Bolo by príjemné dovoliť si ignorovať znepokojivé titulky svetových médií a módne prehliadky roku 2019 sledovať výhradne z pohľadu dizajnu. Realita je však bohužiaľ iná a skutočnosťou je, že svet v súčasnosti čelí rôznorodým problémom, od geopolitických nepokojov cez celebritné škandály, až po ponuré predpovede vedcov o tom, že klimatické zmeny sa do roku 2040 stanú neprekonateľným globálnym problémom.
Módni dizajnéri si tak už nekladú za úlohu výhradne iba predstavovať verejnosti štýlové doplnky hodné fotografie na Instagram či organizovanie jedinečných show. Namiesto toho sa od nich očakáva, že sa svojimi originálnymi módnymi kreáciami vyjadria k súčasnému dianiu, poskytnú nové riešenia, názory a pohľady, a vo všeobecnosti sa zapoja do aktuálneho smerovania spoločenských tém.
Vo vzťahu k módnym trendom to teda znamená, že v priebehu roka 2019 sa nebudeme stretávať iba s jednou spoločnou témou. Podobne ako vo svete, v ktorom žijeme, aj na poli módneho priemyslu existuje mnoho strán a názorových skupín, ktorých v zámerom je riešiť moderné problémy vlastnými modernými riešeniami.
Máme tu napríklad umelcov hlásiacich sa k takzvanému „eskapizmu“, ktorí oslavujú krásu a slobodu aj v najtemnejších časoch, čím efektívne unikajú z reality. Ďalšími sú pragmatici, ktorí v súčasnosti prezentujú formálne a každodenné oblečenie v úplne novom svetle. Nemožno zabudnúť ani na expresionistov, ktorí menia kodifikované a zaužívané pravidlá vysokej módy a celú módnu tvorbu akosi prevracajú na hlavu. Najhorúcejšie diskutovanou skupinou sú však jedinci zaoberajúci sa témami sexuality, ktorí propagujú nebojácnu telesnú pozitivitu v ére poznačenej obvineniami zo sexuálneho násilia a obťažovania.
Útek z reality
Máte niekedy pocit, že by ste sa chceli nachádzať kdekoľvek inde, len nie na Vašom aktuálnom mieste? Svet súčasnosti sa môže javiť ako kolotoč vymykajúci sa spod kontroly a dizajnéri si preto na jarnú sezónu pripravili kolekcie, ktoré dýchajú atmosférou slobody a cestovania po vzdialených končinách planéty. Natacha Ramsay-Levi, kreatívna riaditeľka prestížnej značky Chloé, sa napríklad zamerala na slnečné pobrežie Ibizy, zatiaľ čo Veronica Etro si so svojou rovnomennou značkou požičala inšpiráciu zo surferskej kultúry v Kalifornii, a dizajnérka Tory Burch sa prezentovala motívmi stredomorských destinácií, kde jej rodičia trávili nedávnu dovolenku.
Avšak ani tento eskapizmus sa nezaobišiel bez vplyvu politických tém. Módny návrhár Prabal Gurung podal silné posolstvo o multikulturalizme a rozmanitosti prostredníctvom kolekcie, ktorá bola založená na jeho nepálskych koreňoch a minulosti prisťahovalca. Pierpaolo Piccioli, kreatívny riaditeľ luxusnej značky Valentino, zase presadzoval právo na slobodné vyjadrenie vlastnej identity všetkých ľudí. Počas rozhovoru vysvetlil: „Každý dnes hovorí o úniku z reality. Ale v to však neverím. Myslím si, že každý by mal žiť svoj život a prejavovať svoju identitu bez ohľadu na to, či sa nachádza v meste alebo kdekoľvek inde.“ Amen.
Príbeh ručnej práce
Všetci samozrejme s obľubou využívame služby prevratného hlasového asistenta Siri a prezentujeme sa digitálnymi príbehmi v aplikácii Snapchat, avšak dizajnéri ako Jonathan Anderson zo značky Loewe, Julie de Libran zo značky Sonia Rykiel a Rio Uribe zo značky Gypsy Sport, sa rozhodli presadzovať budúcnosť odpútanú od technologických hračiek. Tento trend je zjavný v ich najnovších kolekciách, ktoré oslavujú majstrovské umenie a nedokonalosť remeselnej výroby.
Anderson predstavil fanúšikom módy kabelky a tašky zhotovené technikou macramé a ručne vyrobené doplnky tak pozdvihol na úroveň luxusných produktov. De Libran medzitým predstavila ležérne sieťované šaty, ktoré spolu s Uribeho háčkovanými topmi lákali fanúšikov atraktívnou, takmer až pastierskou jednoduchosťou. Tento trend by sme v konečnom dôsledku mali chápať ako oslavu remeselníkov a zručných ľudí, ktorí si udržiavajú úlohu aj v modernom svete plnom strojov a automatizácie. Ak totiž existuje aspoň jedna vec, ktorú technológia nedokáže nahradiť, je ňou srdce vložené do práce.
