V priebehu februára sme sa stali svedkami štyroch týždňov plných módy a prestížnych prehliadok v New Yorku, Londýne, Miláne a Paríži. Predstavujeme Vám kolekcie na jeseň roku 2018, ktoré skutočne otriasli svetom luxusnej módy.
Mesiac módy začal aj skončil úžasnými scénami v New Yorku a Paríži
O prvý scénický moment sezóny sa postaral Raf Simons, súčasný kreatívny riaditeľ značky Calvin Klein. Vybudoval totiž priestor, ktorý bol posiaty stodolami vyzdobenými grafickými dielami Andyho Warhola a Sterlinga Rubyho. Priaznivci sociálnej siete Instagram mali teda dostatok príležitostí na zachytávanie jedinečných okamihov. A to obzvlášť po tom, ako sa na móle objavili modelky v kuklách. Prominentné módne podujatia v Londýne a Miláne sa niesli v o niečo skromnejšom a umiernenejšom duchu. Keď tak prišiel na rad Paríž, publikum bolo pripravené nechať sa ohúriť. Tejto úlohy sa v posledný deň sezóny chopili módne domy Chanel a Louis Vuitton. Karl Lagerfeld, kreatívny riaditeľ značky Chanel, nechal navoziť do priestorov historického objektu Grand Palais skutočné stromy, suché lístie a machové koberce. Týmto spôsobom sa rozhodol dotvoriť svoju elegantnú jesennú kolekciu. Aj značka Louis Vuitton sa rozhodla pretvoriť hodnotný historický priestor podľa svojich predstáv. Krídlo Cour Lefuel, ktoré predstavuje verejnosti neprístupnú časť múzea Louvre, sa takto zmenilo na futuristickú vesmírnu loď. Nepremávali sa ňou však astronauti v skafandroch, ale modelky v jedinečných kreáciách popredného módneho domu.
Hviezdou týždňa módy v New Yorku sa stala speváčka Cardi B
Americká raperka a mediálna hviezda Cardi B sa stáva čoraz populárnejšou módnou ikonou. V nedávnej minulosti jej ponúkli spoluprácu módni návrhári a značky ako Jeremy Scott, Marc Jacobs, Prabal Gurung, Christian Siriano a Alexander Wang. Okrem toho sa vyskytla aj v exkluzívnej reportáži magazínu Vogue. Jedinou otázkou ostáva, ktorý módny dom jej ako prvý ponúkne dlhodobú zmluvu?
Telfar usporiadal módny koncert
Priestory agentúry Spring Studios v New Yorku boli síce plné jedinečných podujatí, no prehliadka kolekcie Jeseň 2018 z dielne Telfara Clemensa zatienila všetky ostatné. Víťaz ocenenia CFDA/Vogue Fashion Fund na rok 2017 totiž predviedol svoje najnovšie modely prostredníctvom hudobného koncertu nabitého energiou. Moderátorom koncertu bol britský spevák Dev Hynes a vystúpili na ňom slávni umelci ako Kelsey Lu, Kelela, Alton Mason, Ian Isiah a ďalší. Obzvlášť veľkým lákadlom koncertu bol gospelový spevák Hezekiah Walker, ktorého skladba s názvom „Grateful“ prenikla priamo do duše všetkých zúčastnených fanúšikov.
Labutia pieseň Caroliny Herrerovej bola poctou jej osobnému štýlu
Carolina Herrerová odstupuje z vedenia svojej rovnomennej módnej značky a zanecháva túto úlohu Wesovi Gordonovi. Jej posledným dielom je kolekcia Jeseň 2018, v ktorej sa spolu s Gordonom vracia k niektorým historickým momentom svojej značky. Vyvrcholením tejto módnej prehliadky bolo finále, v rámci ktorého sa každá modelka objavila na móle oblečená v Herrerovej večernom kostýme. Ten zahŕňal bielu košeľu a pestrofarebnú riasenú sukňu.
Značka Burberry oslavovala komunitu LGBTQ+
Christopher Bailey strávil v pozícii kreatívneho riaditeľa značky Burberry už celých 17 rokov. S pôsobením v tomto módnom dome sa rozlúčil svojou poslednou kolekciou, ktorej účelom je podčiarknuť rovnoprávnosť komunity LGBTQ+. Charakteristické tartanové tkaniny značky Burberry tak boli doplnené dúhovo sfarbenými prvkami. Uvedená kolekcia sa dokonca venovala aj samotnému Baileymu, ktorý sa ako homosexuál musel počas dospievania vyrovnávať so spoločenskými podmienkami v Spojenom kráľovstve. Značka Burberry ešte pred módnou prehliadkou darovala finančné prostriedky trom organizáciám, ktoré bojujú za práva LGBTQ+ komunity. Stali sa nimi inštitúcie Albert Kennedy Trust, Trevor Project a International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans, and Intersex Association (ILGA). Nedá sa poprieť, že sa jedná o šľachetný odkaz, ktorý nie je celkom charakteristickým pre väčšinu módnych značiek.
