton, ktorý uviedol na trh vlastnú pánsku kolekciu. Takisto je prvým mužom vo svojej pozícii, ktorý nepochádza z New Yorku a ani z jeho predmestí, ale z Rockfordu v štáte Illinois, ktorý je vzdialeným stredozápadným trpaslíkom v porovnaní s majestátnou veľkosťou parížskeho Grand Palais des Champs-Élysées, kde sa uskutočnil jeho meteorický vzostup na móle s tematikou Čarodejníka z krajiny Oz. Ablohova farebná, multikultúrna prehliadka modelov a umelcov, oblečených v mohérových svetroch a svetlých kožených trenčových kabátoch, ktoré boli všetky vyzdobené monogramami L.V. a Ablohovými ozdobami, boli rozhodujúcim faktorom, ktorý potvrdil to, že už nie sme v Kansase. Až do tohto okamihu bol Abloh známy v módnom priemysle ako človek, ktorý v tomto storočí najlepšie rozumie spotrebiteľom a ako mediálny vyznávač štýlu, ktorý je ambiciózny, fotogenický a má nový cieľ. Znamená to konštantnú, rezonujúcu spoluprácu s velikánmi ako Nike, Takashi Murakami, Jimmy Choo, Moncler či Ikea.

Abloh robí posledné úpravy v zákulisí pred šou.

Ablohova luxusná značka oblečenia Off-White bola založená v roku 2013 v Miláne a žne úspech vďaka jeho menu a povesti udavača štýlu. Ale Off-White nie je Louis Vuitton. Značka zobrazuje mladistvú nerozvážnosť a zmysel pre popové výstrelky. Ohovárači tvrdia, že je to pre takú veľkú značku podvod a nevhodné. Podpis Off-White v podobe diagonálnych prúžkov a ironických úvodzoviek je pre nadšencov a ľudí posadnutých hviezdami tak dôležitý, ako je monogram LV pre inú generáciu. Značka má na Instagrame viac ako 4 milióny sledovateľov, čo v roku 2018 niečo znamená. Abloh vie, že tým atraktívnym na jeho značke je práve jej význam.

Súvisiace: Virgil Abloh je novým umeleckým riaditeľom pánskej módy značky Louis Vuitton

Abloh povedal: „Myslel som si, že návrhár s veľkým N nevyzerá ako ja. Hovoril som si, že nie som dizajnér.“ A to aj napriek tomu, že bol v podnikaní už viac ako desať rokov a mal viac vypredaných dizajnérskych kúskov ako Alexander Wang. Pýtam sa ho, ako sa cíti dnes, keď je prehliadka hneď za jeho chrbtom. Odpovedal: „Možno by som sa včera nepovažoval za dizajnéra. Ale dnes pravdepodobne áno, ale iba na 98 percent.“

37-ročný Abloh je synom imigrantov z Ghany a vyrastal ako skejter. Abloh by povedal, že sa stále oblieka ako skejter. Profesionálne sa venoval tomu, čo chceli jeho rodičia, pretože sa potom počas víkendov mohol venovať mixovaniu hudby, čo robí dodnes. Abloh povedal: „Mixovaniu za pultom DJ-a sa venujem 20 rokov a stále som neprestal. Môj otec chcel mať zo svojho syna technického inžiniera. Ale ja som bol skôr na skateboardy, počúval som hip-hop, pofľakoval som sa s priateľmi a pil Polo.“ Stretol sa s Kanyem Westom v obchode značky Fendi (v roku 2009 tam stážovali a obaja dostávali plat 500 dolárov mesačne) a keď sa stali priateľmi, Abloh dostal niekoľko pracovných ponúk. Bol kreatívnym riaditeľom agentúry DONDA, ktorej majiteľom je práve West – podnik pomenoval práve po svojej matke. Bol aj umeleckým riaditeľom Westovho albumu s názvom Watch the Throne, ktorý vyšiel v roku 2011 v spolupráci s umelcom menom Jay-Z.

Už v začiatkoch svojej kariéry v móde si Abloh rýchlo a šikovne získal popularitu najobľúbenejších celebrít, ktoré svojím štýlom dobývajú sociálne siete ako Tumblr a Instagram – navyše majú možnosť v dnešnom svete značiek a imidžu zviditeľniť Ablohovu značku. Jedná sa o ľudí ako napríklad Rihanna, Bella Hadid, Justin Bieber alebo Ablohov blízky priateľ Kanye West.

Prehliadka sa postupne mení z čiernobielej na farebnú, podobne ako čarodejník z krajiny Oz.

