Automobilku Tesla postihne rovnaký osud ako Ford

Elon Musk a Henry Ford.

Spoločnosť Ford Motor bola pred necelým storočím najpopulárnejšou automobilkou Spojených štátov. Jej Model T bol všeobecne najúspešnejším vozidlom tej doby a jej zakladateľ Henry Ford bol známy ako najväčší podnikateľ všetkých čias.

V čase rozkvetu spoločnosti Ford Motor bola automobilka General Motors iba neorganizovanou skupinou značiek. Všetko sa však zmenilo v dvadsiatych rokoch minulého storočia, keď sa do čela spoločnosti GM postavil Alfred Sloan. Pristúpil k reštrukturalizácii automobilovej spoločnosti a tá postupne začala nadobúdať podobu, v ktorej ju poznáme aktuálne. Stala sa prvou profesionálne spravovanou svetovou konglomeráciou – ukážkovým modelom modernej korporácie.

Automobilka GM sa pýšila tým, že ponúkala svojim zákazníkom vozidlá „do každej situácie a na každý účel“. Jej značky sa stali synonymom moci. Jej filozofia sa zásadne líšila od prístupu spoločnosti Ford, ktorá síce ochotne predala zákazníkom akékoľvek vozidlo, no muselo sa jednať o čierny Model T.

Sloanove nápady a podnikanie dokonale ladili s príchodom povojnovej, americkej spotrebiteľskej kultúry. Spoločnosť Ford samozrejme nezmizla z trhu, ale musela sa uspokojiť s druhým miestom. GM dosiahla vrchol svojej kariéry v období 50. rokov 20. storočia a ovládla takmer polovicu automobilového trhu.

Tesla prichádza na scénu

Elon Musk, generálny riaditeľ spoločnosti Tesla, a automobil Modelu S.

Americký trh sa v nasledujúcich rokoch začal meniť a stal sa vysoko konkurenčným prostredím. Na povrch zároveň vyplávalo mnoho negatívnych názorov na spoločnosť GM. V roku 2009 nakoniec vyhlásila bankrot a bola odkázaná na finančnú injekciu zo strany americkej vlády. Osud automobilky sa v niektorých častiach trhu stretol s tichým pocitom zadosťučinenia. Mnohí totiž považovali GM za zlomyseľné impérium, ktoré sa konečne stalo obeťou vlastných neľútostných praktík.

Práve v čase, keď automobilka GM čelila bankrotu a bola nútená reštrukturalizovať svoje podnikanie, aj spoločnosť Tesla sa snažila uniknúť pred vlastnou neschopnosťou splácať svoje dlhy. O niekoľko rokov neskôr uviedla na trh sedan Model S, ktorý svojim názvom jasne odkazuje na niekdajší Model T spoločnosti Ford. Obe spoločnosti vykonali v roku 2010 svoje počiatočné verejné ponuky akcií (IPO).

Súvisiace: Elon Musk, Bill Gates, Jeff Bezos a ich vlastnosti úspechu

Akcie spoločnosti Tesla si v súčasnosti prilepšili o celých 1 000%. Akcie spoločnosti GM však vykazujú nárast iba o 34%, pričom ich cena sa zvyšovala predovšetkým iba v priebehu minulého roka.

Tesla sa v tomto svetle javí ako jednoznačný víťaz, zatiaľ čo GM stráca postavenie v automobilovom priemysle. Práve toto je situácia, z ktorej vychádza súčasné nadšenie pre „disruptívne technológie“. Gene Munster, bývalý analytik a súčasný investor z oblasti rizikového kapitálu vyhlásil, že Tesla by mohla ovládnuť až 65% amerického trhu s automobilmi a jej ročné predaje by mohli zodpovedať 11 miliónom vozidiel.

Už na prvý pohľad je zrejmé, že toto vyjadrenie je absurdne prehnané. Na druhej strane však dokonale ilustruje entuziazmus, ktorý je sústredený okolo potenciálnej budúcnosti spoločnosti Tesla.

Prirodzene, nadšení fanúšikovia spoločnosti majú tendenciu prehliadať jej konkurenciu. Ak sa však Tesla bude aj naďalej rozrastať, dostane sa do konkurenčného boja v rámci širšieho amerického trhu, ktorý je v súčasnosti skutočne napätý. Svedčí o tom skutočnosť, že GM je síce najväčším hráčom na tomto trhu, no disponuje iba 20% trhovým podielom.

