
Forbes je ikonickým americkým časopisom, ktorý je určený pre podnikateľskú komunitu. Je publikovaný dvakrát týždenne a obsahuje autorské články o financiách, priemysle, investíciách a marketingových témach. Časopis Forbes tiež informuje o súvisiacich témach, medzi ktoré patria novinky zo sveta technológií, komunikácie, vedy, politiky a práva. Ústredie magazínu sídli v meste Jersey City, štáte New Jersey. Hlavnými konkurentmi magazínu Forbes v kategórii národných podnikateľských časopisov sú mená ako Fortune a Bloomberg Businessweek. Tento časopis je známy svojimi zoznamami a rebríčkami, vrátane zoznamu najbohatších Američanov (Forbes 400), zoznamu popredných svetových spoločností (Forbes Global 2000) a rebríčka svetových miliardárov. Mottom časopisu Forbes je fráza „Nástroj kapitalistu“. Predsedom a šéfredaktorom časopisu je Steve Forbes, kým v úlohe generálneho riaditeľa pôsobí Mike Federle. 18. júla roku 2014 vyplávala na verejnosť správa o tom, že väčšinový podiel vo vydavateľstve bol predaný skupine investorov prostredníctvom spoločnosti Integrated Whale Media Investments.
História mediálnej spoločnost
Časopis Forbes bol založený 15. septembra roku 1917. Pričinil sa o to B. C. Forbes, ktorý bol v tom čase zodpovedný za finančnú sekciu denníka Hearst a jeho partner Walter Drey, ktorý pôsobil ako generálny riaditeľ časopisu Magazine of Wall Street. Forbes v rámci tejto iniciatívy poskytol potrebné peniaze a svoje meno, kým Drey disponoval vydavateľskými znalosťami. Pôvodný názov časopisu znel „Forbes: Oddaný mužom činu a veľkým skutkom“. Drey sa následne stal podpredsedom vydavateľskej spoločnosti B.C. Forbes Publishing Company, zatiaľ čo B.C. Forbes sa stal jej šéfredaktorom a túto pozíciu zastával až do svojej smrti v roku 1954. B.C. Forbesovi v neskorších rokoch jeho života asistovali jeho dvaja najstarší synovia, Bruce Charles Forbes (1916-1964) a Malcolm Stevenson Forbes (1917-1990).
Bruce Forbes po smrti svojho otca prevzal kontrolu nad vydavateľstvom a veľmi rýchlo potvrdil, že medzi jeho prednosti patrilo zvyšovanie efektivity podnikania spoločnosti a rozvoj marketingu. Na čele spoločnosti pôsobil v období rokov 1954 až 1964 a objem vydávaných a predávaných výtlačkov sa počas tohto intervalu takmer zdvojnásobil.
Po Malcolmovej smrti sa jeho najstarší syn Malcolm Stevenson „Steve“ Forbes Jr. (1947–) stal predsedom a generálnym riaditeľom vydavateľstva Forbes a šéfredaktorom časopisu Forbes. Editorom magazínu bol v období rokov 1961 až 1999 James Michaels. Časopis sa v roku 1993 pod jeho vedením stal finalistom ceny National Magazine Award. V roku 2006 sa na scéne objavila investičná skupina Elevation Partners, ktorej členom je aj rocková hviezda Bono. Tento investor odkúpil menšinový podiel v spoločnosti, čo vyústilo do zásadnej reorganizácie podniku. Vznikla tak nová spoločnosť s názvom Forbes Media, ktorá v súčasnosti zahŕňa samotný časopis Forbes, portál Forbes.com a niekoľko ďalších mediálnych platforiem. V správe denníka New York Times z roku 2009 sa písalo: „Predaných bolo dokopy 40% podniku. Hodnota tohto obchodu údajne dosiahla 300 miliónov dolárov. Celková hodnota podniku tak aktuálne predstavuje približne 750 miliónov dolárov.“ Mark M. Edmiston, ktorý pôsobil v spoločnosti AdMedia Partners, o tri roky neskôr uviedol: „Táto spoločnosť v súčasnosti pravdepodobne nedosahuje ani polovicu bývalej hodnoty.“ Neskôr sa ukázalo, že mediálny podnik bol v tom čase ohodnotený na 264 miliónov dolárov.