West a Abloh v rozhovoroch hovorili o svojom spoločnom sne dostať sa za posvätné dvere módneho priemyslu. V nedávnom rozhovore West tvrdil, že za všetkým nebola iba spoločná stáž a umelec uviedol: „Stážovali sme vo Fendi, ale nerobili sme vôbec nič. Nemali sme čo robiť. Ja som iba bol rád, že mám prístupovú kartu.“ Fráza „Dostať sa tam“ znamenala pre Abloha a Westa, ktorého vlastná kolekcia Yeezy sa nesie v tóne zeme a apokalypsy, dostať miesto v špičkovom módnom dome. Takže pre nikoho, kto je oboznámený s ich históriou, nebolo šokom, keď videli Westa na Ablohovej parížskej šou. Prekvapujúcou vecou je to, čo sa stalo, keď sa koncert skončil. Abloh vynechal klaňanie a rýchlo obchádzal okolo všetkých priaznivcov priamo do náručia svojho priateľa. Objali sa, na scénu sa dostavil ochrankár. Vo videu z daného momentu, ktorý na internete spôsobil vlnu záujmu, môžete vidieť, že Ablohove ramená sú pokryté husou kožou. Nečakaným prekvapením bol aj ďalší člen Ablohovej skupiny priateľov, ktorá sedela na prehliadke. Bol ním 25-ročný model Ian Connor, ktorý bol nedávno obvinený zo znásilnenia viac ako 20 žien (jedná sa o tvrdenia, ktoré sám popiera). To o mnohom vypovedá. Vyplýva z toho neochota, alebo neschopnosť Abloha zanechať za sebou ľudí, ktorí mu pomohli.

Treba tiež spomenúť ľudí, ktorí sa priamo či nepriamo podieľali na dizajnérovom úspechu. Na módnej prehliadke sa objavila aj Rihanna, ktorej vzostup ako hviezdy módnych trendov môžeme sledovať naraz s Ablohovým vlastným úspechom. Na móle sa predviedli modeli a hudobníci ako Playboi Carti, Dev Hynes a Kid Cudi, ktorí poskytli životné lekcie o štýle, zatiaľ čo všade naokolo znela hudba z nového albumu Westa s názvom Ye.

Úvod nášho rozhovoru je pochopiteľne napätý. Abloh totiž po svojom veľkom debute vo veľkom módnom dome nedostal ani deň voľna. Namiesto toho dostal do rúk zoznam plný stretnutí a okamžite začal plánovať svoju ďalšiu show, zatiaľ čo odpovedal na otázky ohľadom práve skončenej prehliadky. Bol nepochybne stredobodom pozornosti a dostal obrovský počet kvetov a kytíc – aj napriek tomu, že ich bolo ako sardiniek v konzerve, stále bolo vidno biely neónový nápis LOUIS VUITTON FOREVER.

Je dôležité podotknúť, že nástup Abloha do funkcie kreatívneho riaditeľa poprednej značky, bol miernym šokom – od začiatku bol totiž outsiderom, ktorý študoval inžinierstvo a architektúru namiesto módy a radšej začal predávať potlače na tričká a pracovať pre Westa, ako by si mal raziť vlastnú cestu prácou vo veľkom módnom dome. Práve preto dostal po úspešnom ukončení svojej prvej prehliadky ešte jednu unikátnu odmenu – úžasný pocit úľavy a zadosťučinenia.

Keď sme sa stretli s Ablohom, bolo na prvý pohľad jasné, že celý týždeň neoddychoval. Je priateľský, ostražitý a komunikatívny, ale biela kapucňa na hlave skrýva únavu, čomu sa nedá čudovať. Dať dokopy show pre prestížny Týždeň módy si vyžaduje Herkulovské úsilie. Abloh je navyše ešte stále kreatívnym riaditeľom značky Off-White a takéto úsilie je pre neho štandardom. Značka Off-White, ktorá mala tento rok prehliadku aj na Týždni módy v Paríži, sa pomaly ale isto v posledných týždňoch dostáva na horu Olymp.

Takto teda v súčasnosti vyzerá život Virgila Abloha – lepšie povedané, jeho paralelné životy. Okrem svojej kariéry sa venuje synovi a dcére (Lowe a Grey) a manželke Shannon, s ktorou sú spolu už viac než 10 rokov. Svoju rodinu presťahoval z Chicaga do Paríža. Na otázku, ako dokázal ukočírovať celú prehliadku, odpovedal: „Mám všetko dobre zorganizované. A je v tom vášeň, to je hlavné.“

Niekedy to znie tak, ako keby na otázky médií odpovedal študent, ktorý práve obhajuje svoju záverečnú prácu pred komisiou: múdro, radostne, ale starostlivo vysvetľuje svoje dôkladne koncipované závery. Inokedy, kde si je istejší, vystupuje ako technologický riaditeľ, ktorý rozpráva o svojom sne spolupracovať s Apple na novom zariadení iPhone.

