Bohatí prikladajú väčší význam zdanlivej „prirodzenosti“ potravín

 

Ako sa mení vnímanie hodnoty potravín medzi spotrebiteľmi s rôznou výškou príjmu? Táto otázka je dôležitá najmä preto, lebo nie všetci spotrebitelia majú v rámci nákupu potravín rovnaké nároky a požiadavky. Ľudia s konexiami a väčším vplyvom na zavádzanie verejných regulačných opatrení majú možnosť propagovať potraviny, ktoré sú oveľa menej relevantné pre ľudí v spodnej časti socioekonomického spektra.

Pre riešenie tohto problému je dôležité najprv určiť, ako súvisí príjem spotrebiteľa s dôležitosťou, ktorú pripisuje jednotlivým charakteristikám potravín. Pri analýze boli použité štatistické nástroje, ktoré zohľadnili rozdiely vo veku, pohlaví a úrovni dosiahnutého vzdelania respondentov.

Analýza potvrdila tri charakteristiky potravín, ktorých dôležitosť klesala s narastajúcim príjmom spotrebiteľov. Boli nimi cena, bezpečnosť a chuť. A práve cena bola faktorom, ktorý pre bohatých spotrebiteľov zohral najmenšiu rolu.

Súvisiace: Bohatí ľudia sa neradi chvália tým, koľko míňajú

Spotrebitelia v najnižšej príjmovej skupine (príjem domácnosti nižší ako $20 000 ročne) pridelili cene, ktorú platia pri nákupe potravín, až o 42% vyššiu dôležitosť ako spotrebitelia v najvyššej cenovej skupine (príjem domácnosti vyšší ako $160 000 ročne).

Štúdia ďalej určila päť charakteristík, ktorých význam mal tendenciu narastať v priamej úmere k výške príjmom u spotrebiteľov. Boli nimi prirodzenosť, výživná hodnota, životné prostredie, jedinečnosť a pôvod.

Význam prirodzenosti potravín vo vzťahu k výške príjmov spotrebiteľov. Vodorovná os predstavuje príjmové skupiny udávané v tisícoch dolárov, zvislá os znázorňuje percentuálne vyjadrenie dôležitosti skúmaného faktoru.

Vyššie uvedený graf dokladuje, že najbohatší spotrebitelia si vážia prirodzenosť potravín o 12% – 14% viac, ako príslušníci nižších príjmových skupín. Nižšie sú uvedené údaje pre výživné hodnoty a prostredie, z ktorého potraviny pochádzajú. Dôležitosť oboch týchto faktorov je zo strany spotrebiteľov hodnotená podobným spôsobom.

Význam výživnej hodnoty potravín vo vzťahu k výške príjmov spotrebiteľov. Vodorovná os predstavuje príjmové skupiny udávané v tisícoch dolárov, zvislá os znázorňuje percentuálne vyjadrenie dôležitosti skúmaného faktoru.
Význam prostredia pôvodu potravín vo vzťahu k výške príjmov spotrebiteľov. Vodorovná os predstavuje príjmové skupiny udávané v tisícoch dolárov, zvislá os znázorňuje percentuálne vyjadrenie dôležitosti skúmaného faktoru.

Zdroj: Geneticliteracyproject

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.