Ako si Pitti Uomo udržiava relevanciu aj v modernej ére

Pitti Immagine je celosvetovo uznávanou sériou podujatí zameraných na módny priemysel, ktorej súčasťou je od roku 1972 aj najväčší veľtrh pánskej módy známy ako Pitti Uomo. Táto prominentná udalosť sa každoročne koná v talianskej Florencii a výnimkou nie je ani rok 2019 – exkluzívna prehliadka pánskej módy v tomto roku odštartovala už 8. januára.

Pánska móda je samozrejme vzrušujúcou záležitosťou, no nedá sa zabúdať na to, že v súčasnosti žijeme v dobe, v ktorej je na Instagrame možné objavovať najzaujímavejšie kreácie módnych domov z celého sveta v každom ročnom období. To znamená, že na scéne sa objavujú otázky o relevancii a skutočnej hodnote nielen prehliadky Pitti Uomo, ale aj ďalších tradičných módnych udalostí. Organizátori Pitti Uomo boli preto nútení prehodnotiť spôsob, pomocou ktorého si môže ich podujatie nachádzať miesto v modernom digitálnom svete.

Módna spisovateľka Christina Binkleyová na túto tému povedala: „Toto podujatie je nepochybne relevantné aj v súčasnosti. V niektorých ohľadoch si dokonca myslím, že jeho dôležitosť ešte väčšmi narastá.“

Binkleyová zastáva názor, že atraktivita veľtrhu Pitti Uomo spočíva v tom, akým spôsobom sa odlišuje od iných týždňov módy, z ktorých – ako sa zdá – je na celosvetovom trhu takmer neobmedzená ponuka. Aktuálna scéna je totiž doslova preplnená módnymi veľtrhmi, výstavami a prehliadkami, ktoré sú obvykle primárne zamerané na zákazníkov hľadajúcich svoju novú obľúbenú módnu značku. Pitti Uomo v tejto oblasti vyniká svojím relatívne uvoľneným harmonogramom.

Súvisiace: 13 talianskych obchodov a značiek, ktoré by mal poznať každý gentleman

Binkleyová vysvetlila: „Pitti priťahuje veľké množstvo skutočne dobrých značiek pánskej módy a predstavuje ideálnu príležitosť na uvedenie nových značiek do sveta módy práve v čase, keď je pánska móda na vzostupe. Kupujúci majú možnosť rýchlo sa poprechádzať celým areálom výstavy a zúčastniť sa tak viacerých prehliadok. Nestretnete sa tu s preplneným a nezvládnuteľným programom, ktorý je charakteristický pre toľko ďalších týždňov módy. Ak ste novou módnou značkou a chcete prezentovať svoj vstup na trh vo veľkom štýle, Pitti Vám ponúkne fantastickú príležitosť na uvádzaciu show.“

Úspech tohto veľtrhu je v súčasnosti však tak trochu výnimkou. V médiách sa totiž už objavili viaceré vyjadrenia kritikov, ktorí hlásali smrť konceptu tradičnej módnej prehliadky ako takej. Podobné tvrdenia boli dokladované slabými výsledkami značiek počas nedávnych módnych prehliadok a vo všeobecnosti sa meniacou povahou módneho priemyslu.

Richie Siegel, zakladateľ spotrebiteľskej poradenskej spoločnosti Loose Threads, uviedol: „Odkedy Raf Simons nastúpil do pozície kreatívneho riaditeľa módneho domu Calvin Klein, výkon tejto značky je prinajlepšom priemerný. V rámci svojich módnych podujatí sa totiž rozhodol aplikovať tradičný model založený na prehliadkach na módnych mólach, veľkých billboardoch a štedro platených ovplyvňovateľoch trhu. To síce nie je jediným dôvodom poklesu výkonnosti tejto značky, ale nedá sa poprieť, že jeho prehliadky neprinášali požadované výsledky.“

„Módne značky potrebujú skutočne prehodnotiť spôsob, ktorým míňajú každý svoj dolár. Mali by sa zamyslieť nad tým, či tieto tradičné kanály – a obzvlášť klasické módne prehliadky – naozaj stoja za to. Vzhľadom na to, že značky musia byť „na očiach“ 24 hodín denne 7 dní v týždni, pravdepodobne nie je vhodné, aby sa spoliehali výhradne na niekoľko momentov v roku, keď sa spotrebitelia musia plne sústrediť na prezentované kreácie a kde majú byť módnej verejnosti predstavované novoty z tohto sektora. Takýto prístup je v ostrom rozpore s tým, ako funguje svet v súčasnosti.“

