Čo znamená dohoda spoločností Kering a Vestiaire Collective pre secondhand módu a celý módny priemysel?

Nie je tomu tak dávno, čo luxusné domy nebrali trh produktov z druhej ruky alebo komisionálny predaj vôbec do úvahy. Niektorí mali problém s pravosťou a kvalitou, kým iným sa nepáčila strata kontroly nad cenami, sezónnosti a spôsobu prezentácie. Napriek rýchlemu rastu secondhandového trhu sa dlhé roky presadzoval všeobecný názor, že móda z prvej a druhej ruky sú dva oddelené svety a majú úplne odlišných zákazníkov.
Pár rokov neskôr a pandémia všetko zmenila. Nedávno francúzska nadnárodná spoločnosť Kering, ktorá vlastní značky Gucci, Bottega Veneta, Alexander McQueen, Balenciaga a ďalšie luxusné domy, získala 5% podiel vo francúzskej spoločnosti zaoberajúcej sa predajom luxusnej módy z druhej ruky, Vestiaire Collective.
V roku zatvárania podnikov a znížených príjmov, spoločnosť Vestiaire vzrástla o viac ako 100%. Na svedomí to má najmä naše zvýšené povedomie o klimatických zmenách, oblečenie prispôsobené práci z domu a narastajúca klientela generácie Z. $215 miliónový vklad spoločností Kering a Tiger Global Management vytlačili hodnotu spoločnosti Vestiaire nad $1 miliardu. Od samotného secondhandového trhu sa očakáva, že do roku 2025 dosiahne hranicu $60 miliárd.
Pre mnohých teda znamená vstup spoločnosti Kering múdru investíciu. A nie je to ani veľkým prekvapením, keďže veľa značiek tejto spoločnosť už experimentovalo s opätovným predajom svojich produktov, či už sa bavíme o spolupráci značky Gucci so spoločnosťou The RealReal, alebo značke Alexander McQueen a jeho najnovšom partnerskom programe so spoločnosťou Vestiaire Collective s názvom Brand Approved.
Značka Alexander McQueen zbiera od svojich zákazníkov predtým kúpené oblečenie, ( výmenou za kredity na nákup v ich obchode) a následne ich posiela do spoločnosti Vestiaire, kde overia ich pravosť a predávajú online spolu so špeciálnou poznámkou o pravosti daného odevu, potvrdeného samotným výrobcom.
Môžeme čakať podobné programy aj v obchodoch značky Saint Laurent alebo Balenciaga teraz, keď sa stala spoločnosť Kering oficiálnym členom predstavenstva spoločnosti Vestiaire? Vráti sa instagramový účet značky Bottega Veneta späť na scénu so secondhandovými produktmi? Hlavný zákaznícky a digitálny referent, Grégory Boutté, vraví, že všetko je možné, ale nie povinné.
Investícia totiž prebehla na „úrovni skupiny“, čo znamená, že luxusné domy patriace do skupiny Kering nie sú viazané žiadnymi povinnosťami voči spoločnosti Vestiaire a nemusia sa preto stať súčasťou ich obchodnej praxe. Avšak je nepravdepodobné, že by ignorovali celkový posun na trhu.
Boutté je presvedčený o dobrej budúcnosti tejto spoločnosti. “Som si istý, že vzhľadom na energiu tejto témy a kreativitu našich domov, vznikne množstvo nápadov. Niektoré sa môžu realizovať s partnermi (ako Vestiaire Collective), niektoré môžu byť interné…McQueen je toho veľmi dobrým príkladom. Vklad, ktorý robíme, vytvára efekt zotrvačníka. Ak si prinesiete svoje veci na predaj do obchodu McQueen a využijete kredity na nákup novej kolekcie, a inokedy si kúpite nosený model…čím viac to robíte, tým viac ste s domom spätý, a o to viac inklinujete ku kúpe týchto veľmi kvalitných vecí, ktoré môžu mať viac životov. Čoraz viac našich klientov premýšla nad kolobehom vecí a najmä našim mladým klientom záleží na udržateľnosti. Oboje bude najbližšie desaťročia formovať luxusný priemysel.”