Povinné ramenné vypchávky
Na vzostupe je tiež trend módy, ktorá nie je obmedzená na konkrétne pohlavie – s takýmto „nongender“ oblečením už začali experimentovať aj popredné módne domy ako Maison Margiela, Louis Vuitton či Givenchy. Nie je teda prekvapujúce, že jedným z najpopulárnejších modelov na prehliadkach jarných kolekcií na rok 2019 boli veľké a netradičné saká. Ich voľný strih bol síce charakteristický pre pánsku módu, avšak vypchaté a špicaté plecia im dodávali elegantný nádych ženskosti. Všetky sa navyše predstavili v tvaroch, ktoré ladia k akejkoľvek telesnej stavbe, bez ohľadu na veľkosť, pohlavie, rasu či vieru.
50 odtieňov béžovej
Keď sa obzrieme na módne prehliadky z roku 2009, béžové oblečenie bolo zaručenou senzáciou. Časopis Vogue v tom čase na tému béžovej farby napísal: „Silná stránka módy v tejto sezóne vyplýva z jej tichej autority – oblečte sa nenápadne, ale vezmite si leopardiu kabelku.“ Presne o desať rokov neskôr sa stretávame s renesanciou farieb ako káva, Camel, škorica a gaštan, ktoré budú dominovať oblečeniu v nadchádzajúcej sezóne. Do čela tohto trendu sa postavil dizajnér Riccardo Tisci z luxusnej značky Burberry, ktorý vytvoril portrét Veľkej Británie v rôznorodej palete telových farieb. Je však návrat k takýmto nahým farbám odrazom politizovaného diela? Alebo znakom opatrnosti v ťažkých časoch? Možno sa jedná o komentár k skutočnosti, že ľudia na sociálnych médiách zdieľajú príliš veľa zo svojich životov. Bez ohľadu na vysvetlenie však očakávajte, že budete stretávať omnoho viac dám v béžovom.
Voľnejšia móda
Objemné volániky z konca 80. rokov dominujú haute couture už niekoľko sezón. Dizajnéri ako Marine Serre, Matty Bovan a Junya Watanabe sa však rozhodli uzemniť tento okázalý trend strohosťou v obliekaní a post-ironickým štýlom ulice. Watanabe zmiešal siluety 50. rokov s každodennou rifľovinou, Bovan ponúkol nový pohľad na nočnú scénu 80. rokov a Serre skladala svoje šaty z pozbieraných materiálov, akými boli napríklad časti potápačského obleku či detské prikrývky. Nepochybne sa jedná o haute trend tak trochu na hrane – je zábavný a strašidelný zároveň.
Niekto to rád horúce
Počas sezóny sme videli viac než 400 prehliadok, ale bola to práve Donatella Versace, ktorá sa najviac sústredila na potrebu návratu sexepílu do módy. Ikonická návrhárka si uvedomuje, že minisukňa nepodkopáva moc či postavenie ženy. Koniec koncov, Donatella nosí korzet a ihličky a nedávno predala svoju spoločnosť za viac ako 2,1 miliardy dolárov. Namiesto toho, aby sme posudzovali ženské telá, poďme radšej oslavovať možnosť hodiť na seba miniatúrne šaty – alebo čokoľvek iné.
Viac než len čierna
Čierne oblečenie v ére Instagramu? Jednoznačne áno. Obzvlášť pre avantgardných dizajnérov, ktorí pôsobia mimo mainstreamovej digitálnej ekonomiky, sa čierne kolekcie stali vítaným oddychom od lesku, povrchnej atraktivity a hrubého konzumerizmu. Najlepším reprezentantom tohto trendu bol Kei Ninomiya, ktorého značka je vhodne nazvaná Noir. Pracuje výhradne s najtmavšou farbou a svoje modely tak dotláča až k limitom. Jeho kolekcie sú plné rozmaru, energie a dokonca zvláštnej zmyselnosti. Aj návrhári ako Rick Owens a Rei Kawakubo v sebe objavili zabudnutú lásku k čiernej, pričom mladá generácia umelcov ju využíva pri objavovaní formy, funkcie a účelu svojich diel. Nekompromisne čierny outfit bude túto jar tou správnou voľbou.
Nenápadne zmyselné
Krátke šortky a dlhé kabáty sú hudbou minulosti. Na jar 2019 si dizajnéri pripravili dlhšie nohavice s tunikami – akurát s rozdielom, že tieto topy sú rozopnuté nad pupkom ako nenápadne zvodná košieľka. Julien Dossena so značkou Paco Rabanne predviedol modelky, ktoré boli oblečené až po uši, s výnimkou pupku. Haider Ackermann zase navrhol tuniky zapnuté iba pri krku, ktoré vyzývavo odhaľujú časť hrudnej kosti. Štýl rozopnutej košele v kombinácii s dlhými nohavicami si obľúbil dokonca aj Giorgio Armani, ktorý je všeobecne známy ako kráľ uhladených oblekov. To len podčiarkuje, že aj týmto trendom sa bude riadiť nadchádzajúca sezóna.
Zdroj: WhoWhatWear, Standard