Značku Richard Quinn podporila aj britská kráľovná
Kráľovná Alžbeta II. šokovala publikum svojou účasťou na módnej prehliadke Richarda Quinna v Londýne. Jedným z dôvodov jej prítomnosti bola skutočnosť, že prišla Quinnovi odovzdať ocenenie za dizajn a celoživotný prínos v oblasti britskej módy a textilnej výroby. Kráľovná povedala: „Či už sa pozrieme na tvíd z Hebridských ostrovov alebo čipku z Nottinghamu, nemôžeme spochybniť, že náš módny priemysel sa preslávil mimoriadne vysokou úrovňou remeselného umenia. Dodnes je zodpovedný za produkciu prvotriednych textílií a špičkových módnych dizajnov.“ Quinn potvrdil, že návštevu kráľovnej na svojej módnej prehliadke vnímal ako obrovskú poctu. Ďalej tiež prezradil, že jeho kolekcia je inšpirovaná láskou k šálom, ktorou sa prezentuje táto charizmatická žena. Súčasťou predstavenej kolekcie však bolo aj niekoľko kontroverzných modelov so sexuálnou tematikou. Quinn vyhlásil: „Kráľovná je známa svojím zmyslom pre humor a v priebehu svojho života už videla mnoho vecí. Nemyslím si, že erotická kožená maska ju vyvedie z rovnováhy.“
Tradičné doplnky boli v Miláne nahradené niečím šokujúcim
Tohtoročný týždeň módy v Miláne sa zapíše do histórie predovšetkým kvôli zvláštnostiam, ktoré sa objavili na móle. Jedná sa najmä o modelky značky Gucci, ktoré niesli v rukách svoje vlastné hlavy. Pozornosť však upútali aj šteniatka značky Tod’s a lietajúce drony s kabelkami značky Dolce & Gabbana. Aký bol odkaz týchto kreácií? Snáď ten, že nastávajúce sezóny ponúkajú skutočne široký výber doplnkov a je iba na Vás, ktorým smerom sa vydáte.
Móda so šľachetným cieľom
Streľba na strednej škole v meste Parkland na Floride otriasla aj svetom módy. Značka Gucci oznámila, že plánuje darovať 500 000 dolárov na účet študentskej organizácii March for Our Lives. Značka Balenciaga, ktorú aktuálne vlastní medzinárodná spoločnosť Kering, ohlásila svoju spoluprácu s charitatívnou organizáciou World Food Programme. Módny dom plánuje darovať tejto inštitúcii 10% zisku z každého predaného modelu, ktorý disponuje logom tejto charity. Ak by to však bolo málo, značka Balenciaga navyše previedla 250 000 dolárov priamo na účet charitatívnej organizácie. Keď zvážime finančné dary oboch módnych domov, je zrejmé, že v prípade aktivizmu a charitatívnej činnosti sú skutky omnoho hodnotnejšie ako reklamné slogany.
Martin Margiela predstavil v Paríži svoje celoživotné dielo
Parížske múzeum módy známe ako Palais Galliera ožilo výstavou utiahnutého belgického módneho návrhára. Martin Margiela spolupracoval s kurátorom Alexandrem Sampsonom a spolu zostavili expozíciu celoživotného diela tohto dizajnéra, ktorá predstavuje návštevníkom jeho prácu v období rokov 1989 až 2009. Všetky vystavené diela jednoznačne potvrdzujú Margielov vplyv a dominantné postavenie na svetovej módnej scéne. Výstava sa na niekoľko dní stala bezkonkurenčnou senzáciou parížskych médií. Snáď najväčším fanúšikom výstavy sa stal americký módny návrhár Marc Jacobs, ktorý prostredníctvom Instagramu sprevádzal svojich nasledovateľov jedinečnými vystavenými modelmi.
Riccardo Tisci sa postavil na čelo značky Burberry

Iba málo ľudí skutočne očakávalo, že novým kreatívnym riaditeľom značky Burberry sa stane taliansky návrhár Riccardo Tisci, ktorý v tejto funkcii nahradil odchádzajúceho Christophera Baileyho. Táto výmena riaditeľov bola však horúcou témou mnohých odborných diskusií. Tisci je totiž známy skutočnosťou, že podlieha silnému vplyvu gotickej a rímskokatolíckej kultúry a ikonografie. Zasvätení ľudia sa totiž obávali, akým spôsobom ovplyvní takto zameraný dizajnér identitu značky, ktorá je synonymom britského životného štýlu. Ostáva nám však iba čakať na jeho septembrový debut.