Predaj sídla spoločnosti a presun do Jersey City
Spoločnosť Forbes sa v januári roku 2010 rozhodla predať budovu svojej centrály na ulici 5th Avenue v mestskej časti Manhattan, ktorú následne odkúpila Univerzita v New Yorku. Konkrétne podmienky tejto transakcie síce neboli zverejnené, ale spoločnosť Forbes aj naďalej využívala tieto priestory na základe novovytvorenej nájomnej zmluvy s univerzitou. Hlavné sídlo mediálnej spoločnosti sa v priebehu roka 2014 definitívne presunulo do štvrti Newport v centre mesta Jersey City, štáte New Jersey.
Predaj mediálnej spoločnosti firme Integrated Whale Media (51% podiel)
Spoločnosť Forbes Media, ktorá publikuje časopis Forbes, bola v novembri roku 2013 ponúknutá na predaj. Tento krok podporila predovšetkým firma Elevation Partners, ktorá vystupovala v úlohe menšinového akcionára mediálnej spoločnosti. Predajné dokumenty, ktoré pripravila spoločnosť Deutsche Bank, ukázali, že príjmy vydavateľstva pred zdanením za rok 2012 dosahovali 15 miliónov dolárov. Spoločnosť Forbes v rámci transakcie údajne požadovala až 400 miliónov dolárov. Rodina Forbesovcov nakoniec v júli roku 2014 odkúpila spoločnosť Elevation a následne predala 51 percentnú väčšinu svojho vydavateľstva spoločnosti Integrated Whale Media Investments.
Ďalšie publikácie
Okrem samotného časopisu Forbes sa na trhu vyskytuje verzia tohto magazínu zameraná na životný štýl s názvom Forbes Life. Medzi ďalšie tituly vydavateľstva patrí časopis Forbes Asia a pätnásť alternatívnych verzií v miestnych jazykových prevedeniach. Steve Forbes a redaktori jeho časopisu ponúkajú investičné poradenstvo v rámci pravidelnej týždennej televíznej relácie Forbes on Fox na stanici Fox a tiež v rozhlasovej relácii Forbes on Radio. Medzi ďalšie divízie v rámci mediálnej spoločnosti patria Forbes Conference Group, Forbes Investment Advisory Group a Forbes Custom Media. Denník Times v roku 2009 uviedol: „Steve Forbes sa nedávno vrátil z uvedenia časopisu Forbes v Indii, čím zvýšil počet zahraničných edícií tohto média na 10.“ Spoločnosť začala v tom istom roku vydávať dámsky magazín ForbesWoman. Ten vychádzal so štvrťročnou pravidelnosťou a za jeho zostavovanie bola zodpovedná Forbesova dcéra – Moira Forbesová. Spolu s dámskou edíciou sa spustila aj webstránka časopisu.
Spoločnosť Forbes istý čas publikovala aj časopis American Legacy, ten sa však úplne osamostatnil 14. mája roku 2007. Do rovnakej kategórie spadali aj časopisy American Heritage a Invention & Technology, ktoré vydavateľstvo Forbes prestalo publikovať 17. mája roku 2007. Oba tieto časopisy boli zakúpené vydavateľskou spoločnosťou American Heritage Publishing Company, ktorá opätovne pristúpila k ich vydávaniu už v priebehu jari roku 2008.
Spoločnosť Forbes vydáva od roku 2009 aj cestovného sprievodcu Forbes Travel Guide.