Tesla sa vystavuje rizikám, za ktoré nie je odmenená

Mary Barrová, generálna riaditeľka spoločnosti GM.

Spoločnosť Tesla sa zatiaľ nestretla s plnohodnotnou konkurenciou najmä z dôvodu, že žiadny iný podnik nemal v pláne investovať svoje peniaze do elektrických vozidiel, kým zodpovedajú iba za 1% celosvetového trhu. Tesla však úspešne napreduje. V priebehu roka 2017 dodala na trh 100 000 vozidiel. Tradiční výrobcovia automobilov pozorne sledovali jej vývoj a využili fakt, že sa odhodlala objavovať neprebádané vody. V budúcnosti tak budú schopní vyvarovať sa výzvam, ktorým musela čeliť.

Keď sa spoločnosť Ford pustila do masovej produkcie automobilov pre masový trh, nikto si nebol istý, či sa motorové vozidlá stretnú s pozitívnymi ohlasmi. Henry Ford však zastával názor, že ľudia túžili po cenovo dostupnom „rýchlejšom koni“. Držal sa svojej vízie a poskytol svetu to, čo spotrebitelia potrebovali.

No podobne ako mnoho ďalších vizionárov, aj Ford sa snažil udržať si úplnú kontrolu nad svojím výtvorom. Až Sloan detailne analyzoval trh a spôsob, ktorým by z neho mohla spoločnosť GM vyťažiť čo najviac. Spoločnosť Ford sa teda vystavila rizikám, zatiaľ čo GM za ne získala skutočnú odmenu.

Mary Barrová je súčasnou generálnou riaditeľkou spoločnosti GM. Mnohí tvrdia, že je najschopnejšou vedúcou osobnosťou od čias samotného Sloana. Mali by sme sa pripraviť na to, že zo spoločnosti Tesla spraví Ford 21. storočia.

Podobne ako Ford v 50. rokoch, ani Tesla nebude úplne vytlačená z trhu. Ale bude mať ďaleko od toho, aby sa stala dominantným hráčom v tomto sektore. V súčasnosti zastáva pozíciu niekde v strede trhovej štruktúry. A aj tú si uchová iba v prípade, že dokáže zvýšiť kapacitu svojej produkcie.

Dostatočná kapacita produkcie je totiž kľúčovým faktorom, ktorý rozhoduje o úspechu či páde spoločností v automobilovom priemysle. Poprední hráči na scéne majú túto stránku podnikania dokonale zvládnutú. Tesla sa tu stretáva s problémami. Táto inovatívna spoločnosť síce dokáže vytvoriť omnoho zaujímavejšie príbehy a rétoriku okolo svojich produktov ako podniky GM, Toyota či Volkswagen, ale nemôže sa spoliehať na túto stratégiu donekonečna. Skôr či neskôr bude musieť čeliť výzvam, ktoré sú spojené s potrebou produkcie miliónov vozidiel po celom svete.

Spoločnosť GM aplikovala v priebehu posledných dvoch rokov všetky technológie, v rámci ktorých bola Tesla odvážnym priekopníkom. Práve preto prekonáva Muskovu spoločnosť už takmer vo všetkom, s výnimkou luxusných elektromobilov v cenovej kategórii okolo 100 000 dolárov, ktoré sú základným kameňom podnikania spoločnosti so sídlom v meste Palo Alto.

Tesla nedokáže udržať krok

Na prístrojovej doske autonómneho vozidla GM Cruise Level 5 AV chýba volant.

Divízia Cruise spoločnosti GM začiatkom januára predstavila plne autonómne elektrické vozidlo, ktoré dokáže zvládať náročné mestské prostredie v San Franciscu. Vozidlo nemá volant a nevyžaduje si prítomnosť vodiča. Predstavuje tak prvý komerčný model samoriadiaceho automobilu úrovne 5. To znamená, že vozidlo prevezme kontrolu nad všetkými prvkami riadenia, za každých podmienok. Spoločnosti GM už ostáva iba získať oficiálne povolenie pre využívanie tohto modelu v rámci zdieľanej prepravy osôb.

