Automobily zo špeciálnych edícií sú čoraz väčšou výzvou pre modely produkované na linkách masovej výroby. Prestížne značky ako Rolls-Royce, Bentley, Ferrari, Porsche a Mercedes totiž s obľubou prichádzajú na trh s novými a exotickými vozidlami.
Ak ste sa v minulosti túžili zaradiť medzi miestnu smotánku, stačilo Vám vlastniť niektorý z obľúbených modelov značiek ako Ferrari či Bentley. To je však už minulosťou. Viniť za to snáď môžete mimoriadny nárast počtu superbohatých jedincov po celom svete – no v žiadnom prípade sa momentálne už nedá poprieť, že štandardné modely prestížnych značiek v súčasnosti prehrávajú boj s unikátnymi vozidlami vyrábanými v rámci špeciálnych edícií.
Ideálnymi príkladmi sú najnovšie kolekcie automobilov Rolls-Royce známe ako Wraith Luminary, Black Badge Adamas Collection a Silver Ghost Collection. Každá z nich pozostáva z 35 až 50 jednotiek. Špeciálne edície zahŕňajú modely s metalickými interiérmi, jedinečným osvetlením a špeciálnymi efektmi. Jednou z pozoruhodných doplnkov je napríklad 1 700 zabudovaných svetelných diód LED spojených optickými vláknami.
Matthew Danton, vedúci dizajnér automobilov zo špeciálnych sérií značky Rolls-Royce, povedal: „Pri dizajne nových automobilov sa vo veľkej miere zameriavame na unikátnosť. Chceme vytvoriť niečo, čím by sa zákazník mohol pochváliť svojim kolegom. Je to o tom, že vozidlá skrátka presahujú štandardnú ponuku. Považujeme to za nevyhnutné aj napriek tomu, že ani naše štandardné modely sa nedajú označiť za všeobecný štandard. Sme si vedomí toho, že náš typický zákazník má tendenciu žiť vo svete, v ktorom je obklopený jedinečnými vecami. Všetko sa v takomto svete vymyká normám. Práve to je cieľ, ktorý sa snažíme dosiahnuť. Našim zákazníkom sa snažíme prinášať bezprecedentné zážitky.“

Danton tiež poznamenal, že automobilová spoločnosť je schopná prichádzať na trh s jedinečnými edíciami predovšetkým v dôsledku obrovských pokrokov technologického sektora. Za zmienku stoja napríklad nové možnosti zavádzania osvetlenia do kabíny automobilov, ale aj využívanie netradičných materiálov – napríklad keramických povrchov, ktoré dodávajú jednotlivým prvkom lesk a atraktívnu textúru.
Súvisiace: Riaditeľ značky Bentley hovorí o budúcom smerovaní luxusných automobilov
Danton ďalej uviedol: „Automobilový priemysel sa v súčasnosti začína zbavovať predstavy o tom, že koža a drevo sú jedinými materiálmi, ktoré dokážu navodiť atmosféru luxusu.“
Uvádzanie špeciálnych edícií na trh však môže mať aj praktický aspekt. Edícia Porsche 911 R je vybavená polykarbonátovými oknami a magnéziovými strešnými panelmi, čo výrazne pomáha pri znižovaní celkovej hmotnosti automobilu.
V súčasnosti je tiež zrejmé, že spoločnosť Rolls-Royce nie je jedinou, ktorá si udržiava prominentných fanúšikov prostredníctvom svojej ponuky vozidiel z limitovaných edícií. Takýto koncept sa totiž stáva bežnou praxou aj v širšom automobilovom priemysle. V posledných rokoch sme zaznamenali množstvo špeciálnych edícií, ktoré sa sústredili na jedinečné prevedenia karosérií a motorov drahých automobilov, ako aj rôzne detaily v rámci dizajnu.
Medzi najpozoruhodnejšie špeciálne modely môžeme bezpochyby zaradiť automobily ako Aston Martin Vanquish Zagato, Ferrari F12tdf, McLaren 675LT Spider a modely z najnovšej limitovanej edície Audi R8, ktoré sú dostupné s rôznymi športovými vylepšeniami. Ak Vám model Lamborghini Aventador nepripadal dostatočne štýlový, na trhu je aj verzia Aventador SV, prípadne obzvlášť drahý model Centenario, z ktorého bolo vyrobených iba 40 kusov. Do tohto trendu sa zapojili dokonca aj najuznávanejšie značky automobilového sektora – spoločnosť Mercedes v priebehu minulého roka oznámila, že svojim fanúšikom poskytne 1 500 kusov z limitovanej edície vozidiel Triedy V.

