Aké ponaučenie plynie z podnikania bohatých ľudí

Teória podnikania nás učí, že čím viac, tým lepšie. To znamená, že by ste mali:

– osloviť množstvo rôznych zákazníkov,
– ponúkať širokú škálu produktov,
– neustále skúšať nové veci…

Ale je to naozaj pravda?

Pozrime sa na údaje z rebríčka najbohatších ľudí sveta, ktorý uverejnil časopis Forbes. Keď analyzujeme trendy vyplývajúce z týchto údajov, zistíme, že diverzifikácia v podnikaní sa preceňuje.

To znamená, že najbohatší ľudia sveta sú často jednostranne zameraní a svoje podnikanie rozvíjajú v jednom špecifickom smere.

Nasledujúce riadky Vám odhalia, čo sa môžete naučiť od najúspešnejších podnikateľov na svete. Svoje zistenia môžete dokonca uplatniť vo Vašom vlastnom podnikaní.

Čo nás učí zoznam 400 najbohatších ľudí časopisu Forbes

Warren Buffett. Mark Zuckerberg. Phil Knight.

Svoje podnikanie rozvíjajú v rôznych odvetviach. Všetci traja však nadobudli svoj majetok tak, že všetko svoje úsilie sústredili do jednej jedinej stratégie.

– Hodnota majetku Warrena Buffetta je $73,2 miliárd. To všetko vďaka spoločnosti Berkshire Hathaway (podnikanie v investičnom sektore).

Mark Zuckerberg vlastní majetok v hodnote $61,7 miliárd. Vďačí za to Facebooku.

– Majetok Phila Knighta je ocenený na $24,3 miliárd. Dôvodom je spoločnosť Nike.
Miliardári dosiahli svoj úspech vďaka tomu, že sa sústredili na jednu vec a vyťažili z nej maximum.

Warren Buffett.

Porovnajte si tento prístup s radami, ktoré bežne nájdete na internete. Všade sa dočítate, že by ste mali zaujať čo najviac ľudí, nemali by ste sa príliš špecializovať na vybratý produkt, a že najlepšie je skúšať čo najviac rôznych vecí.

Mnoho ľudí si myslí, že rôznorodosť podnikania zaručene povedie k jeho úspešnosti. Opak je pravdou. Určite Vám neprospeje, keď svoju pozornosť rozdelíte medzi priveľa vecí. Namiesto toho, aby ste v jednej veci vynikali… budete sa venovať množstvu vecí a výsledok bude biedny.

Ako Steve Jobs zachránil Apple

Spoločnosť Apple ponúkala na začiatku svojej kariéry iba jeden výrobok, ktorým bol počítač Apple1. Písal sa rok 1976.

Rozrastajúca sa spoločnosť uviedla neskôr ďalšie značky, ktorými sa snažila osloviť rôzne odvetvia trhu:

– V roku 1991 sa do predaja dostal osobný počítač Macintosh Quadra, ktorý bol určený pre profesionálne použitie.

– V roku 1992 spoločnosť predstavila počítač Macintosh Performa, vhodný pre rodinné použitie a domácnosti.

– V roku 1993 uzrel svetlo sveta Macintosh Centris, ktorý spadal do strednej cenovej kategórie.

Všetky tri produktové rady ponúkali takmer totožné zariadenia, ktoré sa líšili jedine v predajnej cene. Zámerom spoločnosti bolo apelovať na rôzne skupiny spotrebiteľov. Výsledok bol však neuspokojivý.

V deväťdesiatych rokoch boli počítače ešte veľkou neznámou. Tri rôzne značky boli mätúce a verejnosť nerozumela rozdielom medzi ponúkaným tovarom.

Steve Jobs.

To sa prejavilo aj na predajoch. V rokoch 1994 – 1997 spoločnosť Apple neústavne prichádzala o peniaze. Najväčšou ranou bola stratovosť v roku 1997, ktorá predstavovala až $708 miliónov. To zabolí.

Spoločnosť bola zúfalá a v roku 1997 sa s prosbou o pomoc obrátila na Steva Jobsa. Jobs okamžite upriamil všetky prostriedky spoločnosti na užšie ciele. Pred tým, ako sa Jobs vrátil do spoločnosti, na trhu bolo dostupných až 12 modelov značky Apple. Po jeho návrate sa tento počet znížil na 4:

– Power Macintosh G3
– Macintosh Server G3
– Séria PowerBook G3
– iMac G3

Spoločnosť Apple sa upriamila na zdokonaľovanie malého množstva výrobkov a jej príjmy sa zvýšili na hodnotu $309 miliónov. To je obrovský rozdiel v porovnaní so stratou $708 miliónov z roku 1997.

