Google už vie, kam budete cestovať budúce leto

Vo svete luxusného cestovania sa v súčasnosti pretekajú dva trendy: personalizácia a intuícia. Čím lepšie dokáže hotel, aplikácia alebo cestovná kancelária reagovať na potreby a túžby zákazníkov – a v ideálnom prípade predpovedať preferencie užívateľov skôr, ako ich zadajú do vyhľadávania – tým je pravdepodobnejšie, že si vybudujú lojálne publikum.

Momentálnym víťazom v tomto sektore však nie je žiadny hotel alebo cestovná kancelária. Je ním Google. Tento technologický gigant využíva svoje obrovské možnosti na poli umelej inteligencie a strojového učenia na zatraktívnenie svojho sortimentu na trhu cestovného ruchu, ktorý v súčasnosti pokrýva všetko od letových a hotelových vyhľadávaní až po odporúčania voľnočasových aktivít, príručky pre jednotlivé destinácie a mapovacie služby.

Odborníčka na cestovateľské technológie Gillian Morrisová, zakladateľka letovej aplikácie Hitlist, vysvetlila, že sa jedná o oblasť, v ktorej má Google veľmi pozitívne predpoklady na úspech.

Morrisová povedala: „Jedným z dôvodov, prečo je také ťažké inovovať služby a poskytovať uspokojivé zážitky v oblasti cestovného ruchu je skutočnosť, že spoločnosti z tohto sektoru iba zriedka dokonale poznajú svojich zákazníkov. Cestovatelia často nie sú členmi klubov cestovných kancelárií a tieto inštitúcie ich dôverne nepoznajú. Je ťažké dosiahnuť vhodnú úroveň personalizácie, ak nemáte jasný obraz o konkrétnom cestovateľovi. Ale Google má prístup k obrovskému objemu informácií prostredníctvom Vášho e-mailu, letových lístkov, potvrdeniek a ďalších zdrojov, čo znamená, že skutočne dokáže spotrebiteľom priniesť magický zážitok z cesty.“

Cestovanie ako zo starej školy.

Dôkaz netreba hľadať dlho. Spoločnosť Google v priebehu niekoľkých posledných mesiacov potichu spustila do prevádzky množstvo funkcií zameraných na cestovanie a nové aktualizácie, ktoré dokonale poukazujú na to, akou intuitívnou sa stala technológia umelej inteligencie z dielne tohto giganta. Ak všetky tieto funkcie zvážime ako súčasť jedného celku, nie je náročné predstaviť si, že najbližšiu dovolenku Vám namiesto cestovnej kancelárie bude vybavovať automatizovaný bot spoločnosti Google.

Predstavujeme Vám funkcie, ktoré by určite nemali uniknúť Vašej pozornosti. Či už preto, že sa chcete stať ich prvými propagátormi, alebo jednoducho z dôvodu, že si pred nimi chcete chrániť svoje súkromie.

Potenciálne výlety

Bez ohľadu na to, čo vyhľadávate, Google sa stále pozerá. Ak používate hlasového asistenta ako Google Home, môže dokonca aj počúvať. Niekedy však vyhľadávate aj úplne spontánne frázy, ako napríklad „tacos v Mexico City“, alebo „ako cvičiť jogu na koni“. Práve takéto vyhľadávania predstavujú vynikajúce indície, ktoré informujú Google o tom, o ktorú destináciu by ste mohli mať záujem v budúcnosti.

Vyhľadávač na základe takýchto vyhľadávaní v súčasnosti zostavuje zložku plnú takzvaných „Potenciálnych výletov“. Tieto potenciálne plány zahŕňajú informácie o hoteloch, reštauráciách a aktivitách, o ktoré ste sa v minulosti zaujímali v rámci konkrétnych destinácií.

Richard Holden, viceprezident produktového manažmentu spoločnosti Google, vysvetlil, že tento nástroj pomôže cestujúcim pohodlne pokračovať v plánovaní svojej dovolenky aj v prípade, že sú nútení odkladať jej termín.

