Medzinárodní výrobcovia superjácht z Holandska, Spojených arabských emirátov, Talianska, Spojených štátov, Grécka, Veľkej Británie a ďalších krajín každoročne uvádzajú na trh stále novšie a väčšie luxusné plavidlá a následne ich dodávajú prominentným klientom z celého sveta. Ani tento rok nie je výnimkou. Zoznam popredných hráčov z jachtárskeho sektora sa síce z roka na rok mení aspoň v minimálnej miere, avšak niektoré z najprestížnejších plavidiel sa udržiavajú na vrchole globálnych rebríčkov už po celých 20 rokov. Predstavme si teda 12 najväčších luxusných jácht, ktoré budú brázdiť svetový oceán v priebehu roka 2019.
12. Al Salamah, 139 metrov, Lürssen

Keď spoločnosť Lürssen predviedla Al Salamah v roku 1999, jednalo sa o tretiu najväčšiu jachtu na svete. Jej aktuálna 12. pozícia dokonale reprezentuje zmeny, ktoré jachtársky sektor zažil v priebehu posledných 20 rokov. Jachtu navrhol Terence Disdale. Majestátnu nadstavbu jachty tvoria prevažne chránené priestory, pričom iba najvyššia paluba je otvorená okolitému svetu a elementom počasia. Al Salamah disponuje luxusnými kajutami pre 40 hostí – vrátane dvoch apartmánov pre majiteľov lode, 11 VIP kajút a osem dvojlôžkových kajút. Jachta má okrem toho kapacitu pre 94 členov posádky a jej maximálna rýchlosť dosahuje 21 uzlov. Bola renovovaná spoločnosťou Lürssen v roku 2007.
Súvisiace: Najväčšia luxusná jachta na svete za $800 miliónov bude mať kasíno aj galériu
11. Ocean Victory, 139 metrov, Fincantieri

Ocean Victory od spoločnosti Fincantieri je najväčšou motorovou jachtou, ktorá bola kedy postavená v Taliansku. Súčasnému majiteľovi bola dodaná v roku 2014. Exteriér od architektonickej kancelárie Espen Øino zahŕňa až sedem palúb, vrátane dvoch pristávacích plôch pre helikoptéry, hangára v podpalubí a niekoľkých jedinečných spoločenských priestorov na všetkých palubách. Jachta poskytuje priestor pre 28 hostí a 56 členov posádky. Nájdete tu celkovo 6 bazénov, wellness centrum a podmorskú vyhliadkovú miestnosť. Interiér navrhol zosnulý fotograf a dizajnér Alberto Pinto.
10. Yas, 140 metrov, Abu Dhabi Mar

Táto prestavaná jachta je jedným z najzaujímavejších hráčov na tomto zozname. Jej exteriér pripomína delfína a loď bola pôvodne bývalou fregatou holandského námorníctva. Na vodu bola spustená v roku 1978, avšak nakoniec bola predaná námorníctvu Spojených arabských emirátov, kde bola premenovaná na Al Emirat. Loď absolvovala svoju dramatickú premenu v prístave v Abú Zabí, odkiaľ v roku 2011 vyplávala ako nablýskaná superjachta s jedným z najzaujímavejších profilov na svete. Konečný dizajn plavidla má na svedomí parížska kancelária Pierrejean Vision, pričom exteriér je definovaný veľkými presklenými povrchmi. Na palubu sa zmestí 60 hostí a 58 členov posádky. Trup je skonštruovaný z ocele a nadstavba tohto plavidla je najväčšou štruktúrou tohto typu v jachtárskom priemysle. Superjachta Yas je schopná dosiahnuť maximálnu rýchlosť 26 uzlov.
9. A, 142 metrov, Nobiskrug

Futuristický vzhľad jachty A je charakteristický elegantnými, striebristo kovovými plochami a oknami, ktoré sú na trupe lode takmer neviditeľné. Plavidlo má okrem toho tri mierne zahnuté kompozitné stožiare a palubu krytú vysokými stenami. Dizajn štúdia Philippe Starck tak predstavuje úžasnú jachtu budúcnosti. Športová jachta s dĺžkou 142 metrov je technickým skvostom nemeckej lodenice Nobiskrug, ktorá vyvinula exteriér zložený z netradičných tvarov bez potreby kompromisov vo výkone a elegancii. Jachta A má navyše najvyššie stožiare zo všetkých súčasných plavidiel tohto typu. Loď je údajne vybavená podmorskou vyhliadkovou palubou. Holger Kahl, generálny riaditeľ lodenice, uviedol: „Jachta s označením A je nepochybne jedným z najambicióznejších projektov našej spoločnosti.“ Interiér tohto plavidla ostáva zahalený rúškom tajomstva a loď dosahuje maximálnu rýchlosť 21 uzlov.
8. El Mahrousa, 145 metrov, Samuda Brothers
Názov jachty El Mahrousa sa z arabčiny prekladá ako „chránená“ a v súčasnosti je prezidentskou jachtou Egypta. 145 metrov dlhé plavidlo začala stavať londýnska spoločnosť Samuda Brothers už v roku 1863 a na vodu bolo spustené v roku 1865. Loď bola pôvodne doručená osmanskému guvernérovi Egypta a neskôr bola zodpovedná za prepravu troch egyptských kráľov do exilu. Jachta sa objavila aj na prvom otvorení Suezského prieplavu v roku 1869. Najstaršia superjachta na svete si počas svojho života prešla niekoľkými modifikáciami – v roku 1872 bola predĺžená o takmer 13 metrov a v roku 1905 o ďalších 5 metrov. V rámci druhej úpravy boli pôvodné motory nahradené turbínovými rotormi. Jachta v správe egyptského námorníctva sa vydáva na otvorené more iba príležitostne a v roku 2015 mala čestné miesto pri otvorení nového Suezského prieplavu.
7. Prince Abdulaziz, 164 metrov, Helsingør Værft