Steve Jobs tvrdí, že sústredenie pozornosti bolo pre Apple vykúpením

Jobs povedal: „Ľudia si myslia, že sústrediť pozornosť znamená zamerať sa na jednu vec, ktorú si vopred vyberiete. To však nie je stále pravda. Ide skôr o to, aby ste zavrhli stovky ďalších dobrých nápadov, ktoré Vás budú pokúšať.“

Noah Kagan je úspešným americkým podnikateľom a zakladateľom služby Sumo, ktorá pomáha svojim klientom v oblasti internetového marketingu. Keď zakladal svoju spoločnosť, riadil sa princípom sústredenia pozornosti a vytýčil si jediný cieľ: pomôcť svojim zákazníkom rozvíjať ich podnikanie.

Keď Kagan začínal podnikať, jeho spoločnosť využívala iba tri nástroje, ktorými budovala mailing listy svojich klientov. Nesnažil sa svoje podnikanie komplikovať desiatkami rôznych produktov, možností či nastavení.

Iba tri jednoduché nástroje.

Keď užívateľská základňa spoločnosti narastala, Kagan pridával ďalšie nástroje do ponuky iba ak:

1. Veľa zákazníkov vyhľadávalo pomoc v konkrétnej oblasti.

2. Nástroj bol ideálnym pre dosiahnutie vopred stanoveného konkrétneho cieľa.

Aj keď niektorý z potenciálnych produktov vyzeral veľmi lukratívne, musel najprv spĺňať tieto dve podmienky. Ak nezapadal do celkového zamerania spoločnosti, alebo si ho nevyžiadali priamo zákazníci, Kagan ho ignoroval.

Rozvíjajte to, čo už funguje

Mnoho ľudí vynakladá priveľa času a energie na čerstvé nápady a nové spôsoby, ktorými by mohli rozvinúť svoje podnikanie. Mali by však čo najviac vyťažiť z toho, čo už funguje.
Viacerí podnikatelia majú naraz rozbehnutých niekoľko projektov. Áno, niekedy to môže fungovať (viď Elon Musk).

Nedostatok sústredenia na jednu vec väčšinou spôsobí, že každý z Vašich produktov bude iba priemerný. Keď sa zameriate na jeden konkrétny cieľ, dokážete na trh uviesť dokonalý a úspešný produkt.
Skôr, ako do niečoho investujete svoje prostriedky, zhodnoťte svoje šance na úspech:

– Keď plánujete poskytovať produkt z kategórie SaaS (ang. softvér ako služba), vytvorte najprv základnú verziu finálneho produktu a na základe spätnej väzby od zákazníkov posúďte, aké ďalšie kroky by ste mali podniknúť. Vyhnete sa zbytočnému plytvaniu časom a peniazmi.

– Plánujete napísať či vydať knihu? Otestujte svoje nápady pomocou príspevkov na blogu alebo mailing listu.

– Otvárate internetový obchod? Využite mailing list a zistite, o čo majú záujem Vaši potenciálni zákazníci (zistite, o čom písať v e-mailoch).

Pri zostavovaní svojho podnikateľského plánu sa sústreďte na nosné myšlienky, ktoré Vás posunú vpred. Ignorujte všetko ostatné.
Rovnaká zásada platí pre marketing a rozvoj Vášho podnikania.

Keď Noah Kagan rozbiehal aplikáciu AppSumo, vyskúšal mnoho marketingových stratégií. Otestoval sociálne siete, e-mailový marketing, obsahový marketing, verbálny marketing a tiež takzvaný útočný marketing.

Zistil, že najlepšie výsledky dosahoval pomocou dvoch konkrétnych stratégií:

* Obsahový marketing
* E-mailový marketing

Kagan sa v súčasnosti orientuje prevažne na tieto dve marketingové stratégie.

Udržať jeden smer je niekedy náročné. Rozptyľovať Vás budú najmä Vaši priatelia, médiá a rady na internete, ktoré budú neoblomne tvrdiť, že čím viac, tým lepšie. Obzvlášť veľkým pokušením môže byť túžba vyskúšať „nový recept na zaručený úspech“.

Rebríček najbohatších ľudí časopisu Forbes však hovorí za všetko. Jediným receptom na úspech je držať sa svojej vízie a investovať všetko svoje úsilie do podstatných vecí.

Zdroj: Yahoo, NYTimes

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.