Holden povedal: „Ak ste si v poslednom čase začali prezerať hotely alebo aktivity napríklad v Los Angeles, ale zatiaľ ste si nič nerezervovali, všetky potrebné informácie zorganizujeme v záložke Vaše výlety. Budete mať prístup k výsledkom vyhľadávaní špecifickým pre konkrétny cieľ, sledovaným letom – ak ste si nejaké zvolili a ďalším odporúčaniam. Chceme, aby používatelia vnímali túto funkciu ako prehľad svojich cestovných plánov do budúcnosti. Keď sa nakoniec rozhodnú navštíviť niektorú z prehliadaných destinácií, okamžite budú mať poruke celý výskum, ktorý doteraz spravili v súvislosti s danou destináciou.“

Nová funkcia „Potenciálne výlety“ v aplikácii Google Travel.

Návod na použitie: Prístup k Potenciálnym výletom je v súčasnosti ešte relatívne zložitý. Nie sú zobrazované priamo v aplikácii v samostatnom priečinku a ani v podobe pohodlnej interaktívnej ponuky v prehliadači Chrome. Zatiaľ budete musieť manuálne zadávať URL adresu google.com/travel/trips priamo do Vášho mobilného prehliadača. Kliknite na ktorúkoľvek z nedávno prehliadaných destinácií a okamžite nájdete všetky informácie, ktoré ste vyhľadávali, ako aj ďalšie cestovateľské odporúčania priamo od Google a všetky letové trasy, ktoré môžete sledovať v službe Google Flights. Po rezervácii pobytu sa celá zložka presunie pod samostatnú záložku „Nadchádzajúce výlety“, kde budú všetky Vaše rezervácie centralizované a viditeľné vo forme úhľadného cestovného plánu.

Skóre zhody

Vďaka partnerstvám s kulinársky orientovanými webovými stránkami, ako sú Zagat a Infatuation, má spoločnosť Google skutočne bohaté informácie aj o reštauráciách – vie, ktoré sú preplnené alebo hlučné, prípadne ako dokážu reagovať na špecifické požiadavky zákazníkov ohľadom zloženia pokrmov. Algoritmy vyhľadávača navyše neustále zostavujú štatistiky a trendy o tom, čo sa Vám páči. Robia tak na základe podnikov, ktoré ste už navštívili, alebo ste o nich vyhľadávali informácie v minulosti.

Tu prichádza na scénu funkcia „Skóre zhody“, ktorá analyzuje všetky tieto informácie a snaží sa odhadnúť, s akou pravdepodobnosťou sa Vám bude páčiť miesto, ktoré zvažujete momentálne. Táto funkcia bola spustená v máji a v súčasnosti je obmedzená na reštaurácie, ale mohla by sa rozšíriť aj na ďalšie typy zariadení, napríklad hotely.

Cestovateľská aplikácia od Google.

Návod na použitie: Prístup k tejto funkcii je veľmi jednoduchý. Keď si v rámci aplikácie Google Maps prezeráte konkrétny podnik, Skóre zhody sa Vám bude zobrazovať ako percentuálna hodnota vedľa kruhového loga, hneď vedľa celkového hodnotenia vyjadreného hviezdičkami, na ktoré sa vždy pozeráte. Túto funkciu môžete dokonca spraviť ešte inteligentnejšou. Jednoducho prejdite do záložky nastavení, kde môžete Google naučiť všetko o Vašich obľúbených typoch jedál, pričom budete mať na výber z kategórií ako „výborná káva“, „škandinávska kuchyňa“ alebo „kóšer pokrmy“. Túto ponuku nájdete v časti Nastavenia> Vyhľadať miesta> Jedlo a pitie v systéme Android, prípadne Nastavenia> Jedlo a pitie v zariadeniach iPhone.

Ďalším spôsobom, ako trénovať algoritmus Google, je „ukladať“ si preferované miesta v službe Google Maps – nástroju takýmto spôsobom jednoznačne dáte najavo, ktoré podniky Vás najviac zaujímajú. Urobte to jednoduchým kliknutím na ikonu záložky pri ľubovoľnom zariadení. Keď sa budete najbližšie nachádzať v režime „Explore“ aplikácie Maps, na karte s názvom „For You“ uvidíte narastajúci počet personalizovaných odporúčaní. Táto funkcia funguje v akomkoľvek meste, bez ohľadu na to, kam budete cestovať.

Samozrejme máte možnosť zakázať fungovanie celej služby. Stačí, ak vypnete sledovanie histórie polohy.