Časopis Forbes 6. januára roku 2014 oznámil spoluprácu so spoločnosťou Maz, ktorá sa venuje vývoju digitálnych aplikácií. Výsledkom tohto partnerstva sa stala online aplikácia s názvom „Stream“. Tá umožňuje čitateľom magazínu Forbes ukladať a zdieľať vizuálny obsah s inými čitateľmi a prezerať si obsah časopisu Forbes a portálu Forbes.com v rámci rozhrania aplikácie.
Webová stránka Forbes.com
Portál Forbes.com je súčasťou organizácie Forbes Digital, ktorá predstavuje divíziu spoločnosti Forbes Media zameranú na online prostredie. Spoločnosť Forbes zahŕňa aj podiel v online portáli RealClearPolitics. Tieto stránky každý mesiac súhrnne zaznamenávajú viac ako 27 miliónov individuálnych návštevníkov. Portál Forbes.com sa prezentuje sloganom „Domovská stránka pre svetových lídrov v podnikaní“ a v priebehu roka 2006 vyhlásil, že je najpopulárnejšou webovou stránkou pre podnikateľov na celom svete. Správa denníka New York Times v roku 2009 síce potvrdila, že z hľadiska celkovej návštevnosti sa jedná o „jeden z piatich najväčších finančných portálov, ktorý vykazuje príjmy vo výške 70 až 80 miliónov dolárov ročne, avšak nikdy nevykonal počiatočnú ponuku akcií, ktorá sa očakávala.“
Portál Forbes.com využíva model založený na prispievateľoch. Jedná sa o širokú sieť prispievateľov, ktorí píšu a publikujú svoje články priamo na webových stránkach magazínu Forbes. Takýto prispievatelia sú vyplácaní na základe návštevnosti ich osobných stránok v rámci portálu. Stránka Forbes.com zhromaždila online obsah od viac než 2 500 osôb a niektorí prispievatelia získali odmenu v hodnote vyššej ako 100 000 dolárov. Spoločnosť Forbes v súčasnosti umožňuje marketérom zverejňovať svoje blogové príspevky priamo na webových stránkach časopisu, kde následne figurujú spolu s pravidelným obsahom. Táto stratégia sa realizuje v rámci programu známeho ako BrandVoice, ktorý je zodpovedný za viac než 10% príjmov mediálnej spoločnosti v online prostredí. Portál Forbes.com navyše publikuje aj informačné materiály o svete investovania a online sprievodcu webovými stránkami s názvom Best of the Web.
Internetovú stránku časopisu Forbes založil David Churbuck v roku 1996. Stránka v roku 1998 odhalila žurnalistický podvod Stephena Glassa v časopise The New Republic. Jednalo sa o článok, ktorý medzi prvými upozornil na svet internetovej žurnalistiky. Za zmienku stojí tiež kauza s automobilkou Toyota v priebehu roka 2010, v ktorej riešení zohrala webstránka časopisu Forbes kľúčovú úlohu. Táto stránka, podobne ako samotný časopis, uverejňuje mnoho zoznamov zameraných na miliardárov a ich majetok, so zvláštnym dôrazom na luxusné domácnosti a životný štýl. Práve táto iniciatíva je jedným z kritických aspektov popularity webovej stránky magazínu.
Webstránka časopisu Forbes v súčasnosti zamedzuje prístup k svojim článkom takým užívateľom internetu, ktorí používajú softvér na blokovanie reklamy, vrátane doplnkových aplikácií ako Adblock Plus. Zároveň požaduje, aby si títo užívatelia vypli blokovanie reklamy špecificky pre stránky časopisu. Spoločnosť Forbes tvrdí, že sa musela uchýliť k takýmto postupom, pretože zákazníci využívajúci softvér na blokovanie reklám nijakým spôsobom neprispievajú k príjmom stránky. Navyše tiež treba poznamenať, že na webových stránkach časopisu Forbes boli zaznamenané infekcie nevyžiadanými aplikáciami typu malware.
Zdroj: Wikipedia, Slideshare