
Javed Fiyaz vlastní približne 50 hodiniek, medzi ktorými má aj niekdajšie hodinky brunejského sultána či princa Charlesa. „Niektoré zbieram z vášne, niektoré ako investíciu.“
Momentálne sa vypláca práve tá vášeň. Hodnota diamantových hodiniek Richard Mille RM 15, ktoré v roku 2012 kúpil za $417 818 sa teraz zdvojnásobila. Hodinky Patek Philippe Grand Complications Sky Moon majú už dnes cenu vyššiu ako $2,4 milióna, za akú ich Fiyaz kúpil v roku 2019.
Ceny zberateľských hodiniek podľa najnovšej správy realitnej agentúry Knight Frank vo všeobecnosti vzrástli za posledné desaťročie o 89%. Súvisí to s túžbou kupovať luxus z druhej ruky, ktorej prepadli superbohatí počas roka, v ktorom museli obmedziť svoje obvyklé výdavky.
Covid-19 prevrátil pravidlá pre luxusné investície hore nohami. Kým pred pandémiou sa investovalo do umenia, teraz, po prvýkrát za päť rokov, sa hodnota investícií do umenia stala negatívnou, čo prinútilo bohatých poobzerať sa po luxuných investíciách na iných miestach.

Najziskovejšou investíciou do luxusu sa v roku 2020 stala kabelka. Podľa agentúry Knight Frank vzrástli ceny zberateľských kabeliek v roku 2020 o 17% . Do veľkej miery sa o to v novembri zaslúžil predaj kabelky Hermes Himalaya Niloticus Crocodile Retourne Kelly 25 za $437 330, čo je nový rekord v tejto kategórii.
Z módy z druhej ruky sa teraz skôr ako prostriedok na preukázanie statusu nie až tak bohatých, stala lukratívna investícia, ktorá prekonáva väčšinu akciových trhov. Nikde to nebolo očividnejšie ako pri predaji tenisiek, ktoré mal Michael Jordan na sebe počas zápasov, a ktoré sa v máji predali za neskutočných $560 000. Podľa Tracy DiNunzio, výkonnej riaditeľky luxusného trhoviska Tradesy, je táto zmena spôsobená tým, že „sa zákazníci stali dôvtipnými a uvažujú o luxusnom nákupe ako o investícii.”

Nie je prekvapením, že v roku 2020 sa darilo aj alkoholu. Hodnota prémiového vína vstúpla počas roka o 13% a celkovo vzrástol predaj každého druhu alkoholu.
Obchodník s vínom a liehovinami, Justerini & Brooks, oznámil svoj doposiaľ najlepší mesiac, ktorý dosiahol vďaka predaju veľmi vzácnej škótskej whisky. Aj keď cena vzácnej whiskey v tomto roku klesla, celkovým nárastom o 478% za posledných 10 rokov zatienila ostatné luxusné kategórie a väčšinu ďalších investícií (s výnimkou Bitcoinov). Tak ako Bitcoin pritiahol investície do iných kryptomien, prezieraví investori teraz hľadajú iné druhy alkoholu ako tequila, brandy alebo cognac, ktoré by sa mohli zviesť na vlne úspechu whisky.
Nostalgia nás núti kupovať staré veci
Bude sa týmto špecializovaným drobným investíciám do luxusu dariť aj v roku 2021? Mnohí očakávajú, že hneď ako sa vrátia aukcie v reálnom živote, veci sa dajú do normálu.
V správe agentúry Knight Frank sa spomína, že „žiadne umelecké dielo v roku 2020 neprekonalo hranicu $100 miliónov.“ Je totiž len zopár miliardárov, ktorí by minuli toľko peňazí za umelecké dielo, ktoré si pred kúpou nemohli osobne pozrieť. Výsledkom je, že veľké aukčné spoločnosti odložili svoje najväčšie aukcie na obdobie, keď sa znovu otvoria aukčné miestnosti. Najdrahšie vydraženým umeleckým dielom v roku 2020 bola séria obrazov Triptych od maliara Francisa Bacona, ktoré sa v decembri predali za $84,5 miliónov.

Niektorí poukazujú na hlbší , psychologický dôvod, ktorý zmenil nákupné správanie superbohatých ľudí. V článku zverejnenom v časopise Frontiers o ňom píšu autori Talor A. FioRito a Clay Routledge. „Nostalgia je príčinou dobrého bytia.“ Štúdia nostalgie preukázala, že „negatívne afektívne stavy ako je smútok, osamelosť a nezmyselnosť, spôsobujú nostalgiu a nostalgia zase zvyšuje pohodu, pocity sociálnej prepojenosti a vnímanie zmyslu života.”
Ak nostalgia skutočne pomáha v boji so smútkom a osamelosťou, nikdy to nebolo dôležitejšie ako teraz a svoju úlohu tu môže zohrať aj luxusný nákup.
Effie Datson, globálna hlava Family Office v banke Barclays Private Bank s tým súhlasí: „Vzhľadom na vplyv, ktorý mal Covid-19 na spôsob, akým žijeme, pracujeme a nakupujeme, nie je prekvapením, že vnucovaná izolácia počas pandémie podporila nákupy luxusu založené na nostalgii.“
Zdroj: Fortune, NYTimes