
Spoločnosť Ferrari je najväčšou pýchou Sergioa Marchionneho, ktorý je jej generálnym riaditeľom (CEO). Svoju počiatočnú verejnú ponuku akcií vykonala v roku 2015. Cena akcií tohto prestížneho talianskeho výrobcu automobilov sa v roku 2017 zvýšila o pozoruhodných 100%. Aj napriek tomuto úspechu sa však zdá, že Marchionne sa v súčasnosti snaží zruinovať svoju legendárnu značku.

Spoločnosť Ferrari 2. novembra uverejnila údaje o svojich ziskoch z tretieho kvartálu tohto roka. Marchionne zároveň zodpovedal na niekoľko otázok analytikov, pričom sa venoval najmä dvom hlavným témam. Postaví spoločnosť Ferrari svoje prvé SUV? A plánuje sa stiahnuť z pretekárskej scény Formuly 1?
Súvisiace: Prebytok súkromných lietadiel znamená výhodné ponuky pre zákazníkov
Nikto neskrýval prekvapenie, keď na obe otázky zaznela pozitívna odpoveď. Nič však ešte nie je isté.

Verejnosť už niekoľko mesiacov očakáva, že spoločnosť Ferrari ohlási svoje historicky prvé vozidlo modelu SUV. Marchionne prakticky potvrdil, že značka je pripravená podniknúť kroky v rámci produkcie unikátneho úžitkové vozidla, ktoré ponesie označenie FUV („Ferrari Utility Vehicle“). Vyhlásil, že značka už testovala koncept konkrétneho dizajnu, odhalila ho potenciálnym záujemcom a predstavenstvu spoločnosti Ferrari, a je pripravená odobriť začiatok realizácie tohto projektu. Na otázku, či považuje tento krok za kontroverzný, okamžite odpovedal: „Vôbec nie, je to predsa Ferrari.“
Kacír v podobe SUV
Spoločnosť Ferrari je jediným hráčom v sektore luxusných a vysoko-výkonných automobilov, ktorý sa doteraz neodhodlal skonštruovať vozidlo modelu SUV. Spoločnosť Porsche postavila svoje prvé športové úžitkové vozidlo pred niekoľkými rokmi. Značky ako Bentley, Jaguar, Chrysler, Maserati a Alfa Romeo sa k nej pridali v rámci posledných dvoch rokov.

Zisky z predaja modelov SUV sú v súčasnosti relatívne vysoké. No spoločnosť Ferrari nemá problém so zárobkami z predaja svojich pokrokových športových vozidiel. Napriek tomu si však talianska značka uvedomila, že na trhu s úžitkovými vozidlami vládne obrovský dopyt, ktorý už nemôže naďalej ignorovať.

Lojalisti značky Ferrari zastávajú názor, že konštrukciou modelu SUV sa spoločnosť dopustí kacírstva. Marchionne ich síce žiada o zhovievavosť, ale štvordverové úžitkové vozidlo je na kilometre vzdialené všetkým princípom, ktorým je táto značka verná od svojho zrodu.

Správy o novom SUV boli nezvyčajne šokujúce. Marchionne však umocnil všeobecnú paniku vyhlásením, že spoločnosť Ferrari sa potenciálne vzdá účasti na pretekoch Formuly 1. Jedná sa totiž o svetovú pretekársku udalosť, ktorá definovala túto značku počas celého trvania povojnového obdobia.
Hazard s F1
Na otázku, ako by sa cítil, keby sa stal generálnym riaditeľom, ktorý odstránil spoločnosť Ferrari z rozpisu pretekov F1, Marchionne odpovedal: „Asi ako milión dolárov.“ Naznačil, že má v pláne vytvoriť ešte lepší pretekársky seriál, kde by značka Ferrari hrala kľúčovú rolu.

Marchionne sa nebojí povedať svoj názor a je známym provokatérom. Je možné, že prostredníctvom vyjadrení o Formule 1 sa snaží nadobudnúť vyjednávaciu silu, ktorú následne využije pri zvýšení svojich ziskov zo samotných pretekov.

Spoločnosti Ferrari sa nepodarilo vyhrať Majstrovstvá sveta konštruktérov Formuly 1 už od roku 2008. V roku 2017 ju pokorili monoposty značky Mercedes. Rovnako jej unikol aj víťazný titul medzi jazdcami, ktorý si pripísal na konto pilot Lewis Hamilton.
Súvisiace: Bugatti pre vyvolených
Enzo Ferrari sa pravdepodobne obracia v hrobe. Ohlásený model SUV by pravdepodobne považoval za obyčajný traktor. Exotické športové automobily začal predsa predávať práve preto, aby si mohol dovoliť financovať pretekárske ambície svojej značky.

Marchionne si je aj napriek svojim provokatívnym vyjadreniam vedomý, že značka Ferrari je v povedomí verejnosti veľmi úzko spätá s pretekárskym svetom. Povedal: „Pretekanie je súčasťou našej DNA odo dňa nášho zrodu.“
Zdroj: The Wall Street Journal, BusinessWeek