
V dávnych časoch, keď na ceste vládli karburátory, pojem „luxusný automobil“ všeobecne pripomínal skôr „pochromovanú jachtu na kolesách“ značiek ako Cadillac, Lincoln a Chrysler – boli to automobily a nie SUV alebo nákladné autá.
V súčasnosti však „luxus“ popisuje všetky typy vozidiel od kompaktných kupé, a samotná značka nemusí stačiť na oddelenie vyššej spoločenskej vrstvy od obyčajných ľudí.
Napríklad Jeep nie je považovaný za luxusnú značku, ale nedávno ohlásený model Grand Wagonner bude pri plnej výbave stáť viac ako 100 000 dolárov. To je viac ako dvojnásobok uvádzacích cien modelov Lexus ES 350 a IS 300, ktoré sú základnými sedanmi značky Toyota.
Automobilka Ford túto hranicu medzi luxusom a obyčajnosťou znižuje vďaka modelu F-150 Limited SuperCrew, ktoré predstavuje nákladné vozidlo s maximálnou odporúčanou cenou, ktorá môže byť až do 70 000 dolárov. Model Limited prichádza s vybavením, ako je zvukový systém Bang&Olufsen, vyhrievané kožené sedadlá s 10-stupňovým nastavením výkonu, LED svetlomety, elektrické stupačky, dvojité panelové strešné okno a elektricky posuvné zadné okno. To už znie dosť luxusne, že? Aj keď úplne nová značka a maximálna odporúčaná cena nepovedia celkom všetko, sú dôležitou súčasťou celku.
Spomenieme aj automobilky Audi, BMW, Cadillac, Infiniti Lexus, Lincoln a Mercedez-Benz a pravdepodobne si budete myslieť, že ide o luxusné značky kvôli svojej reputácií, spôsobu predaja, vlastnostiam, ktoré ponúkajú a vďaka cenovým reláciám. Aj keď automobilky Ford a Jeep majú niektoré modely, ktoré stoja viac ako 50 000 dolárov, v Cadillacu, Lexuse a Mercedese ich väčšina stojí viac. Výrobcovia používajú reklamu a marketing na to, aby kupujúcich automobilov pripravili na to, aby o nich mohli uvažovať ako o značkách, ktoré ponúkajú o čosi viac ako iné značky – čo je nadpriemerný pokles a často je to aj pravda.
Luxusné automobily často používajú kvalitnejší materiál interiéru a obsahujú prvky, ktoré u lacnejších modelov nenájdete – motory, prevodovky, zvukové systémy, telematika, bezpečnostné prvky doplnené ďalšou výbavou. Môžu mať takisto zvukovú izoláciu, vysoko kvalitné časti a komponenty z hliníka alebo z uhlíkových vlákien namiesto ocele.
Záruka na luxusné automobily je niekedy dlhšia ako na iné značky od rovnakého výrobcu. Majitelia môžu využívať služby typu “Concierge”, ako sú vyzdvihnutie a doručenie vozidla pri bežnej údržbe a pri oprave vozidla.
Nie je žiadna minimálna cena, pri ktorej by sa dalo povedať, že ide o luxusné auto, ale všetky typy vozidiel, okrem niekoľko aktuálnych ponúk všeobecne uznávaných luxusných značiek, sú drahšie ako 35 000 dolárov. Pri niektorých ponukách nebude veľa vozidiel zo showroomov luxusných značiek za menej ako 40 000 dolárov.
Ale každému sa páči niečo iné. Niektorí ľudia si myslia, že Buick Enclave Avenir alebo Toyota Avalon Limited, sú luxusné vozidlá, no prinajmenšom sú o niečo luxusnejšie ako lacnejšie verzie týchto modelov.
V dnešnej dobe môže byť pojem luxusný automobil nesprávny, pretože najpredávanejšie modely niekoľkých luxusných značiek, vrátane BMW, Cadillac, Jaguar, Lexus a ďalších, sú SUV a nie sedany. Medzitým luxusný automobil roka Cars.com pre rok 2020 nebol z kategórie „luxusnej značky“ ani z „automobilu“, ale Ram 1500 vo výbave Laramie Longhorn alebo Limited.
Zdroj: Cars