Gucci a Louis Vuitton patria medzi najrýchlejšie rastúce značky vo svete módy, pričom odvetvie luxusnej módy a doplnkov sa celkovo od roku 2017 navýšilo o 42%. S týmito závermi prišla poradenská spoločnosť Interbrand.
Luxusné oblečenie je odvetvím s najvyššou výkonnosťou v zozname 100 spoločností, ktoré zahŕňajú aj firmy z oblasti technológií, spotrebného tovaru, automobilov a finančného sektora.
Hodnota značky Gucci sa spomedzi luxusných módnych značiek navýšila o 30 percent na 12,9 miliardy dolárov, zatiaľ čo značka spoločnosti Louis Vuitton čelila rastu o 23 percent na 28,2 miliardy dolárov. Deväť luxusných značiek predstavovalo kombinovanú hodnotu značiek vo výške 105,8 miliárd dolárov a zahŕňali aj mená ako Hermes, Tiffany & Co, Dior a Burberry.
Podľa firmy Interbrand je pre Gucci prínosom hlavný výkonný riaditeľ – Marco Bizzarri, ako aj jeho okázalý kreatívny riaditeľ, Alessandro Michele, s takzvaným „tieňovým výborom“ mladých poradcov, ktorí pomohli značke získať pozornosť voči novej generácii. Medzitým Louis Vuitton v marci najala dizajnéra Virgila Abloha za svojho umeleckého riaditeľa pre pánske oblečenie, ktorý značke taktiež pomohol zaujať voči mladšej generácii.
Chanel, ktorá je novým členom zoznamu na pozícií 23, dosahuje so značkou hodnotu 20 miliárd dolárov po tom, čo prvýkrát zaznamenala celoročný zisk. V roku 2017 dosiahla príjmy vo výške 9,62 miliárd dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 11%, pričom zisk vzrástol o 18,5% na 1,79 miliardy dolárov.
Luxusné spoločnosti v oblasti módy boli úspešné z dôvodu schopnosti reagovať na kultúrne trendy. V správe spoločnosti Interbrand sa uvádza: „Podarilo sa im dostať do kultúry v uliciach a poskytnúť prístupy, ktoré si zachovali svoju autentickosť a úroveň exkluzivity, aby ich značky boli pre väčší počet zákazníkov viac žiadúce.“
Z hľadiska predajov chce značka Gucci (ktorej materskou spoločnosťou je Kering) predbehnúť Louis Vuitton ako najväčšiu luxusnú značku na svete, s cieľom dosiahnutia príjmov vo výške 10 miliárd eur (Bizzarri), avšak neposkytla časovú líniu. Louis Vuitton, ktorý vlastní LVMH, podľa odhadov analytikov v roku 2017 dosiahla príjmy na úrovni viac ako 8 miliárd eur, kým Gucci dosiahla hodnotu 6,2 miliardy eur.
Každoročné poradie 100 najväčších značiek spoločnosti Interbrand hodnotí, koľko značka prispieva k rozhodnutiu spotrebiteľa o kúpe výrobku a toho, akú prémiu si tak spoločnosť môže účtovať za značkové tovary na základe faktorov, ako je cena alebo pohodlie. Pozerá sa tiež na finančnú výkonnosť, ako aj na to, akú pravdepodobnosť má spoločnosť v budúcnosti na úspech.
Apple dosiahla na vrchol s celkovou hodnotou na úrovni 214,5 miliardy dolárov, čo v porovnaní s minulým rokom predstavuje rast o 16 percent, za ňou nasleduje Google s navýšením hodnoty o 10 percent na 155,5 miliárd dolárov, a Amazon s rastom o 56 percent na 100,8 miliardy dolárov.
Súvisiace: Veľké luxusné značky majú v hotovosti až $ 22 miliárd
Amazon je najrýchlejšie rastúcou značkou na tomto zozname, za ním nasleduje Netflix, čo predstavuje nárast o 45 percent na 8,1 miliardy dolárov. Medzi ďalšie rýchlo rastúce značky patrí Salesforce, PayPal a Mastercard. Coca-Cola a Facebook sú jedinými značkami v prvej desiatke, ktoré zaznamenali pokles o 5 a 6 percent.
Najhodnotnejšie značky z oblasti luxusnej módy a doplnkov na svete:
- Louis Vuitton – 28,6 miliardy dolárov
- Chanel – 20 miliárd dolárov
- Hermes – 16,4 miliardy dolárov
- Gucci – 12,9 miliardy dolárov
- Cartier – 7,7 miliardy dolárov
- Tiffany – 5,6 miliardy dolárov
- Dior – 5,2 miliardy dolárov
- Burberry – 5 miliárd dolárov
- Prada – 4,8 miliardy dolárov
Zdroj: Interbrand