Túto na mieru skonštruovanú jachtu predstavila dánska spoločnosť Helsingør Værft už v roku 1984, no poslednou významnou úpravou prešla v roku 2005. Jedná sa o jednu z oficiálnych lodí saudskoarabskej kráľovskej rodiny, pričom jej prvým majiteľom bol kráľ Fahd. Lodnú architektúru navrhla kancelária Maierform a v čase jej uvedenia na trh bola vôbec najdlhšou a najvyššou jachtou na svete. Tento titul si držala po celých 22 rokov, kým sa v roku 2006 na scéne neobjavila jachta Dubai. Interiér plavidla zariadil David Nightingale Hicks, ktorý je známy používaním obzvlášť svetlých farieb. Slávnostná hala na palube je údajne replikou legendárneho Titanicu. Okrem toho sa povráva, že jachta je vybavená raketami zem-vzduch, ale táto informácia nie je potvrdená.
6. Topaz, 148 metrov, Lürssen

Spoločnosť Lürssen spustila na vodu jachtu Topaz v roku 2012, ale dodnes je o tomto plavidle dostupných iba veľmi málo informácií. Je však potvrdené, že sa jedná o tretiu najväčšiu jachtu skonštruovanú touto nemeckou lodenicou. Kancelária Tim Heywood Designs navrhla exteriér, ktorý zahŕňa dve pristávacie plochy pre helikoptéry v prednej časti hlavnej paluby a v strednej časti na najvyššej palube. V zadnej časti hlavnej paluby je situovaný bazén. Lodenica vôbec nezverejnila fotografie interiéru, ktorý dizajnoval Terence Disdale. Jachta Topaz dosahuje maximálnu rýchlosť o hodnote 19,5 uzlov.
5. Al Saïd, 154 metrov, Lürssen

Toto je ďalšia jachta od spoločnosti Lürssen s dĺžkou nad 150 metrov. Pôvodne bola označená ako Project Sunflower, avšak oficiálny názov Al Saïd získala po uvedení do prevádzky v roku 2016. Exteriér navrhla architektonická kancelária Espen Øino a pripomína klasickú zaoceánsku loď, o čom svedčí aj dvojica komínov zakomponovaných do nadstavby jachty. Jachtu Al Saïd v súčasnosti vlastní sultán z Ománu. Disponuje kapacitou pre 150 členov posádky a niektoré zdroje uvádzajú, že v luxusných kajutách sa môže ubytovať až 65 hostí. Spoločnosť Lürssen uvádza, že maximálna rýchlosť tohto plavidla dosahuje 22 uzlov. Interiér pochádza z nákresov londýnskeho štúdia Redman Whiteley Dixon a na palube sa okrem iných vymožeností nachádza aj koncertná sála postačujúca pre 50-členný orchester.
4. Dilbar, 155 metrov, Lürssen

Superjachta Dilbar bola spustená na vodu v roku 2016 a spoločnosť Lürssen sa tak stala nielen autorom najdlhšej lode tohto typu na svete (Azzam), ale tiež najväčšej jachty s ohľadom na objem. Exteriér tohto plavidla navrhla kancelária Espen Øino, čoho výsledkom je honosná nadstavba pozostávajúca z dlhých elegantných palúb spolu s dvoma pristávacími plochami pre helikoptéry. Dilbar je okrem toho vybavený 25 metrov dlhým bazénom, ktorý je podľa spoločnosti Lürssen najdlhším bazénom na palube jachty na svete.
Za dizajn interiéru bola zodpovedná agentúra Winch Design, pričom staviteľ tohto skvostu uviedol, že vnútorné priestory sú definované „vzácnymi a exkluzívnymi luxusnými materiálmi“. Ďalšie detaily však nie sú dostupné verejnosti. Spoločnosť Lürssen ešte dodala, že objemovo najväčšia motorová jachta na planéte bola jedným z jej najzložitejších a najnáročnejších projektov, najmä v dôsledku celkových rozmerov a použitých technológií. Dilbar je však napriek svojmu objemu mimoriadne elegantnou loďou, bez akýchkoľvek neforemných prvkov pozdĺž trupu.
3. Dubai, 161 metrov, Platinum Yachts

