Detailný pohľad na luxusné dovolenky na jachtách najbohatších ľudí Ázie

S čoraz väčšou vzdialenosťou od mesiacov karanténnych opatrení sú sloboda a možnosť úniku z vlastného domova považované za omnoho dôležitejšie, než kedykoľvek predtým. My sme sa dnes pozreli na to, akým tempom rastie záujem bohatých jednotlivcov Ázie o luxusné jachty.

Nič nie je lepšie, ako ľahký slaný vánok, ktorý vám (s pohárom šampanského v ruke) íska vo vlasoch pri pohľade na nekonečný modrý oceán. Ako v blízkosti lode, tak ani v diaľke nie je možné pozorovať žiadny náznak civilizácie. V dohľade sú len malé skalnaté ostrovčeky, zoskupené po jednej strane mora a úchvatný západ slnka črtajúci sa na horizonte. Čas od času sa pod hladinou mora osvetľovanou poslednými lúčmi slnka objavia odlesky čohosi strieborného. Možno sú to vlny, možno ryby a možno aj delfíny. Či už takúto aktivitu nazývate plavbou, plachtením alebo jachtingom, výlet na malom luxusnom plavidle s výhradne malou skupinou priateľov, či rodinou, vám môže veľmi jednoducho a rýchlo navodiť pocit, aký mal kedysi aj známy pirát Sir Francis Drake. Jeho najznámejším výrokom je totižto – „Život na mori je lepší“.

Ako Mike Simpson, zanietený námorník, milovník jácht a zakladateľ spoločnosti Simpson Marine so sídlom v Hongkongu, uviedol: „Pre mňa je plavba vždy o voľnosti a neviazanosti. More pre mňa reprezentuje maximálnu slobodu. Jednoducho sa odrazíte od brehu a okamžite ste sám sebe pánom. V čase pandémie ochorenia Covid-19 má pritom takýto zážitok a pocit o to väčšiu dôležitosť. So sociálnym dištancom, ktorý je v rušných a preľudnených mestách pomerne náročné dodržiavať, disponuje jachta zrejmou príťažlivosťou. Ide totižto o prostredie s väčšou kontrolou, v ktorom ľudia môžu organizovať spoločné stretnutia svojich priateľov a rodiny za prítomnosti značne menšieho rizika. Navyše v časoch, kedy ľudia nemôžu cestovať, je jachting tým najlepším spôsobom, ako sa dostať najbližšie k celkovej slobode a cestovaniu.”

Uznávaný stredomorský prístav superjácht v Monaku.

S kombináciou ázijských ostrovov, nádherných pobreží a čoraz viac dobrodružných lekcií voľnočasových aktivít, má dopyt po jachtingu trvalo stúpajúcu krivku. Spojenie vysokej koncentrácie ultra bohatých jednotlivcov v Hongkongu a jeho viac ako 260 ostrovov navyše, predstavuje perfektné miesto na úplnú zmenu domácej scenérie bez toho, aby bolo vôbec potrebné niekam cestovať.

Ako Fabiomassimo Discoli, obchodný riaditeľ ázijsko-pacifického regiónu talianskej spoločnosti Ferreti Group (a rovnako aj ďalší veterán v danej oblasti, ktorý si váži prírodnú krásu miestneho pobrežia) uviedol: „Hongkong disponuje výraznou námorníckou kultúrou a v oblasti Ázie a Pacifiku bol vždy tým hlavným trhom. Disponuje vhodnou infraštruktúrou a úžasnými destináciami, ktoré skutočne prispeli k rozvoju jachtárskeho priemyslu.”

So sloganom „Naplnení láskou k moru“ ostáva spoločnosť Ferreti na svetovom trhu konkurencieschopnou prostredníctvom investovania do výskumu a vývoja. V priebehu posledných piatich rokov minula viac ako 150 miliónov na nákup nových produktov. Je si totižto vedomá toho, že to nie je len o predaji jácht, ale rovnako aj o predávaní životného štýlu. Toto vyjadrenie dokonale zosobňuje oslava 50. výročia spoločnosti, ktorá sa uskutočnila pred dvomi rokmi v Benátkach. Zúčastnilo sa jej 600 majiteľov (a istým spôsobom aj klientov) spoločnosti Ferretti, ktorí z perfektného miesta dóžovho paláca pozorovali slávnostnú prehliadku kompletnej flotily značky prechádzajúcu cez benátske námestie Piazza San Marco.

Všetko hmotné zabezpečenie luxusného domova na palube jachty Sanlorenzo SD96 od spoločnosti Simpson Marine.

Dicoli uviedol, že podnikanie v tomto odvetví je v Ázii od otvorenia Ferretiho pobočky v Hongkongu (v roku 2013) jednoducho skvelé. V priebehu posledných siedmich rokov „vzrástlo až o 600% priamo úmerne k investíciám do ľudských zdrojov a regionálnej infraštruktúry.“ Na rapídny rozvoj v juhoázijskom trhu preto Dicoli nazerá optimisticky. Konkrétne oceňuje Vietnam, ktorý oplýva nádhernými jachtárskymi lokalitami rovnako ako novými „projektmi infraštruktúry a rýchlo rastúcou ekonomikou”.

