
Koncom marca, keď koronavírus prinútil automobilku Bugatti zastaviť svoju výrobu v závode na východe Francúzska, jej pracovníci práve začali pracovať na novom $6 miliónovom modeli super-automobilu Divo. O šesť týždňov neskôr sa závod opäť otvoril, no do úplne iného sveta zdevastovanej globálnej ekonomiky.
Vedeniu spoločnosti hneď napadla otázka, koľko ultra-luxusných automobilov takých ako to, na ktorom začali pracovať, bude svet chcieť?
Ani samotný prezident spoločnosti – Stephan Winkelmann však odpoveď nepozná: „Zatiaľ je pre nás takmer nemožné čokoľvek predpovedať, keďže celosvetový trh s hyperautami je veľmi malý.”
Čo sa nového modelu Divo týka, spoločnosť vraví, že v jeho výrobe bude pokračovať. Všetkých 40 kusov, ktoré majú v pláne vyrobiť, boli predané skôr, ako bol tento model predstavený verejnosti v auguste v roku 2018. Pôvodne mala spoločnosť prvé autá v tomto čase už doručovať svojím novým majiteľom, no zatvorenie závodu posunulo plány o niekoľko týždňov. Výroba jedného auta Bugatti trvá približne dva mesiace. A hoci sa továreň už otvorila, výroba ide pomalšie ako zvyčajne. Podľa Winkelmann „sa iba rozbiehajú.”
Továreň musí takisto čakať na dodávateľov z iných krajín, najmä z veľmi postihnutého Talianska, kým im budú schopní dodať potrebné súčiastky.
Spoločnosť Bugatti je súčasťou skupiny Volkswagen Group – jednej z najväčších automobiliek na svete. Spôsob výroby v tejto automobilke vo francúzskom Molsheim však nemá nič spoločné s pásovou výrobou. Jej zamestnanci nestoja na jednom mieste a nepridávajú tú istú súčiastku na to isté miesto v aute, posúvajúcom sa na páse. Práve naopak, auto je tým, čo stojí na mieste, kým ho pracovníci postupne skladajú, až do podoby superauta z uhlíkového vlákna a s 1500 koňmi pod kapotou. A tak kým ostatné VW automobilky každoročne vyprodukujú tisícky áut, v tej Bugatti sa vyrobí približne 75.
Súvisiace: 14 vecí, ktoré ste o značke Bugatti nevedeli
Výzvy na ceste
Osud spoločnosti Bugatti je úzko spätý s najbohatšími kupcami sveta, obchodnými magnátmi, profesionálnymi športovcami, investormi a dokonca sultánmi. Minulý rok bol pre nich vďaka prosperujúcej ekonomike veľmi úspešný. Počet predaných automobilov, ktorý je limitovaný, sa podľa výročnej správy ich materskej spoločnosti VW Group zvýšil o 7%. Spoločnosť Bugatti predala 81 áut v porovnaní so 76 rok predtým.
Nedávno Winkelman pre spravodajský portál CNN Business uviedol, že v čase, keď znovu otvorili svoj malý obchod Buggati, po tom, ako ho museli v dôsledku koronakrízy 4. mája zatvoriť, svetová ekonomika sa zrútila, čo malo na ich podnik okamžitý dopad. „V tomto roku sa musíme pripraviť na pokles na trhu s hyper-automobilmi.”

Bude trvať štyri alebo osem týždňov, kým spoločnosť bude môcť povedať, či sa predaj jej superáut zmení na dlhodobejšiu záležitosť. Winkelmann, ktorý bol do roku 2018 generálnym riaditeľom spoločnosti Lamborghini, prezradil, že vedenie spoločnosti už pripravuje niekoľko možných scenárov, závisiacich na ďalšom vývoji ekonomiky.“ Vyhodnocujeme rozličné scenáre. Likvidita spoločnosti je najvyššou prioritou, takže musíme prispôsobiť naše plánovanie tomu, čo príde. A musíme byť veľmi flexibilní a rýchli v reakcii na vzniknutú situáciu.”
Našťastie automobilka Bugatti mala dostatok objednávok na to, aby mala čo robiť na dosť dlhú dobu, takže neočakáva žiadne prepúšťanie. Šetriť sa bude musieť na iných miestach, ako napríklad na znížení počtu účasti na medzinárodných automobilových výstavách.
Za posledných pár rokov spoločnosť predstavila niekoľko nových modelov áut, ako napríklad $9 miliónový Centodieci, z ktorého sa vyrába iba 10 kusov. Potom je tu model La Voiture Noire, alebo “The Black Car”, z ktorého sa vyrobí iba jedno s hodnotou 19 miliónov dolárov.

Winkelmann už dlho premýšľa nad rozšírením výroby o autá s dvoma sedadlami a s cenami pod 3 milióny dolárov. Poznamenal: ”Myslím, že ako značka sme pripravení na auto, ktoré je použiteľné denne. Niečo, čo môže byť odšoférované z bodu A do bodu B, v rozličných cenových reláciách a úrovní výroby.”
Súvisiace: Riaditeľ značky Bugatti prezradil, kto si kupuje superautá za $ 3 milióny
Cesta von
Doručenie nového auta Bugatti jeho novému majiteľovi je zvyčajne veľkou udalosťou. Zákazníci často cestujú do Molsheim, kde si môžu prezrieť múzeum s pôvodnými kanceláriami, konferenčnými priestormi, skleníkom a sídlom, vybudovanými jej zakladateľom Ettorem Bugatti. Noví majitelia si môžu taktiež prezrieť továreň a vziať svoje auto na tú istú cestu, ktorou jazdia testujúci šoféri spoločnosti.
V rámci pandemických obmedzení však nič z toho nebolo možné. Winkelmann ale verí, že táto situácia nebude trvať dlho.: “Museli sme byť trpezliví a čakať, kým nám vláda dovolí privítať našich zákazníkov. Otvorili sme svoje brány hneď, ako nám to bolo umožnené.”
Medzitým záleží na predajcoch Bugatti, akým spôsobom dostanú autá ku zákazníkovi. Aj ich obchody sa začínajú len teraz znovu otvárať. Winkelmann je aj v tomto optimistický a myslí si, že do konca boli všetky predajne otvorené. Nakoniec poznamenal: ”A potom, tvárou v tvár, sa môžeme s každým zákazníkom dohodnúť na najlepšom spôsobe doručenia auta.“
Zdroj: Fortune, NYTimes