Prediktívne notifikácie o meškaní letov

Ak pri potvrdzovaní leteniek používate e-mailovú adresu služby Gmail, Google má jasný prehľad o tom, kedy, kam a ako cestujete. Keďže má prístup aj k údajom Federálneho leteckého úradu, historickým údajom o stave letov a údajom o geografickom rozmiestnení letov, môže Vám tiež povedať, či sú jednotlivé letové plány náchylné na meškanie. Holden počas nedávnej diskusie v rámci každoročnej cestovnej konferencie Skift Forum povedal: „Naše modely sa môžu dopracovať k neuveriteľne presnými predpovediam. Stretávame sa s mnohými zákazníkmi, ktorí nám hovoria, že im poskytujeme informácie ešte skôr ako vlastní dopravcovia alebo ktokoľvek iný.“

Cestovateľské aplikácie od Google Vás budú informovať o časoch a meškaniach odletov.

Návod na použitie: Najdôležitejším krokom je, aby ste pri nákupe leteniek používali e-mailovú adresu služby Gmail, aby Google mohol vhodne monitorovať a vyhodnocovať Vaše lety. V priebehu dní a hodín bezprostredne pred Vaším letom jednoducho stačí zadať do vyhľadávania frázu „Môj let“ alebo samotné číslo letu a zobrazia sa Vám aktuálne informácie, ktoré budú presnejšie a rýchlejšie ako z ktoréhokoľvek iného zdroja. Môžete tiež očakávať, že na aktualizácie letových informácií Vás budú upozorňovať aj push notifikácie.

Cestovné ponuky

Väčšina webových stránok, ktoré predávajú letenky – napríklad portály Expedia a Kayak – považujú za svoju prioritu, aby cestujúcich nasmerovali k špeciálnym balíčkom, ktoré zoskupujú ceny letov a hotelov. Ako však môžete zistiť, či si vybraný produkt skutočne kupujete v zľavnenej cene?

Holden povedal: „V rámci tohto typu údajov v súčasnosti neexistuje žiadna transparentnosť. Cestovatelia jednoducho nevedia, kde by mohli porovnávať ceny jednotlivých ponúk a balíkov, aby sa utvrdili vo svojej voľbe. Chceme im s tým pomôcť.“

Spoločnosť Google samozrejme zaviedla na trh inovatívne riešenie. Na niektorých trhoch, ktoré v súčasnosti zahŕňajú Nemecko a Spojené štáty, poskytla užívateľom funkciu, ktorá v rámci jednej platformy prezentuje komplexné cestovateľské balíky spolu s cenami samostatných ponúk. Hľadáte napríklad miesto, ktoré by ste navštívili počas nadchádzajúceho Dňa veteránov? Google Vám hneď po spustení aplikácie povie, že spiatočná letenka z New Yorku do Montrealu stojí 239 dolárov a trojhviezdičkový hotel v destinácii Vás vyjde na 409 dolárov na štyri noci. Spolu je to 648 dolárov. Ak uprednostňujete luxusnejšie ubytovanie, iný dátum alebo cieľ cesty, služba Vám ponúkne možnosť vo veľkej miere modifikovať Váš výber.

Už na prvý pohľad je zrejmé, že spoločnosť Google sa pomocou tohto a všetkých ostatných nástrojov snaží dopracovať k širšiemu cieľu. Ako povedal Holden: „Poskytujeme komplexné informácie a užitočné nápady, ktoré vo veľkej miere pomáhajú cestujúcim a eliminujú stres v ich procese rozhodovania. Jednoducho chceme, aby pre nich bolo cestovanie omnoho jednoduchšie.“

Rozhranie cestovateľskej platformy Google.

Návod na použitie: V aplikácii Google na svojom telefóne prejdite na jednu zo stránok google.com/travel alebo google.com/flights. Na oboch stranách sa v hornej časti obrazovky zobrazí ponuka, ktorá obsahuje záložky ako „Lety“ a „Hotely“. Zvoľte možnosť „Preskúmať“ a dostanete na výber z personalizovaného výberu cestovateľských balíčkov, ktoré sa možno dokonale hodia pre Váš najbližší predĺžený víkend, prípadne spoznáte popredné destinácie z Vášho okolia či lokality zaliate slnkom aj uprostred zimy.

Zdroj: NYTimes, Blooomberg, ZDNet

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.