Mená ako Lürssen, Feadship, Mangusta, Sanlorenzo, či Ferretti sú v kruhoch milovníkov jácht celosvetovo známe. Rovnako je tomu tak aj v kruhoch ázijských nadšencov, ktorých chute sa vyvíjajú a rastú pomerne rýchlo. So sklonmi k viac exotickým lokalitám (a popri rozvoji infraštruktúry a čoraz väčšom množstve miestnych klientov, ktorí túžia po námorníckych výpravách) je tento región nepochybne destináciou superjácht. Ešte o niečo ohromujúcejšie plavidlá sa pritom nachádzajú pri ostrove Phuket a meste Singapur.

110-ročné plavidlo Racing Cutter Tuiga.

Ako Simpsons poukázal a vysvetlil: „Ak sa zamyslíme nad tým, že až 30% svetového bohatstva je umiestneného v Ázii a v priemere iba 5-10% dodávok superjácht smeruje do tejto oblasti, potom je potenciál tejto oblasti viac než zrejmý. Zo strany ázijských klientov pozorujeme dopyt po jachtách dlhších ako 100 metrov.“ Simpson, ktorý podniká v oblasti predaja, prenájmu a obsluhy jácht, disponuje svojimi pobočkami v Thajsku, Singapure a Malajzii. Za svoje štyridsaťročné pôsobenie na trhu dodal ázijským klientom obrovské množstvo superjácht. Podľa jeho slov je pritom zrejmé, že v poslednom čase túži čoraz viac ázijských klientov prenocovávať na palube jácht dlhší čas, než tomu bolo kedysi. Pred vypuknutím pandémie to rozhodne nebývalo zvykom. Je preto možné konštatovať, že jeho podnik v súčasnosti doslova prekvitá.

Ako na margo nedávnych predajov uviedol: „Len nedávno sme doručili expedičnú superjachtu Sanlorenzo 500 EXP jej čínskemu majiteľovi, ktorý spoločne so mnou preskúmaval dostupné jachty na juhu Francúzska. Už od začiatku som cítil, že má zmysel pre dobrodružstvo a práve to ho nakoniec priviedlo ku kúpe expedičného plavidla, vyvinutého v lodenici Sanlorenzo. To, čo začínalo ako obyčajná jachta, sa časom pretransformovalo na prieskumnú jachtu s „dodatočným technologickým vybavením nevyhnutným pre helikoptéru“ (nakoľko jej majiteľ sa v súčasnosti priúča jej riadeniu).

Je to práve tento nový duch dobrodružstva v oblasti jachtingu medzi niekoľkými ultra bohatými Číňanmi, ktorý naštartoval rozvoj Hongkongu. Taktiež však vzpružil aj dedičku nehnuteľností, Priscillu Leeovú, ktorej rodina bola jedným z prvých developerov jedného z hongkongských hlavných regiónov s názvom New Territories. V priebehu tohto roka si Leeová založila vlastnú spoločnosť s názvom Silk Road Yachts, ktorá má svoje ústredie v Monaku. Usiluje sa byť efektívnym sprostredkovateľom pre čínsky trh, ktorý umožňuje aj čínskym obyvateľom vstúpiť do sveta medzinárodného jachtingu.

Ako v jednom z rozhovorov skonštatovala: „Páči sa nám premosťovať Európu s Áziou. Spoločnosť Silk Road Yachts sa preto bude správať ako obchodný sprostredkovateľ, ktorý bude čínskym kupujúcim pomáhať s objednávkami luxusných jácht, drevených motorových jácht a superjácht od popredných európskych výrobcov. Taktiež však bude ponúkať superjachty navrhnuté samotnou spoločnosťou, ktoré budú vyrábané v Číne. Vzhľadom na to, že Čína je svetovou jednotkou vo výrobe „komerčných lodí“, už teraz má dostatok technických a technologických zdrojov na to, aby sa dostala na ďalšiu úroveň. Tou bude výstavba lodí určených výhradne pre potešenie klientov.“

Priscilla Leeová zo spoločnosti Silk Road Yachts v Monaku.

Leeová však taktiež načúva aj svojim inštinktom „mileniála“. Preto sa rozhodla vytvoriť a publikovať aplikáciu, ktorá má byť už čoskoro dostupná ako v anglickom, tak aj v čínskom jazyku. Jej účelom bude sprístupnenie možnosti prenajatia si jachty jednoduchým stlačením tlačidla.

Túto aplikáciu je tak možné prirovnať k platforme Airbnb, ktorá však v tomto prípade bude sprostredkovávať superluxusné jachty. Ako Leeová skonštatovala: „Povedala som si, že podnikanie v tejto oblasti je potrebné zdigitalizovať. Bohatí obyvatelia Číny aktuálne disponujú jedným z najväčších disponibilných príjmov na svete. Radi nakupujú veci, ktoré majú aspoň nejakú investičnú hodnotu. A pretože väčšina čínskych miliardárov je stále prvou generáciou zakladateľov s pomerne čerstvými podnikateľskými náladami, napadlo mi, že aplikácia by do celého tohto odvetvia mohla pridať aj element príjmu“. Tento prvok pritom aplikácii zabezpečila tým, že jej použivateľom umožnila nielen prenájom jachty, ale aj jej zakúpenie.

