Luxusná módna značka Dior 29. apríla predviedla svoju najnovšiu kolekciu Resort 2020 na prestížnom móle v marockom Marrákeši, čím pokračovala vo svojej dlhotrvajúcej tradícii prezentovania špeciálnych kolekcií v exotických lokalitách po celom svete. Jednalo sa o prvú módnu prehliadku tohto prestížneho francúzskeho módneho domu v Maroku a pri tejto príležitosti sa tu zbehlo mnoho uznávaných celebrít, editorov módnych časopisov a ďalších popredných účastníkov módneho priemyslu.
Keby sme sa Marie Grazie Chiuriovej, aktuálnej kreatívnej riaditeľky značky Dior, opýtali, prečo sa rozhodla práve pre Marrákeš, jej prvá odpoveď by bola veľmi jednoduchá. Poukázala by totiž na rok 1960, v ktorom Yves Saint Laurent – v tom čase kreatívny riaditeľ módneho domu Christian Dior – navrhol úžasný kabát pomenovaný po tejto perle Maroka. Marrákeš je jednoducho neoddeliteľnou súčasťou DNA tejto celosvetovo preslávenej značky. Preto v podstate neexistoval žiadny dôvod, prečo by kolekcia Resort 2020 nemala byť predstavená svetu práve v tejto luxusnej destinácii. Počas prehliadky v komplexe Palais Badi sa na móle dokonca objavil aj kabát nápadne pripomínajúci niekdajší dizajn Yvesa Saint Laurenta, ktorý bol nepochybne poctou tomuto velikánovi svetovej módy. Tento model bol dokonalou reprezentáciou modernej módy a vzbudzoval patričný rešpekt, no napriek tomu nebol jediným dôvodom, prečo sa súčasná kreatívna riaditeľka značky Dior rozhodla pricestovať do Marrákešu.
Maria Grazia totiž prišla na sever Afriky predstaviť kolekciu pojednávajúcu o luxuse, globalizme a kultúre. Prehliadke dominovali tkaniny s potlačou toile du jouy, ktoré navrhlo a vyrobilo štúdio Uniwax z mesta Abidjan na Pobreží slonoviny. Tento ateliér sa preslávil autentickými africkými voskovými potlačami na bavlne, ktoré predstavujú vrchol remeselného spracovania tohto štýlu. Tieto tkaniny sú zdobené z oboch strán, majú jasné zameranie a sú úmyselne nedokonalé, náročné na výrobu, naratívne a mimoriadne expresívne. Chiuriová pred niekoľkými mesiacmi priniesla do štúdia Uniwax svoje tkaniny toile z minulých sezón – ktoré boli posiate tvormi z džungle, výraznými kvetnatými motívmi a odkazmi na tarotové karty – a požiadala miestnych umelcov, aby navrhli svoje vlastné verzie týchto motívov a aplikovali ich na jedinečné tkaniny v ideálnej farebnej palete. Tá zahŕňala kombinácie okrovej, granátovej, modrej, smaragdovej a krémovej farby.
Výsledkom tejto spolupráce sa stali obrovské levy, okrídlené mytologické tvory, vtáky s pestrofarebným perím a vtipné odkazy na čísla a slová spojené s tarotom (10, 27, Le Monde). Bavlnené látky toile v rámci kolekcie Resort 2020 tvoria základ oblekov a kombinéz, bálových šiat a priestranných búnd. Niet žiadnych pochybností o tom, že prezentované tvary a strihy poznajú všetci, ktorí sledujú tvorbu kreatívnej riaditeľky značky Dior. Jedná sa o takmer chlapčenské diely vrchného oblečenia v kombinácii s dievčenskými kabátikmi, nohavice s netradičnými strihmi, bundy so zveličenými krivkami a štýlové ľahké košele. Najnovšia kolekcia značky Dior nemá problém nabádať Vás k tomu, aby ste si obliekli tkaniny s jedinečnou potlačou v rámci každého kusu oblečenia – od hlavy až po päty.
