
Svetu technológií v poslednom čase vládnu diskusie o nástupe samoriadiacich automobilov. Mali by najmä ukončiť príliš drahé súkromné vlastníctvo vozidiel, presadiť princípy lacnejšej zdieľanej dopravy a spôsobiť revolúciu v spôsobe každodennej prepravy.
A potom je tu Bugatti Chiron, ktoré sa svojou existenciou bežným užívateľom automobilov vysmieva.
Chiron je zosobnením prekvitajúcich akciových trhov a úspešného trhu s nehnuteľnosťami. Je ideálnym vozidlom pre 0,01% najbohatších ľudí, ktorým súčasná situácia vo finančnom svete hrá do karát a chcú sa svetu pochváliť svojím úspechom. Keď niekto vlastní Ferrari, Porsche či Rolls-Royce a opýtate sa ho, koľko stálo jeho auto, povie „veľa“. Majiteľ Bugatti len mávne rukou a odpovie „ani sa nepýtaj“.
Bugatti Chiron nesie meno legendárneho pretekára Louisa Chirona. Jeho cena sa pohybuje okolo 3 miliónov dolárov a je najdrahším automobilom na svete. Je korunným klenotom spoločnosti Volkswagen, ktorá na trh prináša aj značky ako Audi, Bentley a Lamborghini.
Chiron disponuje výkonom 1 500 koní pri 6 700 otáčkach, čo je 1 103 kW, a krútiacim momentom 1 600 Nm, ktorý je dostupný od 1 600 do 6 000 otáčok za minútu. To z neho robí aj najvýkonnejšie auto na svete. Zrýchli z 0 na 100 km/h stíha za necelé 2,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 380 km/h. Pomocou špeciálneho kľúča je síce možné dosiahnuť rýchlosť až 420 km/h, ale nie je nám známe, na ktorej ceste by ste si to mohli dovoliť bez toho, aby ste prišli o doklady.
Chiron je aj najexkluzívnejším autom na svete. Na trhu je dostupných iba 500 kusov a súčiastky sú ručne vyrábané vo francúzskom meste Molsheim. Vozidlo je majstrovským dielom mechanického umenia. Je tak bezchybné, že by očarilo aj chirurga a tak precízne zostavené, že aj klenotník by ostal v nemom úžase.
Prvýkrát bolo predstavené na autosalóne v Ženeve, počas roku 2016. Býva zvykom, že Bugatti predá 40% svojich exkluzívnych vozidiel Európanom, 30% Američanom a ďalších 30% záujemcom v rámci Ruska, Ázie a Stredného Východu.
Čo sa týka modelu Bugatti Chiron, z dostupných 500 kusov nemá majiteľa ešte takmer polovica áut.
Maurizio Parlato, ktorý je prevádzkovým riaditeľom severoamerickej pobočky spoločnosti Bugatti, poznamenal: „Ľudia investujú do drahých automobilov sčasti preto, že si aj s odstupom času dobre udržiavajú svoju hodnotu. Mnoho výrobcov Vám však ponúka športové autá s očakávaním, že na základe Vašej spätnej väzby budú svoje modely ďalej zdokonaľovať. My ponúkame overené a dokonalé autá, na ktoré sa môžete spoľahnúť.“
Parlato je bývalým členom vedenia spoločnosti Ferrari. Držal sa profesionálnej etikety a nemenoval konkrétne produkty. Avšak predpokladáme, že myslel na $2 miliónový model Ferrari – LaFerrari a $3 miliónový McLaren – P1 GTR.

Medzi spomínanými značkami existujú aj ďalšie rozdiely. Bugatti Chiron má pod kapotou tradičný benzínový motor s vnútorným spaľovaním. Ani v čase „hybridizácie“ nevyužíva žiadne prídavné elektrické motory, ktorými disponujú hyperšportové modely LaFerrari, McLaren a Porsche 918 Spyder.
Vyššie uvedené modely sú prispôsobené takmer výlučne na závodné okruhy. Parlato tvrdí, že Chiron je všestranným vozidlom a ponúka prevádzkovú spoľahlivosť, na ktorú sú klienti automobilky VW zvyknutí. Návrhom modelu sa totiž zaoberalo jej rozsiahle oddelenie pre výskum a vývoj.
Vývojári sa neúnavne zaoberali opätovným testovaním motora. To im umožnilo zvýšiť výkon až o 25% v porovnaní s predchádzajúcim modelom Veyron. Môžu za to štyri masívne turbodúchadlá, pričom dve z nich sa do hry zapájajú až pri prekročení istej frekvencie otáčok. To zabezpečuje lineárny priebeh charakteristík a plynulé zvyšovanie výkonu. Obzvlášť nad hranicou 130 km/h. Je pravda, že v tomto smere mierne zaostáva za svojimi „hybridnými“ športovými rovesníkmi.
Pri vývoji vozidla pomohol aj moderný vzdušný tunel, ktorá sa nachádza vo výrobných halách spoločnosti Volkswagen. Inžinieri v ňom strávili viac ako 300 hodín. Vyvinuli aktívny aerodynamický systém, ktorý nielen zvyšuje prítlak automobilu k vozovke, ale zlepšuje chladenie motora a brzdových systémov až o 50%.
Je všeobecne známe, že modely značky Audi si potrpia na premyslený elektronický systém. Chiron nezaostáva ani v tomto smere a pýši sa až 50 rôznymi riadiacimi modulmi, ktoré monitorujú a ovládajú všetky životné funkcie luxusného vozidla. Prístrojový panel ponúka všetko od komplexného systému LED osvetlenia až po konzolu, pomocou ktorej má vodič kontrolu nad celým automobilom. Je vybavený dvoma TFT displejmi. Čím rýchlejšie idete, tým menej údajov zobrazujú a dovoľujú Vám sústrediť sa na jazdu.
Interiéru dominujú tkané karbónové vlákna a prvotriedne kožené vybavenie, ktoré je dostupné takmer v 40 farebných prevedeniach. Keď si budete objednávať nový Chiron, budete musieť rozhodovať o viacerých veciach, ako keby ste kupovali dom. Čo ani nie je prekvapujúce, keďže sa cenou vyrovná mnohým luxusným obydliam.
Maurizio Parlato považuje Chiron za veľmi rozumnú kúpu. Dôvodom je jednak dôsledné testovanie každého vozidla pred uvedením do predaja, ale aj štvorročná záruka vzťahujúca sa na akúkoľvek údržbu automobilu. Parlato vraví: „Keď kupujete Chiron, máte rovnaké záruky ako človek, ktorý si kupuje bežné auto.“
Keď si kúpite auto za 3 milióny dolárov, bezplatná výmena oleja Vás asi nepostaví zo stoličky. Je to však snaha, ktorá sa cení.
Zdroj: RoadandTrack, Fortune