Phoebe neprišla a bolo to cítiť
Phoebe Philová bola až do decembra roku 2017 kreatívnou riaditeľkou značky Céline. Keď opustila túto pozíciu, ženy naprieč celým módnym priemyslom začali smútiť. Philová pre nich totiž nebola iba módnou návrhárkou, ale predovšetkým ženou, ktorá sa nebála porušovať pravidlá systému a fungovať na základe vlastných princípov. Stala sa tak vzorom pre mnohé sľubné dizajnérky. Účastníci módneho podujatia sa teda v dôsledku jej absencie začali rozhliadať po dizajnéroch, ktorí by dokázali zaplniť vzniknutú prázdnotu. Niektorí uvažovali o značke Lemaire, iní sa upriamili na módny dom Loewe. Bol to však práve kreatívny tím značky Céline, ktorý zložil poctu svojej bývalej riaditeľke. Kolekcia Jeseň 2018 značky Céline tak zahŕňa niektoré z Philovej najpopulárnejších hitov. Do čela tejto značky sa už čoskoro postaví fotograf a návrhár Hedi Slimane, ktorého debutom sa stane kolekcia Jar 2019.
Fanúšikovia prevalcovali značku Off-White
Keď sa v meste objaví prestížna módna prehliadka, v okolí miesta konania sa obvykle pohybujú nadšení fotografi, niekoľkí bezpečnostní strážnici, editori, kupujúci a návštevníci smerujúci na prehliadku. Podujatie značky Off-White, ktorú riadi Virgil Abloh, sa však líšilo od všetkých ostatných. Fanúšikovia tejto značky dorazili na prehliadku s takým odhodlaním, že dokonca vytlačili z priestoru niekoľkých hostí, ktorí mali oficiálnu pozvánku na módnu šou. Abloh síce oznámil adresu konania prehliadky na sociálnych sieťach, no v konečnom dôsledku je jedným z mála súčasných hráčov v módnom priemysle, ktorí dokážu vyvolať podobné módne pobláznenie medzi príslušníkmi Generácie Z.
Pánska móda zažiarila na odovzdávaní Cien Akadémie
Pred samotným začiatkom mesiaca módy sa zdalo, že najväčšou novinkou aktuálnej sezóny budú kombinované módne prehliadky dámskej a pánskej módy. Tieto očakávania sa však nenaplnili. Na mólach sa síce objavili pánske a dámske modely bok po boku, ale módne domy dosiahli taký plynulý prechod medzi jednotlivými témami, že kombinované prehliadky prebehli bez akýchkoľvek šokujúcich momentov a nadšenie z tejto iniciatívy rýchlo opadlo. Pánska móda však skutočne zažiarila až v Los Angeles, kde sa konalo odovzdávanie Cien filmovej Akadémie. Olympijský krasokorčuliar Adam Rippon otriasol internetom svojím netradičným smokingom modelu Jeremy Scott for Moschino. Režisér James Ivory si získal srdcia fanúšikov svojou košeľou, na ktorej bol zobrazený herec Timothée Chalamet v úlohe Elia z filmu „Call Me by Your Name“. Samotný Chalamet sa prezentoval na mieru vyrobeným slonovinovo bielym oblekom, ktorý navrhol Haider Ackermann pre značku Berluti.
Mladé herečky nahradili modelky
Na mólach sa síce objavili niektoré ikonické modelky, ale tie neboli hlavnou senzáciou minulého mesiaca. Skutočná sláva patrila herečkám. S týmto trendom začal dizajnér Jun Takahashi, ktorý pôsobí v značke Undercover, a v rámci svojej prehliadky pozval na mólo mladú herečku Sadie Sinkovú. Tá je známa zo seriálu Stranger Things a postavila sa na čelo skupiny modeliek, ktoré prezentovali produkty tejto značky zamerané na mladú generáciu. Značku Miu Miu zase reprezentovala Elle Fanningová, ktorá predviedla niektoré retro kúsky z najnovšej kolekcie návrhárky Miuccie Prada. Keď sa Fanningová zamaskovala odborne aplikovaným make-upom, bola na nerozoznanie od ktorejkoľvek profesionálnej modelky na podujatí. Prezradil ju iba úprimný úsmev, ktorému sa neubránila počas svojej záverečnej prechádzky po móle.
Účastníci parížskej módnej scény obedovali s prezidentom
Týždeň módy v Paríži sa skončil poďakovaním zo strany francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona. Spolu so svojou manželkou Brigitte pozval na obed do Elyzejského paláca až 60 módnych návrhárov. Pozvanie samozrejme prijal každý popredný dizajnér, od Simona Porte Jacquemusa až po Jeana Paula Gaultiera. Mnohí z nich následne uverejnili fotografie s prezidentom na sociálnych sieťach. Neoficiálnu cenu za najlepšiu fotografiu udeľujeme marocko-izraelskému návrhárovi Alberovi Elbazovi. Macron ho snáď dokázal prehovoriť, aby sa predsa len vrátil do sveta módy.
Zdroj: StyleBook, Vogue