
Prezident najväčšej železničnej spoločnosti na ostrove Kyushu musel vyriešiť jeden zásadný problém – jeho vlakmi cestovalo príliš málo ľudí. Obyvateľstvo Japonska postupne starne a starší ľudia nepotrebujú dochádzať do zamestnania. Ľuďom bolo potrebné ponúknuť niečo, čo pre nich nebolo úplne nevyhnutné. Riešením sa stali luxusné vlaky.
Luxusné vlaky sa stali takým hitom, že nápadu sa chytili hneď dve najväčšie železničné spoločnosti v Japonsku. Spoločnosť East Japan Railway v máji predstavila svoju verziu honosného vlaku. Je zostavený z 10 vozňov a 34 pasažierom ponúka dopravu v nádhernom interiéri. Predstavuje moderné prevedenie klasického Orient Expresu. Steny a strop pripomínajú sklenené včelie plásty, cestu spríjemní pianista a o zákazníkov sa postarajú Michelinoví kuchári. Cena lístku na trojdňovú cestu dosahuje úroveň až $8 400. Vlak je však do mája budúceho roku plne rezervovaný.

Po siedmich ekonomických recesiách za dve desaťročia je ľahké zabudnúť na to, že Japonsko má stále veľa peňazí. V krajine žije viac milionárov ako kdekoľvek mimo Spojených štátov. Podľa spoločnosti Bain & Company luxusný trh Japonska bol jediným na svete, ktorý v minulom roku vykázal nárast. Európske symboly spoločenského postavenia, ktorými sú napríklad kabelky Hermes a hodinky značky Rolex sú stále populárnou voľbou mnohých módnych nadšencov. Bohatí japonskí dôchodcovia sa však začali orientovať na prvotriedne cestovanie.
Greg Schulze, výkonný člen online cestovnej agentúry Expedia, povedal: „Japonsko ponúka obrovský luxusný trh. A dopravný priemysel sa mu snaží vyrovnať.“
Japonsko je vyhľadávanou destináciou zahraničných turistov a každoročne privíta rekordné počty návštevníkov. Hlavnými klientmi luxusného turizmu sú však predovšetkým ľudia ako Fujio Umemoto. Je starším japonským občanom, ktorý so svojimi priateľmi vlastní jachtu.
Opálený 67-ročný dôchodca vraví, že po desaťročiach sporenia a odchode do dôchodku má dnes konečne dosť času na to, aby svoje peniaze minul. Umemoto nechcel prezradiť, akú čiastku dostal pri odchode zo svojho dlhoročného zamestnania. Prieskum japonskej obchodnej federácie však hovorí o tom, že rovnaká spoločnosť v minulom roku ponúkala jednorazový príspevok pri odchode do dôchodku vo výške $ 210 000.

Umemoto povedal: „Splatil som hypotéku, vychoval som deti a teraz sa budem sústrediť už iba na zábavu. Nič viac nepotrebujem. Za svoje peniaze si chcem kúpiť spomienky a zážitky.“
Japonská ekonomika nemá na svedomí veľa superbohatých jednotlivcov. Na zozname 500 najbohatších ľudí sveta sa nachádza iba 6 Japoncov, čo je málo najmä v porovnaní so 164 Američanmi. V Japonsku však žije nadpriemerný počet milionárov. 2,7 miliónov obyvateľov Japonska vlastní voľné aktíva v hodnote aspoň 1 milióna dolárov. Konzultantská firma Capgemini tvrdí, že to je viac milionárov ako žije v Nemecku a Číne dohromady.
V krajine so zmenšujúcim sa počtom obyvateľov predstavujú starší a bohatí ľudia dve prekrývajúce sa demografické skupiny, ktoré sa súčasne zväčšujú. Zotavenie sa akciového trhu malo na svedomí nárast počtu japonských milionárov v roku 2015 o 11%. Jedná sa o posledný rok, o ktorom má spoločnosť Capgemini dostupné údaje.
Hiroyuki Miyamoto, konzultant v organizácii Noruma Research Institute v Tokiu, povedal: „Japonská spoločnosť je nastavená takým spôsobom, že produkuje ľudí, ktorí sú tak trochu bohatí.“
Treba poznamenať, že rozdiely medzi bohatými a chudobnými sa prehlbujú, a mnohým obyvateľom Japonska sa darí oveľa menej. Národná daňová agentúra hlási, že platy a zamestnanecké výhody od roku 1997 v priemere poklesli o 10%. To je rukolapným dôkazom deflačného útlmu krajiny a hlavným dôvodom toho, že väčšina spotrebiteľov sa obracia na podniky, ktoré predávajú svoje tovary s výraznými zľavami. Medzi ne patrí napríklad maloobchodný predajca nábytku Nitori Holdings a predajca oblečenia Uniqlo.