Súčasťou Ablohovej filozofie dizajnu sú aj minimálne zmeny na pozdvihnutie všedného objektu.

Abloh povedal: „Koncept svojich projektov sa snažím navrhnúť už na úvodnom stretnutí. Ak sa mi to podarí, môžem si ušetriť aj tri mesiace. Každý nový projekt sa pokúšam spustiť veľmi rýchlo.“ Prehliadku pre značku Louis Vuitton údajne vymyslel počas spiatočného letu z prvého stretnutia s predstaviteľmi módneho domu. Bol to jednorazový a intenzívny brainstorming.

Existuje mnoho ľudí, ktorí veria, že celá Ablohova kariéra je založená na požičiavaní si a obmene myšlienok niekoho iného. Jeho neprajníci tiež tvrdia, že sa viac zaoberá sociálnymi médiami a celebritami, než módou. Hovoria, že je skôr človekom, ktorý preberá myšlienky iných a využíva ich pre svoj kariérny postup – údajne nevytvára nič vlastné a originálne. Zdá sa však, že Abloh na vyjadrenia týchto ľudí reaguje nečakaným spôsobom – inšpiroval sa nimi totiž pri svojej novej kolekcii.

Ablohov nástup na súčasný post bol pre značku Louis Vuitton kľúčovým krokom. Generálny riaditeľ spoločnosti Michael Burke ocenil „vrodenú tvorivosť a inovatívny prístup“ nového umeleckého riaditeľa. Ablohova prítomnosť má podľa niektorých analytikov symbolizovať nové zameranie značky, ktorá sa snaží zjednotiť riadenie módneho domu s charakterom jeho umeleckého smerovania. Angelo Flaccavento, kritik magazínu Business of Fashion, uviedol: „Myslím si, že zamestnávanie kreatívnych riaditeľov na základe počtu ich sledovateľov na sociálnych sieťach je veľmi krátkozraké. Úspech sa síce prejaví v krátkodobom horizonte, ale zastávam názor, že prehliadanie povahy dizajnu za cieľom krátkodobého vzplanutia môže byť z dlhodobého hľadiska deštruktívne. Je však možné, že sa mýlim.“

Rapper Playboi Carti predvádza model z kolekcie značky Louis Vuitton.

Ablohova hodnota nie je v predstavách, ktoré má o móde, ale skôr v názoroch, ktoré má na svojich spotrebiteľov. Pre neho je predpokladom pouličnej módy nielen dizajn, ale aj spotreba. Abloh poznamenal, že keď ľudia hovoria o pouličnej móde, tak si neuvedomujú, čo je jej hlavnou súčasťou. Jedná sa o to, že stredobodom záujmu sú skutoční ľudia a ich oblečenie, ktoré nosia na ulici. Ulica je miestom, kde dostávate relevantné nápady spojené so skutočnými ľuďmi.“ To vysvetľuje jeho odpor voči „móde“ ako takej, ktorú sumarizuje citátom od Westa: „Vyrábam vianočné darčeky.“

Súvisiace: Virgil Abloh predstavil svoju filozofiu novej pánskej kolekcie Louis Vuitton

Westove nové skladby, ktoré sprevádzali módnu prhliadku, dávali omnoho väčší zmysel, ako keby ste ich počúvali v tichosti domova. Album s názvom Ye prináša hudbu ako stvorenú pre svet módy. Abloh sa k tomu vyjadril: „Moja práca pre Kanyeho spočívala v organizovaní podujatí, počas ktorých ľudia počuli dané skladby po prvýkrát. Takéto okamihy mali výnimočnú energiu.“ Ablohovou náplňou práce bolo zaručiť, aby diváci porozumeli hudbe prostredníctvom vizuálneho dizajnu.

Abloh nedokázal svoje nápady a pocity vyjadriť architektúrou a tak z nej odišiel. Móda sa na takýto účel hodí omnoho lepšie. Význam módy navyše spočíva v tom, že má pomáhať spotrebiteľom spoznávať a budovať ich vlastné sebavedomie.“

Abloh nakoniec vyhlásil: „Všetci sme spotrebiteľmi. Sme vychovaní tak, aby sme chápali, čo robí veci hodnotnými.“ Inými slovami povedané – robte to, čo budú ľudia chcieť vlastniť.

Zdroj. NYTines, VanityFair

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.