Tento dizajn od kancelárie Andrew Winch bol pôvodne navrhnutý pre brunejského princa Jefriho Bolkiaha ako spoločný projekt spoločností Blohm+Voss a Lürssen. Realizácia projektu však bola pozastavená v roku 1998, pričom dokončený bol iba trup a holá kostra nadstavby lode. Trup bol následne predaný vláde Dubaja a dokončenie jachty dlhej 161 si nakoniec objednal šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, tentokrát však v spolupráci so spoločnosťou Platinum Yachts. Superjachta Dubai je tak v súčasnosti oficiálnou jachtou tohto šejka – na palube je vytvorený luxusný priestor pre 24 hostí a kajuty pre 88 členov posádky. Na palube plavidla sa nachádza impozantné 21 metrov široké átrium, pristávacia plocha pre vrtuľník Black Hawk, garáž pre ponorku, tanečný parket a kinosála. Jachta získala certifikát od medzinárodnej organizácie Lloyd‘s Register v októbri roku 2006.
Súvisiace: 14 superjácht s najlepším interiérovým a exteriérovým dizajnom
2. Eclipse, 162 metrov, Blohm+Voss

Majiteľom pompéznej jachty Eclipse s dĺžkou 162 metrov je známy miliardár Roman Abramovič. Dizajn a konštrukcia tohto pozoruhodného plavidla trvala celých 5 rokov. Keď v roku 2010 opustila lodenicu spoločnosti Blohm+Voss v Hamburgu, bola najväčšou jachtou na svete. Interiér zahŕňa 17 luxusných kajút a hlavnú spálňu pripomínajúcu palác na vode. Na palube sa okrem toho nachádza priestor pre 85 členov posádky. Exteriér navrhol Terence Disdale, ktorý daroval jachte proporcionálny profil s terasovito vrstvenými palubami, ktoré sú smerom dozadu mierne zaoblené. Paluba s kajutou majiteľa lode je dlhá 56 metrov.
Jachta disponuje úžasným bazénom, ktorý bol v čase jej spustenia na vodu najväčším doplnkom tohto druhu spomedzi všetkých luxusných jácht – jeho dno je možné zdvihnúť a premeniť tak priestor na tanečný parket. Aj ďalšie vlastnosti plavidla odrážajú jeho prominentný charakter. Nájdete tu až tri pristávacie plochy pre helikoptéry, pričom jednu z nich je možné spustiť do hangáru v podpalubí. Loď je vybavená sofistikovaným stabilizačným systémom a obrovským wellness zariadením, ako aj posilňovňou a plážovým klubom. Hybridný pohonný systém kombinuje dieselové a elektrické motory pripojené k pohonným jednotkám Azipod, ktoré umožňujú superjachte Eclipse dosiahnuť maximálnu rýchlosť 21 uzlov. Dojazd plavidla predstavuje 6 000 námorných míľ.
1. Azzam, 180 metrov, Lürssen Yachts

Nie je žiadnym prekvapením, že vôbec najdlhšia superjachta na svete pochádza z lodenice Lürssen, ktorá sa vďaka svojim rekordne veľkým a luxusným lodiam stala nespochybniteľným lídrom tohto trhu. Táto jachta bola síce spustená na vodu už v priebehu roka 2013, avšak lodenica sa ňou doteraz nanešťastie nemohla chváliť na verejnosti v dôsledku ochrany súkromia jej majiteľa. Mubarak Saad al-Ahbabi riadil tím dizajnérov a inžinierov, ktorí mali spočiatku k dispozícií iba obyčajný koncept, avšak po prekonaní rôznych technických prekážok sa im podarilo skonštruovať snáď najkomplexnejšiu superjachtu planéty.
Neobvykle veľké plavidlo je schopné dosiahnuť rýchlosť až 30 uzlov. O exteriér jachty sa postarala kancelária Nauta Yachts Design a vytvorila dlhú elegantnú prednú časť hlavnej paluby, ktorá nesie kaskádovitú architektúru lode korunovanú najvyššou vyhliadkovou palubou. Interiér superjachty navrhol dizajnér Christophe Leoni a spoločnosť Lürssen ho opísala ako „sofistikovaný, s luxusným zariadením inšpirovaným empírovým štýlom zo začiatku 19. storočia“. Spaľovacie turbíny jachty Azzam sú spojené s vodnými tryskami, poháňajú plavidlo mimoriadne vysokou rýchlosťou a umožňujú mu ladne a rýchlo manévrovať aj v plytkých vodách.
Zdroj: Superyacht Times, Boat International