Nie je žiadnym tajomstvom, že limitované edície bez výnimky prinášajú automobilovým značkám obrovskú popularitu a lákajú pozornosť motoristickej verejnosti. Spoločnosť Bentley nedávno ohlásila svoju novú limitovanú edíciu s názvom Mulsanne W.O., ktorá sa má objaviť na trhu v priebehu budúceho roka v množstve 100 vozidiel a bude oslavou stého výročia značky. Príspevok, v ktorom značka predstavila túto edíciu, si na sociálnej sieti Instagram iba v priebehu niekoľkých dní vyslúžil 300 000 lajkov.
Rovnako ako vo svete módy, tak aj limitované edície automobilov sú dokonalou platformou na zakladanie spoluprác medzi jednotlivými hráčmi luxusného trhu. Príkladom je automobilka Bentley, ktorá v rámci svojich špeciálnych edícií naviazala spoluprácu s prestížnymi značkami ako Breitling a Princess Yachts.
Vylepšenia zaužívaných modelov – či už sa jedná o veľké zmeny alebo menšie zdokonalenia – umožňujú výrobcom automobilov ponúknuť svojim náročným zákazníkom čoraz atraktívnejšie alternatívy. A to najmä na luxusnom konci automobilového trhu, kde si ceny modelov a zložitosť dizajnu a inžinierskeho prevedenia vyžadujú, aby si tieto modely udržiavali svoju atraktivitu po dlhšiu dobu.
Omar Sheikh, vedúci divízie pre limitované edície v spoločnosti Bentley Mulliner, uviedol: „Vývoj nového auta môže trvať tri alebo štyri roky. Automobilový priemysel v súčasnosti považuje limitované edície za nástroj, ktorým môže svojim klientom prinášať vždy niečo nové a mimoriadne pútavé.“

Niektorí výrobcovia v súčasnosti produkujú čoraz väčší počet automobilov. Značka Ferrari upustila od svojho vlastného záväzku vyrábať iba 7 000 áut ročne, pričom počnúc rokom 2019 sa bude snažiť vyprodukovať až 9 000 kusov ročne. Čím viac vozidiel má totiž daný výrobca na svetových cestách, tým sú jeho autá prístupnejšie verejnosti. Zároveň sa však stretávame s tým, že bohatí spotrebitelia vyjadrujú omnoho väčší dopyt po modeloch, ktoré jednoducho vyčnievajú z neustále narastajúceho davu.
Súvisiace: 7 najextravagantnejších interiérov luxusných automobilov sveta
Limitované série okrem toho poskytujú výrobcom možnosti otestovať svoje inovatívne riešenia a dizajnové prvky. Sheikh vysvetlil: „Automobily uvádzané na trh v obmedzenom množstve sú dokonalou platformou na prezentáciu nových nápadov a získavanie spätnej väzby ohľadom toho, ktoré koncepty budú fungovať aj v budúcnosti, prípadne ktoré prvky sa stretnú s najväčšou popularitou. Na základe počiatočných reakcií nášho cieľového publika tak dokážeme posúdiť, ktoré myšlienky si môžeme dovoliť rozvíjať v rámci viac mainstreamových modelov.“
Predstaviteľ značky Bentley ďalej povedal: „Keď výrobca pracuje na vozidle v rámci limitovanej edície, môže si dovoliť skúšať veci, na ktoré doteraz nemal príležitosť, alebo by ich za normálnych okolností radšej vynechal. Takýmto spôsobom môžeme posúvať hranice automobilového dizajnu tak, ako by sme sa to neodvážili robiť pri masovo produkovaných modeloch.“

