V jednu sobotňajšiu aprílovú noc, Trevor George uvidel fotografiu z prvopočiatkov pandémie vyobrazujúcu scénu, o ktorej sa domnieval, že jednoznačne nemôže pretrvať. Podľa jeho slov mala na danej fotografii „každá jedna osoba modré trojvrstvové jednorazové rúško“. Tento výjav ho maximálne ohromil, no zároveň mu vnukol geniálnu myšlienku. Ako skonštatoval: „S manželkou sme sa na seba pozreli a povedali si – neexistuje, aby sa toto stalo aj v Amerike. Vedeli sme, že Američania síce budú nosiť rúška, no nemysleli sme si, že všetci budú nosiť ich rovnaké verzie. To jednoducho nie sme my. Američania sú veľmi individualistickí. Radi ukazujeme svoju osobnosť.“ Práve preto sa ako správny Američan rozhodol ešte v daný večer skontaktovať výrobcu rúšok a koncom týždňa už veľkolepo spúšťal svoj nový projekt s názvom MaskClub, ktorý disponuje širokým inventárom spomínaných produktov.
Ľudia si prostredníctvom danej platformy kupovali rúška s dizajnom Batmana a Hello Kitty, no na dračku išli aj batikované rúška. Obľúbeným kúskom sa stali aj rúška vyrábané v spolupráci s výrobcom nábytkových látok Scalamandré. Zo všetkých najviac sa však nakupovali rúška vyobrazujúce americkú vlajku. Dopyt po nich bol tak obrovský, že Georgov výrobca bol nútený pracovať na tri osemhodinové zmeny, 24 hodín denne, 7 dní v týždni. No dokonca ani to nepostačovalo. Ľudia ich požadovali v takom množstve, že po čase bolo jednoducho nevyhnutné, aby MaskClub prestala prijímať objednávky.
Len v priebehu niekoľkých mesiacov tak rúška prešli zmenou hodnou niekoľkých desaťročí. Podobnú premenu sme pritom mohli vidieť v prípade obyčajných tričiek, ktoré v priebehu len jedného mesiaca prešli z výhradnej súčasti námorníckej uniformy do radov bežnej verejnosti.
V prvopočiatkoch krízy pritom experti tvrdili, že rúška nepotrebujeme. Následne však americké Centrum pre prevenciu a kontrolu chorôb (CDC) odporučilo ich všeobecné nosenie. Dnes už rúška dosiahli svoju tretiu, a to pomerne očarujúcu etapu: naše rúška totižto reprezentujú naše identity a taktiež aj politické, módne, či iné presvedčenia. Premenu rúšok z výhradne zdravotníckej nevyhnutnosti na štýlový módny doplnok je možné považovať za hlboko zakorenený americký príbeh vyobrazujúci Američanom vlastný robustný individualizmus. Rovnako však vykresľuje aj podnikateľov, ktorí musia vedieť pretaviť akokoľvek negatívnu situáciu na pozitívny stav.

Zatiaľ čo ekonomické grafy ukazujú rapídny pokles zvyšných podnikateľských odvetví, je možné konštatovať, že trh s rúškami doslova vybuchol. Od marca sa rúška od streetwear značiek (ktoré uspokojovali dopyt v Ázii už roky) ocitli na sekundárnom trhu. Módny index Lyst súhlasne uviedol, že najvyhľadávanejším predmetom roku 2020 je zatiaľ šedobiele rúško. Každá značka od J. Crew, cez Old Navy, až po popredné značky ako Collina Strada, tak začali vyrábať svoje vlastné verzie daného prevedenia. Najčastejšia otázka spojená s rúškami sa pritom rýchlo zmenila z: „Mal by som si nejaké zaobstarať? A ktoré ma ochráni najlepšie?“ na „Ktoré rúško ma bude najviac vystihovať?“.
Aktuálne si môžu konzervatívnejší jedinci zaobstarať rúško vyrobené v neformálnom dizajne modrých pásikov. Milovníci jedla zasa také, ktoré obsahuje nápis „Otvor na pizzu“. Kávičkárov jednoznačne potešia verzie rúšok s kávovou tematikou, pričom mašličkové rúška značky Strada sa po obnovení spoločenského života stanú jedinými hodnými módnych týždňov. Ku Georgeovi sa však štýlové podoby rúšok začali v húfoch dostávať až v priebehu apríla. Ako uviedol: „Práve v tom čase mi ľudia vo veľkom zasielali verzie rúšok s vyobrazeným Polo Ralph Lauren macíkom, nakoľko moja posadnutosť ním je všeobecne známa.“. Výrobcom týchto rúšok je pritom Ezra Wine, ktorý Polo Bear rúška vyrába z masívnych zásob posteľného prádla značky Polo, ktoré bolo pôvodne zakúpené na to, aby sa z neho vyrobili klobúky a tričká.. V rozhovore týkajúcom sa rúšok pritom konštatoval: „V prvopočiatkoch boli rúška výhradne záležitosťou bezpečnosti, no časom som začal premýšľať o spôsobe, ako vystúpiť z radu. Klasických bielych zdravotníckych rúšok bolo totižto na verejnosti až príliš.“.