Fanny Moizant, spoluzakladateľka spoločnosti Vestiaire Collective, dodáva: “Sme v transformačnej fáze.” Pomocou ambiciózneho plánu načrtla stratégiu investícií spoločnosti Kering, vrátane dosiahnutia uhlíkovej neutrality do roku 2026, získania certifikátu Vestiaire Collective ako spoločnosti B Corp, pomoci zákazníkom spoločnosti Vestiaire pri znižovaní ich vlastného vplyvu tým, že ich spojí s miestnymi predajcami a v širšom zmysle slova, „spustenia systémových zmien v priemysle“.
Podľa Moizant nie je prínosom len to, že luxus a opätovný predaj noseného oblečenia sú kompatibilné, ale to, že opätovný predaj má potenciál zmeniť celý módny priemysel k lepšiemu.
“O čo viac budeme rozširovať opätovný predaj – nielen vo Vestiaire, ale v celom priemysle – v určitom okamihu by to malo znamenať, že značky môžu znížiť svoju produkciu nových výrobkov.” (Štúdia uskutočnená spoločnosťou Boston Consulting Group zistila, že počet secondhandových vecí v našich skriniach stúpne z 21% v tomto roku na 27% v roku 2023).
Mozaint pokračuje: “S čím naozaj bojujeme je rýchla móda. Zlom tu nie je luxusná móda z prvej ruky, to je kvalitný produkt, ktorý vydrží niekoľko životov. Milujeme módu a sme tu, aby sme slávili jej kreativitu a zručnosť. No čo neznášame, je mentalita typu ‘vziať, vyrobiť, zahodiť’, kde jedna časť priemyslu vyrába oblečenie pre ľudí, ktorí si ho oblečú raz alebo dvakrát, a potom sa ho zbavia. To musí prestať.”
Táto transformácia pravdepodobne začne s podobnými spoluprácami, akými je Brand Approved. No existuje aj možnosť, kde by spoločnosť Vestiaire iba pomáhala jednotlivým značkám s logistikou a technológiou ich programov výkupu oblečenia.
Boutté predpovedá, že do 5 alebo 10 rokov bude každá luxusná značka potrebovať nejaký systém výkupu svojho oblečenia, či už v partnerstve so spoločnosťou Vestiaire alebo vlastný. “Vrátiť oblečenie, ktoré už viac nenosíte, sa stane službou, ktorú bude musieť ponúkať každá luxusná značka. Povedal by som, že o 10 rokov, keď povieme deťom, že takáto služba vždy neexistovala, ich reakcia bude ‘Ako je to možné? Koľko odpadu ste vyrobili?’ Myslím, že táto zmena tu zostane a domy sa jej budú musieť prispôsobiť a spraviť z toho základnú službu.”
Hoci nespomína opravu vecí, ráta sa aj s tou. Keď sa zameriame na kvalitné a trvanlivé predmety, ktoré je možné nosiť, opravovať a komisionálne predávať znova a zas, zmení sa aj naše vnímanie novosti, takže obľúbený predmet sa môže stať ešte hodnotnejší ako úplne nový.
Moizant je presvedčená o tom, že táto zmena by mala byť podporená aj oficiálnymi reguláciami. Jej tím už preto rokuje s OSN a snažia sa vytvoriť stimuly na podporu obehových schém, nielen v móde, ale vo všetkých odvetviach. “Bude si to vyžadovať každý diel skladačky. Myslím si, že posun bude obrovský a dúfam aj rýchly. Veľmi sa teším na to, aký bude módny priemysel o 5, 10, 20 rokov. Bude oveľa cnostnejší.”
Zdroj: WWD, JingDaily