Ešte zaujímavejším je však príbeh za vznikom takéhoto oblečenia. Holandská vosková tlač je produktom s multikultúrnou minulosťou, ktorá zahŕňa vplyvy z Ázie, Európy a Afriky. Zároveň je produktom, ktorého hodnota bola do istej miery podkopaná lacnými a všeobecne rozšírenými digitálnymi napodobeninami. Chiuriová tak v dobe prehlbovania kultúrnej izolácie a polarizácie bojuje proti úzkoprsému dizajnu a výrobe módnych skvostov. Značka Dior okrem toho svojím zameraním na autentickú voskovú tlač jasne prehlasuje, že aj africké tkaniny môžu stelesňovať luxus na najvyššej úrovni.
Maria Grazia Chiuriová má však mimoriadne široký záber a spolupráca s ateliérom Uniwax bola iba jedným z piatich významných projektov v rámci kolekcie Resort 2020. Ženské združenie Sumano, ktoré sa venuje marockým textíliám a keramike, prispelo do kolekcie voľne tkanými modelmi pripomínajúcimi gobelíny, vrátane lemovaného kabátu modelu „Look 1“. Americká umelkyňa Mickalene Thomasová a jamajsko-britská dizajnérka Grace Wales Bonnerová medzitým obohatili kolekciu o vlastný pohľad na štýl „New Look“ – kým Thomasová predstavila bundu s jedinečnou kolážou na chrbte, Wales Bonnerová prezentovala svoje nápadité výšivky v tvare exotických paliem. Monsieur Pathé’O, dizajnér z Pobrežia slonoviny, ktorý sa preslávil výrobou košieľ pre Nelsona Mandelu, zase svetu predstavil unikátne modely, na ktorých sa objavila tvár tohto bývalého vodcu Afrického národného kongresu. Stephen Jones zase spolupracoval s dizajnérkou ghansko-britského pôvodu Martine Henryovou, ktorá sa špecializuje na výrobu klobúkov. Výsledkom ich spoločného úsilia sa stal zástup neopakovateľných pokrývok hlavy a turbanov, ktoré sa neradili k žiadnej konkrétnej etnickej skupine.
Súvisiace:
10 najpopulárnejších luxusných módnych značiek
Maria Grazia Chiuri a jej rady pre ďalšiu generáciu módnych návrhárov
Celá prehliadka sa niesla v duchu radosti zo vzájomnej spolupráce a nadšenia z multikultúrnej remeselnej dokonalosti. Na móle sa objavili šaty posiate korálkami z muránskeho skla, ktoré pochádzali z Benátok, ale nikdy predtým si nenašli cestu na africký kontinent. Mohli sme tu pozorovať aj toile du jouy v prevedení z kašmíru a hodvábneho žakáru – teda africkú potlač prepracovanú malými textilnými ateliérmi z Európy.
O celej prehliadke v Marrákeši, pôvode rôznych prezentovaných tkanín a modelov by sa dali písať dlhé ódy, no kolekcia Resort 2020 má v konečnom dôsledku jednoduchý a priamočiary odkaz. Svet módy sa mení a čoraz väčší dôraz sa kladie na to, kde, ako a prečo vzniká moderný dizajn. Potrebujeme kupovať menej, ale potrebujeme kupovať kvalitnejšie. Musíme investovať do produktov vyrábaných s precíznosťou, rešpektom a láskou. Nepotrebujeme žiadne digitálne napodobeniny, túžime po autenticite. Maria Grazia Chiuriová sa prostredníctvom módy snaží propagovať svoju víziu globálneho feminizmu, pričom najnovšia prehliadka v Maroku bola doteraz snáď najlepšou realizáciou jej svetonázoru. Značka Christian Dior sa pod jej vedením vôbec nemusí snažiť pôsobiť štýlovo, pretože prezentuje skutočné hodnoty a práve to v súčasnosti reprezentuje skutočný štýl.
Zdroj: Xinhua, HYPEBAE