Wine tak v súčanosti používa rúška rovnakým spôsobom, ako akýkoľvek iný kus oblečenia. Pre rýchle odskočenie si na nákup volí klasické biele zdravotnícke rúško. V prípade, že sa však mimo domova chystá stráviť dlhší čas, nasadí si Polo Bear rúško. S ľuďmi dnes ale komunikuje takmer výhradne prostredníctvom FaceTime aplikácie. Rovnako je možné konštatovať, že rúško je podľa jeho názoru rovnako aj vhodným módnym riešením, nakoľko ho je možné využiť aj napríklad v situácii, kedy už vaše nové Jordan tenisky nedokážu dostatočne zaujať. Ako skonštatoval: nenosíme predsa každý deň rovnaké džínsy, tričká, či topánky. Prečo by sme teda mali takýmto spôsobom nosiť rúška?
Implantovanie rúšok do módy je tak jedným z účinných spôsobov, akým ich rýchlo asimilovať do celej spoločnosti. Je totižto zrejmé, že ide o náročný proces, nakoľko nosenie rúška je vo svojej podstate strašidelné. Ide predsa o neustálu pripomienku neviditeľnej, no smrteľnej hrozby, ktorá vtrhla do našich životov a dramaticky ich narušila. Návrhári stojaci za novými štýlovými rúškami ich však ponímajú ako spôsob prejavenia svojej osobnosti a ako možný záblesk pozitivity v súčasnom melancholickom svete. Návrhárka Hillary Taymourová, pracujúca pre značku Collina Strada, súhlasne uviedla: „Mala som pocit, že niečo také jednoznačne potrebujeme. Každý deň som totižto cestou do práce nosila rúško v žiarivých farbách, pričom každému, koho som stretla, vyčarilo úsmev na tvári. Prečo teda takúto myšlienku nerozšíriť do celej spoločnosti?“ Značka Ports 1961 dokonca vytvorila kreslenú postavičku s menom Phi, ktorá sa objavila v novej reklamnej kampani. Zasadzovala sa v nej o nosenie rúšok a predstavila ich ako jeden z ďalších štýlových doplnkov, ktoré by sme rozhodne mali začať nosiť.

Móda tak dnes robí to, čo vie najlepšie: premieňa predmety všeobecnej potreby na predmety, po ktorých túžime. Ide o spôsob, akým je možné naštartovať aspoň malú časť dnes už rozpadávajúcej sa ekonomiky. George pritom súhlasne konštatoval, že výrobca, s ktorým na projekte spolupracuje, musel ešte pred jeho začiatkom poslať všetkých svojich zamestnancov na neplatené dovolenky. Podobne sú na tom aj ostatné výrobné a krajčírske podniky, ktoré sa v dôsledku nového koronavírusu otriasajú v základoch. Tým sa zasa rozhodol podať pomocnú ruku Wine.
Vzhľadom na rozmach rúšok tak nie je prekvapivým, že sa už mnohí podnikatelia vybavili veľkolepými plánmi pre tieto produkty, ktoré budú ešte pre nejaký čas predstavovať nevyhnutnosť. Napríklad projekt Trevora Georga spočíva na modeli predplatného, vďaka ktorému získate nové rúško každý mesiac. Táto služba sa pritom vôbec neodlišuje od služieb, akými sú napríklad Trunk Club alebo StitchFix, ktoré zasielajú nový sortiment oblečenia na rovnakom princípe. Ako George vhodne uviedol: „Aký je rozdiel medzi rúškom a tričkom okrem toho, že rúško disponuje aj bezpečnostnými a zdravotnými benefitmi a odporúčaním CDC? Žiadny. V oboch prípadoch ide totižto o vyjadrenie vašej osobnosti.“
Je možné konštatovať, že dokonca už aj pred úsmevnými nápismi a dizajnami boli rúška symbolické. Signalizovali totižto solidaritu a empatiu s ostatnými tým, že miesto ochrany svojho nositeľa poskytovali ochranu všetkým naokolo. Koniec koncov, väčšina expertov dnes zastáva rovnaký názor tvrdiaci to, že nosenie rúška je skutočne tým najefektívnejším spôsobom ako ochrániť ostatných. Ak teda existuje niečo dobré, čo sa dá povedať o zavedení rúšok do módy, potom je to fakt, že ich personalizovaním a prezentovaním ako štýlových doplnkov, môžeme ľudí presvedčiť napomáhať vyššiemu dobru.
Zdroj: GQ, TheTelegraph