Aj napriek tomu, že jachtársky priemysel je do značnej miery vedený svojim dedičstvom a históriou, Leeová to neponíma ako jeho nedostatok. Práve naopak. 30-ročná podnikateľka v ňom vidí veľkú príležitosť. Práve preto uviedla: „Pre mňa, ako obyvateľa Číny, žijúceho a spriazneného s Monakom, sa jedná skutočne o záležitosť typu „v správnom čase na správnom mieste“. Leeová v súčasnosti ukončuje svoje doktorandské štúdium v oblasti podnikovej administratívy na monackej univerzite International University of Monaco. Témou jej záverečnej práce je práve spomínané prepájanie a premosťovanie západného a čínskeho obchodu so superjachtami.

V súvislosti s láskou Monaka k jeho klasickej lodnej kultúre (ktorá existovala ešte predtým, než trh ovládli motorové jachty), Leeová taktiež pracuje aj na iných projektoch. Jedným z nich je aj získanie personálu pre plachetnicu s názvom Tuiga, ktorá je ohromujúcim plachetnicovým a pretekárskym kúskom, vybudovaným v roku 1909. Je pritom možné konštatovať, že aj samotná Leeová je vo svojej podstate typom človeka, ktorý by bol pre jej spoločnosť Silk Road Yachts dokonalým zákazníkom.

Jej obľúbenou značkou superjácht je značka Lürssen z Nemecka, ktorú predstavuje rodinou vybudovaná a po viac ako 140 rokov vyvíjaná značka. Leeovej najobľúbenejším plavidlom zo skupiny klasických motorových lodí je loď Riva. Len nedávno si pritom podnikateľka objednala konštrukciu svojej vlastnej 7,3 metrov dlhej drevenej motorovej jachty s názvom South China Pearl, ktorej kostra bola inšpirovaná organickým tvarom hongkonského ružového delfína. V súčasnosti sa pracuje na jej „elegantnej a (nie príliš) ružovej verzii”.

Fabiomassimo Dicoli zo spoločnosti Ferretti Group.

Kombinácia európskeho štýlu a elegancie, spoločne s ázijským spôsobom života, bude doslova smrtiacou kombináciou pre mnohé podniky, ktoré sa na rozmach priemyslu v tejto oblasti spoliehajú. Dôkazom toho je napríklad spoločnosť Ferretti, ktorá vytvorila špeciálnu kolekciu interiérových dizajnov podporujúcu rodinnú a pracovnú socializáciu. Takéto vnútorné priestory pritom disponujú vyhradenou miestnosťou pre zábavu a rovnako aj menším počtom kajút na spanie.

Navyše ostáva faktom, že len nedávne vymenovanie čínskej provincie Hainan za „mesto voľného obchodu“, dodáva budúcnosti čínskeho jachtingu o to väčšie nádeje. Taktiež je možné konštatovať, že v tomto prípade ide o skutočne závažnú informáciu. Ako Simpson, tak aj Dicoli a Leeová pritom rozhodne súhlasia s tým, že umiestnenie provincie na juhu krajiny a jej blízkosť k jednotlivým krajinám medzivládnej organizácie s názvom „Združenie národov juhovýchodnej Ázie“ (ASEAN) ju posúva do prvej línie regiónu.

Podľa Discoliho slov je zrejmé, že spoločnosť Ferretti už (v pozícii lídra trhu) podpísala memorandum o porozumení na podporu tohto projektu. Čo sa týka Simpsona, cieľ podporiť námorný cestovný ruch na čínskom ostrove mu dodáva „vysoké očakávania pre čínsky trh, ktorý by sa týmto spôsobom dokázal opätovne pozdvihnúť.“ Leeová je taktiež do značnej miery motivovaná iniciatívou, ktorá by mohla premeniť ostrov na „čínsku riviéru“ (s potenciálom rezonovať medzi obyvateľmi Ázie rovnako, ako rezonujú Talianska a Francúzska riviéra v Európe).

Leeová preto skonštatovala: „Budovanie, či kupovanie jachty predstavuje čas, kedy privádzate vlastnú utópiu k jej životu. Keď ste na mori, máte pocit, že vám patrí celý svet. A to je dôvod, prečo jachting milujem.”

Budúcnosť tohto odvetvia tak vyzerá vskutku svetlo. Predovšetkým najmä vzhľadom na to, že majitelia jácht boli v poslednom období pomerne aktívni a tí, ktorí si chcú jachtu ešte len kúpiť, sú zasa čoraz viac nedočkaví. Preto, ako Simpson uviedol: „Jedným z vedľajších efektov súčasnej pandémie je fakt, že sa učíme oceňovať dnešok a prítomný moment. Ľudia si chcú každú jednu chvíľku vychutnať a žiť svoj život na plno.“

Zdroj: JingDaily, Fortune

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.