Pitti Uomo profituje predovšetkým zo skutočnosti, že sa zameriava na mužské oblečenie, teda oblasť, ktorá v poslednom období zaznamenáva výrazný rast a vzbudzuje vzrušenie verejnosti. Denník Financial Times predpovedá, že už v súčasnosti obrovský trh s pánskou módou v Spojenom kráľovstve bude do roku 2020 úplne prekonávať oblasť módneho trhu zameranú na dámske oblečenie. Kupujúci a nadšenci módy sa budú správať tak, ako im to budú diktovať dominantné trhy. To znamená, že významný podiel spotrebiteľov sa sústredí na pánsku módu a budú to práve veľtrhy ako Pitti Uomo, ktoré ich budú sprevádzať na ceste za objavovaním nových a sľubných značiek módy pre mužov.“

Údaje marketingovej analytickej platformy Launchmetrics dokladujú, že prehliadky pánskej módy v Miláne, Florencii a Paríži v rámci prezentovania kolekcií na jar 2018 súhrnne vygenerovali mediálnu hodnotu na úrovni 57 až 67 miliárd dolárov. Mimoriadnej pozornosti sa v tomto roku tešil najmä Týždeň pánskej módy v Londýne, počas ktorého bol David Beckham vymenovaný do Britskej módnej rady.

Avšak aj Pitti Uomo potrebuje inovovať svoj podnikateľský model, ak si plánuje zachovať relevanciu aj do budúcnosti. Rafaello Napoleone, generálny riaditeľ spoločnosti Pitti, si je našťastie dokonale vedomý súčasného posunu v trendoch vládnucich módnemu priemyslu a správaniu spotrebiteľov. V dôsledku toho zameral štruktúru tohtoročného podujatia na úsilie prinášať účastníkom jedinečné zážitky a odklonil sa tak od tradičnejšieho štýlu módnych udalostí.

Napoleone uviedol: „Rozumieme tomu, že obrazové a vizuálne materiály predstavujú mocný nástroj a sú veľmi efektívne. Obsah súvisiaci s každou našou kolekciou sa snažíme udržiavať atraktívnym tak, že jednotlivé modely a novinky prezentujeme fanúšikom prostredníctvom jedinečných metód rozprávania. Toto je mimoriadne dôležité najmä v ére, ako je tá aktuálna, kde je všetko digitálne a vizuálne orientované.“

„Takýto spôsob komunikácie s publikom nie je vo svete módy bežnou záležitosťou, ale práve tradičný spôsob komunikácie sme chceli oživiť novými myšlienkami a nezvyčajnou prezentáciou nášho obsahu.“

Súvisiace: Ako Ralph Lauren a Brunello Cucinelli formovali tri desaťročia módy

Tohtoročné podujatie bolo štruktúrované okolo myšlienky účelovo deleného priestoru. Veľtrh Pitti Uomo tak bol rozdelený na sériu expozícií, pričom každá z nich poskytovala účastníkom iný jedinečný zážitok. Príkladom takýchto „oddelení“ bola galéria artefaktov z minulosti veľtrhu Pitti alebo areál, v ktorom si návštevníci show mohli vypočuť rozhovory s odborníkmi z módneho priemyslu, prípadne si nechať zhotoviť svoju fotografiu profesionálnym umelcom.

Siegel nakoniec povedal: „Zameranie sa právom presúva z tradičných módnych prehliadok na udalosti, ktoré do seba dokážu vtiahnuť svojich účastníkov pomocou interaktívnych prvkov. Počas obrovských módnych prehliadok totiž každý iba nečinne sedí na mieste a po skončení jednoducho odkráča. Moderné podujatia však dávajú organizátorom aj účastníkom možnosť experimentovať a vytvárať si nezabudnuteľné zážitky. Módne podujatia sú tak v istom zmysle omnoho menej štruktúrované, ale to ich robí oveľa zaujímavejšími.“

Zdroj: British GQ, Wonderland Magazine

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.