Lákadlom limitovaných edícií však nie je iba unikátny dizajn vozidiel a vzrušenie z inovatívnych prvkov. Pre zákazníkov totiž v tomto smere existuje aj významná finančná motivácia. V priebehu histórie automobilového priemyslu sa už niekoľkokrát potvrdilo, že nákup špeciálnych automobilov môže predstavovať mimoriadne dobrú investíciu.
Jedinečná edícia Ferrari 458 Speciale Aperta napríklad zahŕňala 499 automobilov, pričom každý kus sa predával za cenu 250 000 libier. Všetci tí, ktorí sa ocitli na VIP zozname značky a mali možnosť kúpiť si jeden z týchto modelov, si nepochybne uvedomili potenciál tejto investície. Tento istý model je totiž v súčasnosti možné kúpiť prinajmenšom za viac ako 1 milión libier.
Investície do luxusných automobilov však môžu byť zložitou záležitosťou. Za zmienku v tejto súvislosti stoja modely ako Gallardo LP570-P Performante od značky Lamborghini, Bentley Continental GT3-R, GranTurismo MC značky Maserati a XKR-S od spoločnosti Jaguar, ktoré síce tiež spadajú pod prestížne limitované edície, ale v priebehu niekoľkých rokov od svojho príchodu na trh mali problémy s udržiavaním svojej hodnoty – pričom niektorým sa to darilo lepšie, iným zase menej.
Niektorí analytici naznačili, že počas uplynulých rokov sa síce ceny na trhu s luxusnými automobilmi zvyšovali astronomickým tempom, avšak v súčasnosti vykazujú relatívne klesajúci trend. Ceny vybraných modelov by sa v dôsledku tejto skutočnosti mohli prepadnúť až o 20%. Pravdou ostáva, že hodnotu si naďalej udržia iba skutočne výnimočné automobily. Rozhodujúcim faktorom v rámci tejto výnimočnosti sú samozrejme skúsenosti a schopnosti samotných výrobcov, ktorí sa snažia produkovať modely s potenciálom budúceho zhodnocovania.

V konečnom dôsledku platí, že investícia ako taká nemusí byť najlepším dôvodom na nákup automobilu z limitovanej edície. Namiesto toho by ste si takéto autá mali kupovať preto, že disponujú jedinečnými prvkami a vlastnosťami, ktoré Vás skutočne oslovili. V súčasnosti totiž nepochybne platí, že máte na výber takmer z neobmedzených možností.
Súvisiace: Riaditeľ značky Bugatti prezradil, kto si kupuje superautá za $ 3 milióny
Danton povedal: „Každý výrobca na najvyššej úrovni automobilového priemyslu sa v súčasnosti snaží produkovať modely, ktorými by sa jednoznačne odlíšil od svojich konkurentov. Takéto spoločnosti disponujú pozoruhodnými kreatívnymi schopnosťami a sú schopné vyrábať vozidlá, pomocou ktorých vzbudia obnovený záujem aj medzi svojimi dlhodobými zákazníkmi.“
Danton nakoniec dodal: „Už v súčasnosti sa vyrábajú automobily, ktoré dosahujú rôznu mieru jedinečnosti. Na trhu sa však objavuje veľký tlak na umocňovanie tohto trendu a ďalšie rozvíjanie špeciálnych edícií. Konečným cieľom je, aby bolo každé auto jedinečné.“
Zdroj: NYTimes, Fortune, WSJ