V luxusnom priemysle však tieto štatistiky nehrajú žiadnu rolu. Expedia tvrdí, že počet rezervácií leteniek do prvej triedy sa v minulom roku navyšoval dvakrát tak rýchlo ako počet rezervácii leteniek v ekonomickej triede. Počet klientov spoločnosti Royal Road Ginza, ktorá ponúka dovolenky v luxusných destináciách, sa v porovnaní s rokom 2003 zvýšil až desaťnásobne.
Míňanie dôchodcov je najvýraznejšie v sektore luxusných morských plavieb. Ministerstvo dopravy uvádza, že počet pasažierov na luxusných výletných lodiach sa v minulom roku zvýšil o 12%. To predstavuje až 248 000 zákazníkov. Spoločnosť Nippon Yusen K.K. ponúka tri a pol mesačnú plavbu okolo sveta. Cena najdrahšieho lístku je 230 000 dolárov. Takmer všetky lístky na túto plavbu sa vypredali hneď v prvý deň ich predaja.
Dopyt láka aj konkurenciu zo zahraničia. Americká spoločnosť Princess Cruises v apríli začne ponúkať plavby z japonských prístavov. Do Japonska v súčasnosti smeruje aj jedna z najväčších zaoceánskych lodí čínskej spoločnosť Genting Hong Kong. Talianska spoločnosť MSC Cruises svoju prvú plavbu japonským cestovateľom ponúkne už budúci rok. Na rok 2019 má naplánované ďalšie štyri.

Spoločnosť Hoshino Resort stojí za výstavbou šiestich najväčších luxusných nehnuteľností od roku 2005. V minulom roku otvorila hotel v štýle tradičných japonských kúpeľov, ktorý sa nachádza v srdci podnikateľskej štvrte v Tokiu. Je doslova oázou v tieni kancelárskych budov. Toto miesto však nedisponovalo povrchovými termálnymi prameňmi, developeri sa preto museli prevŕtať takmer do 1,5 kilometrovej hĺbky.
18-poschodový hotel je príznačný vonkajšou oceľovou štruktúrou, ktorá má pripomínať vzory na kimone. Hotel ponúka 84 izieb zariadených v japonskom štýle. Namiesto dobových futonov sa tu vyspíte na matracoch európskeho typu.
Väčšina ľudí nepovažuje autobusy za luxusný spôsob dopravy. Japonské podniky však uvádzajú na trh aj honosné kúsky v tejto oblasti. Pred niekoľkými rokmi začala spoločnosť Isetan Mitsukoshi Holdings ponúkať luxusné výlety, pričom záujemcov prevážala v noblesných vozidlách, ktorých interiér sa podobal na prvú triedu v luxusnom lietadle. Tieto autobusy sú vybavené iba desiatimi sedadlami. Zaberajú však priestor, v rámci ktorého obvykle cestuje 40 a viac pasažierov.

Aj spoločnosť JTB v apríli tohto roku začala ponúkať luxusné autobusové zájazdy. Jej najdrahší produkt je 12-dňová okružná cesta lesmi a pohoriami východného Japonska. Cena lístka predstavuje 13 000 dolárov.
Koji Karaike je predsedom železničnej spoločnosti JR Kyushu Railway. O súčasných trendoch povedal: „Naša spoločnosť sa ako prvá odhodlala cestujúcim poskytovať luxusné zážitky. Počas uplynulých rokov sme experimentovali s rôznymi druhmi vlakov. Skúšali sme do nich pridávať bary, sedačky a vyhliadkové vozne z ružového dreva. Snažili sme sa vyhovieť predstavám našich klientov.“ Táto spoločnosť trafila klinec po hlavičke v roku 2013, keď verejnosti predstavila špičkový luxusný vlak s ležadlovými vozňami, s názvom Seven Stars. Karaike dodal: „Sme hrdí na všetky svoje vlaky. Dosiahli sme niečo, čo sa nepodarilo žiadnej ďalšej železničnej spoločnosti v Japonsku.“
Je však pravdepodobné, že čoskoro sa budú luxusnými vlakmi pýšiť všetky spoločnosti.
Zdroj: NYTimes, WSJ