Autopilot spoločnosti Tesla je v súčasnosti najmodernejším produktom v rámci polo-autonómneho šoférovania, ale predstavuje iba systém úrovne 2. To znamená, že vozidlo vybavené takýmto systémom asistuje s riadením, zrýchľovaním a brzdením, pričom vodič nedrží volant ani nemá nohy na pedáloch. Rovnako ako u vozidiel spoločnosti GM, aj Autopilot je integrovanou súčasťou automobilov značky Tesla. Pri iných značkách je totiž samoriadiaci systém namontovaný do vozidla až dodatočne. V súčasnosti sa diaľnicami premávajú tisícky samoriadiacich vozidiel značky Tesla a zhromažďujú údaje pre ďalšie zdokonaľovanie svojich systémov. Napriek tomu však treba poznamenať, že zďaleka nedosahujú také autonómne schopnosti ako najnovšie modely automobilky GM.

Spoločnosť GM tiež prekonáva Teslu na masovom trhu s elektromobilmi. Generálny riaditeľ Elon Musk a jeho tím sa snažia dosiahnuť úspech Modelu 3 po jeho problémovom uvedení na trh. Model Chevy Bolt od GM na druhej strane debutoval už v toku 2016 a v súčasnosti zaznamenáva neustáe narastajúce tržby. To znamená, že keď sa Modelu 3 začne skutočne dariť, automobilka GM už bude pripravovať aktualizáciu modelu Bolt. Do roku 2023 navyše plánuje predstaviť 20 nových elektrických vozidiel.

Tesla má veľké ambície. Plánuje masovú produkciu elektrického ťahača, pickupu, menšieho SUV a nového športového vozidla. Disponuje však iba jednou výrobnou halou a je preto veľmi nepravdepodobné, že zvládne udržať krok s výrobným gigantom, akým je GM. Táto spoločnosť už mala aj v minulosti schopnosť úplne vyradiť Teslu z trhu, no zatiaľ na to nemala dostatočný dôvod. Zatiaľ stále nedáva zmysel, aby bola Tesla úplne vytlačená z tohto sektora. Tradičný automobilový priemysel dokonca podporuje inovatívnu spoločnosť v jej snahe. GM sa však už nebude ďalej nečinne prizerať, ako Tesla expanduje na nové trhy bez výraznej konkurencie.

Flexibilita nie je stále výhodou

Henry Ford.

Netvrdíme, že Tesla sa nedokáže brániť. Základom podnikania tejto spoločnosti sú luxusné elektromobily, ktoré môžu byť extrémne ziskové. Nemusí sa snažiť uvádzať stále nové modely, ktoré nebude zvládať produkovať v dostatočných množstvách a bude nútená predávať ich za podpriemerné ceny. Cena Modelu 3 v súčasnosti predstavuje 35 000 dolárov, no skutočnosťou ostáva, že spoločnosť Tesla by ho mohla pokojne predávať aj za 50 000 dolárov a vykázať tak zisky o hodnote 15-20%.

Súvisiace: Miliardári investujú do vesmírneho cestovania

Spoločnosť Tesla je kreatívna a flexibilná a dosahuje úspech vďaka úžasne charizmatickému riaditeľovi.

Keď sa však jedná o automobily, flexibilita nemusí byť nevyhnutne výhodou. Nezáleží na tom, či je vozidlo poháňané benzínom alebo elektrickou energiou, či má alebo nemá volant. Automobil je produktom výrobného procesu. Dopravné prostriedky môžete vybaviť akoukoľvek modernou technológiou, no ak nedokážete dať dokopy kolesá, okná a nárazníky, nemáte čo predávať.

Spoločnosť Ford vynikala v inováciách v oblasti výroby, Tesla je známa úspechmi v oblasti batérií, pohonu a softvéru. Vytvorila moderné elektrické auto, úspešne ho uviedla na trh a dosiahla obrovský pokrok v rámci autonómnych technológií. V súčasnosti sa však stávame svedkami toho, že stráca svoju výhodu prvého priekopníka.

Ani zďaleka to neznamená, že Tesla úplne stratí svoju relevanciu. Spoločnosť sa však musí pripraviť na to, že bude čeliť krutej realite a stane sa iba jedným z mnohých výrobcov v prostredí automobilového priemyslu.

Zdroj: WSJ, Bloomberg

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.